חפש ב:

במדבר יב - חטא מרים והצרעת

במדבר יב - חטא מרים והצרעת

"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל־אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח" (במדבר יב,1) – רש"י ועמו פרשנים רבים נוספים מסבירים שמרים הצרה על שמשה פרש מאשתו ואמרה לאהרן: 'הרי גם אנו נביאים וחיים עם בני זוגנו'. אלוהים כעס, ומרים לקתה בצרעת, מחלה שהחולה בה חייב לצאת מחוץ למחנה, מכיוון שאדם שמדבר לשון הרע על אדם אחר אינו יכול לחיות במחיצת העם. משה שהיה "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (יב, 3) התפלל על מרים: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" (יב, 13). לאחר שבוע במהלכו שהתה מרים מחוץ למחנה היא נרפאת מהצרעת ושבה אל העם אשר חיכה לה כל אותם ימים.

מרים היא אחת מהמנהיגות הבולטות, חדורות האמונה והעוז שהיו לעם ישראל. ואולם, גם מנהיגים נכשלים וחוטאים וגם מרים הנביאה חטאה וכשלה בלשונה.

הפרק מזמן הזדמנות חשובה ביותר לדון במשמעותה של "לשון הרע", על כל צורותיה, ובהשלכותיה ההרסניות: "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" (משלי יח, 21), "חֵץ שָׁחוּט לְשׁוֹנָם" (ירמיהו ט,7) ועוד. סוגיה זו מקבלת משנה חשיבות בעידן הרשתות החברתיות בו אנו חיים, שבו 'האצבע קלה על המקלדת' והמילים פורצות ללא רסן, בעידן של פלטפורמות חברתיות (דוגמת ווטסאפ, פייסבוק, אינסטגרם) אשר קל כל כך להסתתר מאחוריהן ולתת דרור לכל העולה על הדעת ללא בקרה או שליטה. יש מקום לדון עם התלמידים על נידוי חברתי, על עלבונות ורכילות, ולנסח יחד עמם כללים שימנעו תופעות אלו בכיתה ובכלל. תגובתו של משה לדבריה של מרים הם דוגמה ומופת לגדולתו ולענווה המאפיינת אישיותו. יכולתו לסלוח ולגלות חמלה ואמפתיה גם כלפי מי שפגע בו - היא בעצם הדרך האמיתית לחיים משמעותיים וטובים, חיים נטולי לשון הרע, כעסים והתחשבנויות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

דו-שיח

לאהרן ולמרים כוונות טובות כלפי משה אחיהם אך הם מדברים עליו מאחורי גבו. התלמידים יכתבו את הדו-שיח שמנהלים מרים ואהרן על "האישה הכושית אשר לקח" משה.

חשבון נפש

התלמידים ישוחחו וישתפו: האם היו רגעים בהם 'נגררו' ללשון הרע? מה היו ההשלכות לכך? האם הם מתחרטים? האם יכלו לנהוג אחרת והאם ינהגו אחרת לדעתם בעתיד בסיטואציה דומה?

לשון הרע - פגע רע

התלמידים ינסחו כללים או סלוגנים שימנעו לשון הרע, רכילות והוצאת דיבה בכיתה, בבית הספר ובכלל

סרטונים

תנ"ך בחרוזים: סיפור מרים
תנ"ך בחרוזים: סיפור מרים
התפוחים של מר פיבודי
התפוחים של מר פיבודי
מי האיש, חוה אלברשטיין
מי האיש, חוה אלברשטיין
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.