דלג אל

תוכנית לימודים באומנות חזותית

חזרה
תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים מותאמת לשינויים שהתחוללו בתפיסות ההוראה-למידה בתחום האומנות בעשורים האחרונים, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות-דיגיטליות הגלובליות שהשפיעו על אופני המבע באומנות ועיצבו אותם מחדש.
הדחף ליצירת הדימוי החזותי נובע מהרצון לייצג את המציאות, לתת ביטוי ליחסי האומן והמערכת החברתית, להבנות את הזיכרון הפרטי והקולקטיבי – כל זאת מתוך דיאלוג בין מוסכמות אומנותיות לבין שבירתן המוליד דיאלוג פרשני בין הקהל או התלמידים לבין יצירות האומנות שהם לומדים וחווים אותן.

תוכנית הלימודים החדשה (החל מתשפ"ה)

שימו לב: תוכנית לימודים זו נכנסת לתוקף החל מ-1.9.24 ובאופן מדורג. בחינת הבגרות על פי התוכנית החדשה תיכנס לתוקף החל משנת הלימודים תשפ"ז ואילך. בשנים תשפ"ה ותשפ"ו בחינת הבגרות תיעשה לפי התוכנית הישנה.

- האומנות החזותית היא תחום רב מדיומלי, המשלב תיאוריה עם מנעד מגוון של פרקטיקות אומנותיות, כגון ציור, פיסול, מיצב, מיצג ואומנות ניו-מדיה. ככזו היא פונה לתלמידים ולתלמידות בעלי יכולות וחוזקות מגוונים, המעוניינים להעשיר את עולמם כיוצרים, כחוקרים וכצרכני תרבות. העיסוק באומנות מאפשר ביטוי מחשבות, רגשות והשקפות עולם מגוונות לתלמידים המתבגרים בעולם מורכב, דינמי, גלובלי, פוסט-מודרני ודיגיטלי, הן במישור התיאורטי והן במישור המעשי.
החינוך לאומנות מייצר מפגש חווייתי בין הלומד לבין יצירת האומנות. בשל כך יש ללמד כל יצירה חד-פעמית כמפגש בין הצופה והיוצר, המאפשר פרשנות יצירתית, התבוננות ביקורתית, וממדים אינטלקטואליים חדשים להתבוננות.
לאומנות יש תפקיד חברתי, ערכי ומוסרי ויש בכוחה לייצג ולהתכתב עם המציאות ולהשפיע עליה. משחר האנושות שימשה האומנות החזותית כלי להעברת מסרים דתיים-פולחניים, פוליטיים, תרבותיים, חברתיים ואישיים, שעיצבו בכל פעם מחדש את החשיבה האנושית ואת אופני ביטוייה. בחלוף השנים עבר עולם האומנות גלגולים בהתאם לרוח התקופה ולשינויים גאו-פוליטיים, חברתיים והיסטוריים, אשר שינו את תפיסות העולם, מרחבי התצוגה והיצירה עצמה, ובתוך כך גם מוססו את הגבולות בין האומנויות השונות ובין האומנות לחיים.

- תוכנית הלימודים מדגישה את הזהות והשייכות לחברה הישראלית באמצעות הוראת יצירות שנוצרו בישראל על ידי אומניות ואומנים בני המקום, הנלמדות לכל אורך ורוחב התוכנית. כמו כן, בסדנה משמשת היצירה האומנותית מרחב לחקירה ולביטוי של זהויות אישיות, תרבותיות וחברתיות, והיא מאפשרת ביטוי אישי ושאילת שאלות הנוגעות לזהות, לשייכות ולמעורבות בחברה. התוכנית מעודדת את התלמידים לבטא את קולם הייחודי כחלק מייצוג אישיוקבוצתי של החברה הישראלית על גווניה.
האומנות מאפשרת התבוננות שהיא רב ממדית ורב תרבותית. מאז העידן העכשווי הפוסט מודרני יש מגמה המבקשת לפרוץ את הגבולות התמטיים, הטכניים, המרחביים, וכן את היחסים שבין היוצר-היצירה-הקהל. בהתאמה, יצירות אומנות עכשוויות מבוססות על כמה תחומי דעת, על חדשנות מדעית וטכנולוגית, תוך כדי שימוש בכלים דיגיטליים מתקדמים, אומנות וירטואלית ובינה מלאכותית. תמורות ושינויים אלה באים לידי ביטוי באופני התצוגה
השונים, המציגים תערוכות בחללים אלטרנטיביים, כמו גם וירטואליים; יצירות המערבות את הקהל ואף חותרות לשינוי בקהילה; גישה רב תרבותית ועוד. את השינויים והתמורות הללו אפשר לראות גם בשדה האומנות המקומי בישראל.
לנוכח דינמיות זו חשוב להציע לתלמידים ולתלמידות תוכנית לימודים חדשה שתתייחס למכלול ההיבטים שהוצגו לעיל, ושתהיה כר פורה לשיח ולעשייה אומנותית עכשווית.

