תלמידים צריכים לרכוש, ליישם ולתרגל אסטרטגיות למידה לשיפור אוריינות השפה האנגלית. מתוך אין-ספור אסטרטגיות על המורה לסייע לתלמידים לחשוף ולגלות את אלו המתאימות להם ולאפשר להם ליישם ולתרגל אותן.
דרכי פעולה:
- בתכנון השיעור על המורים לשאול את עצמם מה יהיו הדרכים שיסייעו לתלמידים לקלוט ולהפנים את הנושא הנלמד, כלומר באילו אסטרטגיות למידה להתמקד.
- בזמן השיעור עודדו את התלמידים לחשוב ולשאול שאלות שיובילו אותם לפיתוח אסטרטגיות המתאימות להם, דרכים שיסייעו להם בלמידה.
דוגמאות לשאלות שעל התלמידים לשאול את עצמם:
מה עליי לעשות אם אני לא מבין שאלה?
מה אני צריכה לעשות כדי לדעת את זמן הפועל? (עבר, הווה או עתיד)
איך אני יודעת לאתר בטקסט את התשובות לשאלות?
איך אני זוכר מילים חדשות?
איך אני מתחילה לכתוב חיבור?
מה עליי לעשות לקראת סיום המשימה?
- תנו לתלמידים לתרגל וליישם את האסטרטגיות שנלמדו כדי להפנים אותן.
- עודדו את התלמידים לחשוב על אסטרטגיות ייחודיות להם שיובילו אותם להצלחה.
להלן אסטרטגיות מספר ללימוד ולרכישה של השפה האנגלית לארגז הכלים של המורה.
אסטרטגיות ללימוד אוצר מילים:
- היעזרו במילון אנגלי-שפת אם של התלמידים במידת הצורך.
- תרגמו את המילים לשפת האם של התלמידים.
- נהלו מחברת מילון.
- כתבו את אוצר המילים כחלק מצירוף מילים או משפטים.
- צייר ציור מתאים ליד המילים.
- צרו משפחות מילים.
- סמנו את המילים בצבעים שונים על פי קטגוריות.
- חזרו ואמרו את המילים בקול.
- פרקו את המילים וקראו אותן על פי הברות.
- שננו את המילים תוך כדי הליכה.
- שמרו את המילים בטלפון הסלולרי או באמצעי טכנולוגי אחר כדי לאפשר שליפה קלה.
- הקליטו את המילים והקשיבו להן.
- בקשו מהמורה להקליט בעבורכם את המילים.
- בחנו את עצמכם בכל יום בעזרת עמית.
- צרו תפזורת או משחקי מילים שונים עם המילים החדשות.
- אמרו מילה תוך כדי ביצוע תנועה מסוימת.
- אמרו את המילים בטונים שונים.
- השתמשו במילים החדשות בשיח.
- חפשו את המילים בגוגל או בגוגל תמונות.
- למדו חבר מילה בשפת האם שלכם, ובתמורה הוא ילמד אתכם מילה באנגלית.
- נסו אסטרטגיות שונות, בחרו ואמצו את האסטרטגיה המועילה לכם יותר.
הרחבה והעמקה בנושא הוראת אוצר מילים אפשר למצוא באתר אנגלית
The Practical Guide for Teaching Vocabulary
אסטרטגיות להבנת טקסטים של מידע
- שערו את התוכן לפני הקריאה על ידי התייחסות לכותרת, לסוגה, לסימנים או למילים בולטות, למבנה ולגרפיקה.
- השתמשו במילון אנגלי-שפת אם לפי הצורך.
- פרשו מילים לא מוכרות החוזרות על עצמן.
- קראו בפעם הראשונה את כל הטקסט ברפרוף.
- קראו כל משפט לא ברור יותר מפעם אחת כדי לשפר את הבנתכם.
- קראו את הטקסט בקול רם אם הקריאה משפרת הבנה.
- בקשו הקראה של הטקסט במידת הצורך.
- כתבו הערות בצד הטקסט אשר יסייעו לכם בהבנתו.
- צרו תרשים זרימה שיבהיר לכם את הטקסט.
- הסבירו בעל פה או בכתב משמעות כל פסקה.
- הסבירו את הבנת הטקסט לחבר/ה.
- הדגישו בצבעים שונים רעיונות מרכזיים ומשפטים התומכים ברעיון המרכזי.
- סמנו את מילות הקישור.
- קראו את הפסקה הראשונה והאחרונה כדי לוודא שהבנתם את הרעיון, הנושא המרכזי.
- קראו את השאלות הבודקות את הבנת הטקסט (אם ישנן) כדי למקד את ההבנה.
- שתפו עם אחרים הבנת תוכן הטקסט מפרספקטיבה של עולה חדש.
- נסו אסטרטגיות שונות, בחרו ואמצו את האסטרטגיה שמועילה לכם יותר.
אסטרטגיות ללמידת דקדוק
- השוו את התבנית הדקדוקית באנגלית לזו שבשפת האם ושימו לב במיוחד להבדלים.
- שתפו את הכיתה בהבדלים בין השפות.
- שננו וחזקו את ידיעותיכם בתבניות הדקדוק בעזרת שיטות שינון מגוונות כגון שימוש בצבע, מצלול, תרשים וכיו"ב.
- למדו בעל פה משפט שהוא דוגמה לתבנית הדקדוקית הנלמדת.
- מצאו שיר, טקסט או חלק מטקסט שמופיע בו המבנה הדקדוקי הנלמד.
- השתמשו בתבנית הדקדוקית בכתב או בעל פה כמה שאפשר כדי להפנימה.
- נסו אסטרטגיות שונות, בחרו ואמצו את האסטרטגיה שמועילה לכם יותר.