דלג אל

הערכה עצמית של עבודת גמר 5 יח"ל במערכות רפואיות בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

כותבת הפרקטיקה:
ד"ר רון דביר, מפתח עבור המכון לחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך, אגף מו"פ, מינהל חדשנות וטכנולוגיה

צורך

עבודת הגמר במערכות רפואיות מחייבת עמידה בסטנדרטים גבוהים במיוחד. ההנחיות המפורטות במחוון דורשות הקפדה על פרטים רבים, למשל, שימוש במינוח מדעי-רפואי מדויק, התבססות על מאמרים מכתבי עת רפואיים מהשנים האחרונות, ושמירה על כללי אתיקה בהצגת מקרים רפואיים.
בייחוד בעידן הנוכחי, שבו תלמידים עשויים להיעזר בכלי בינה מלאכותית בכתיבת העבודה, קיים צורך בבקרת איכות קפדנית לפני ההגשה הסופית. בדיקה מקיפה ומדויקת של העבודה בשלב הטיוטה יכולה לסייע בשיפור משמעותי של העבודה ולהבטיח עמידה בכל הדרישות המקצועיות. נוסף על כך, עומס העבודה המוטל על המנחים של העבודה בבדיקת טיוטות הוא רב, ובוט אשר יסייע בתהליכי הערכה מעצבת של עבודת הגמר עשוי לייעל את עבודתם.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הבוט מיועד לתלמידי ולתלמידות כיתות י"ב במגמת מערכות רפואיות הכותבים את עבודת הגמר שלהם. הוא משמש כלי תומך לצד ההנחיה של המורה המקצועי, ומאפשר לתלמידים לבצע הערכה עצמית של עבודתם לפני ההגשה הסופית.

שלבים:

  1. התלמידים מזינים לבוט כל פרק מעבודותיהם בנפרד באמצעות העלאת קובץ וורד, PDF או קישור למסמך בגוגל דרייב.
  2. הבוט מנתח את הפרק בהתאם למחוון ולהנחיות הכתיבה הרשמיות.
  3. הבוט מספק משוב מפורט הכולל:
    - בדיקת עמידה בדרישות הפורמט והמבנה
    - זיהוי חוסרים בתוכן הנדרש
    - הצעות לשיפור וחידוד נקודות חשובות
    - התראה על טעויות נפוצות
  4. התלמידים מתקנים את העבודה בהתאם למשוב להגשה לבדיקה נוספת.

טיפים:

- מומלץ להשתמש בבוט לאורך תהליך הכתיבה ולא רק בסופו.
- חשוב להתייחס למשוב הבוט כהמלצה ולא כפסק סופי.
- יש לשמור על דיאלוג רציף עם המנחה לגבי התכנים המקצועיים.
- אפשר להיעזר בבוט כמה פעמים עד להשגת התוצאה הרצויה.
- מומלץ לתעד את המשוב ולבנות רשימת תיקונים מסודרת.

כיצד הבוט פועל?

הבוט מבצע כמה משימות כדי לעזור לתלמידים לרכוש את המיומנויות הנדרשות לכתיבת דו"חות מחקר:

  1. הבוט מבצע סדרה של בדיקות מבניות, הכוללות את בחינת קיום כל הפרקים הנדרשים, סדר הפרקים והיקפם. הוא בודק את הפורמט הטכני כמו גודל הגופן, המרווח בין השורות וסגנון הכותרות בהתאם להנחיות המדויקות של משרד החינוך.
  2. בתחום התוכן, הבוט מוודא שימוש במינוח רפואי מדויק ונוכחות כל רכיבי החובה בכל פרק. הוא בודק את קיום טבלאות ההשוואה הנדרשות ומזהה חוסרים בתוכן. בעיקר, הוא מתמקד בבדיקת התיאור המדויק של המחלות והטיפולים, מוודא שהמחלה היא אקוטית או כרונית מהשנה האחרונה, ושקיימים סימנים או תסמינים אצל המטופל.
  3. בהיבט המקורות והמחקר, הבוט בודק את הביבליוגרפיה ומוודא קיום מינימום שלושה מקורות, בודק את עדכניות המאמרים (חמש שנים אחרונות), ומוודא רישום נכון של המקורות. הוא מזהה ציטוטים והפניות למקורות בגוף העבודה ובודק את אמינותם.
  4. בתחום האתי והרפואי, הבוט בודק את השמירה על חיסיון פרטי המטופל, מזהה מידע רגיש שיש להסוות ומוודא קיום טופס שמירת סודיות. הוא בודק את קיום הנתונים הרפואיים החיוניים כמו BMI, ערכי לחץ דם, טבלת תרופות מפורטת ועץ משפחה רפואי.
  5. הבוט מוודא את קיום כל הראיונות הנדרשים - ריאיון ראשון ושני עם המטופל וריאיון עם רופא מומחה, כולל תיעוד תאריכים ושאלות מנחות בנספחים. הוא בודק את המשוב לקהילה, מוודא קיום הצעה יצירתית למענה קהילתי והתייחסות לשיפור אורח חיים.
  6. ברמה האישית, הבוט בודק את הרפלקציה האישית של התלמיד, את התייחסותו לתהליך הכנת העבודה וליחסי הגומלין בקבוצה. הוא מסייע בהכנה למבחן בעל-פה על ידי יצירת שאלות מותאמות אישית מתוך החומר.
  7. לבסוף, הבוט מפיק משוב מפורט, הכולל הצעות קונקרטיות לשיפור, מסמן טעויות וחוסרים ומספק דוגמאות לתיקון. הוא גם מבצע ניתוח כמותי של העבודה ועוקב אחר תיקונים והתקדמות. כמו כן, הוא מזהה תכנים שנכתבו על ידי בינה מלאכותית ומציע דרכים לעיבוד והתאמה אישית של התוכן.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

