דלג אל

שופטים י-יב: יפתח הגלעדי

שופטים י-יב: יפתח הגלעדי

התבנית המאפיינת את ספר שופטים חוזרת על עצמה גם בתחילת יחידה זו: בני ישראל עובדים עבודה זרה ונענשים בשעבוד לעם זר (עמון), הם צועקים לאלוהים, אלא שהפעם אלוהים לא שועה לשוועתם ולא ממנה שופט להצילם. אנשי גלעד פונים אפוא ליפתח הגלעדי ומבקשים שיהיה להם לשופט ולמנהיג. יפתח יוצא לקרב מול בני עמון ונודר נדר קשה ובלתי אפשרי, אותו הוא מוציא לפועל. על רקע אי השתתפות בני שבט אפריים בקרב מול עמון מתפתחת מלחמת אחים עקובה מדם, הגובה קורבנות רבים בקרב בני ישראל.

יחידה זו מזמנת שיח על גבולות המילים ועל טיב התחייבויות. אדם מחוייב ככלל לעמוד במילתו, ועמידה במילה היא ערך נעלה וקדוש: "מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱלֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ" (דברים כג, 24). אבל יש מקרים, כמו הנדר שנדר יפתח, בהם כללי המוסר והדת מחייבים דווקא לא לעמוד בנדר, משום שהוא פוגע באחרים או מוביל לתוצאות בלתי אנושיות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רעיונות לפעילויות לתלמידים

לאלוהים נמאס?

"וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל" (פרק י', 16).

התלמידים יחשבו ויכתבו מדמיונם מה אומר אלוהים לבני ישראל הפונים אליו לעזרה? מדוע הוא מסרב להיחלץ לעזרתם בזו הפעם? באילו מילים משתמש מי שקצרה נפשו? ("נמאס לי מכם", "אין לי כוח עוד להתאכזב מכם", "לכו מפה" וכן הלאה).

שיבולת או סיבולת?

התלמידים יתבקשו לקרוא בקול את השורות הראשונות של השיר 'שיבולת בשדה' כשהאות ש' נקראת על ידם כאות ס' (המחשה ל"לקות" השפתית של בני אפרים שהובילה לזיהויים בסיפור יפתח).

סוף טוב הכל טוב

התלמידים יכתבו סוף אחר, סוף טוב, לסיפור הנדר ובת יפתח כיד הדמיון הטובה עליהם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שמואל א א: הולדת שמואל
סיפור הולדתו של שמואל והקדשתו לאלוהים מסמן שינוי במשטר שהיה נהוג עד אז בעם ישראל: מעבר משלטון של שופטים מושיעים לשלטון של מלכים
שמואל א יז: דוד וגלית
דוד נגלה במלוא תעוזתו מול כל בני ישראל, והופך לגיבור ולמנהיג. עמידתו של דוד מול גולית מסמלת את נצחון החלש על החזק, את נצחון הרוח על הגוף
במדבר כא: נחש הנחושת
"עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי" (כא, 8).
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.