1. שיח אוֹמנותי
שיח פתוח בכיתה תוך כדי עידוד שאלות, דיונים ומשוב.
השיח האוֹמנותי מעודד תלמידים לשתף במחשבותיהם (להעלות שאלות, לזהות רעיונות, לנתח יצירות) וברגשותיהם ביחס ליצירות שהם רואים או יוצרים. דרך השיח הם לומדים לבטא את עצמם, להציג את נקודת מבטם ולשפר את יכולתם להעביר מסרים באמצעות האוֹמנות.
השיח מעודד הקשבה לדעות שונות, להבין את נקודות המבט של אחרים ולהתייחס בכבוד ליצירותיהם ולמחשבותיהם של חבריהם לכיתה.
שיח על עבודות אוֹמנות של התלמידים מעניק להם הזדמנות לקבל משוב מהמורה ומהחברים לכיתה, לזהות נקודות חוזק ונקודות לחיזוק ולהתפתח כאומנים.
2. דיון בסוגיות ערכיות
לימודי האוֹמנות הם מרחב לבירור ולטיפוח ערכים מגוונים, המשתקפים הן בניתוח יצירות והן בתהליכי היצירה עצמם.
חשיפת התלמידים ליצירות אומנות, המעלות סוגיות ערכיות, מאפשרת דיון בנושאים כמו חופש הביטוי, צדק חברתי וסביבתי, שייכות, זהות אישית, חברתית, קבוצתית ולאומית-ישראלית.
3. למידה בין-תחומית ורב-תחומית
למידה בין-תחומית ורב-תחומית בלימודי אוֹמנות מעשירה את עולמם של התלמידים ומאפשרת להם לפתח הבנה מעמיקה ורחבה של תחום האוֹמנות והקשריו המגוונים. שילוב תחומי דעת שונים בלימודי האוֹמנות מאפשר לתלמידים להבין כיצד האוֹמנות משקפת ומושפעת מתהליכים חברתיים, תרבותיים ומדעיים, לזהות קשרים והקשרים בין תחומי דעת שונים וליצור חיבורים יצירתיים בעבודתם האוֹמנותית.
4. שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית, כולל שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI)
- הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת גישה למאגרי מידע מקוונים, למוזיאונים דיגיטליים ולפלטפורמות שיתוף. תלמידים נחשפים ליצירות אוֹמנות מרחבי העולם, לאומנים ולשיח האוֹמנותי סביב היצירות. נוסף על כך, כלים דיגיטליים שונים, המומלצים לשימוש במגוון נושאי התוכנית, יכולים לסייע ולתמוך הן בתהליכי החקר והן בתהליכי הביצוע המעשי הסדנאי.
שילוב כלים דיגיטליים, כגון תוכנות גרפיקה, צילום דיגיטלי ויישומים לעריכת תמונות ויצירת אנימציה, מאפשר לתלמידים להתנסות במדיומים שונים, להרחיב את גבולות היצירה שלהם ולשפר את התוצרים שלהם.
- טכנולוגיות AI מעודדות את התלמידים לחקור גבולות חדשים של יצירתיות ולהתנסות במדיומים ובאפשרויות שלא היו נגישות בעבר, כגון יצירת אוֹמנות באמצעות למידת מכונה או יצירת אלגוריתמים שיכולים ליצור אוֹמנות באופן עצמאי. כמו גם להשתמש בכלי בינה מלאכותית לשם מחקר עיוני רחב ומשוכלל.
עם זאת, חשיפה מוגברת לכלים מבוססי AI עלולה לפגוע בפיתוח של כישורים ידניים ואומנותיים מסורתיים; עלולה לפגוע ביצירתיות, בעוד הכלים מבצעים עבור התלמידים פעולות שהיו דורשות מהם מאמץ יצירתי; שימוש במשוב הניתן על ידי AI חסר יכולת להעריך היבטים רגשיים וסובייקטיביים של האוֹמנות.
לכן שילוב AI בהוראת אוֹמנות דורש לימוד של שימוש מושכל וביקורתי והכנה מעמיקה של המורה כדי להפיק את המרב מהפוטנציאל שלה.
5. למידה השוואתית
למידה מתמקדת בהבנה ובהערכה של יצירות אוֹמנות שונות תוך השוואה בין סגנונות, תקופות, תרבויות, גישות אוֹמנותיות, יצירות מקוריות ויצירות AI, טכניקות, חומרים ומסרים חזותיים.
באמצעות ההשוואה, תלמידים יבינו כיצד הקשרים שונים משפיעים על היצירה, יעריכו את הייחודיות של יצירה או זרם אוֹמנותי ויזהו השפעות אוֹמנותיות לאורך ההיסטוריה. למידה זו מטפחת הבנה מעמיקה של האוֹמנות כמדיום מתפתח ומשתנה תמידית.
6. למידה חוץ כיתתית
למידה בסביבה חדשה ולא פורמלית, כגון מוזיאונים, גלריות, סדנאות אומן והמרחב הציבורי מעוררת סקרנות ויוצרת למידה חווייתית המשלבת חוויה חושית ורגשית.
