כמה חושים יש לנו?
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- ביולוגיה, פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בדרך החקר, למידה עצמאית, שאילת שאלות, חשיבה ביקורתית
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- שרה גולן
- שפה:
- עברית
כמה באמת? תרגיל בהסתכלות מחודשת על המובן והמוכר
כולנו יודעים שיש לנו חמישה חושים, אבל למעשה מערכת החושים שלנו ושל יצורים חיים אחרים מורכבת יותר. אנו מכירים תופעות טבע המצביעות על כך: להקה של דגים הבורחת מטורף מסתובבת בדיוק באותה שנייה. כיצד הדגים חשים את חבריהם ונעים בו זמנית? או שיח הגדל סמוך לכביש סואן ואינו מצמיח ענפים לכיוון הכביש. כיצד השיח מרגיש את תנועת האוויר הנגרמת ממכוניות העוברות במרחק של כמה סנטימטרים?
השיעור עוסק במערכות חושים נוספות ומורכבות ומציע תמונה מורכבת יותר של מערכת החושים מזו המוכרת לתלמידים.
ייחודה של הפעילות וחשיבותה בהוראת מחוננים ומצטיינים הן בהיותה מבוססת על התנסויות המזמנות עיסוק בתפיסות אלטרנטיביות. הפעילות אינה מעמיקה בהסבר של התופעות המוכרות אלא פותחת פתח לחשיבה ביקורתית על תופעות ידועות ואף מובנות מאליהן. היא מחייבת חשיבה בכך שהיא מעודדת התבוננות ושאילת שאלות על המוכר.
למעשה הקורס עוסק במהות המדע ונותן לתלמידים היכרות עם חקר מדעי שהוא חקר דינמי, מתפתח ומשתנה.
השיעור נכתב בידי שרה גולן בעבור מאגר הידע מחוננט.