חפש ב:

שמואל ב יא: סיפור דוד ובת שבע

סיפור דוד ובת שבע

חטא, הסתרה, עונש

בני ישראל ובראשם יואב בן צרויה שר-הצבא מתכוננים למלחמה עם בני עמון. אותה עת שוהה דוד בביתו בירושלים, מתהלך על גג ביתו ומבחין באישה יפת מראה רוחצת על גג ביתה. דוד מברר אודותיה, ומגלה כי היא בת שבע אשת אוריה החיתי - אחד מבכירי לוחמיו, המשתתף במערכה מול בני עמון. דוד מזמין את בת שבע לביתו ושוכב עמה. כתוצאה מכך בת שבע הרה לדוד.
על מנת להסתיר את מעשה הניאוף, מורה דוד להשיב את אוריה משדה הקרב ומצווה עליו לשוב לביתו, מתוך מחשבה שהלה יקיים יחסי אישות עם רעייתו, לה כלתה ודאי נפשו בהיותו בשדה הקרב, וכך לא ייוודע לאיש דבר המעשה האסור. אלא, שאוריה אינו מוכן לנטוש את שדה הקרב והלוחמים, ומשיב לדוד: "הָאָרוֹן וְיִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה יֹשְׁבִים בַּסֻּכּוֹת וַאדֹנִי יוֹאָב וְעַבְדֵי אֲדֹנִי עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה חֹנִים וַאֲנִי אָבוֹא אֶל בֵּיתִי לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׁכַּב עִם אִשְׁתִּי?" (פסוק יא).
או אז גומלת החלטה בלבו של דוד. הוא מצווה על יואב לשלוח את אוריה לקו הראשון של החזית "אֶל מוּל פְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַחֲזקָה", למען "נִכָּה וָמֵת" (פסוק טו). יואב מבצע את המשימה. אוריה נופל בקרב. דוד נושא את בת שבע לאישה ולשניים נולד בן.

סיפור דוד ובת שבע הוא אחד הסיפורים הקשים במקרא. הוא מציג את המלך דוד, שהצטייר עד אז ככליל השלמות- כמי שמבצע חטאים נוראיים של ניאוף, רצח, הסתרה, כמי שבוגד באמון חייליו ונתיני ממלכתו ועסוק בהנאותיו הפרטיות במקום בענייני הכלל.

אחד משיאי המעשה הוא תוכחתו הקשה של נתן הנביא אל דוד באמצעות משל כבשת הרש, חרטתו של דוד והעונש הכבד שנגזר עליו- מות בנו מבת שבע.

חטאו של דוד בסיפור בת שבע, המטיל צל כבד על דמותו הרוחנית, משך את תשומת לבם של פרשנים רבים במהלך הדורות. חז"ל נקטו בפרשנות המנקה את דוד הן מאיסור הניאוף והן מאיסור שפיכת הדמים, ומציגה את המעשה ככישלון מוסרי בלבד. פירושם התקבל על ידי חלק מהפרשנים בימי הביניים ובימינו, אך פרשנים אחרים חולקים על פירוש זה ומציעים הסברים שונים.

המסר- סמוי מן העין

בסיפור דוד ובת שבע שזורים רמזים אירוניים שמטרתם לגרום לקורא למתוח ביקורת על דוד ועל התנהגותו. רמזים דקים אלה מובלעים בכתוב וניתן להבחין בהם בין השיטין רק בקריאה מעמיקה של הטקסט המקראי. בקריאה ראשונה נוצר רושם של סיפור עובדתי ויבש אשר לא מביע עמדה מוסרית. טון יבש זה נועד לסלול את הקרקע לקבלת הסליחה של דוד על-ידי האל: התייחסות מפורשת של הכתוב לרגשות של הדמויות היתה עלולה להוביל להזדהות אוטומטית של הקורא עם חלק מהדמויות (אוריה, בת שבע) ולקושי מצידו לסלוח לדוד או להבין מדוע סלח ה' לדוד (סליחה המתבטאת בכך שחרף חטאו הכבד של דוד ממלכתו לא נקרעה ממנו).

סרטונים

חדשות התנ"ך: פשעים בארמון
חדשות התנ"ך: פשעים בארמון
החטא ועונשו, 929
החטא ועונשו, 929
התנ"ך בקומיקס: כבשת הרש
התנ"ך בקומיקס: כבשת הרש
התנ"ך בקומיקס: דוד ובת שבע
התנ"ך בקומיקס: דוד ובת שבע
היהודים באים: משל כבשת הרש
היהודים באים: משל כבשת הרש
פירוש הביטוי גזל את כבשת הרש
פירוש הביטוי גזל את כבשת הרש
שולה חן, עורה עורה אוריה
שולה חן, עורה עורה אוריה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.