סטודי"ו בית ספר חקלאי כדורי

המתחם

שרטוט המתחם

תכנון: מיצוב על ידי מעצבת הפנים קרן מעוז, בתרומתה האישית ובשיתוף עם צוות בית הספר
מגמות שותפות: מגמת עיצוב ומגמת מכטרוניקה (בקרה, מכונות, מחשבים)
צוות המורים: נטע סמדר – אומנויות העיצוב; יוקי לוי – הנדסת מחשבים; מוטי פרלמוטר – הנדסת אלקטרוניקה

2 מדפסות תלת ממד Ultimaker 3 extended, סורק תלת ממד, פלוטר, מחשבים ניידים ונייחים + תוכנות תואמות למגמה, מכונה לחיתוך לייזר, מכונת צילום, מדפסת דיו A3, מקרן, מסך שטוח 55 אינץ', מלחמים, ואקומים (לוח דיגיטלי לאיור), מקדחת עמוד, מברגות, מסור חשמלי, מלחציים שולחניות, שואב אבק תעשייתי, ערכות לגו, כלי עבודה ידניים לעץ ולמתכת.

המרחב ממוקם בבניין ההיסטורי. המתחם חולק לשניים:

  1. חדר עבודה גדול – מייקר ספייס (Maker space) שכולל בתוכו 25 עמדות מחשבים נייחים, שני שולחנות עגולים בצורת פרח המיועדים לעמדות עבודה שיתופיות. השולחנות ניתנים להזזה ומאפשרים עמדות עבודה קטנות יותר. יש פלוטר וארון גדול שכולל בתוכו את כל הציוד. בחדר ישנם מקרן ומסך ואפשר להשתמש בהם במדיות שונות באותה עת.
  2. החדר השני הוגדר חדר חשיבה ויצירתיות – The creative space. בחדר זה ישנם שלושה שולחנות עבודה עגולים המאפשרים חשיבה משותפת ועבודת חקר. צורתם משלימה כמו הסמל יין ויאנג. בחדר זה ישנם 15 מחשבים ניידים המיועדים לחקר שיתופי ודינמי.

חזון מנהלת בית הספר דלית אביגד

מרחב הסטודי"ו מאפשר פיתוח ובנייה של מודל בעולם האמיתי מנקודת מבט רב תחומית על הפרויקט ומהיבטים שונים שיהפכו אותו מרעיון לשימושי. מרחב שייבנה בעבודה משותפת של אנשים שונים למען עבודה משותפת של צוותים.
מרחב שהקירות ישדרו בו בין תחומיות ויהיה השראה ליוצרים בו.

תהליך הקמת המרחב היה הקדמה לתהליך העבודה המשותפת בתוכו. הצוותים למדו גמישות, ויתור והתחשבות כל אחד בדיסציפלינה שלו למען יצירת מרחב משותף המכיל את כולם בצורה המיטבית ביותר.

מרחב מסוג זה הוא מרחב למידה שונה מכל מרחב או כיתת לימוד בבית הספר. הוא מעודד יצירתיות, מעורר השראה ויש בו ביטוי לתחומים שונים שצריכים לבוא לידי ביטוי בפרויקט משותף. מרחב זה מדגיש את הצורך ואת הערך בעבודה משותפת.

העבודה במרחב זה הופכת את בית הספר ואת מערכת החינוך לרלוונטית בעבור התלמידים. היא יוצרת קשר ישיר בין מערכת החינוך לעולם האמיתי.

ההשראה להקמת המרחב על פי דינה הירש מובילת הניסוי

מקור ההשראה היה חללי עבודה משותפים כמו בחברות גדולות אשר מספקים את מיטב הציוד לצד הרגשה חמימה ביתית ומזמינה. בראש מעיינינו היה לייצר סביבה מעוררת השראה ליצירה ושקטה שתאפשר ריכוז. זה נעשה באמצעות שימוש בצבעים שקטים ונעימים ובחלוקת החלל לחדר עבודה ולחדר חשיבה.

ההמלצה העיקרית היא תמיכה טכנית במכשירים שנרכשים למעבדה והסברים מפורטים על כמויות שיש לרכוש.
הכוונו את רכישת הגלם במיוחד למגמות המיועדות להשתמש במרחב. למגמת המכטרוניקה רכשנו חומרי גלם ייעודיים כמו ערכות ארדואינו הכוללות לוחות וחיישנים, לדים, סוללות, חוטי חשמל ועוד. למגמת העיצוב רכשנו משטחי חיתוך ירוקים, מגוון של דבקים, גיליונות נייר ועוד.
חסרה לנו ערכת ריקון לפלוטר וכיסוי, מה שהבהיר שלעיתים קשה לצפות את כל הצרכים של השימוש במכונות ובחומרי הגלם.
כיסויים למכונות הן דבר חיוני בעיקר בזמני החופשות הממושכות כאשר המכונות והמרחב אינם בשימוש.

אני ממליצה לעבוד עם מעצב לפחות בשלב ההתחלתי כדי לוודא שהציוד והחומרים תואמים את הצרכים שלנו וכדי שהכול ייעשה בהדרגה. כך הצרכים יעלו לפי הצורך וההשקעה תהיה יעילה יותר.
חשוב גם להבין את המודל הפדגוגי שמבקשים לייצר בין המגמות, להבין אילו מגמות משתתפות בניסוי ולפי זה לבנות את המעבדה.
חשוב שהריהוט במעבדה יעוצב מודולרית. כך אפשר יהיה להזיזו ולסדר את הכיתה לפי מצבים שונים במרחב.

ערכה וכתבה: מיכל לויצקי

אולי תתעניינו גם ב...

סטודי"ו - מר אליאס עיבלין
הצלחה של הפרויקט, חשיפה בין המגמות השונות, להמשיך וליצור שיתופי פעולה בין 3 המגמות. שיתופי פעולה אילה יכולים לשפר את התדמית של מגמת עיצוב. ליצור שיתופי פעולה...
סטודי"ו אורט ע"ש שפירא - כפר סבא
תיכון אורט שפירא מאמין ב"למידה משמעותית", המקדמת את הלומד ומעניקה לו תחושת צמיחה, ערך ומסוגלות העומדת בהלימה לעולמו. אנו מאמינים בפיתוח לומד עצמאי, בעל מכוונ...
סטודי"ו אורט ע"ש גרינברג קריית טבעון
פרויקט ג'אם טאק עוזר לנו מאוד לדחוף ולהגשים את החזון הבין-תחומי שאנו רואים בו ערך גדול ומשמעותי.בזמן הקרוב הייתי רוצה לייצר סביבה שתיתן לתלמידים תחושה חמה עד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!