מטרת על

לטפח תלמידים המגלים עניין באוֹמנות ולהניע אותם לצרוך אוֹמנות באופן מושכל; להרחיב את האופקים והידע בתחום האוֹמנות; להקנות כלים פרשניים לניתוח יצירות, ולעודד חשיבה יצירתית וביקורתית הן בהתבוננות ביצירות והן בתהליכי היצירה. לפתח רגישות אסתטית; להעשיר את רפרטואר הכלים היצירתיים והטכניים; לטפח יכולת לבטא רעיונות, רגשות, ערכים ונקודות מבט אישיות בשפה חזותית מקורית ואישית.

א. בחירה

התוכנית מאפשרת למורים לבחור יצירות אומנות על פי השיקולים הבאים:

  • מגוון יצירות וסגנונות אוֹמנותיים בעולם
    חשיפה למגוון רחב של יצירות אוֹמנות מתקופות שונות, סגנונות אומנותיים מגוונים ואומנים בעלי רקע תרבותי שונה. בחירה ביצירות שישקפו מגוון דעות, ערכים ותפיסות עולם לצד יצירות מופת קאנוניות. עיקרון זה מבוסס על הרצון להעמיק את ההבנה של התלמידים לגבי התפתחות האוֹמנות ומקומה בהקשר היסטורי, תרבותי וחברתי ולאפשר בחינה של הדרכים השונות שבהן אנשים מבטאים את עצמם דרך האומנות.
  • אומנות בישראל על כל גווניה וממדיה
    חשיפה לאומנות המקומית בישראל כוללת בחירה במגוון יצירות המשקפות עולמות אישיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים וחברתיים שונים, ומכילות קולות של אומנים מרקעים שונים בחברה הישראלית. עיקרון זה מדגיש את ריבוי הקולות בחברה הישראלית ואת ההכרה וההבנה של התלמידים לגבי התפתחות האומנות המקומית בישראל כמהלך המשקף קונפליקטים, דילמות ודיאלוג מתמיד בין תפיסות עולם, גישות ודעות שונות והשפעתו של שיח זה על הזהות התרבותית והלאומית.
  • רלוונטיות
    חשיפה ליצירות רלוונטיות ומשמעותיות כדי להגביר את המוטיבציה, העניין והמעורבות בתהליך הלמידה והיצירה. עיקרון זה יאפשר לבטא רגשות, ללמוד לשאול שאלות רלוונטיות על יצירות אומנות ולהציף דילמות אישיות, אתיות ופילוסופיות מעולמות התלמידים, בשיח האישי והקבוצתי בסדנה ובכיתה, וכך ליצור למידה אותנטית המותאמת לצורכי התלמידים ולמציאות שבה הם חיים.
ב. שילוב לימודים עיוניים ולימודים מעשיים

התוכנית משלבת לימודים עיוניים ומעשיים בכל שכבות הגיל. שילוב זה חיוני לטיפוח חשיבה יצירתית דינמית וגמישה, כמו גם חשיבה ביקורתית של התלמידים. הלימודים העיוניים יספקו הקשר תרבותי והיסטורי, ויאפשרו הבנה של הזרמים האוֹמנותיים והמגמות השונות. הלימודים המעשיים יאפשרו לתלמידים להתנסות בטכניקות שונות, לפתח מיומנויות פרקטיות ולבטא את עצמם בצורה ייחודית.
שילוב בין הלימודים העיוניים והמעשיים יוצר חוויה לימודית מעשירה משמעותית ומאפשר המשך של התפתחות בתחום האוֹמנות וטיפוח בוגרים יצירתיים.

