הגיגית - משפט לתופעות חברתיות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
מהי תופעת שוליים? כיצד היא מתפתחת וכיצד מעריכים אותה?
מטרות
- הכרת תופעות שוליים חברתיות והיכרות עם המנגנונים שהפכו אותן לתופעות שוליות
- תרגול קריאה והבנה של חומר עיוני רב במהירות
- חידוד יכולת הצגת הטיעונים והדיון הענייני
- עבודה בקבוצות וחלוקת עבודה בקבוצה
- תרגול הערכת טיעונים
מהלך התרגיל
- חלוקה לקבוצות של 10-3 בכל קבוצה. כל קבוצה מקבלת נושא ותפקיד (הגנה, תביעה) כאשר השאלה הכללית היא: האם יש הצדקה לכך שהתופעה המדוברת היא תופעת שוליים?
- כל קבוצה מקבלת אסופה של חומרים שעליה היא צריכה לעבור בזמן מוגבל מאוד ולהוציא ממנה את הטיעונים הטובים ביותר.
- כל קבוצה מכינה אסטרטגיה וטיעונים למשפט.
- נערך משפט דמה שבו לכל קבוצה יש זמן מוגבל להציג את טיעוניה. (ראו מסמך הנחיות מלאות לקבוצות השונות)
- השופטים מביעים את דעתם ונערך דיון בהשתתפות כל הקבוצות על כל נושא.
דוגמאות:
הערות למורה
- כדאי לבחור תופעות שוליים ממגוון תחומים (אומנות, מדעים, החברה הישראלית, תרבות וכדומה).
- כדאי לבחור נושאים שאינם "בוערים" מדי כדי שהטיעונים יהיו ענייניים ולא מתלהמים.
- יש להקפיד שהתלמידים, שלא כפי שהורגלו בדיבייט ובאירועים דומים, יימנעו מרטוריקה ויציגו טיעונים ענייניים בלבד.
- כדאי מאוד להקפיד על הזמנים שמוקצים לכל קבוצה.
- על השופטים לסכם את הדיון לאחר הנאומים של שני הצדדים על כל נושא.
התרגיל מתוך תוכנית "הגיגית" – קורס "תופעת שוליים", תשע"ד
אולי תתעניינו גם ב...
מתן מענה ייחודי בהקשר ההטרוגני לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיעורי המדע והטכנולוגיה
לשיעורי מדע וטכנולוגיה פוטנציאל ליצירת תהליכי הוראה מאתגרים לתלמידים מחוננים ומצטיינים. בכתבה מוצגים מאפייניהם של תלמידים אלו ומוצעות דרכים למתן מענה מותאם ל...
המחונן במעגלי השייכות
המחוננות מספקת גורמי חוסן, אך גם גורמי פגיעות ייחודיים לילד המחונן. הסביבה צריכה להכיר את הייחוד ולטפח את הילד בהתאם
השתקפות: מה בין אומנות ומדע?
יחידת הוראה במסגרת קורס חשיפה בתוכנית אמירים לבית הספר היסודי. היחידה עוסקת במושג ההשתקפות במדע ובאומנות, דרך התבוננות ביצירות, ניסויים ויצירה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!