תכנון: מיצוב על ידי מעצבת הפנים קרן מעוז, בתרומתה האישית ובשיתוף עם צוות בית הספר
מגמות שותפות: מגמת עיצוב ומגמת מכטרוניקה (בקרה, מכונות, מחשבים)
צוות המורים: נטע סמדר – אומנויות העיצוב; יוקי לוי – הנדסת מחשבים; מוטי פרלמוטר – הנדסת אלקטרוניקה
המתחם
2 מדפסות תלת ממד Ultimaker 3 extended, סורק תלת ממד, פלוטר, מחשבים ניידים ונייחים + תוכנות תואמות למגמה, מכונה לחיתוך לייזר, מכונת צילום, מדפסת דיו A3, מקרן, מסך שטוח 55 אינץ', מלחמים, ואקומים (לוח דיגיטלי לאיור), מקדחת עמוד, מברגות, מסור חשמלי, מלחציים שולחניות, שואב אבק תעשייתי, ערכות לגו, כלי עבודה ידניים לעץ ולמתכת.
המרחב ממוקם בבניין ההיסטורי. המתחם חולק לשניים:
- חדר עבודה גדול – מייקר ספייס (Maker space) שכולל בתוכו 25 עמדות מחשבים נייחים, שני שולחנות עגולים בצורת פרח המיועדים לעמדות עבודה שיתופיות. השולחנות ניתנים להזזה ומאפשרים עמדות עבודה קטנות יותר. יש פלוטר וארון גדול שכולל בתוכו את כל הציוד. בחדר ישנם מקרן ומסך ואפשר להשתמש בהם במדיות שונות באותה עת.
- החדר השני הוגדר חדר חשיבה ויצירתיות – The creative space. בחדר זה ישנם שלושה שולחנות עבודה עגולים המאפשרים חשיבה משותפת ועבודת חקר. צורתם משלימה כמו הסמל יין ויאנג. בחדר זה ישנם 15 מחשבים ניידים המיועדים לחקר שיתופי ודינמי.
חזון מנהלת בית הספר דלית אביגד
ההשראה להקמת המרחב על פי דינה הירש מובילת הניסוי
ההמלצה העיקרית היא תמיכה טכנית במכשירים שנרכשים למעבדה והסברים מפורטים על כמויות שיש לרכוש.
הכוונו את רכישת הגלם במיוחד למגמות המיועדות להשתמש במרחב. למגמת המכטרוניקה רכשנו חומרי גלם ייעודיים כמו ערכות ארדואינו הכוללות לוחות וחיישנים, לדים, סוללות, חוטי חשמל ועוד. למגמת העיצוב רכשנו משטחי חיתוך ירוקים, מגוון של דבקים, גיליונות נייר ועוד.
חסרה לנו ערכת ריקון לפלוטר וכיסוי, מה שהבהיר שלעיתים קשה לצפות את כל הצרכים של השימוש במכונות ובחומרי הגלם.
כיסויים למכונות הן דבר חיוני בעיקר בזמני החופשות הממושכות כאשר המכונות והמרחב אינם בשימוש.
אני ממליצה לעבוד עם מעצב לפחות בשלב ההתחלתי כדי לוודא שהציוד והחומרים תואמים את הצרכים שלנו וכדי שהכול ייעשה בהדרגה. כך הצרכים יעלו לפי הצורך וההשקעה תהיה יעילה יותר.
חשוב גם להבין את המודל הפדגוגי שמבקשים לייצר בין המגמות, להבין אילו מגמות משתתפות בניסוי ולפי זה לבנות את המעבדה.
חשוב שהריהוט במעבדה יעוצב מודולרית. כך אפשר יהיה להזיזו ולסדר את הכיתה לפי מצבים שונים במרחב.
ערכה וכתבה: מיכל לויצקי