דלג אל

בינה מלאכותית בעבודות גמר

בינה מלאכותית בעבודות גמר

בשנים האחרונות הפכה הבינה המלאכותית לחלק בלתי נפרד מעולמם של תלמידים ומורים. היא מציעה יכולות חסרות תקדים, אך גם מציבה בפנינו שאלה יסודית: האם השימוש בכלי AI בתהליכי חקר אכן מקדם הבנה, עצמאות וחשיבה ביקורתית - או שהוא בעיקר מאפשר לקצר תהליכים ויוצר "אשליה של למידה"? שאלה זו קריטית בפרט בעבודות הגמר - שהן התוצר הכתוב המקיף ביותר לבגרות.

אז איך נדע שהתלמידים אכן למדו משהו חדש? כדי להתמודד עם שאלה זו, יצאנו במהלך שנת תשפ"ד ותשפ"ה למסע משותף עם רכזי עבודות גמר מעשרות בתי ספר ומאות תלמידים לניסוי בשילוב כלי בינה מלאכותית יוצרת, לאורך כל שלבי כתיבת עבודת הגמר, באופן מושכל, ביקורתי ומתועד.

התוצרים של ניסויים אלה מובאים כאן לידיעת כלל השותפים וכמו כן, יצרנו כלים שימושיים עבור המורים והמנחים של תלמידים מגישי עבודות הגמר.

חזרה לראש הדף

ניסוי בשילוב כלי AI לכתיבת עבודת גמר


במהלך שנת תשפ"ה יצאנו למסע משותף עם 11 בתי ספר, 14 רכזים ומאות תלמידים לניסוי בשילוב כלי AI לאורך כל שלבי כתיבת עבודת הגמר, באופן מושכל, ביקורתי ומתועד. ניסוי זה הוא המשך לניסוי שנערך בשנת תשפ"ד, בשת"פ עם אגף המו"פ והמכון לחקר יישומי בינה מלאכותית בחינוך.

הניסוי חשף תמונה מורכבת של אתגר והזדמנות. מצד אחד, זיהינו את אתגר "אשליית הלמידה" בקרב תלמידי עבודות גמר. עם זאת, גילינו שתלמידים אלו מפגינים לרוב רמה גבוהה יותר של ביקורתיות כלפי תוצרי ה-AI ואינם מסתמכים עליהם באופן עיוור.

הממצאים המרכזיים שלנו משקפים את המתח הזה בין אתגר להזדמנות:

פיתוח חשיבה ביקורתית לצד סכנת השטחיות: ראינו מקרים שבהם תוצרים נראו "מושלמים מדי" והקשו על המנחים להעריך הבנה. לצד זאת, גילינו שתלמידים רבים, ובפרט אלו שהשתמשו בכלים ליצירת ניתוחים ויזואליים (כמו טבלאות ודיאגרמות), ידעו להסביר לעומק את בחירותיהם ולהגן על התהליך.

גילוי של כלים ופרקטיקות פורצי דרך: הניסוי לא רק חשף אתגרים, אלא גם הזדמנויות משמעותיות. נחשפנו ליכולות חדשות המאפשרות קפיצת מדרגה בעבודת החקר.

החשיבות המכרעת של הוראה מפורשת: הממצא החד והברור ביותר הוא זה: הטכנולוגיה לבדה אינה מספיקה. פרקטיקות הנחיה שהבליטו תהליך, שיח על בחירות, הערכה מעצבת ב"מנות קטנות" ורפלקציה מתמדת – הן אלו שהפכו את השימוש ב-AI למנוף אמיתי להעמקת הלמידה, הן עבור התלמידים והן עבור המורים.

התוצר המרכזי של הניסוי הוא פיתוח של מודל הוראה ולמידה חדש!
מודל נבו"ן - מודל תאורטי המעוגן בהתנסויות שהצטברו בניסוי ומלווה באוגדן ייחודי למורים ולרכזים, אשר נוסח ופותח בהובלת החוקרות המלוות של הניסוי ד"ר ליאת אייל ומעיין סייג, בשת"פ עם הפיקוח על עבודות הגמר והרכזים בשטח.


