תכנון: הסדנה האנלוגית (הישנה) – אד' אילנה זוסמן, הסדנה הדיגיטלית (החדשה) – אד' בועז שוהם (שתי הסדנאות תוכננו בהובלה של צוות בית הספר)
מגמות שותפות: תקשורת, הנדסת תוכנה, מדעית הנדסית (אלקטרוניקה, אלגוריתמיקה וביו-רפואה) ואומנויות העיצוב
כיתות י-יב (כ-80 תלמידים לכל שכבה במגמה)
המתחם
מדפסת raise3d N2+, מדפסת ultimaker 3 extended, מדפסתultimaker 2+, מדפסת BCNsigma 2017, סורק D3, מדפסת וסורק A3, מדפסת דיו sure color A2, מכונת תפירה תעשייתית, מכונת תפירה ביתית, פלוטר חיתוך ויניל ועוד הרבה כלי עזר ידניים לנגרות, למסגרות, לשיפוצים ועוד.
נוסף על כך – מקדחת עמוד, מקדחת עמוד שולחנית * 2, מחרטת עץ, קומפרסור, שלייף, מסור גרונג פנדל, שולחן ראוטר, מסור סרט עץ רצפתי, מקצוע עובי נייח, מחרטת ברזל, כרסומת 3 צירים * 2, רתכת co2, רתכת אלקטרודה * 2, משחזת שולחן * 2, מסור שורף * 2, מסור סרט לברזל, משחזת זווית 4.5" * 3, משחזת זווית 9", מברגות * 3, מברגות אימפקט * 2, מקדחות פטיש ידניות * 2, פטישון , מלטשות אקסצנטריות * 3, מסורים אנכיים * 4, מרססת צבע חשמלית, מסור חרב, אקדח מסמרים פנאומטי, מרססת צבע פנאומטית, מסור עגול * 3, ראוטר, מכונת חיתוך לייזר 60*40, מכונת CNC שלושה צירים 60*90.
שלושה חללי עבודה:
- סדנה דיגיטלית – מרחב הכולל מחשבים, לוח למורה, מקרן, עמדות ציוד ניידות קטנות על גלגלים ולצידן עמדת הלחמה, סורק תלת ממד, מכונת תפירה, 4 מדפסות תלת ממד, סורק דו-ממד , מדפסת פלוטר, מכונה לחיתוך לייזר ומכונת CNC.
- בית מלאכה מסורתי – בחדר הסמוך בהמשך המסדרון נמצא בית המלאכה המסורתי המאובזר במגוון כלים ידניים וחשמליים לעיבוד עץ ומתכת. החלל מחולק לשלושה חללים קטנים: חדר ובו עמדת ריתוך, חדר עיבוד שבבי למתכת וחדר כללי לנגרות ובו שלושה שולחנות עבודה גדולים.
- חלל חוץ – מבית המלאכה יש גישה ישירה החוצה, מה שמאפשר לעשות מגוון של פעולות בחוץ ובתוך כך ליהנות מעבודה בחוץ ומעבודה במקום מאוורר המתאים לעבודות כגון צבע ושיוף. יצוין כי בכניסה למבנה בית הספר ישנו היכל התהילה ובו מוצגים שישה פרויקטים נבחרים: פרויקטים בין-תחומיים משולבים שיצרו קבוצות תלמידים ממגמות שונות (שלושה עד שבעה תלמידים בקבוצה).
הדדיות בין הקהילה למרחב. בית מלאכה מסורתי לצד כלים טכנולוגיים מתקדמים פתוח לקהילה נוסף על פעילויות ופרויקטים.
הסטודי"ו פתוח קבוע פעמיים בשבוע גם בשעות אחר הצוהריים לקהל הרחב. הרעיון הוא לייצר מקום לעבודה חופשית ועצמית ככל האפשר, אך לנצל את המרחב המשותף ללמידה ולשיתוף ידע בין היוצרים בכל קבוצות הגיל.
