ממלכת מתיא
פרויקט הגמר של התלמידה: רותי ירמולינסקי
בהנחיית המורה: יעל בן יפת
התיכון לאמנויות ירושלים
על הנושא השנתי
הנושא השנתי לפרויקט הבגרות בעיצוב היה " 25 שנים לאמנה לזכויות הילד". התלמידים נדרשו לבחור שלושה סעיפים מתוך האמנה. רותי בחרה להתמקד בנושא בניית הזהות של הילד, כפי שהוא עולה מתוך סעיף 29 של האמנה לזכויות הילד: "המדינות החברות מסכימות כי חינוך הילד יכוון לפיתוח אישיות הילד, כישרונותיו ויכולתו הגופנית עד למיצוים המלא..."להבנתה, החינוך הוא הגורם העיקרי המוביל את גיבוש הזהות של הילד בשנים בהן הוא נמצא במערכת החינוך. העובדה שהמערכת החינוך מוכתבת על ידי עולם המבוגרים מגבילה, לדעתה, את פיתוח הזהות העצמאי של הילד. מתוך החיפוש אחר פתרון לכך, הגתה את מרכז "ממלכת מתיא".
כיצד נוצרה "ממלכת מתיא" – מרכז חינוכי אוטנומי
בממלכת מתיא יצרה התלמידה רותי ירמולינסקי תדמית למסגרת חינוכית שתהווה מרכז חינוכי בלתי פורמאלי, (כמעין מתנ"ס) אך זו תוכתב על ידי צרכי הילד, כאשר הדגש הוא על בניית ועיצוב הזהות האינדיווידואלית של הילד. בממלכה זו יהיו הילדים מעורבים בקבלת ההחלטות הנוגעות למקום. המסגרת שיצרה רותי מהווה אלטרנטיבה לחינוך הפורמאלי בבתי הספר. רותי מתארת את רעיונותיה: האידיאל ש"המלך מתיא הראשון" מגלם בספרו של יאנוש קורצ'אק, בעיקר בשאיפתו להקמת ממלכת ילדים, מבטא את מטרות הפרויקט. "על המרכז החינוכי להוות מעין אוטונומיה המנוהלת על ידי ילדים. מתוך יצירת מרחב בטוח וחופשי תינתן האפשרות המיטבית להתבטאות וגיבוש הזהות."
במצגת מפורטים הרציונאל, המחקר שקדם לעיצוב, מטרות הפרויקט, קהל היעד, הגורמים שהשפיעו על העיצוב, הסקיצות והתוצרים הסופיים.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}