מאפיינים

הגן העתידי:
ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות, ביטוי אישי, קהילתיות, יזמות ויצרנות, למידה במרחבי חיים, מיומנויות קוגנטיביות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. שפה ואוריינות: מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה, כשירות לשונית, מכוונות לספר

אודות הפעילות

הספרייה בגן היא מרכז פעילות העומד לרשותם של הילדים לאורך יום הלימודים בו. בספרייה הילדים מעיינים בספרים, מאזינים בקבוצה לקריאתו של מבוגר, מתנסים בעצמם או עם חבריהם בקריאה כביכול ופועלים בעקבות הספר.
סוגי הספרים:
הספרייה תכלול מגוון ספרים מסוגות שונות ובהם –
1. טקסטים ספרותיים: סיפורת ושירה לילדים, אגדות עם ומעשיות, סיפורי תורה, סיפורי חז"ל
2. טקסטים מסוג מידע: אנציקלופדיה, מילון, ספרי מדע, ספרי בישול, ספרי תפילה, תנ""ך מלא, ספרי אומנות
חשוב לגוון את המבחר בספרייה בספרים שנכתבו בתקופות ובתרבויות שונות, קלאסיים ועכשוויים, מקוריים ומתורגמים. מדף הספרים צריך להכיל מגוון העדפות של ילדי הגן, כך שכל ילד ימצא בספרייה ספרים המושכים את ליבו.
רצוי שיהיו בספרייה ספרים אחדים בכמה עותקים, לצורך עיון משותף של קבוצת ילדים. נוסף על ספרים בפורמט הרגיל אפשר לכלול ספרים בפורמט מוגדל שישמשו לקריאה בקבוצה מתוך שיתוף הילדים בהתבוננות באיורים ובדפוס. בגנים שבהם לומדים ילדים ששפתם הראשית אינה עברית, חשוב להציג בספרייה גם ספרים בשפה העיקרית אצלם.
מספר הספרים: כדי לקיים ספרייה פעילה וספריית השאלה בכיתת גן ממוצעת רצוי שהספרייה תכלול כ-150 ספרי קריאה. מספר ספרים כזה יאפשר לכל ילד לבחור ספר להשאלה על פי קצב הקריאה שלו לאורך שנות לימודיו בגן ולהותיר מגוון ספרים לפעילות בגן.
השימוש בספרייה:
עם תחילת שנת הלימודים חשוב לייחד סדרת פעילויות שמטרתן לקרב את הילדים לשימוש בספרייה. רצוי לשתף את הילדים בארגון הספרים בספרייה, בקביעת כללי התנהגות עם הספרים ובקביעת תהליך ההשאלה הביתה בסיוע ההורים או הגננת, במידת הצורך והעניין. אפשר לשתף את הילדים בעטיפת הספרים ובקישוט התיקים המשמשים לנשיאתם. רצוי לשלב ביקורים בספרייה ציבורית כחלק מתוכנית הפעילות בגן.
ארגון הספרייה:
ארגון הספרים והצבתם על מדפי הספרייה ייעשו כך שיעודדו את השימוש בהם בהקשרים שונים ובזמנים שיבחרו הילדים. הספרים יימצאו בגובה מותאם ונגיש לילדים. הספרים יוגשו לילדים כך שבדפדוף בין הספרים יראו הילדים את כריכתם הקדמית. ספריית הגן וספריית ההשאלה אחת הן. כך מתאפשר לילד לקרוא בגן בספר שקראו בפניו בבית וההפך, ספר שפגש בגן והוא רוצה להרחיב את המפגש עימו גם בבית יהיה זמין לו.
אפשר לארגן את הספרים בספרייה לפי שיטות ארגון שונות: לפי א""ב של שמות המחברים או שמות הכותרים. מעת לעת אפשר לרענן את סידור הספרים בספרייה ולבחור עם הילדים את הספרים שיוצגו בתצוגה.
זמן ההשאלה:
זמן ההשאלה צריך להיות גמיש ולאפשר לילדים לשאול ספרים על פי קצב הקריאה האישית שלהם. אפשר להגביל את זמן ההחלפה לשעות מסוימות במהלך היום. לדוגמה: בשעת הפעילות החופשית בבוקר, בזמן הפעילות בחצר וכדומה. חשוב שיישמר העיקרון שזמן השאלת הספרים עונה על צורכי הילדים.
