יוסף וכתונת הפסים

יוסף וכתונת הפסים

בפרק מוצגים יחסיו של יוסף עם אביו ועם אחיו. היחסים מאופיינים בהעדפה של ילד אחד ולמולה קנאת אחים קיצונית המובילה למכירת יוסף ולהורדתו למצרים.

יוסף היה בן הזקונים של יעקב מאשתו האהובה רחל. הוא היה מודע למעמדו הנישא בעיני אביו, והראה לאחיו את כתונת הפסים שנתן לו אביו. יוסף סיפר לאחיו את חלומותיו היומרניים, שמשמעותם היא שיוסף ימלוך על בני משפחתו והם ישתחוו לו. האחים בכעסם החליטו לנקום ביוסף.

ההזדמנות נקרית לידם כאשר יוסף נשלח במצוות אביו לדרוש בשלומם במרעה. יוסף, שלא היה מודע לשנאת אחיו, או שהעדיף להתעלם ממנה, הגיע למקום המרעה. בראותם את יוסף ניצת זעמם של האחים והם החליטו להרוג אותו. ראובן הבכור התנגד והציע לזרוק אותו לבור. קבוצת ישמעאלים עוברת במקום והאחים – בהצעת יהודה – מוכרים אותו לישמעאלים.

יחדיו הם בונים סיפור כיסוי עבור אביהם הזקן: חיה רעה טרפה אותו. את כתונת הפסים של יוסף הם קורעים, טובלים בדם שעיר עיזים ומביאים אותה ליעקב. "זוהי כתונת בני, חיה רעה אכלתהו"! מתאבל יעקב, קורע את בגדיו בצער ומסרב לקבל ניחומים על בנו. יוסף נמכר שוב: הפעם לקבוצת מדיינים. הם, מוכרים אותו למצרים שם אחד משרי פרעה בשם פוטיפר קונה אותו לעבד.

כרוניקה של חולשה אנושית

סיפור מכירת יוסף הוא סיפור תנ"כי טעון, המציג קנאה בין אחים המובילה לפגיעה וכמעט לרצח. סיפור זה הוא סיפור מורכב ולא פשוט, אך הוא חשוב להבנת הרצף ההיסטורי והאופן בו הגיעו בני ישראל למצרים. יש לעמוד עם התלמידים על השליליות שבהתנהגות האחים על מנת להטמיע את הדרך בה ראוי להתנהג, את הבחנה בין טוב לרע, ואת דרכי ההתמודדות הראויים עם קנאה באשר היא.

הפרק חושף חולשות אנושיות ורגעים של נמיכות קומה אפילו בחייהם של אבות האומה. זהו סיפור על העדפה הורית וקנאה, על כעס ונקמה, על בחירות של אנשים ברגעי חולשה בהם היצר משתלט על המוסר. יש לדון עם התלמידים בשאלה מהו כוחה של בחירה? מהם יתרונותיה וחסרונותיה? מהן האלטנטיבות לבחירה חופשית והאם הן עדיפות? 

ולבסוף, עלילת הפרק ציורית מאוד ומזמנת פעילויות יצירתיות מגוונות עם התלמידים.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מה לעשות באחינו יוסף?

דמיינו וכתבו את השיחה שהתקיימה בין האחים בהבחינם ביוסף אחיהם מגיע לבקרם בעמק דותן. כתבו את חילופי הדברים בצורת רב-שיח.  בכתיבכם תנו ביטוי לחילוקי הדעות שנתגלעו בין האחים ולרגשות הכעס הקנאה והנקמה שהובעו כלפי יוסף. הציעו סוף שונה לזה המתואר בפרק- סוף טוב בו מתעשתים האחים ונמנעים מלפגוע ביוסף. 

יוסף בבור

דמיינו מה עבר בראשו של יוסף ביושבו בבור? כתבו או שוחחו אודות תחושותיו ופחדיו של יוסף שהופקר על ידי אחיו

מורכבות משפחתית 

היחסים בין יוסף לאחיו היו עכורים. נראה שכולם היו אשמים בכך: יעקב אביהם, יוסף, האחים.  חשבו: מה היה יכול כל אחד מהם לעשות כדי לשפר את המצב? הזמנה לכתיבה או לשיחה.

חלומות

מה מקומם של החלומות בחיינו? האם חלומות מכוונים את מעשינו או משקפים משאלות לב נסתרות? שיחה וכתיבה על חלומות.

סרטונים

יוסף וכתונת הפסים, 929
יוסף וכתונת הפסים, 929
חלומות יוסף
חלומות יוסף
תנ"ך בחרוזים: יוסף ואחיו
תנ"ך בחרוזים: יוסף ואחיו
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.