במדבר כב: בלק ובלעם

בלק ובלעם

בלק מלך מואב מגייס את בלעם (פרק כב, ב-כ)

בלק בן צפור, מלך מואב, מודאג מבואם של בני ישראל לתחום ארצו ושולח שליחים להזמין את בלעם, היודע בכוחות הכישוף שלו, לקלל את ישראל. ואולם, בלעם מסרב לשליחים בטענה שאלוהים מתנגד ללכתו איתם. בלק שולח שליחים נוספים ובלעם עונה להם: "אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי ה' אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה." לבסוף יוצא בלעם לארץ מואב לאחר שקיבל את התנאי שהציב לו אלוהים באותו לילה, לפיו יאמר רק את אשר ישים אלוהים בפיו.

בלעם והאתון המדברת (פרק כב, כא-לה)

בלעם יוצא לדרך רכוב על אתונו. התלהבותו של בלעם לקלל את עם ישראל מכעיסה את ה'. הוא מציב בדרך מלאך ובידו חרב שלופה. בלעם אינו רואה את המלאך, אולם אתונו רואה וסוטה מהדרך, ובלעם מכה אותה על התנהגותה הלא מובנת. המלאך מוסיף וחוסם את הדרך שוב ושוב, ובכל פעם האתון מנסה להתחמק ובלעם מוסיף להכות אותה. אלוהים פותח את פי האתון, והיא מוכיחה אותו על שהוא מכה אותה למרות נאמנותה רבת השנים. אז גם נגלה המלאך אל בלעם ומוכיח אותו. הוא אומר לו כי האתון הצילה אותו ממוות, ועתה עליו להישמר ולדעת כי שליחותו תתבצע רק על-פי הנחיות ה'.

בא לקלל ונמצא מברך (פרק כב, לו - כד, כה)

למורת רוחו של בלק ובניגוד לתוכניותיו, בלעם מרעיף על עם ישראל נבואות ברכה ושבח במקום לקלל אותם. לאחר שבלק מביע תרעומת, בלעם מודיע שוב ושוב על כוונתו לומר רק את הדברים שאלוהים שם בפיו. התרחשות זו חוזרת על עצמה שלוש פעמים. לאחר שבלק מצהיר על אכזבתו בפעם השלישית, מוסיף בלעם עוד נבואה שעיקרה תחזיות על עתיד העמים באזור.

הפרשה מזמנת דיון על משמעותה של 'קללה' ועל כוחן של מילים: בימי המקרא ייחסו לקללה כוח משפיע על המציאות וגם כיום יש עדיין כאלה שמאמינים בכוחן של המילים. אך אפשר להסתכל על סיפור בלעם באופן רחב יותר וללמוד ממנו שגם אם אנחנו מתכוונים לקלל, טוב יהיה אם נעצור רגע ונשאל את עצמנו: מה נרוויח מהקללות האלה? האם אנו יכולים להפוך בתוכנו את הקללה לברכה? כמו בסיפור בלעם שבו הוא מתכנן לקלל ויוצא מברך- גם אצלנו פעמים רבות יש פער בין מה שאנחנו חושבים ורוצים לומר לבין מה שאנחנו אומרים בפועל. לעיתים אנחנו רוצים לומר טוב ויוצא רע, ולעיתים להפך.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

כוחות טבעיים

בלעם קיבל כוחות מיוחדים אך הוא רצה להשתמש בהם לרעה. במסגרת דיון כיתתי ינסו התלמידים לעמוד על הכוחות החיוביים בהם ניחנו חבריהם לכיתה, ועל הדרך בה הם יכולים להשתמש בכוחות אלו - לטוב ולא לרע (למשל: ילד בעל כשרון יוצא דופן בכדורגל ישתמש בכישרון זה כדי ללכד את חבריו לכיתה בהפסקות במשחק חברתי ולא כדי לבדל וליצור קבוצות; ילד בעל חוש הומור מפותח ישתמש ביכולתו זו כדי להצחיק את הכיתה ולא כדי להעליב את חבריו, וכיוצ"ב).

מקללה לברכה: משנים נקודת מבט

המורה תכתוב על הלוח רשימה של אמירות שליליות שילדים נוטים לומר אחד לשני. לאחר מכן ינסו התלמידים להפוך כל אמירה שלילית לאמירה חיובית על ידי שינוי נקודת המבט שלהם והדגשת היתרון במקום החיסרון (למשל: "אתה רגיש" במקום "אתה בכיין"; "אתה מצחיק" במקום "אתה שטותניק" וכיוצ"ב).

סרטונים

בלק ובלעם, 929
בלק ובלעם, 929
תנ"ך בחרוזים: פרשת בלעם
תנ"ך בחרוזים: פרשת בלעם
מה טובו אהליך (לאונרד כהן)
מה טובו אהליך (לאונרד כהן)
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.