מודל נבו"ן - נראות בלמידה ועבודה נתמכת בינה מלאכותית

מודל חדש אשר צמח מתוך הניסוי בתשפ"ה ומעוגן בהתנסויות ממשיות עם תלמידים ורכזים בשטח.
מודל זה הינו מסגרת פדגוגית שמטרתה להפוך את תהליכי החשיבה של התלמיד לנראים, גלויים וניתנים להערכה.

בצד המודל, פיתחנו קלאסרום ארצי, המלווה את כל שלבי כתיבת עבודת הגמר, תוך שימוש מושכל, גלוי ומידתי ביישומי בינה מלאכותית יוצרת. פרטים נוספים על הקלאסרום בהמשך.


בעקבות המסקנות מהניסוי ועל סמך התנסויות ממשיות עם תלמידים ומורים, יצרנו קלאסרום ארצי, הכולל הכולל הנחיות ומערכים למורים ולמנחים ודפי עבודה לתלמידים - המציעים התנסויות עם כלי בינה מלאכותית בהתאמה לשלבי החקר והכתיבה בעבודות הגמר.

איך אוכל להשתמש בקלאסרום?
הנה כמה כלים שימושיים עבורכם:


קהילת רכזים ארצית תשפ"ו יוצאת לדרך! בקהילה נעמיק בקלאסרום ונלמד כיצד לעשות בו שימוש עם התלמידים שלנו.
הירשמו במערכת המצפן - פתרון למידה מספר 204433


ניסוי תשפ"ד היה הצעד הראשון במסע לעיצוב עתידם של תלמידי עבודות הגמר בעידן הבינה המלאכותית. במהלך השנה יצאנו לדרך עם 16 בתי ספר וארגונים, עשרות רכזים, מנחים ומאות תלמידים שהתנסו לראשונה בשילוב מושכל של כלי AI בשלבים הראשוניים של עבודת הגמר.

הניסוי נערך בהובלת הפיקוח על עבודות הגמר באגף על-יסודי עם אגף המו"פ והמכון לחקר יישומי בינה מלאכותית בחינוך במשרד החינוך, מתוך שאיפה לבחון כיצד אפשר לשלב טכנולוגיות מתקדמות בתהליך כתיבת עבודת גמר – באופן ביקורתי, אתי ואותנטי.

מה עשינו בניסוי?

הניסוי התמקד בשלב ההתחלתי של העבודה - גיבוש הצעות המחקר. התלמידים התנסו בשימוש בכלים מבוססי בינה מלאכותית להגדרת שאלת חקר, ליצירת סקירת ספרות ראשונית, לדיוק מתודולוגי ולהעלאת רעיונות למחקר.

במהלך ההתנסות ליוו הרכזים והמנחים את התלמידים בתהליך למידה רפלקטיבי - כזה שאינו מסתפק בתוצרים אלא מבקש לחשוף את תהליכי החשיבה שמאחוריהם. במקביל, פותחו חומרים פדגוגיים, הועברו הדרכות ונאספו תובנות מהשטח במטרה לגבש מתווה לשילוב אחראי של AI בלמידה עצמאית.

תוצרי הניסוי

מתוך ההתנסות נולדו כלים ופרקטיקות מעשיות להטמעת AI בעבודות גמר:
ערכה יישומית לרכזים ולמנחים אקדמיים - מדריך מקיף המפרט דרכים לשימוש אחראי בבינה מלאכותית בכל אחד משלבי העבודה.

אולי תתעניינו גם ב...

שלבי ההכנה וההגשה
הבסיס לעבודת הגמר הוא הצעת המחקר שהיא בגדר תוכנית עבודה. להכנת ההצעה יש להקדים עיון וחקר מעמיקים באמצעות קריאת מאמרים ומחקרים עדכניים בתחום הנבחר
מערכת עבודות הגמר – הגשת הצעות
הבסיס לעבודת הגמר הוא הצעת המחקר שהיא בגדר תוכנית עבודה. להכנת ההצעה יש להקדים עיון וחקר מעמיקים באמצעות קריאת מאמרים ומחקרים עדכניים בתחום הנבחר
אודות וצרו קשר
הצטרפו אל צוות המובילים של עבודות הגמר. כל המידע הנדרש לרשותכם כאן
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.