ג. ידע - מיומנויות - ערכים

המטרה, על פי תפיסת הלמידה המתחדשת במערכת החינוך, היא לטפח לומד בעל ערכים, ידע ומיומנויות שיאפשרו לו להתפתח כאדם, למצות את יכולותיו ולתרום לחברה. קידום תהליכי למידה המשלבים ערכים, ידע ומיומנויות יאפשר לבוגרי המערכת התמודדות מוצלחת עם אתגרי החיים בחברה הישראלית המשתנה של המאה ה-21 ברמה האישית, החברתית-אזרחית והתעסוקתית.

ד. רעיונות גדולים

רעיונות גדולים הם ההבנות המרכזיות שתלמידים אמורים לרכוש במהלך הלמידה. הם מנוסחים לרוב כטענות המקושרות לידע הנלמד, אך משמעותיים גם מעבר לו ומאפשרים יישום של הידע בהקשרים משתנים. היתרון בהוראה דרך רעיונות גדולים הוא בכך שהם מקשרים את פריטי הידע הנלמד, הופכים את הפרטים לידע פעיל, רלוונטי ומקושר, ובכך מעמיקים את מידת ההבנה אצל התלמידים.
בלימוד אוֹמנות דרך פריזמה של רעיונות, התלמידים לא רק לומדים על טכניקות וסגנונות אוֹמנותיים, אלא גם מפתחים הבנה עמוקה של הקשרים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים.
גישה זו מאפשרת לתלמידים לראות כיצד אוֹמנות משקפת ומגיבה לסוגיות אנושיות אוניברסליות, מפתחת את החשיבה הביקורתית שלהם, ומעודדת אותם ליצור קשרים בין האוֹמנות לחייהם האישיים.
הרעיונות הגדולים (ראו פירוט בהמשך) מתאימים לנושאים הנלמדים בחטיבה עליונה.
בתכנון תהליכי הוראה-למידה המורה יבחר את הרעיונות הגדולים הרלוונטיים ליחידה שאותה הוא מלמד.

ה. ספירליות

הגישה הספירלית בהוראת אוֹמנות מבוססת על העיקרון של למידה מתפתחת, שבה תלמידים חוזרים לנושאים ולמושגים מרכזיים ברמות הולכות ומעמיקות. היא מאפשרת לתלמידים לשכלל את המיומנויות הטכניות והקוגניטיביות שלהם באופן הדרגתי.
הם מתחילים בטכניקות ובידע בסיסיים ובהדרגה מתקדמים לאופני למידה ויצירה מורכבים יותר, תוך כדי שהם בונים על הידע והניסיון הקודם שלהם.
הלמידה הספירלית מעודדת את התלמידים לפתח חשיבה ביקורתית. הם לומדים לנתח יצירות אוֹמנות ברמות הולכות ומתוחכמות, תוך כדי שימוש במושגים ובכלים שרכשו לאורך הדרך.
היא מאפשרת לתלמידים לפתח בהדרגה את ההבעה והאמירה האוֹמנותית האישית שלהם, לגבש את סגנונם האישי ואת דרך הביטוי הייחודית שלהם.

1. שיח אוֹמנותי

שיח פתוח בכיתה תוך כדי עידוד שאלות, דיונים ומשוב.
השיח האוֹמנותי מעודד תלמידים לשתף במחשבותיהם (להעלות שאלות, לזהות רעיונות, לנתח יצירות) וברגשותיהם ביחס ליצירות שהם רואים או יוצרים. דרך השיח הם לומדים לבטא את עצמם, להציג את נקודת מבטם ולשפר את יכולתם להעביר מסרים באמצעות האוֹמנות.
השיח מעודד הקשבה לדעות שונות, להבין את נקודות המבט של אחרים ולהתייחס בכבוד ליצירותיהם ולמחשבותיהם של חבריהם לכיתה.
שיח על עבודות אוֹמנות של התלמידים מעניק להם הזדמנות לקבל משוב מהמורה ומהחברים לכיתה, לזהות נקודות חוזק ונקודות לחיזוק ולהתפתח כאומנים.