שימושים נוספים בבוט ע"י התלמידים

נוסף על אופן השימוש בבוט כפי שתואר לעיל, אפשר להשתמש בו למגוון משימות נוספות הקשורות לעבודות גמר:

  • הרצת בדיקות על טיוטות חלקיות במהלך הכתיבה
  • שימוש בבוט ככלי לתכנון הראיונות עם המטופלים והרופאים
  • הכנת רשימת שאלות מותאמת אישית לקראת הבחינה בעל-פה
  • תרגול הצגת העבודה באמצעות שאלות שהבוט מייצר
  • שימוש בבוט לבדיקת הפוסטר לפני הדפסתו הסופית
  • יצירת תקציר של נקודות מרכזיות מהעבודה לשימוש בהצגה בעל-פה
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

עיבוד רשימת ההצעות של הבוט יכול לאפשר למורה:

  • שימוש לניתוח עבודות משנים קודמות, כדי להדגים לתלמידים דוגמאות טובות וטעויות נפוצות
  • יצירת מאגר של הערות ותובנות מהבוט לשימוש בהדרכה קבוצתית
  • שימוש בדו"חות הבוט כבסיס למפגשי הנחיה אישיים עם התלמידים
  • זיהוי נקודות תורפה משותפות בכיתה וטיפול בהן באופן מרוכז
  • שימוש בבוט ככלי עזר בישיבות צוות להצגת סטנדרטים אחידים בהערכה
טיפים
  • העבודה עם הבוט יעילה יותר כאשר מתחילים להשתמש בו מוקדם בתהליך הכתיבה, ולא רק לקראת ההגשה הסופית.
  • הבוט מזהה שימוש בתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, אך חשוב להדגיש בפני התלמידים את החשיבות של כתיבה מקורית והבנה מעמיקה של החומר.
  • הבוט שומר את ההיסטוריה של הבדיקות, כך שאפשר לעקוב אחר ההתקדמות והשיפור בעבודה לאורך זמן.
  • אף על פי שהבוט מספק בדיקה מקיפה, יש חשיבות רבה לקריאה ולביקורת של עמיתים ומורים כחלק מתהליך השיפור של העבודה.
  • כדאי לשמור גיבוי של כל גרסה של העבודה לפני הכנסת תיקונים על פי המלצות הבוט.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • הבוט נועד לשמש כלי עזר ולא תחליף להנחיה האישית של המורה. התלמידים אמנם מקבלים משוב מפורט, אך חשוב להתייעץ עם המורה לגבי התוכן המקצועי והמהותי של העבודה.

  • הבוט מתעדכן באופן שוטף בהתאם להנחיות משרד החינוך ולדרישות העדכניות בתחום הרפואה. עם זאת, חשוב לוודא שהתלמידים עובדים עם הגרסה העדכנית ביותר של ההנחיות.

חשוב לזכור שהבוט בודק בעיקר היבטים טכניים ומבניים - ההיבטים היצירתיים והחשיבה המקורית נשארים באחריות התלמידים.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה יצירתית וסיעור מוחות בסיוע בינה מלאכותית
בינה מלאכותית כמקפצה לחשיבה יצירתית, שלב אחר שלב
איסוף נתונים באמצעות בינה מלאכותית, והעלאתם למפה
איסוף נתונים, ניתוח מידע מרחבי עדכני והצגתו במפה (ככלי עזר למורה ואוריינות בינה מלאכותית לתלמיד):מידע מרחבי הוא נדבך חשוב מאוד בתחום הדעת גאוגרפיה אדם וסביבה...
בואו נכתוב ספר בסיוע בינה מלאכותית
עיבוד רגשות, פיתוח כישורי שפה, ובמקביל פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בכלי בינה מלאכותית יוצרת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.