דלג אל

הצהרת נגישות

שמואל א פרק טז: משׁיחת דוד למלך על ידי שמואל

שמואל א פרק טז: משׁיחת דוד למלך על ידי שמואל

מדוע הודח שאול מהמלוכה?

תפקידו של המלך שאול היה להילחם בפלישתים, ואילו המלחמה עם עמון הייתה שולית. בעודו נתון במלחמה קשה עם הפלישתים נתן לו שמואל צו להשמדת עמלק. ואולם שאול לא ציית לצו במלואו, ולכן כעס עליו ה'.

מדוע? האם מפני שלא החרים את השלל?
שאול הודה שנלקח שלל כדי להקריב לה'. אך קורבן לה' לא דרש לקיחת שלל כה רבה. נוסף על כך האשים שאול את העם שחמל על מיטב הצאן והבקר והסיר למעשה אחריות מעצמו.
בשיחה עם שמואל הצטדק שאול והתעקש שנהג נכון.

"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל, אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי ה'; וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי. וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר, רֵאשִׁית הַחֵרֶם, לִזְבֹּחַ לה' אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל" (שמואל א יד 21-20).

שתי בעיות התעוררו –

הבעיה הדתית: על שאול היה להחרים את עמלק, לא לקחת שלל ולא להחיות את המלך. שאול לא מילא את חובתו. הוא לקח שלל ושבויים ולא הרג את המלך. מן הפן הדתי שאול חטא כי לא החרים את עמלק ככתוב בתורה וכפי שהנחה אותו שמואל.

"אִם קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ, רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָתָּה". בפסוק זה דיבר שמואל מהפן המנהיגותי. שאול לא שלט בעמו. שאול טען שהעם לקח, הם... הם... הם... זה לא אני. זה הם.

התנהגותו לא הייתה כשל מלך ומנהיג. הוא לא קיבל אחריות. לא שלט בעם. "קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ" – זה התחיל ונגמר שם. שאול חסר ביטחון עצמי, סבל מדימוי עצמי נמוך אף שהיה רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.

כלומר, הביקורת כלפיו הייתה דתית ופוליטית. לשאלה מדוע הדיח ה' את שאול ממעמד המלך יש אפוא שתי תשובות.

את האירועים בתנ"ך אפשר לקרוא קריאה כפולה. אפשר להסבירם במונחים אנושיים פשוטים כגון צבא, אינטרסים וכו' או להסבירם בהשגחה האלוהית, בשכר ועונש. בסיפור הזה מופיעים הממד הדתי-אלוהי והממד האנושי.

הממד הדתי הוא המרכזי אך הסיפור אינו מסתיר את הממד האנושי. מדוע שאול נכשל? כי הוא חסר ביטחון עצמי. אי אפשר לבסס מלכות על היעדר ביטחון עצמי. יש סיבה אנושית ויש סיבה אלוהית, והסיבתיות כפולה. שאול לא הצליח להביא את עצמו לכלל ביטחון עצמי. ואילו הבחירה האלוהית מטבעה אינה בהכרח מבטיחה הצלחה אלא נותנת הזדמנות. שאול מלך יותר מ-30 שנה. בשנות מלכותו דאג להסיר את האיום הקיומי של פלישתים. ואולם לא הצליח להחזיק מעמד בגלל חולשת נפשו (פרקים יג-יד). אותה חולשת נפש היתרגמה מאוחר יותר לפרנויה (=רוח רעה מאת ה'). אותה חולשת נפש גם הובילה אותו אל בעלת האוב. אלוהים בחר בו בשל הפוטנציאל שלו, אבל נבצר ממנו לממשו. שאול נכשל ברמה האנושית, הוא לא הצליח להתגבר על חולשותיו והניח להן להשתלט עליו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מנהיגות
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראלית

ביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

רעיונות לפתיחת שנה בתנ"ך
מקבץ רעיונות לשיעור התנ"ך הראשון של שנת הלימודים
מלכים א' יח: עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים?!
אליהו נשלח לבשר על קץ הבצורת ולהוכיח קבל עם ועדה את אמיתות האל. מבחן האש המרשים בהר הכרמל שם ללעג את נביאי האל בעל, אך גם מסמל את אש קנאותו הקיצונית של אליהו...
יונה: שליחותו של יונה
"בן אדם, מה לך נרדם /קום קרא בתחנונים / שפוך שיחה, דרוש סליחה/ מאדון האדונים". האם ניתן לברוח משליחות אלוקית?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.