2. דיון בסוגיות ערכיות

לימודי האוֹמנות הם מרחב לבירור ולטיפוח ערכים מגוונים, המשתקפים הן בניתוח יצירות והן בתהליכי היצירה עצמם.
חשיפת התלמידים ליצירות אומנות, המעלות סוגיות ערכיות, מאפשרת דיון בנושאים כמו חופש הביטוי, צדק חברתי וסביבתי, שייכות, זהות אישית, חברתית, קבוצתית ולאומית-ישראלית.

3. למידה בין-תחומית ורב-תחומית

למידה בין-תחומית ורב-תחומית בלימודי אוֹמנות מעשירה את עולמם של התלמידים ומאפשרת להם לפתח הבנה מעמיקה ורחבה של תחום האוֹמנות והקשריו המגוונים. שילוב תחומי דעת שונים בלימודי האוֹמנות מאפשר לתלמידים להבין כיצד האוֹמנות משקפת ומושפעת מתהליכים חברתיים, תרבותיים ומדעיים, לזהות קשרים והקשרים בין תחומי דעת שונים וליצור חיבורים יצירתיים בעבודתם האוֹמנותית.

4. שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית, כולל שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI)
  • הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת גישה למאגרי מידע מקוונים, למוזיאונים דיגיטליים ולפלטפורמות שיתוף. תלמידים נחשפים ליצירות אוֹמנות מרחבי העולם, לאומנים ולשיח האוֹמנותי סביב היצירות. נוסף על כך, כלים דיגיטליים שונים, המומלצים לשימוש במגוון נושאי התוכנית, יכולים לסייע ולתמוך הן בתהליכי החקר והן בתהליכי הביצוע המעשי הסדנאי.
    שילוב כלים דיגיטליים, כגון תוכנות גרפיקה, צילום דיגיטלי ויישומים לעריכת תמונות ויצירת אנימציה, מאפשר לתלמידים להתנסות במדיומים שונים, להרחיב את גבולות היצירה שלהם ולשפר את התוצרים שלהם.
  • טכנולוגיות AI מעודדות את התלמידים לחקור גבולות חדשים של יצירתיות ולהתנסות במדיומים ובאפשרויות שלא היו נגישות בעבר, כגון יצירת אוֹמנות באמצעות למידת מכונה או יצירת אלגוריתמים שיכולים ליצור אוֹמנות באופן עצמאי. כמו גם להשתמש בכלי בינה מלאכותית לשם מחקר עיוני רחב ומשוכלל.
    עם זאת, חשיפה מוגברת לכלים מבוססי AI עלולה לפגוע בפיתוח של כישורים ידניים ואומנותיים מסורתיים; עלולה לפגוע ביצירתיות, בעוד הכלים מבצעים עבור התלמידים פעולות שהיו דורשות מהם מאמץ יצירתי; שימוש במשוב הניתן על ידי AI חסר יכולת להעריך היבטים רגשיים וסובייקטיביים של האוֹמנות.
    לכן שילוב AI בהוראת אוֹמנות דורש לימוד של שימוש מושכל וביקורתי והכנה מעמיקה של המורה כדי להפיק את המרב מהפוטנציאל שלה.
5. למידה השוואתית

למידה מתמקדת בהבנה ובהערכה של יצירות אוֹמנות שונות תוך השוואה בין סגנונות, תקופות, תרבויות, גישות אוֹמנותיות, יצירות מקוריות ויצירות AI, טכניקות, חומרים ומסרים חזותיים.
באמצעות ההשוואה, תלמידים יבינו כיצד הקשרים שונים משפיעים על היצירה, יעריכו את הייחודיות של יצירה או זרם אוֹמנותי ויזהו השפעות אוֹמנותיות לאורך ההיסטוריה. למידה זו מטפחת הבנה מעמיקה של האוֹמנות כמדיום מתפתח ומשתנה תמידית.