חזון מנהל בית הספר
החזון החל כאשר נכנסתי לתפקיד המנהל. ניגשתי לחברת שיווק ודנו בעשייה בבית הספר. הבנתי שהצורך שלי בחיבור בית הספר למה שקורה היום בעולם מהותי והכרחי. כדי שזה יקרה הבנו כי על מסגרות להיפתח לסביבה ולקהילה כדי לא להישאר מבודדות וכי אפשר לייצר מכך הרבה תועלת. מתוך העבודה עם חברת השיווק הגיע הרעיון כי כל פרויקט הוא מערכת שלמה וכי כמה תלמידים במגמות שונות יוכלו לתרום כל אחד מתחומו בייצור של פרויקט משותף, ממש כמו בעולם האמיתי, חברת סטארט-אפ.
פרויקט ג'אם טאק עוזר לנו מאוד לדחוף ולהגשים את החזון הבין-תחומי שאנו רואים בו ערך גדול ומשמעותי.
בזמן הקרוב הייתי רוצה לייצר סביבה שתיתן לתלמידים תחושה חמה עד כדי כך שלא ירצו ללכת הביתה, כמו שקורה היום בחללי העבודה בערים הגדולות. לאפשר נגישות טובה יותר במרחבים לכיסאות גלגלים. לייצר פינות נעימות כמו חללי מנוחה , חלל מפגש בין מורים לתלמידים – מקום המאפשר תקשורת אינטימית יותר בגובה העיניים. נוסף על כך הייתי רוצה לייצר יותר פלטפורמות לעוד סוגי מדיה כמו וידאו וחדר הקלטות.
בַמקום תלויות סקיצות אדריכליות כיצד ייראה השינוי בשני מוקדים. כך הראייה לעתיד כבר מהדהדת במקום ומתחילה לקרום עור וגידים.
ההשראה להקמת הפרויקט על פי אורן למדן ואסף צ'רטקוף מובילי הפרויקט
ההשראה שלי לפרויקט הייתה אתר "בידיים" שהקמתי – זהו אתר שעוסק בשיפור איכות החיים על ידי יצירה עצמאית מקומית ואף חלוקת הידע והתהליך כמקור השראה ולמידה לאחרים.
מבחינתי הסטודי"ו זהה במהותו ואף מצליח יותר כי הוא מאפשר מקום מפגש פיזי – אין תחליף לקשר הבין-אישי וליצירה משותפת במקום. מימוש לזה יצרתי במסדרונות את הקירטרסט – קיר+ פינטרסט. גאווה למציגים את עבודותיהם, השראה לאלה המסתכלים ובאים ליצור ואף לייצר שיח לייעוץ ולמידה על אודות היצירה.
הפכנו את הסדנה ללב. המחשבה מאחורי הכול היא כיצד להגביר את נחיצות המרחב, ליצור פונקציות נוספות, לנצל ניצול מרבי של המרחב והכלים בו על ידי ריבוי משתמשים לאורך כל שעות היום.
למצטרפים חדשים אמליץ להעמיק את המחשבה על איך מפעילים את המקום, לחשוב על דרכים שבהן אפשר להנגיש את הידע לאנשים לא מנוסים ולחשוף אותם לעולם טכנולוגיות הייצור וליכולות שלהם, וכך לייצר סדנה יצרנית ומלאה יותר בתוכן וביצירה.
דוגמה לכך היא הרחבת השימוש למורים ולתלמידים במגוון שיעורים רחב. למשל יצירת תפאורה להצגת תיאטרון של בית הספר על ידי תלמידי מגמת תיאטרון או מגמה אחרת, הפקת המרב ברב תחומיות היא ערך מוסף לכל בית הספר.
- הסדנה משרתת את התלמידים במגמות הטכנולוגיות ומאפשרת קשרי קהילה של צוות בית הספר והתלמידים עם תושבי טבעון. בסדנה משתמשים כ-300 תלמידים ותושבים מנויים. כ-50 בתי אב – מינוי משותף אחד לכל משפחה גרעינית.
- בקרוב עתידים להיפתח קורסים מסובסדים לכל המעוניין למידול בתלת ממד ולשימוש בכלי הסדנה הדיגיטלית.
ערכה וכתבה: מיכל לויצקי