חפש ב:

תוכניות בין-תחומיות באומנות חזותית

חזרה
תוכניות בין-תחומיות באומנות חזותית

תוכניות בין-תחומיות באומנות חזותית מעודדות הוראה על פי רעיונות גדולים ושאלות פוריות. היחידות הבין-תחומיות מחברות בין תחומי דעת ותוכן אחרים כגון מגדר, זהות, מורשת ותרבות, מדעים ועוד לבין יצירות אומנות מתקופות שונות.

חזרה לראש הדף

אומנות ומגדר

אומנות ומגדר

הרצון לבחון את מקומן של הנשים באומנויות צמח מתנועת הנשים שהשפיעה על הבחינה המחודשת של מושגים והגדרות ועל האופן שבו נכתבה ההיסטוריה עד כה. בתחילת שנות השבעים של המאה ה-20 החלו היסטוריונים של אומנות ואומניות פמיניסטיות לשאול שאלות על מקומם הלא סימטרי של נשים וגברים בהיסטוריה של האומנות. הם ערערו על ההנחות המוקדמות שעומדות בבסיסו של המחקר ובעיקר על תפיסת האוניברסליות של האומנויות.
נבחן את הזיקה למעמד הכלכלי, ההקשר ההיסטורי והתנאים ההיסטוריים שבהם נוצרה יצירת האומנות ובאיזה אופן האישה מיוצגת בתרבות הוויזואלית, מהם המודלים של נשיות וכיצד התבוננו נשים בעצמן.

חזרה לראש הדף

מפתח הלב והחינוך האזרחי באומנות החזותית

מפתח הלב והחינוך האזרחי באומנות החזותית

מחנכים ומורים לאומנות, לפניכם מודל ללמידה ולהתנסות חברתית ערכית באמצעות הוראה בין-תחומית היוצרת חיבורים בין מפתח הל"ב, החינוך האזרחי והאומנות החזותית. המהלך מאפשר הרחבה של הלמידה וההתנסות בחיבור לערך מפתח הל"ב במהלך השנה, במסגרות מגוונות ובשיעורי אומנות. לנוחותכם מצורפת התוכנית במלואה הכוללת שמונה יחידות הוראה-למידה המיועדות למחנכי כיתות ד-ו ולמורים לאומנות.

חזרה לראש הדף

עלייה, הגירה וקליטה

עלייה, הגירה וקליטה

צוות ההדרכה של הפיקוח על האומנות החזותית יצר בעבורכם אסופת יצירות ופעילויות בנושא הכוללת שיעורים לתלמידי בית הספר מכיתה א ועד יב. בבסיס הכנת האסופה עומד הרציונל ולפיו האומנות מקרבת לבבות, שפת האומנות החזותית היא שפה בין-לאומית שיש בכוחה לקרב בין תרבויות ועמים בלא צורך בשימוש בשפה מילולית. באמצעות שפת האומנות אפשר להתמודד עם נושא העלייה באופן פעיל ואותנטי.