6. למידה חוץ כיתתית

למידה בסביבה חדשה ולא פורמלית, כגון מוזיאונים, גלריות, סדנאות אומן והמרחב הציבורי מעוררת סקרנות ויוצרת למידה חווייתית המשלבת חוויה חושית ורגשית.
ביקורים במוזיאונים ובגלריות מספקים לתלמידים גישה ישירה לאוֹמנות עכשווית, מסורתית והיסטורית. מפגש עם יצירות אוֹמנות מקוריות מעורר השראה ומעניק לתלמידים הזדמנות להרגיש ולהתבונן בפרטים של העבודות בצורה שאי אפשר לחוות באופן דיגיטלי או מצולם; מפגש עם אומנים מזמן למידה ממקור ראשון על תהליכי העבודה של האומן, מעמיק את ההבנה של התלמידים על התהליך היצירתי ומשמש מקור השראה; מאפשר לקיים דיאלוג, לשאול שאלות, לדון ברעיונות ולהבין את הבחירות האוֹמנותיות של היוצר; מחזק את הקשר בין האוֹמנות לחיים העכשוויים – כיצד פוליטיקה, חברה, טכנולוגיה וסביבה משפיעות על יצירת האוֹמנות כיום. לעתים מפגשים עם יוצר מזמנים התנסות בסדנאות אומן, שבהן האומנים משמשים מנטורים בתהליכי היצירה של התלמידים.
חשיפה ליצירות אוֹמנות במרחב הציבורי מספקת לתלמידים הזדמנות ללמוד על אוֹמנות ככלי לביטוי אישי וחברתי ומעודדת אותם לחשוב על ההשפעה של אוֹמנות על הסביבה שבה הם חיים, מחזקת את המודעות החברתית והתרבותית של התלמידים, ומעניקה להם כלים להבין את תפקיד האוֹמנות בעיצוב חברה וקהילה.

7. התנסות חווייתית

התנסות חווייתית בלימודי אוֹמנות מאפשרת התנסות ישירה ומוחשית ומגבירה את מעורבותם הרגשית והאישית של התלמידים. התנסות מעשית במגוון חומרים, טכניקות וכלים מאפשרת לתלמידים לפתח הבנה עמוקה ומשמעותית של השפה החזותית ותהליכי היצירה.
ההתנסות החווייתית מאפשרת לתלמידים לפתח שפה אישית ולבטא את עולמם הפנימי באופן אותנטי, תוך כדי גיבוש זהותם האוֹמנותית הייחודית.

8. למידה מבוססת פרויקטים / חקר

למידה מבוססת פרויקטים מאפשרת לתלמידים לעבוד על יצירה רחבת היקף לאורך זמן, תוך כדי התנסות מעמיקה בתהליך של תכנון, ביצוע והערכה. בפרויקטים, התלמידים בוחרים נושא או רעיון שמעסיק אותם, חוקרים אותו לעומק כדי לגבש תובנות, לפתח רעיון (קונספט) יצירתי ולתכנן את דרכי הביצוע. תהליך זה כולל גם קבלת החלטות, התמודדות עם אתגרים טכניים וקונספטואליים, חיפוש מקורות השראה ולימוד טכניקות חדשות. במהלך העבודה על הפרויקט, התלמידים נדרשים לחשוב בצורה ביקורתית ויצירתית, לפתור בעיות ולגלות אחריות אישית לכל שלב. סיום הפרויקט כולל שלב של הערכה עצמית ומשוב מהכיתה ומהמורה.
אחת הגישות בלמידה מבוססת פרויקטים היא גישת ABR - Art based Research. על פי גישה זו התלמידים יעבדו על יצירה תוך כדי למידה עיונית ומחקרית של הנושא שבו בחרו לעסוק.
אינטגרציה זו בין היצירה למחקר תאפשר לקדם את מקצועיותם והתמחותם של התלמידים כיוצרים וחוקרים.

9. ביטוי לקול אישי וייחודי

אומנות היא תחום שבו כל התלמידים יכולים להביא לידי ביטוי את עולמם הפנימי לחקור את תחומי העניין שלהם ולפתח סגנון ייחודי. החופש לגלות ולנסות דרכי ביטוי וטכניקות שונות, לבדוק חומרים ולחקור רעיונות מגוונים מאפשר הרחבת רפרטואר הכלים היצירתיים ויצירתיות משמעותית ואותנטית.

