שמות ז-יא: עשר המכות

הפרקים העוסקים בעשר המכות מהווים את החלק המרכזי של סיפור השיעבוד והשחרור של עם ישראל מעולם של המצרים. על פי תוכנית הלימודים יש לעסוק עם התלמידים בהרחבה במכת הדם ובמכה האחרונה והמכרעת - מכת בכורות. צריך להתייחס כמובן גם ליתר המכות (אותן מכירים הילדים מסיפור החג ומההגדה של פסח) לאחר שמחליטים מראש עד כמה להעמיק בהן ובמאפייניהן.
נקודות לדיון עם התלמידים:
א. למי נועדו עשר המכות? האם מטרתן היתה להחליש ולהכריע את המצרים או שמא לשכנע את בני ישראל בכוחו של ה' להושיעם? האם הן בכלל תוצאה של התערבות אלוקית, כלומר של נס פלאי משמים, או שמא תוצאה של תופעות טבע, אסונות ומגפות המתרחשות מידי פעם וניתן להסבירן באמצעים מדעיים?
ב. מכת בכורות היא המכה האחרונה והאכזרית מכולן. לכאורה, היא מהווה עונש של "מידה כנגד מידה" לפרעה, אשר ציווה "כל בן הילוד היאורה תשליכוהו". האמנם מדובר בעונש של "עין תחת עין"?
יוצרים את עשר המכות:
פעילות יצירתית מכל סוג יכולה להקהות מעט את עוצמת הרושם שמותירות עשר המכות בתלמידים, בשל פגיעתן הקשה וההרסנית בבני אדם ובבעלי חיים. ילדים רבים יכולים להבין את עצמתן של לוחמה פסיכולוגית ושל התשת היריב, ולמצוא לכך הקבלה בסיפורים אחרים.