- רכישת הלשון והתרבות החדשה ייעשו מתוך שמירה על שפת האם ותרבותה ומתוך הישענות על המטען התרבותי והלשוני (ניצול אסטרטגיות למידה מוכרות ללומדים)
- הקניית העברית תיעשה בשני מסלולים מקבילים: כשירות תקשורתית וכשירות אוריינית.
- הבנה ודיבור קודמים לקריאה ולכתיבה.
- הקניית יסודות הלשון בתוך הקשר באמצעות טקסטים אותנטיים מאורגנים בנושאים
- דירוג ההוראה בידע לשוני על פי תבניות לשון, מן הפשוט למורכב, מן הקרוב לרחוק, מן השכיח לנדיר ומן המוכר לזר
- הפעלת הלומדים במצבים טבעיים
- המחשה (רב חושית) וגיוון
- תבנית היסוד בהקניית השפה הדבורה היא המשפט ובהקניית הקריאה והכתיבה – המילה.
- לימוד הדקדוק ייעשה בדרך פונקציונלית, בתוך הקשר.
עקרונות בהוראת עברית שפה שנייה
תוכנית הלימודים – עברית שפה שנייה
מדריכות האגף לקליטת תלמידים עולים במחוזות ינחו את המורים בעבודה עם תוכנית הלימודים ועל פי חומרי הלמידה, התרגול והמדידה המותאמים לתלמידים עולים.
אפשר לפנות למפקחים או למרכזי קליטת תלמידים עולים במחוזות ולבקש הדרכה בנושא.
עקרונות בהוראת הקריאה והכתיבה
- אם התלמידים לא רכשו את מיומנויות הקריאה והכתיבה בשפת אימם יש להתחיל מהקניית מוכנות ולימוד מושגים בסיסיים (הכרת צורות, התמצאות במרחב, כיוונים, מושגי גודל, כמות, בשלות מוטורית, תהליכי הפשטה והסמלה, מילוי הוראות וכדומה).
- הקניית מילים שמשמעותן מובנת
- תבנית היסוד בהקניית הקריאה היא המילה (ייבחרו מילים שמשמעותן ידועה לתלמידים, עפ"י שכיחות האותיות, שכיחות המילים וכדומה).
- לימוד הקריאה בשיטה גלובלית ואנליטית כאחד (מן החלק אל השלם ומהשלם אל החלק. כל מילה חדשה תוצג כשלם ותפורק למרכיביה, ולהפך המרכיבים יצטרפו למילים).
- כל מילה נלמדת בניקוד ובלי ניקוד.
- הדפוס משמש "כתב הספר" לקריאה והכתב "כתב מחברת" לכתיבה.
- נדרשים תרגול רב, חזרה על החומר הנלמד בצורה מגוונת ובדרך שתשתף את כל התלמידים.
- מומלץ לערוך בכיתה הַכְתבות.
חומרי הלימוד
- בבתי הספר היסודיים – "הכול חדש"
חלק א - חלק ב - חלק ג - בחטיבות הביניים – ""בואו נלמד עברית"" חלקים א, ב, פיתוח: חפציב"ה
- חוברת להוראת הכתיבה והקריאה: בואו נלמד א-ב
- חטיבת ביניים – בשביל העברית
אולי תתעניינו גם ב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!