דלג אל

בחירת נושא לחקר מדעי בעזרת בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
בחירת נושא לחקר מדעי בעזרת בינה מלאכותית
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית, קשר מורה תלמיד/ה   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
ד"ר רותם ויצמן, מדריך מוט"ל, ענת אסולין, מדריכה ארצית במוט"ל, מזכירות פדגוגית

צורך

לסייע לתלמידים לבחור נושאים לחקר באופן מושכל ומבוסס, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית מתקדמים להעמקת המוטיבציה וגישה למקורות מדעיים איכותיים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: בחירת נושא

התלמידים מתבקשים לבחור נושא לחקר. אם בחרו נושא, עליהם לעבור לשלב 3.
תלמידים שטרם בחרו נושא מוזמנים לבחור מתוך רשימת הצעות משולבי סרטונים המוצעת להם.

השלב השני: חיפוש מחקרים

הנחו את התלמידים להשתמש בכלי Perplexity לחיפוש ולבחירת מאמרים מדעיים רלוונטיים לנושא שנבחר.

השלב השלישי: יצירת רשימת רעיונות באמצעות ChatGPT

התלמידים נעזרים במודל השפה כדי לגבש את נושא החקר. התלמידים מתבקשים לצרף למחולל ChatGPT מגוון מקורות הכולל מאמר מדעי, הנחיות בטיחות במעבדה, רשימת ציוד מעבדה והנחיה מפורשת שאין לבצע ניסויים בבני אדם.

מתוך ההצעות שניתנות, התלמידים בוחרים שני נושאים שמעניינים אותם במיוחד ומסבירים מדוע בחרו בהם.

אפשר להיעזר בפרומפט הבא:
אני תלמיד תיכון שמכין עבודת חקר בתחום המדעים בהתבסס על המקורות הבאים:

  1. הנחיות בטיחות במעבדה
  2. ציוד מעבדה
  3. [הוסיפו כאן את הקישור למאמר המדעי שבחרתם]

כתוב לפחות 10 נושאים לחקר שיכולים להתאים לעבודת חקר. חשוב שהנושאים יתאימו לביצוע חקר בתנאים בטוחים, תוך כדי שימוש בציוד ובחומרים המתוארים בקישורים. אין לערב בניסוי בני אדם או בעלי חיים.

השלב הרביעי: בחינה והעמקה

  • התלמידים שואלים שאלות הבהרה את ChatGPT בנוגע לנושאים שבחרו ומסכמים את הידע שצברו.
  • הנחו את התלמידים לבקש הסברים מפורטים, דוגמאות או הבהרות נוספות בהתאם לצורך.
  • התלמידים מסכמים את המידע שקיבלו ומעריכים את הפוטנציאל של כל נושא להיות בסיס למחקר מעמיק.
  • אם הנושא מתגלה כלא מתאים, הם בוחנים אפשרות לשוב לשלבים קודמים ולבחור נושא חדש מהרשימה.

קישורים לדוגמאות של התוצאות המתקבלות על ידי הבינה המלאכותית:

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ביצועי הבנה
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין א...
Developing Assessment Rubrics for Student-Created Games in English
This practice provides a systematic approach for developing comprehensive rubrics that ensure fair and consistent assessment
מדמות מורכבת לתמונה מתארת
הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים להעמיק בהבנת דמויות ספרותית, לייצג אותן ויזואלית ולנתח את הבחירות שלהן, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית להפקת דימויים חזותיים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.