ניהול השאלת ספרים: חשוב שהשאלת הספרים תהיה מלווה בתיעוד ""תנועת"" הספרים. לכל ספר יהיה כרטיס ספר הכולל את שם הספר, שם הסופר ושם המאייר. בעת השאלת הספר יירשם שם הילד השואל על כרטיס הספר. לכל ילד יהיה ""תא"" (שקיק ניילון שקוף וכדומה) שבו יונח הכרטיס בעת ההשאלה. הגננת תבחר בשיטת התיעוד המתאימה לה ולאוכלוסיית הגן שלה, מתוך מחשבה כיצד התיעוד מקדם את הגישה האוריינית של הילדים, מחזק את תחושת האמון בהם, את עצמאותם ואת אחריותם. ילדים צעירים זקוקים לעזרה רבה יותר בתהליך זה.
הורים בספרייה: ההורים מוזמנים להשתלב בפעילות הגן לעידוד הקריאה ולחיבובה על הילדים. הם יכולים להשתתף בקריאה בקבוצת ילדים, להמחיז סיפורים, לכתוב סיפורים, לבחור ספר עם ילדם או בכל דרך אחרת המתאימה להם ולגננת.
מיקום הספרייה: רצוי שהספרייה תמוקם במקום שקט ומואר בתאורה טבעית המאפשר לילדים להתרכז, לעיין בספרים ולהקשיב לסיפורים. עם זאת חשוב שהספרייה לא תהיה מבודדת מכלל אזורי הגן ותאפשר נגישות וקשר עין עם אזורי הפעילות השונים, לשם מעקב של הגננת אחר הפעילות ולשם הענקת תחושת ביטחון לילדים. המרכז צריך להיות מרווח במידה שתאפשר פעילות של ארבעה עד שישה ילדים לפחות עם מבוגר מתוך שמירה על אווירה אינטימית ורוגעת.
ריהוט ואביזרים נלווים: מרכז הספרייה יכול לכלול שטיח, ספה קטנה, כריות ישיבה או שולחן וכיסאות כדי למשוך ילדים לעיון בספרים בתנוחות החביבות עליהם. כדאי למקם בספרייה פינת שמע לשמיעת ספרים מוקלטים, רְשַׁמְקוֹל להקלטת סיפורים מפי הגננת או מפי הילדים וספרונים שילדים כתבו בעצמם. שטיח קיר, לוח לבד או לוח מגנט עם דמויות מספרים עשויים לשמש לפעילות בעקבות ספר, אמצעים וחומרים ליצירת ספרים על ידי הילדים. נעיר כי הפעילות העיקרית במרכז הספרייה היא המפגש של הילדים עם ספר, ולכן חשוב להימנע מיצירת עומס יתר של אביזרים נלווים במקום שהמרחב מצומצם. לדוגמה: מתקן תיאטרון בובות ואביזרים לפעילות דרמה יכולים להימצא סמוך לספרייה ולא במרכזה."
ספרייה ניידת – סרטון מהמרחב הפדגוגי המספר על יוזמה של הגננת אביב הרוש מגן "אשחר" בתל אביב להקים ספרייה ניידת באוטובוס מעץ שהכין אביה ולאפשר בתוך כך לילדי הגן ליהנות מחוויית הקריאה גם מחוץ לכותלי הגן.
סרטון מהמרחב הפדגוגי המציג פעילות חופשית בספריית הגן המכילה מגוון ספרים מסוגות שונות. ילדי גן אשחר מעיינים בספרים, קוראים בקול, מתנסים בקריאת מילים ואף משחזרים בצוותא את סיפורו של אליעזר בן-יהודה.
ספרי עיון מציגים עובדות מדעיות בסגנון אינפורמטיבי. ספרי העיון נותנים לילדים הזדמנות להעשיר אות אוצר המילים, ללמוד מושגים חדשים ולהרחיב את ידע העולם.
צפו בסרטון מהמרחב הפדגוגי בפעילות חופשית בספרי עיון בגן שדמית בגבעתיים ותוכלו להתרשם מארגון הספרים ומהפעילות סביבם.

מאגר תמונות של ספריות שונות בארץ ובעולם מתוך פינטרסט של האגף לחינוך קדם יסודי

עקרונות למפגש חוזר עם ספר, ד"ר צביה ולדן, בלשנית התפתחותית, משוחחת עם מדריכות על עקרונות למפגש חוזר עם ספר. 

 

התמונה באדיבות טניה רוגנשטיין-גרו, מנהלת גן דולב באר שבע

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.