10. פדגוגית סטודיו

מסגרת של שמונה הרגלי חשיבה לעבודה בסטודיו. היא כוללת:

  • להשתמש בכלים, בחומרים ובטכניקות אוֹמנותיות
  • להיות מעורבים ולהתמיד
  • לדמיין מחשבתית את היצירה ושלביה
  • לבטא – ללמוד ליצור יצירות המעבירות רעיון, תחושה או משמעות אישית
  • להבחין ולהתבונן במבט מעמיק, מעבר ל"הסתכלות רגילה"
  • לשקף (רפלקציה) – לקבל משוב ולתת משוב על עבודות יצירה
  • לחקור וללמוד מטעויות
  • להבין את הקהילה האוֹמנותית, לקיים אינטראקציה עם אומנים אחרים ובחברה
11. המורה כמנחה (מנטור)

המורים אינם מתפקדים רק כמקור ידע טכני או אקדמי, אלא גם כמנחים המעודדים חקירה אישית, חשיבה ביקורתית ופיתוח קול אישי באוֹמנות.
המורים כמנטורים משמשים דמות מכוונת ותומכת, המסוגלת לזהות את הפוטנציאל הייחודי של כל אחד מהתלמידים ולסייע במימושו. הם יוצרים סביבת למידה בטוחה ומעודדת, המאפשרת לתלמיד להתנסות, לטעות, ללמוד מטעויות ולצמוח מהן. ראו אתיקה בחינוך לאומנויות.

תהליכי ההערכה הם חלק בלתי נפרד מתהליכי ההוראה-למידה. הם מזינים את תהליכי ההוראה-למידה ומשפיעים עליהם, תוך כדי שהם מספקים ראיות לגבי תפקודי הלומדים ביחס לנושאי הלימוד. תהליכי הערכה מתייחסים להיבטים שונים: היבטים קוגניטיביים, כגון ידע ומיומנויות חשיבה קוגניטיביות; היבטים מעשיים, כגון שימוש נכון בחומרים שונים ובטכניקות שונות; היבטים רגשיים, כגון מסוגלות עצמית והכוונה עצמית; והיבטים חברתיים, כגון היכולת לעבוד בצוות - לקבל החלטות ולבצע משימות באופן שיתופי בפרויקטים אוֹמנותיים.

בתהליך ההערכה יש לעשות שימוש בכלי הערכה מתאימים בהתאם ליעדי ההערכה. כדי להעניק תקֵפות להערכת ההישגים של הלומדים, חשוב להשתמש במגוון כלי הערכה ולהתאמה בין מטרות ההוראה-למידה לבין יעדי ההערכה אשר יחד ייתנו מידע למכלול יעדיה.

באוֹמנות ההערכה משלבת הערכה פנימית, הכוללת סדנה מעשית ועבודות חקר ומהווה 50% מסך ההערכה של התלמידים, עם הערכה חיצונית, הכוללת בחינה עיונית בתולדות האומנות והבנתה ומהווה 50%.
הערכה פנימית נעשית על ידי המורים, תוך כדי התמקדות בתהליך היצירה, ביצירתיות, בשימוש מושכל בטכניקות וביכולת התלמידים לבטא רעיונות חזותיים באופן מעמיק. הערכה זו כוללת ליווי אישי של התלמיד לאורך הפרויקט ועבודות החקר העיוניות, ומתן משוב שמטרתו לחזק את כישורי היצירה ולסייע לתלמיד לצמוח מבחינה מקצועית ואישית.

הערכה חיצונית נקבעת על ידי מבחן חיצוני, המעריך באמצעות קנה מידה אחיד ואובייקטיבי את הידעו ההבנה התיאורטית של התלמידים, לצד היכולת לנתח יצירות אוֹמנות.
השילוב של הערכה פנימית עם הערכה חיצונית מאפשר מדידה מאוזנת של היבטים מעשיים ועיוניים, ומבטיח שההערכה תהיה גם אישית ומעמיקה וגם אובייקטיבית ומבוקרת.

הבחינה (העיונית והמעשית) תתקיים בכיתה י"ב. הציון הסופי בתחום האומנות החזותית מורכב משקלול של 50% הערכה חיצונית - בחינת הבגרות העיונית, ו-50% הערכה חלופית פנימית בסדנה המעשית ובעבודות החקר העיוניות.

