הגיגית - יצירה אישית מורכבת
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
תלמידים מחוננים יוצרים "לייב" ברחובות ירושלים
מטרות
- העמקה והיכרות אישית, התבוננות פנימית והעזה לגעת בהיבטים הפסיכולוגיים שמרתיעים אותי (בפרט מול אחרים)
- תהליך אישי משותף שבו כל אחד עובד עם המקום שאיננו נוח לו, וביחד – כקבוצה מניעים ומגיעים לתוצר משותף
מהלך התרגיל
- במליאה: חלוקת שאלון אישי – "בחן את עצמך"
- לפי תשובות התלמידים (ובפרט השאלה האחרונה) – חלוקה לקבוצות. כל קבוצה מקבלת משימה: דוגמאות לדפי משימות
- תלמידים שקשה להם להתבלט מתוך הקהל >> יצירת פלאש-מוב באמצע הרחוב
- תלמידים שקשים להם אינטימיות ושיח אישי עם אדם אחד אחר >> לבקש עזרה מאדם ולהתייעץ איתו על אודות בעיה אמיתית שקשה לנו איתה
- תלמידים שקשה להם להיות לא מובנים, כשאחרים אינם מצליחים לרדת לסוף דעתם וכאלה שאין להם טיפת סבלנות למי שאינו מבין אותם >> הובלת קמפיין (משכנע!) להחתמת קהל של מידע פיקטיבי ושקרי/דבילי לחלוטין
- תלמידים שקשה להם להתחיל ליצור קשר עם מישהו שאינם מכירים >> לעזור למישהו אחר שאיננו מכירים, לענות לו על צורך כלשהו
- לאחר חלוקת הקבוצות, התלמידים מקבלים שעתיים להבנת התהליך ולבניית הפרויקט בהנחיית המנחה. (שימו לב לאזהרות למטה!)
- לאחר הפסקה והכנות אחרונות, התלמידים יוצאים למרחב ציבורי גדול וסואן (אנחנו עשינו את התרגיל בשוק מחנה יהודה בירושלים) ומקבלים נקודת ציון להתאסף בה חזרה.
- נציג מתוך הקבוצה מקבל את משימת התיעוד (וזאת ברגישות רבה ליוצרים / משתתפים / קהל ברחוב).
- בתום התרגיל – הצגת התוצרים ושיח על שלוש שאלות:
- דבר אחד שאני שמח שהתמודדתי איתו בתרגיל
- דבר אחד שהייתי משנה, אם הייתי חוזר על התרגיל שוב
- דבר אחד שהייתי מאמץ מהתמודדות/פתרונות של אחרים בתרגיל
הערות חשובות למורה
- רגישות ותשומת לב לתלמידים – ראשית – חייבים (!) להכיר את הילדים לפני תרגיל כזה. הוא אינו מתאים לילדים צעירים, וחשוב מאוד לא לפתוח איתו תהליך עם קבוצה, שכן הוא מציף קשיים גדולים מאוד בקרב מקצת מהילדים. אנחנו הגענו לפתרונות שונים באופן אישי (למשל, ילדה שממש פחדה מלהופיע ברחוב עם הפלאש-מוב, הייתה אחראית לסאונד או לצילום/תיעוד – השאלה מה מבחינתה תהיה השתתפות שהיא תהיה שלמה איתה בתרגיל ועדיין תחייב אותה להתמודד עם משהו בתרגיל הזה הייתה שאלה מניעה מצוינת שחשוב לעבור דרכה עם מי שלא רוצה להשתתף).
- סינתזה ושיח פתוח על סוגי קשיים והתנגדויות – אנחנו ממש הצפנו איתם מה יכולים להיות הקשיים, איפה האתגר ומה ההתנגדויות שיכולות לצוף, הן בין הילדים בתהליך הן מהקהל במקום. חשוב ומרגיע מאוד ש"יש עוד שחושבים או מרגישים כמוני". כך אפשר לנהל שיח בפתיחות ובגילוי לב.
- הכנה משמעותית – קודם כול שלנו, המנחים. אנחנו ממש ניתחנו מה יעלה, איפה הבאגים ומה ההזדמנות הגדולה. לקחנו אותם למקום מאתגר מאוד וזרקנו אותם למים. כל זה מאחר שהכרנו אותם וידענו שיעמדו באתגר וירגישו שפיצחו משהו שעבדנו עליו כל השנה. בהחלט אפשר ומומלץ להתאים את האתגרים ואת התהליך של הבירור עם הילדים.
- ללכת למרחב אחר לא מוכר – תרגיל כזה די שיהיה בעיר של הילדים היכן שהם יכולים לפגוש אנשים שהם מכירים, כדי שיקפיא אותם וימנע מהם מלהשתתף. יש לבחור אתר חדש שאין סיכוי שהתלמידים יהיו מובכים מאנשים שהם מכירים. כך יצליחו 'לברוא את עצמם' קצת מחדש במקום אחר.
הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – שנת "צל חולף", תשע"ו. התיאור נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.
אולי תתעניינו גם ב...
סרטון מנהלים - כנס גוונים של מצויינות
להראות ולהציג מענים מוצלחים אשר מותאמים לתלמידים מחוננים ומצטיינים שקורים בבתי הספר, מתוך נקודות מבט שונות של מנהל או מורה מוביל, תלמיד או הורה שמספרים על כך.
קורס אומנויות הקרקס
מידע מותאם לתלמידים מחוננים על אודות הרציונל העומד מאחורי קורס אומנות הקרקס
מציאות ודמיון: קורס ראשון בפילוסופיה
תוכנית לקורס קצר בפילוסופיה העוסק בדוגמאות דמיוניות וביכולתן ללמדנו על המציאות. הקורס ניתן במחנה יאס"א בקיץ 2012
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!