חזרה לראש הדף

שורשים באומנות החזותית

שורשים באומנות החזותית

ערכת הלימוד היא פרי שיתוף פעולה בין הפיקוח על האומנות החזותית במשרד החינוך ובין בית התפוצות, מוזיאון העם היהודי. בערכה תמצאו מגוון דימויים חזותיים, הסברים והצעות לפעילות. החומרים לקוחים מתוך אוסף בית התפוצות ומתוך יצירות אומנות ישראלית עכשווית, ויוכלו להיות עזר להוראה בכיתה וחומרי למידה הנלווים לפעילות 'שורשים' בכיתות ז. חקר המשפחה והשורשים הוא ציון דרך רב-משמעות במעגל החיים של התלמידים וחושף אותם לסיפורים הייחודיים, לעיתים הנאלמים-נעלמים, של בני משפחתם. סיפורים אלה זוכים לקבל קול, נפח ונוכחות בתהליך החקר ויוצרים חיבור של התלמידים למעגלי הזהות והשייכות שלהם. האומנים הישראלים מבטאים גם הם, בדרכים מרתקות ומלאות דמיון, את סוגיות הזהות השונות המלוות אותם.
העֶרכה "שורשים באומנות החזותית" נוצרה כדי לחבר בין תרומתה של האומנות החזותית הישראלית והיהודית לסוגֶיהָ ובין חקר השורשים והמידע המשפחתי הנדיר, על תצורותיו השונות, הנמצא בבית התפוצות: אילנות יוחסין, מסמכים, מאגרי מידע של תצלומים, שמות משפחה וקהילות יהודיות, סרטים נדירים והתערוכות במוזיאון. שפע של פעילויות לימוד, מחקר ויצירה מונח כאן לפתחם של המורים והמנהלים ומשמש נקודת מוצא שממנה יוכלו כל מורֶה ומורָה להמריא לפיתוח מחשבתי ויצירתי משלהם. אנו תקווה שערכה זו תשמש אתכם ואת התלמידים בתהליך עבודת החקר ושתפיקו ממנה עניין, למידה מושכלת והנאה.

חזרה לראש הדף

תרבות ישראל באומנות החזותית

תרבות ישראל באומנות החזותית

אנו שמחים להגיש לציבור המורים והתלמידים בכיתות ו-ז את ערכת הלימוד "תרבות ישראל באומנות החזותית". ערכה זו היא דגם ללמידה משמעותית באמצעות הוראה בין-תחומית בתרבות ישראל ובאומנות. באמצעותה אנו מבקשים לחשוף בפני התלמידים את תרומתה הייחודית, המקורית והרעננה של האומנות הישראלית לקידום שיח זהות משמעותי והתמודדות עם סוגיות השאובות מהתרבות היהודית-ישראלית, כפי שהן באות לביטוי במקצוע "תרבות יהודית ישראלית".
היכרות מעמיקה עם דימויי האומנות תאפשר חשיפה של התלמידים לפרשנות של אומנים לתרבות היהודית-הישראלית המתהווה ולאתוס הציוני, לצד לימוד מעמיק של יצירות טקסטואליות בתרבות ישראל. עוד תאפשר ההיכרות התעמקות בסוגיות מהותיות הנוגעות במסורת, במעגל הזמנים היהודי, ברב-תרבותיות בחברה הישראלית, במגדר, בזהות, בנוף המקומי וכדומה הן מן ההיבט של תרבות ישראל הן מן ההיבט של האומנות. בערכה שפע של פעילויות לימוד, מחקר ויצירה, פעילויות חברתיות וקהילתיות וחומרים ביבליוגרפיים עשירים המעניקים משמעות מרובדת ועמוקה לכל נושא שיידון בכיתה.
להיערכות מיטבית ליישום הלמידה באמצעות הערכה, אנו ממליצים כדלקמן:
1. תכנון תהליך למידה ממושך שיציע מגוון פעילויות ואירועים לקהילת בית הספר, לצד הוראה שוטפת בשיעורי תרבות ישראל ובשיעורי האומנות.
2. שיתוף פעולה בין המורה לתרבות ישראל והמורה לאומנות להצגה משותפת של הערכה לכלל חדר המורים.
3. השתתפות בהשתלמות מורים בין-תחומית למורי אומנות ולמורי תרבות יהודית ישראלית.
אנו מקווים שהערכה תתרום לבית הספר ותשפיע על המרחב בו הן מן ההיבט הוויזואלי הן מן ההיבט של שיח וחוויה. אנו מאחלים לכם הנאה וסיפוק מהשימוש בערכה ומזמינים אתכם לשתף אותנו בתוצרים ובפעילויות שתיישמו בבית ספרכם. נשמח לקבל מכם הצעות לשיפור ולקידום, לשאלות ולתהיות ולתוספת מידע רלוונטי.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.