חשיבה יצירתית מהווה חלק הכרחי ומניע של תהליכי חשיבה מדעית,מתמטית והנדסית.חשיבה יצירתית מוגדרת כיכולת לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות, להציע הסברים, רעיונות או פתרונות חלופיים, לייצר הקשרים חדשים בין תחומי ידע שונים ולהפיק תוצרים מקוריים, רלוונטים ובעלי ערך.
על פי תפיסת הלמידה המתחדשת חשיבה יצירתית מורכבת מיכולות הליבה סקרנות ומקוריות, גמישות מחשבתית, תעוזה והתמדה, יצירת הקשרים חדשים ויישום בתהליכים המדעיים, מתמטיים והנדסיים, החשיבה היצירתית משולבת לסירוגין עם חשיבה ביקורתית.כלומר, גישה פתוחה וגמישה והפעלת חשיבה מסתעפת המובילה לשטף (fluency) של רעיונות ולאחר מכן, חשיבה מתכנסת להערכת הרעיונות לצורך בחירת האפשריות הטובות ביותר.
לדוגמה:
- בהסבר מדעי של תופעות: העלאת הסברים אפשריים לתופעה או לממצאי מחקר.
- בתכנון, ביצוע והערכת המחקר: העלאת שאלות מחקר, ניסוח השערות לפי הסברים, תכנון מחקר, בחירה בשיטה וביצוע המחקר.
- בפרשנות מדעית של נתונים וראיות: ניתוח נתונים, ייצוג הממצאים והנגשתם, הצעת פרשנות לממצאים.