דלג אל

הצהרת נגישות

חקר במדעי הרוח והחברה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה, מדעי הרוח, מדעי החברה
פדגוגיות יעודיות:
למידה בדרך החקר
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
גדי איתי, איריס אזולאי, רחל ארליך, פלורית ארנון, שרה דוידזון, סועאד דעאס
שפה:
עברית

מהו חקר במדעי הרוח והחברה, וכיצד נערוך חקר כזה עם תלמידים מחוננים ומצטיינים?

מה עושים חוקרים במדעי הרוח והחברה?
החוקרים מציגים פרשנות חדשה, יוצרים סינתזה בין רעיונות קיימים, מציגים תאוריה חדשה, מציגים אירוע או טקסט באור חדש, ועוד.


מה עושים מורים כשהם רוצים לבצע חקר במדעי הרוח והחברה עם תלמידיהם?
חקר עם תלמידים צריך לדמות לחקר האקדמי במטרותיו ובאופן עריכתו, מתוך הבנת המגבלות (זמן, ידע, יכולת, ועוד).
המדריך מציג את משמעות החקר במדעי הרוח והחברה ומתאר בפירוט את שלבי החקר שיש לעשות עם תלמידים:

  • השראה ושאילת שאלות
  • ניסוח שאלת חקר
  • שימוש בשיטות חקר ובכלי חקר
  • הצג תוצאות
  • כתיבת מסקנות ודיון
  • תוצר ככלי להפצת ידע

נוסף על כך המדריך מונה את המיומנויות החשובות בתהליך החקר וכולל טיפים לביצוע.


מניפת החקר פותחה בידי צוות האגף לצורך הנחיית מדריכי אמירים. היא מתאימה לשימוש בשלב הלמידה השלישי בתוכנית אמירים (חקר מכוון תוצר) ובכל קורס חקר במדעי הרוח והחברה. המניפה עוצבה בעבור מאגר הידע מחוננט.

> מניפת חמ"ה (חקר מדעי הרוח והחברה)

אולי תתעניינו גם ב...

מכתב למורים חדשים לתלמידים מחוננים
מאמר כתוב בצורת מכתב הממוען למורה חדש למחוננים
מה זה מזה?
מה זה מזה? מה זה ואיך נדע?
הבלגה או תגובה: איך קוראים טקסט מעצבן?
איך מחנכים לסובלנות ולריבוי דעות? למשל על ידי קריאה מונחית של טקסט מקצועי מעצבן
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.