תכניות ייחודיות ברשויות מקומיות ובבתי ספר נבחרים לקידום תפיסת ההוגנות.
הוגנות ברשות המקומית
הוקמה קבוצת איכות מובילה של צוותי עבודה בעשר רשויות: אור יהודה, אלעד, אל קאסום, חבל מודיעין, לוד, מע'אר, מעלה אדומים, עכו, שדות דן ושפרעם.
הקבוצות כוללות: מפקחים כוללים, מפקחים על הייעוץ ומנהלי אגף חינוך ברשות המקומית.
יצאנו למסע של למידה והעמקה, במטרה לעבוד עם בתי ספר ברשות בכדי לגבש תפיסות, לזהות ולהסיר חסמים, לפתח פרקטיקות פדגוגיות חדשניות ולנסח המלצות למדיניות המקדמות הוגנות ומוכנות לעולם משתנה, המותאמות לצרכים ולמאפיינים המקומיים.
חינוך ל-STEM אינטגרטיבי ביסודי
האגף לחינוך יסודי, אגף מדעים, אגף תוכניות לאומיות, אגף מיפוי ותכנון מוסדות חינוך – משרד החינוך, ג'וניט אשלים ועמותת אופנים - מובילים תכנית ב-7 רשויות מקומיות בהן פועלת התוכנית הלאומית לקידום מצוינות. מטרת התכנית: STEM בפריפריה.
מטרת התכנית: גיבוש והטמעה של מנגנונים ארציים ורשותיים התומכים בלימודי STEM, מבחינה תקציבית, פדגוגית ומערך מלווה.
תוכנית מל"י (מרחבי למידה ירוקים)
תוכנית מל"י (מרחבי למידה ירוקים) בהובלת משרד החינוך, ג'וינט ישראל והמשרד להגנת הסביבה היא מיזם חינוכי הוליסטי.
במסגרת התוכנית מוקמים מרחבי למידה אקולוגיים בחצרות בתי ספר יסודיים בפריפריה החברתית במטרה לקדם תהליכים חינוכיים, לימודיים ותהליכי הכלה במרחב זה מחוץ לכיתה.
תהליכים אלה מאפשרים לתלמידים למצות את תחושת מסוגלותם האישית ללמידה, המיומנויות הפיזיות, הרגשיות - חברתיות והלימודיות בין השאר על ידי שיפור האקלים הבית ספרי.
יתרונות הלמידה במרחבים ירוקים - מחקרים מראים כי הלימוד במרחבים ירוקים בחצר בית הספר מאפשר שימוש במודל העונה על הערכים והמיומנויות של למידה משמעותית.
ללמידה מסוג זה יש יתרונות רבים שאותם ניתן לחלק לשלושה תחומים:
- התחום הקוגניטיבי כמו למידה תהליכית הפונה למגוון אינטליגנציות, שילוב ידע ממספר דיסציפלינות, למידה מבוססת פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית ומערכתית.
- התחום הפסיכומוטורי הכולל למידה התנסותית המפתחת כישורים אישיים -חברתיים, למידה שיתופית, למידה של ערכי הדמוקרטיה ותרומה לקהילה.
- התחום הרגשי הכולל הכלה של תלמידים שונים, גיבוש עמדות, פיתוח תחושת מסוגלות ללמידה ולעשייה, התנסות בקבלת החלטות, למידה יצירתית תוך כדי הנאה והשראה, התנסות רב חושית, שיפור המוטיבציה ללמידה והתמקדות בלמידה חברתית רגשית (Learning Emotional Social).
הל"ה (הוראה, למידה והערכה) מודעת הוגנות
הל"ה (הוראה, למידה והערכה) מודעת הוגנות - הוקמה קבוצת איכות מובילה הכוללת: מנהלי בית ספר, רכזי מדידה והערכה וצוות מוביל. מודל העבודה הוא גיבוש קבוצת מנהלים וצוותיהם לחשיבה משותפת, תוך למידה מתמדת, פיתוח פרקטיקות המקדמות הל"ה מודעת הוגנות, איסוף דגמי הערכה, שיתוף בידע וניסוח המלצות למדיניות.
אדוות מנהלים
אדוות מנהלים - תכנית בהובלה משותפת של גורמי מטה במשרד החינוך: האגף לחינוך יסודי, אגף מו"פ ואגף שפ"י ביחד עם ג'וינט אשלים. בתכנית השתתפו 16 מנהלים וצוותי חינוך מבתי ספר יסודיים מגוונים. מתוך הלמידה המשותפת וההתנסויות שיושמו בבתי הספר פותחו מודלים ליישום ולקידום הוגנות: איך מקדמים הוגנות.