ביקורים במוזיאונים ובגלריות מספקים לתלמידים גישה ישירה לאוֹמנות עכשווית, מסורתית והיסטורית. מפגש עם יצירות אוֹמנות מקוריות מעורר השראה ומעניק לתלמידים הזדמנות להרגיש ולהתבונן בפרטים של העבודות בצורה שאי אפשר לחוות באופן דיגיטלי או מצולם; מפגש עם אומנים מזמן למידה ממקור ראשון על תהליכי העבודה של האומן, מעמיק את ההבנה של התלמידים על התהליך היצירתי ומשמש מקור השראה; מאפשר לקיים דיאלוג, לשאול שאלות, לדון ברעיונות ולהבין את הבחירות האוֹמנותיות של היוצר; מחזק את הקשר בין האוֹמנות לחיים העכשוויים – כיצד פוליטיקה, חברה, טכנולוגיה וסביבה משפיעות על יצירת האוֹמנות כיום. לעתים מפגשים עם יוצר מזמנים התנסות בסדנאות אומן, שבהן האומנים משמשים מנטורים בתהליכי היצירה של התלמידים.
חשיפה ליצירות אוֹמנות במרחב הציבורי מספקת לתלמידים הזדמנות ללמוד על אוֹמנות ככלי לביטוי אישי וחברתי ומעודדת אותם לחשוב על ההשפעה של אוֹמנות על הסביבה שבה הם חיים, מחזקת את המודעות החברתית והתרבותית של התלמידים, ומעניקה להם כלים להבין את תפקיד האוֹמנות בעיצוב חברה וקהילה.
7. התנסות חווייתית
התנסות חווייתית בלימודי אוֹמנות מאפשרת התנסות ישירה ומוחשית ומגבירה את מעורבותם הרגשית והאישית של התלמידים. התנסות מעשית במגוון חומרים, טכניקות וכלים מאפשרת לתלמידים לפתח הבנה עמוקה ומשמעותית של השפה החזותית ותהליכי היצירה.
ההתנסות החווייתית מאפשרת לתלמידים לפתח שפה אישית ולבטא את עולמם הפנימי באופן אותנטי, תוך כדי גיבוש זהותם האוֹמנותית הייחודית.
8. למידה מבוססת פרויקטים / חקר
למידה מבוססת פרויקטים מאפשרת לתלמידים לעבוד על יצירה רחבת היקף לאורך זמן, תוך כדי התנסות מעמיקה בתהליך של תכנון, ביצוע והערכה. בפרויקטים, התלמידים בוחרים נושא או רעיון שמעסיק אותם, חוקרים אותו לעומק כדי לגבש תובנות, לפתח רעיון (קונספט) יצירתי ולתכנן את דרכי הביצוע. תהליך זה כולל גם קבלת החלטות, התמודדות עם אתגרים טכניים וקונספטואליים, חיפוש מקורות השראה ולימוד טכניקות חדשות. במהלך העבודה על הפרויקט, התלמידים נדרשים לחשוב בצורה ביקורתית ויצירתית, לפתור בעיות ולגלות אחריות אישית לכל שלב. סיום הפרויקט כולל שלב של הערכה עצמית ומשוב מהכיתה ומהמורה.
אחת הגישות בלמידה מבוססת פרויקטים היא גישת ABR - Art based Research. על פי גישה זו התלמידים יעבדו על יצירה תוך כדי למידה עיונית ומחקרית של הנושא שבו בחרו לעסוק.
אינטגרציה זו בין היצירה למחקר תאפשר לקדם את מקצועיותם והתמחותם של התלמידים כיוצרים וחוקרים.
9. ביטוי לקול אישי וייחודי
אומנות היא תחום שבו כל התלמידים יכולים להביא לידי ביטוי את עולמם הפנימי לחקור את תחומי העניין שלהם ולפתח סגנון ייחודי. החופש לגלות ולנסות דרכי ביטוי וטכניקות שונות, לבדוק חומרים ולחקור רעיונות מגוונים מאפשר הרחבת רפרטואר הכלים היצירתיים ויצירתיות משמעותית ואותנטית.
10. פדגוגית סטודיו
מסגרת של שמונה הרגלי חשיבה לעבודה בסטודיו. היא כוללת:
- להשתמש בכלים, בחומרים ובטכניקות אוֹמנותיות
- להיות מעורבים ולהתמיד
- לדמיין מחשבתית את היצירה ושלביה
- לבטא – ללמוד ליצור יצירות המעבירות רעיון, תחושה או משמעות אישית
- להבחין ולהתבונן במבט מעמיק, מעבר ל"הסתכלות רגילה"
- לשקף (רפלקציה) – לקבל משוב ולתת משוב על עבודות יצירה
- לחקור וללמוד מטעויות
- להבין את הקהילה האוֹמנותית, לקיים אינטראקציה עם אומנים אחרים ובחברה
11. המורה כמנחה (מנטור)
המורים אינם מתפקדים רק כמקור ידע טכני או אקדמי, אלא גם כמנחים המעודדים חקירה אישית, חשיבה ביקורתית ופיתוח קול אישי באוֹמנות.
המורים כמנטורים משמשים דמות מכוונת ותומכת, המסוגלת לזהות את הפוטנציאל הייחודי של כל אחד מהתלמידים ולסייע במימושו. הם יוצרים סביבת למידה בטוחה ומעודדת, המאפשרת לתלמיד להתנסות, לטעות, ללמוד מטעויות ולצמוח מהן. ראו אתיקה בחינוך לאומנויות.