רכיבי הערכה חלופית פנימית - סדנה מעשית ועבודות חקר (50%)

  • כיתה י' (10%)
    - עבודת חקר - בחירה בין דיאלוג עם אומן או פרויקט אוצרות. החקר יתבצע בגישת ABR (ספר השראה, מחקר פעולה ורפלקציה).
    - תיק עבודות (יישמר עד כיתה י"ב לצורך מתן ציון בכיתה י"ב).
  • כיתה י"א (20%)
    - עבודת חקר - בנושא חתך באומנות הישראלית והמקומית. לימודי האומנות הישראלית יוערכו באמצעות מיומנויות הבעה בעל פה: אורטוריום - מעין דיבייט,
    המשכלל גם יכולות עמידה מול קהל, או פודקסט, וולוג (Video Blog), פצ'ה קוצ'ה ועוד (10%).
    - פרויקט ארטיביזם - פיתוח, מימוש ותיעוד פרויקט ארטיביסטי בשיתוף הקהילה (10%).
    - תיק עבודות (ייאסף עד כיתה י"ב לצורך מתן ציון בכיתה י"ב).
  • כיתה י"ב (70%)
    - פרויקט גמר - קישור למחוון, מחוון לפרויקט גמר בשילוב בינה מלאכותית.
    - תיק עבודות תלת שנתי - כיתות י'-י"ב (סדנה).
    - תערוכה אישית של התלמידים, שתבטא יכולת חשיבה והעמקה ופיתוח קונספט, עיבוד רעיונות באופן מעשי וחומרי, בחירה אוצרותית המחברת בין אופן הצבת העבודות לרעיונות ולנושא התערוכה, כתיבת נייר עמדה המנסח את התהליך, הכוונות, הרעיונות והבחירה כפי שבאים לידי ביטוי בתערוכה.

מחוון להגשת פרויקט גמר
10% - קשר איכותי בין רעיון ותוכן לצורה (קונספט)
30% - ביטוי אסתטי עשיר ואיכותי
20% - רצינות, התמדה והשקעה – כולל הגשת פורטפוליו תלת שנתי
10% - מוטיבציה ואמביציה
15% - ריאיון אישי בעת הגשת הפרויקט
15% - נייר עמדה המנמק את הפרויקט
סה"כ – 100%

רכיבי הערכה חיצונית - בחינה עיונית בתולדות האומנות והבנתה (50%)

כיתה י"ב
בחינה מתוקשבת בתולדות האומנות והבנתה כוללת מגוון ביטויים חזותיים (ובהם גם וידאו-ארט, פרפורמנס ועבודות סאונד) ויצירות של התלמידים שיועלו מבעוד מועד לענן מיועד.
שאלון הבחינה כולל את הנושאים:
1 . ציר זמן וציר מרחב
2 . דיאלוג עם אומן או חקר אוצרות, כולל תיעוד הפרויקט האומנותי המעשי בנושאים אלו
3 . אומנות ישראלית ומקומית
4 . ארטיביזם
5 . אומנות עכשווית בפרספקטיבה מולטימודאלית
6 . מאמר או תיאוריה פרשנית
7 . ביקור בתערוכה בארץ
- בכל נושאי הבחינה יש התייחסות לאופני ניתוח יצירה ושימוש בשפת האומנות.

אפשרויות להרחבת הלמידה - 5 יחידות לימוד נוספות

  1. כתיבת עבודת גמר באומנות - עיוני או עיוני משולב מעשי.
  2. רסיטל - סולו שואו חמש יחידות מבוססות אוצרות או תערוכה אישית מורחבת. מיועד לתלמידים מצטיינים בבתי ספר המעניקים תוספת שעות מעבר לשעות תקן הנדרשות ובאישור במפמ"ר.
  3. אפשרות לצירוף קומה ב' – "אומנויות בין-תחומי" (5 יח"ל נוספות).

תוכנית הלימודים הישנה (שנת תשע"ז ועד תשפ"ד)

מטרות התוכנית: התלמידים יכירו את מושגי היסוד של שפת האומנות בתחומי הציור, הפיסול, האדריכלות, הצילום, הווידאו-ארט והמדיה הדיגיטלית. הם ישתמשו במושגים אלה בבואם לדון ביצירות אומנות של עצמם וביצירות אומנות בכלל ובבואם ליצור בלימודי הסדנה.
התלמידים יְפתחו את יכולת ההבעה המילולית והחזותית בכתב ובעל פה כיוצרים וכצופים פעילים.
התלמידים ילמדו צפייה והתבוננות, פענוח ופרשנות של יצירות, מתוך עיון במאמרים ומחקרים והתנסות עצמית ביצירה. הם יבינו ויכירו ניתוח יצירות מכמה נקודות מבט וילמדו לכבד נקודות מבט שונות משל עצמם.

