דלג אל

במדבר כ: מי מריבה ומות מרים ואהרון

במדבר כ: מי מריבה ומות מרים ואהרון

אירועי הפרק נפתחים במותה של מרים וקבורתה בקדש. העייפות של העם גדולה והצמא קשה מנשוא. מותה של מרים והצמא הכבד למים מביאים עמם שוב מסכת של טרוניות ותלונות מצד בני ישראל כלפי משה ואהרון. משה ואהרון "נמלטים"מפני העם המתלונן אל אוהל מועד. שם אלוהים מתגלה אליהם ומצוום ללכת אל הסלע ולדבר אליו עד שיצאו ממנו מים לעם. אבל במקום לדבר לסלע משה מכה בסלע. אלוהים כועס ומעניש את משה ואהרון שלא יזכו להביא את העם אל הארץ בתום המסע המפרך.

 

אי אפשר להתחמק מהדיון בשאלה: במה חטאו משה ואהרון והאם מידת העונש תואמת את חומרת חטאם?

 

פסוקים יד-כא בפרק עוסקים בפנייתם של בני ישראל לאדום לעבור בארצם: "נַעְבְּרָה-נָּא בְאַרְצֶךָ, לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם, וְלֹא נִשְׁתֶּה, מֵי בְאֵר: דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ, לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול" (במדבר כ, 17). ואולם, מלך אדום מסרב לבקשה ומזהיר שמעבר בני ישראל בארצו יסתיים במלחמה. עימות זה עם אדום מחזיר את הקורא אחורה לתקופת יעקב ועשיו. אדום היא בעצם הממלכה שנוסדה מזרעו של עשו. כזכור, הקשר בין האחים יעקב ועשו היה קשר רוויי קנאה ושנאה. 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

המחזה: "מים מן הסלע"

התלמידים ימחיזו בכיתה את אירועי הפרק לצורך הבנת העלילה: שלושה מתנדבים יגלמו את משה, את אהרון ואת אלוהים. יתר התלמידים יהיו בני ישראל.
השתלשלות האירועים תוצג בארבע מערכות:
מערכה ראשונה – העם בוכה ומתלונן למשה ואהרון.
מערכה שנייה – משה ואהרון נמלטים לאוהל מועד ואלוהים מנחה אותם לדבר אל הסלע ולהוציא ממנו מים לעם.
מערכה שלישית – משה ואהרון עומדים מול העם ומכים בסלע, הסלע מוציא מים.
מערכה רביעית – אלוהים קורא למקום 'מי מריבה', ומודיע למשה ואהרון כי עונשם הוא שלא יזכו להיכנס לארץ.

אמון

התלמידים ידונו או יכתבו: האם קרה להם שלא סמכו על מישהו אחר שימלא אחר בקשתם בדיוק כפי שביקשו ממנו? מהי חשיבותה של תחושת אמון במערכת יחסים ומהם הרגשות שעולים כאשר תחושת האמון נפגעת?
לאחר מכן התלמידים יתחלקו לזוגות: כל זוג יכתוב על מקרה שקרה לאחד מהם בו חווה פגיעה באמון שהוא נתן במישהו. כל זוג יעביר לזוג שלימינו את הסיפור והזוג שמקבל את הסיפור יקרא אותו ויציע לזוג הכותב פתרון.

אחים

יחסי אחים, בגלל קרבתם הרבה, יכולים להיות מורכבים מאוד. לפעמים דווקא עם השכנים והקרובים שלנו אנחנו רבים הכי הרבה, בין השאר כי אנחנו חולקים את אותם משאבים או כי יש לנו נקודות השקה רבות ולפיכך גם פוטנציאל רב למחלוקת. המועדות למתח בין קרובים נכונה גם בתוך המשפחה וגם בשכנות עמים. נטיל על התלמידים משימה לבית לחפש בעיתונות או בטלוויזיה דוגמה לסכסוך בין שני עמים שנובע דווקא מתוך קרבתם הרבה זה לזה.
אפשרות נוספת:
התלמידים יתבקשו לחשוב יחד עם הוריהם ואחיהם על מצבים בהם בני המשפחה רבים על משאבים, ויציעו דרכים אפשריות לפתור מצבי חיכוך אלו, כדי להימנע ממצב בו הם לא מרשים לאחיהם "לעבור בשטח שלהם" מחשש שייקחו להם את הדברים.

הספד למנהיג דגול

התלמידים יקראו את ההספד של נועה בן-ארצי לסבה יצחק רבין, לאחר הירצחו, ובו מופיעים דימויים רבים מתקופת המדבר ("עמוד האש לפני המחנה").
התלמידים ישוחחו או יכתבו:
מה צריך להיות בהספד למנהיג? על מה מספרים בו? מה התפקיד של הספד למנהיג דגול? לאחר מכן ינסו התלמידים לכתוב בעצמם הספד משלהם לאהרון ולמרים.

בגוף ראשון

בפרק כ בספר במדבר מתרחשים אירועים קשים עבור משה – הוא חווה אירועים אישיים ולאומיים דרמטיים וכואבים: אחותו, מרים מתה וגם אחיו אהרון, העם כועס עליו, אלוהים מעניש אותו ולא יאפשר לו להכנס לארץ.

התלמידים יכתבו תסריט לסרט המגולל את אירועי הפרק מנקודת מבטו של משה.

החטא ועונשו

התלמידים ישתפו האם קרה להם שקיבלו עונש והעונש לא היה מידתי לדעתם לחומרת המעשה שעשו? מה היתה תחושתם נוכח העונש הלא מידתי שהוטל עליהם וכיצד התמודדו עם תחושה זו?

הוד מלכותו, מלך אדום

התלמידים ייכנסו לנעליהם של משה ואהרון וינסחו מכתב פנייה רשמי למלך אדום, בו יגוללו את בקשתם לעבור עם בני ישראל דרך ממלכת אדום בדרכם לכנען ואת הנימוקים לבקשה.
בפנייה יתייחסו לנדודים ולתלאות שעברו בני ישראל עד כה במדבר, לעבר המשותף בין בני ישראל לאדום, להתחייבות שלא לפגוע בשום רכוש ששייך לאדומים ולנקודות נוספות המוזכרות בפסוקים יד-כא.
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית לז (יג- לו): יוסף וכתונת הפסים
מי הוא הבן המועדף על אבא או על אמא? שאלה ששואלים הרבה ילדים. סיפור יוסף ואחיו הוא סיפור של העדפה וקנאה, של כעס ונקמה ושל בחירות שעושים אנשים בשלל רגעים אנושיים
במדבר טז: קורח ועדתו
קורח בן יצהר בן קהת בן לוי, עם דתן ואבירם בני שבט ראובן, אוספים מאתיים וחמישים מנהיגים מבני ישראל כדי לערער על מנהיגותם של משה רבנו ואהרן הכהן.
שופטים ו-ח: גדעון השופט
בני ישראל סובלים ממתקפות מצד המדיינים כעונש על חטאיהם. המדיינים פולשים, בוזזים ומשחיתים את יבוליהם. העם זועק לישועה והאל שולח לו את גדעון בן יואש
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.