דלג אל

מלאכות בגן – התנסות בטכניקות שונות של מלאכות יד

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ידע תהליכי, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
מרחב בגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם

אודות הפעילות

מאז ומתמיד מעגלים בכל התרבויות תרמו לתחושת השוויוניות, השייכות, ותחושת הביטחון . בסרטון, שצולם בגן קשת במצפה רמון, נוכל לצפות במעגלי התכנסות שונים לצרכים חברתיים ורגשיים של ילדי הגן: מעגלי מליאה הממוקמים במרחבי נוף שונים ומשמשים לפעילות משותפת של כל ילדי הגן, מעגל המדורה – המשמש לאפיית פיתות ושהייה משותפת סביב האש, מעגלי שיח בקבוצות קטנות המאפשרים ביטוי אישי בשיח מונחה ומתווך על ידי מבוגר קשוב, מעגלים אישיים - המאפשרים לילדים להיות לבד לפי בחירתם, למציאת שקט פנימי ומנוחה.

במהלך העיסוק במלאכת יד במוקדי הפעילות של הגן לומדים הילדים להשתמש במגוון כלי עבודה המייצגים התפתחות על הרצף הטכנולוגי: חוט ומחט, נול, מטחנות קמח מסוגים שונים, מברג, פטיש ועוד.
ההתנסות בכלי העבודה הפשוטים הללו תורמת לפיתוח מודעות לכך שלכל תוצר טכנולוגי בהווה יש מקורות טכנולוגיים בעבר, לפיתוח חשיבה טכנולוגית ולהבנת הצורך בטכנולוגיה, שמתפתחת ונעשית מורכבת יותר עם השנים.
הציטוט מתוך בתי מלאכה בגן הילדים העיסוק במלאכות יד של העבר ככלי להבנת העולם הטכנולוגי של היום, ג'ני שעתל, מתוך עלון דע גן יולי 2016

 

מלאכת יד כתהליך ארוך טווח
בעידן הטכנולוגי של ימינו, שבו הכל זמין ונגיש, תהליכים רבים מתקצרים מבחינתנו, אך זאת מכיוון שחלקם נעשים
הרחק מאתנו, נסתרים מעינינו. דוגמה לכך היא בישול מזון מוכן בביתנו: גידול מוצרי המזון, איסופם מהשדה ולעתים
אף עיבודם החלקי – שלבים המאפשרים לנו ליהנות מזמן הכנה קצר יותר במטבח ביתנו, הם שלבים שנעשים הרחק מאתנו.
העיסוק במלאכת יד מאפשר לילדים לחוות תהליכים ארוכי טווח ואת מגוון האפשרויות שתהליכים אלה מזמנים.
התהליך שחווים הילדים במהלך העיסוק במלאכת יד הוא דוגמה טובה לשלבים של מעגל למידה התנסותית, מודל שפותח על ידי קולב (דרסלר, 2013). על פי מודל זה, הלמידה מתרחשת באמצעות למידה התנסותית קונקרטית בתהליך מחזורי מעגלי שבו ארבעה שלבים המתפתחים זה מזה...

 

להרחבה
> בתי מלאכה בגן הילדים – העיסוק במלאכות יד של העבר ככלי להבנת העולם הטכנולוגי של היום –  ג'ני שעתל, מתוך עלון דע גן יולי 2016
> 'אז מה זה בעצם גן יער?' – רון מלצר מספר על גן יער אותו הוא מנהל במצפה רמון – מתוך אתר 'בידיים'

בואו נדבר על זה

• איך ניתן לזמן ולשלב פעילויות מלאכת יד בגן?

אולי תתעניינו גם ב...

משחקים בבאולינג
תתפלאו, אבל אפשר ללמוד לא מעט ממשחק בבאולינג. עבור הגננת הצופה בפעילות הילדים זו הזדמנות למפות ולהעריך את יכולותיהם בתחומים שונים
שילוב בין שני תחומי דעת בגן הילדים: חינוך גופני וגאומטריה
בסרט זה מוצגים הרציונל והיישום של שילוב בין שני תחומי דעת בגן הילדים: הגיאומטריה והחינוך הגופני. אינטגרציה בין-תחומית בגן הילדים מאפשרת למידה חווייתית ומשמעו...
התפתחות היכולת הגרפית של ילדי הגן
המאמר מתאר את הביטוי הגרפי-הילדי המתפתח בשלבים באופן טבעי, ומסביר מדוע לניסיון להקדים את שיבוא מאוחר יותר אין טעם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.