  1. התובנה שאי אפשר ללמד את כל הנושאים המופיעים בתוכנית הלימודים לימוד מעמיק ומושכל, ועל כן אין מנוס מבחירת נושאים נבחרים להוראה מעמיקה.
  2. הרצון לבנות תוכנית ההולמת את הקצאת השעות הריאלית העומדת לרשות המורים והתלמידים. הצעה זו מותירה מקום ללמידה באמצעות כלי הוראה חדשניים ומגוונים, שעות הכנה לבחינה, פעילויות חברתיות המתקיימות בבתי הספר – כל אלו מתוך העצמת המורים להעמיק בנושאים הקרובים לליבם, גם אם אינם מופיעים בחומר לבגרות.
  3. הרצון לפתח תלמיד בעל חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית ולעודד למידה מעמיקה המבוססת על שיח חופשי בכיתה, החלפת רעיונות ודעות, דיון בדילמות וקונפליקטים, השארת מקום להבעת דעה אישית, פרשנות מתוך התבוננות, ועוד.
  4. באותם נושאים שבהם נעשתה הלימה נשמר הרציונל העומד מאחורי התוכנית מתוך רצון לשמור על יציבות בסיסית בהוראת המקצוע.

חלק א' – הבנת האומנות בזיקה לאומנות מודרנית פוסט-מודרנית ועכשווית (לימודי חובה)
יחידת מבוא – להתבונן, לחוות, להבין ולפרש
שלושת הנושאים המרכזיים:
דרכי התבוננות במציאות וייצוגה
יצירה-אומן-חברה
מסורת וחדשנות
אומנות בהקשרים שונים
שאלת מאמר
שאלת ביקור בתערוכה
שאלה בעקבות דיאלוג עם אומן וחקר אומן בסדנה
שאלה בעקבות פרויקט אוצרות תערוכה בסדנה וחקר תערוכה

חלק ב' – העמקה בתקופה או בנושא – לימודי בחירה
האומנות הקלאסית – יוון ורומא בעת העתיקה
אומנות הרנסנס
אומנות הבארוק
אומנות יהודית – תרבות חזותית
אומנות האסלאם

תוכנית זו באה לעדכן את התוכנית משנת תשס"ח (1997) לאור הדינמיות הרבה של השינויים שחלו בשדה האומנות, הרחבתה של שפת האומנות והשינוי שחל בהגדרתה. התוכנית מותאמת לשינויים שהתחוללו בתפיסות הוראה-למידה בכלל ולאלו הנוגעים לתחום האומנות בפרט בשני העשורים האחרונים של המאה ה-20.

התוכנית הבין-תחומית באומנויות לכיתות מב"ר ואתגר – כיתה י

התוכנית הבין-תחומית באומנויות לכיתות מב"ר ואתגר – כיתה י

תוכנית הלימודים באומנויות לתלמידי כיתות מב"ר ואתגר הלומדים בכיתות י' תיאטרון, אומנות חזותית, קולנוע ותקשורת (מדיה). למידה והתנסות באומנויות כשפות רב ממדיות המקנות לתלמידים חוויית למידה משמעותית, חשיבה יצירתית, אותנטית ורלוונטית.

אומנות האסלאם ותרבותו – תוכנית בשיתוף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

אומנות האסלאם ותרבותו – תוכנית בשיתוף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

מתווה להוראת אומנות האסלאם במסגרת תוכנית הלימודים לבגרות באומנות חזותית. פירוט יסודות ומאפיינים כולל דוגמאות נבחרות מאוסף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

אולי תתעניינו גם ב...

משוב, תצוגה והַעֲרכה באומנות חזותית
כלים ומחוונים להערכת התוצרים של תלמידי האומנות החזותית בחטיבה העליונה
תוכניות לבגרות באומנות חזותית
תוכניות הלימוד לבגרות כוללות פרקים עיוניים של הבנת האומנות ותולדות האומנות למבחן החיצוני, חקר אומנים ותערוכות המוגש בעבודת חקר לציון פנימי, פרויקטים מעשיים ב...
תוכניות בין-תחומיות באומנות חזותית
תוכניות וערכות לימוד המשלבות את האומנות בתחומי דעת נוספים על פי רעיונות גדולים ושאלות פוריות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.