חפש ב:

בראשית לז (יג- לו): יוסף וכתונת הפסים

בראשית לז (יג- לו): יוסף וכתונת הפסים

כזכור, היחסים בין יוסף, אחיו ויעקב אביהם הם טעונים ומאופיינים בהעדפה של ילד אחד ומולה קנאת אחים קיצונית. שנאתם של האחים וקנאתם מתגברות בפרק זה ומובילות למכירת יוסף לסוחרי עבדים ולהורדתו למצרים.

 

יוסף הוא בן הזקונים של יעקב מאשתו האהובה רחל.  מודע למעמדו הנישא בעיני אביו, מראה יוסף לאחיו את כתונת הפסים שקיבל מאביו. הוא גם מספר לאחיו את חלומותיו היומרניים, שמשמעותם היא שיוסף ימלוך על בני משפחתו והם ישתחוו לו. האחים בכעסם מחליטים לנקום ביוסף.

 

הזדמנות נקרית בדרכם כאשר יוסף נשלח במצוות אביו לדרוש בשלומם במרעה. יוסף, שלא היה מודע לשנאת אחיו, או שהעדיף להתעלם ממנה, מגיע לשטח המרעה. בראות האחים את יוסף ניצת זעמם והם מחליטים להרוג אותו. ראובן הבכור מתנגד להריגת יוסף ומציע לזרוק אותו לבור. בסופו של דבר קבוצת ישמעאלים עוברת במקום והאחים, בהצעתו של יהודה, מוכרים אותו לישמעאלים.

 

יחדיו בונים אחיו של יוסף 'סיפור כיסוי' עבור אביהם הזקן: חיה רעה טרפה את יוסף. את כתונת הפסים של יוסף הם קורעים, טובלים בדם שעיר עיזים ומביאים אותה ליעקב. "זוהי כתונת בני, חיה רעה אכלתהו"! מתאבל יעקב, קורע את בגדיו בצער ומסרב לקבל ניחומים על בנו. בהמשך יוסף נמכר שוב- הפעם לחבורת מדיינים. הם, מצדם מוכרים אתיוסף למצרים, שם אחד משרי פרעה בשם פוטיפר קונה אותו על מנת שיהיה לו לעבד.

כרוניקה של חולשה אנושית

סיפור מכירת יוסף הוא סיפור תנ"כי טעון. קנאה בין אחים מובילה לפגיעה וכמעט לרצח. זהו סיפור מורכב ולא פשוט, אך הוא חשוב להבנת הרצף ההיסטורי והאופן בו הגיעו בני ישראל למצרים.

 

 

יש לעמוד עם התלמידים על השליליות שבהתנהגות האחים על מנת להטמיע את הדרך בה ראוי להתנהג, את הבחנה בין טוב לרע, ואת דרכי ההתמודדות הראויים עם קנאה באשר היא.

 

הפרק חושף חולשות אנושיות ורגעים של נמיכות קומה אפילו בחייהם של אבות האומה. זהו סיפור על העדפה הורית וקנאה, על כעס ונקמה, על בחירות של אנשים ברגעי חולשה, בהם היצר משתלט על המוסר. יש לדון עם התלמידים בשאלות: מהו כוחה של בחירה חופשית? מהם יתרונותיה וחסרונותיה? מהן האלטרנטיבות לבחירה חופשית, והאם הן עדיפות? 

 

עלילת הפרק גם ציורית מאוד, ומזמנת פעילויות יצירתיות מגוונות עם התלמידים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מה לעשות באחינו יוסף?

דמיינו וכתבו את השיחה שהתקיימה בין האחים בהבחינם ביוסף אחיהם מגיע לבקרם בעמק דותן. כתבו את חילופי הדברים בצורת רב-שיח.  בכתיבכם תנו ביטוי לחילוקי הדעות שנתגלעו בין האחים ולרגשות הכעס הקנאה והנקמה שהובעו כלפי יוסף. הציעו סוף שונה לזה המתואר בפרק- סוף טוב בו מתעשתים האחים ונמנעים מלפגוע ביוסף. 

יוסף בבור

דמיינו מה עבר בראשו של יוסף ביושבו בבור? כתבו או שוחחו אודות תחושותיו ופחדיו של יוסף שהופקר על ידי אחיו

מורכבות משפחתית 

היחסים בין יוסף לאחיו היו עכורים. נראה שכולם היו אשמים בכך: יעקב אביהם, יוסף, האחים.  חשבו: מה היה יכול כל אחד מהם לעשות כדי לשפר את המצב? הזמנה לכתיבה או לשיחה.

סרטונים

יוסף וכתונת הפסים, 929
יוסף וכתונת הפסים, 929
יוסף ואחיו
יוסף ואחיו
תנ"ך בחרוזים: יוסף ואחיו
תנ"ך בחרוזים: יוסף ואחיו
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.