דלג אל

הצהרת נגישות

במדבר לב: בני גד, ראובן וחצי המנשה

במדבר לב: בני גד, ראובן וחצי המנשה

שבטי ראובן, גד וחצי המנשה פונים למשה ומבקשים לקבל את עבר הירדן המזרחי שנכבש לא מכבר, מכיוון שהם רועי-צאן. משה חושב כי כל כוונתם היא להשתמט ממשימת כיבוש הארץ עם יתר השבטים ומטיח בהם דברים קשים. אבל שני השבטים וחצי מבטיחים לא רק שישתתפו במלחמות כיבוש הארץ אלא אף שישמשו חיל חלוץ ההולך בראש הלוחמים. משכך נענה משה לבקשתם. כעסו של משה על שניים וחצי השבטים ביטא את חששו מפני פגיעה בלתי הפיכה באחדותו של העם. ואולם חששו זה של משה הופג בתשובתם של שני השבטים וחצי שהיטיבו לבטא אחריות חברתית וקבעו סולם ערכים חשוב לדורות.

הפרק מזמן אפוא דיון בשאלות חשובות של נשיאה שוויונית בנטל החובות של הכלל, מומלץ לקשור בינה לבין הסיפור שבמוקד הפרק תוך הרחבה גם לשאלת המחוייבות האישית בתוך מעגלי השייכות - בתוך היישוב, השכונה, הכיתה, תנועת הנוער, המשפחה וכיוצ"ב.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מיהו חלוץ?

התלמידים יחפשו במקורות מידע באינטרנט משמעויות שונות לביטוי "חלוץ" ויביאו דוגמאות.

חלוצים בכיתה ובמשפחה

התלמידים יחשבו ויספרו: האם הזדמן להם בתקופה האחרונה להיות חלוצים במשהו? האם הם יכולים לחשוב על תחום כלשהו או עשייה כלשהי שבהם הם יכולים להיות חלוצים, כלומר יכולים להתנדב להיות ראשונים (למשל: לנקות את הכיתה, ללכת להביא משהו למורה, להביא כיבוד לקבלת שבת וכיוצ"ב).

אפשר גם לבקש מהתלמידים לשתף בסיפורים משפחתיים של עשייה חלוצית של בני משפחתם בתחומים שונים או אף להזמין את ההורים או את הסבים והסבתות לספר על כך בעצמם.

ערבות הדדית

התלמידים יתארו מצבים מחיי היום-יום שבהם הם עלולים לדעתם לשכוח את האחר בקבלת ההחלטות ולהעדיף את טובתם האישית על פני טובת האחר. למשל: כשהמורה נותנת משימה בכיתה אפשר לסיים ולצאת לשחק אבל אפשר גם להישאר ולעזור לחבר/ה כדי לצאת יחד להפסקה; כשרואים שתלמיד שכח להביא אוכל אפשר להתעלם מכך ואפשר לחלוק עמו את האוכל שלנו וכו'. לאחר מכן יפרטו התלמידים את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהדרכים ואת הרגשות של כל אחד מהצדדים בסיטואציות הללו, ויסיקו מסקנות לגבי ההתנהלות הרצויה.

רחוק מהעין - רחוק מהלב?

התלמידים יספרו או יכתבו: האם יש להם בני משפחה או מכרים המתגוררים בחו"ל? האם הם מצליחים לשמור עמם על קשר למרות המרחק? מה מידת הקשר? האם שימור הקשר מתאפשר בקלות או שמא כרוך בקושי ובמאמץ? ניתן להרחיב את הדיון להבדל שבין היכולת לשמור על קשר מרחוק בתקופתנו אנו בעידן הדיגיטלי לעומת היכולת לשמור על קשר שכזה בתקופת התנ"ך.

מילה מנחה

התלמידים יקראו את פסוקים כה-לג, יבדקו מהי המילה המנחה בהם (ח.ל.צ) ויכתבו מהו המסר שביקש המחבר המקראי להעביר לדעתם באמצעות החזרה על מילה זו.

 

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר כא: נחש הנחושת
"עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי" (כא, 8).
שופטים ט: משל יותם
יותם הוא בנו הצעיר של גדעון, השופט שהושיע את ישראל. לאחר מותו של גדעון הורג אבימלך, אחד מ-70 בניו של גדעון, את כל אחיו - מלבד אחיו הצעיר יותם ששרד- וממליך עצ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.