חפש ב:

במדבר לב: בני גד, ראובן וחצי המנשה

במדבר לב: בני גד, ראובן וחצי המנשה

בני שבט ראובן, שבט גד וחצי שבט המנשה פונים למשה ומבקשים לקבל את עבר הירדן המזרחי שנכבש לא מכבר, מכיוון שהם רועי-צאן, והאדמה באזור הזה מתאימה מאוד למקנה. משה חושב כי כל כוונתם היא להשתמט ממשימת כיבוש הארץ עם יתר השבטים ומטיח בהם דברים קשים. אבל שני השבטים וחצי מבטיחים לא רק שישתתפו במלחמות כיבוש הארץ אלא אף שישמשו חיל חלוץ ההולך בראש הלוחמים. משכך נענה משה לבקשתם.

כעסו של משה על שניים וחצי השבטים ביטא את חששו מפני פגיעה בלתי הפיכה באחדותו של העם, חשש מפני חוסר סולדיריות חברתית שעלול היה לפלג את שנים-עשר השבטים לעדי עד. ואולם חששו זה של משה הופג בתשובתם של שניים וחצי השבטים שהיטיבו לבטא אחריות חברתית וקבעו סולם ערכים חשוב לדורות.

הפרק מזמן דיון בשאלות חשובות של נשיאה שוויונית בנטל החובות המוטלות על הכלל, של סולידריות חברתית, של אחריות, ערבות הדדית ושותפות גורל המאפיינות עם, ושל מושג ה'חלוץ' על מגוון משמעויותיו. הגישה הערכית לפיה "כל ישראל ערבים זה לזה" עוברת כחוט השני לאורך ההיסטוריה היהודית והיא באה לידי ביטוי בסיפורי ההתיישבות החלוצית, בקשר המיוחד שבין יהודי התפוצות לבין מדינת ישראל ואזרחיה, בתופעת החיילים הבודדים שעולים ארצה לבדם רק כדי לשרת בצה"ל ובדוגמאות רבות נוספות. פנים רבות לה לסולידריות היהודית ומומלץ לקשור בינה לבין הסיפור שבמוקד הפרק תוך הרחבת היריעה גם לשאלת המחוייבות האישית בתוך מעגלי השייכות הצרים יותר - בתוך היישוב, השכונה, הכיתה, תנועת הנוער, המשפחה וכיוצ"ב. בהקשר לכך אפשר גם ליזום התנדבות כיתתית משותפת במסגרת חברתית כלשהי.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מיהו חלוץ?

התלמידים יחפשו במקורות מידע באינטרנט משמעויות שונות לביטוי "חלוץ" ויביאו דוגמאות.

חלוצים בכיתה ובמשפחה

התלמידים יחשבו ויספרו: האם הזדמן להם בתקופה האחרונה להיות חלוצים במשהו? האם הם יכולים לחשוב על תחום כלשהו או עשייה כלשהי שבהם הם יכולים להיות חלוצים, כלומר יכולים להתנדב להיות ראשונים (למשל: לנקות את הכיתה, ללכת להביא משהו למורה, להביא כיבוד לקבלת שבת וכיוצ"ב).

אפשר גם לבקש מהתלמידים לשתף בסיפורים משפחתיים של עשייה חלוצית של בני משפחתם בתחומים שונים או אף להזמין את ההורים או את הסבים והסבתות לספר על כך בעצמם.

ערבות הדדית

התלמידים יתארו מצבים מחיי היום-יום שבהם הם עלולים לדעתם לשכוח את האחר בקבלת ההחלטות ולהעדיף את טובתם האישית על פני טובת האחר. למשל: כשהמורה נותנת משימה בכיתה אפשר לסיים ולצאת לשחק אבל אפשר גם להישאר ולעזור לחבר/ה כדי לצאת יחד להפסקה; כשרואים שתלמיד שכח להביא אוכל אפשר להתעלם מכך ואפשר לחלוק עמו את האוכל שלנו וכו'. לאחר מכן יפרטו התלמידים את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהדרכים ואת הרגשות של כל אחד מהצדדים בסיטואציות הללו, ויסיקו מסקנות לגבי ההתנהלות הרצויה.

רחוק מהעין - רחוק מהלב?

התלמידים יספרו או יכתבו: האם יש להם בני משפחה או מכרים המתגוררים בחו"ל? האם הם מצליחים לשמור עמם על קשר למרות המרחק? מה מידת הקשר? האם שימור הקשר מתאפשר בקלות או שמא כרוך בקושי ובמאמץ? ניתן להרחיב את הדיון להבדל שבין היכולת לשמור על קשר מרחוק בתקופתנו אנו בעידן הדיגיטלי לעומת היכולת לשמור על קשר שכזה בתקופת התנ"ך.

מילה מנחה

התלמידים יקראו את פסוקים כה-לג, יבדקו מהי המילה המנחה בהם (ח.ל.צ) ויכתבו מהו המסר שביקש המחבר המקראי להעביר לדעתם באמצעות החזרה על מילה זו.

 

סרטונים

בני גד וראובן, 929
בני גד וראובן, 929
תנ"ך בחרוזים (מדק' 5:00)
תנ"ך בחרוזים (מדק' 5:00)
סימנים: במדבר לב
סימנים: במדבר לב
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.