דלג אל

הצהרת נגישות

מסתכלים למתמטיקה בעיניים

מסתכלים למתמטיקה בעיניים

 פרויקט של התלמידות: רות לוי יצחק ועדן שמש

בהנחית המורה : הניה ברודבקר

מגמת עיצוב סמינר בית יעקב גברא, בני-ברק

 

במסגרת פרויקט במחקר צורני בחרו התלמידות רות ועדן לבוא לעזרתם של תלמידים המתקשים בהבנה של נושאי לימוד מופשטים במתמטיקה, דוגמת: גרפים, פונקציות, חשבון דיפרנציאלי, טריגונומטריה במרחב, ואשר ניחנו בתפיסה חזותית טובה.

 

התלמידות עיצבו ויצרו עזרי למידה חזותיים לנושאי לימוד הדורשים יכולת ראייה והבנה מופשטת. לשם כך השתמשו בטכניקות של אינפוגרפיקה, תלת-ממד, קיפולי נייר, שקפים וכיוצ"ב.  

 

מתוך תחום המתמטיקה הרחיבו התלמידות את הרעיון גם לתחום לימודי ההיסטוריה והספורט. התוצרים שהניב הפרויקט היו ערכות למידה בשלושת תחומי הדעת האלה ובהן חוברות למידה בשיטה חזותית ופוסטרים לתלייה בכיתה.

שלב המחקר

 

לשלב היצירה והעיצוב קדם מחקר שערכו התלמידות בהיבטים שונים:

  • "מחקר משתמשים": התלמידות ראיינו 40 תלמידות תיכון בשכבות גיל שונות ו-12 מורות למתמטיקה. מחקרן העלה כי התלמידות נתקלות בקושי ממשי בהבנת נושאים מופשטים בלא עזרים חזותיים. הנושא של הבנת חישוב נפח פירמידה, למשל, נתפס בידי התלמידות כנושא סבוך ומורכב להבנה בשל הקושי לקלוט צורה תלת-ממדית כאשר היא מוצגת בצורה גרפית דו-ממדית.
  • "מחקר חינוכי-פסיכולוגי": התלמידות למדו על שיטות למידה שונות ועל ההבדלים ביניהן בדגש על סגנון הלימוד החזותי. במסגרת זו למדו כי סגנון זה מיועד לתלמידים הקולטים את החומר כאשר הוא מופיע בצורה ויזואלית. בעת פתרון בעיות, תלמידים אלה מעדיפים לארגן את מחשבותיהם בכתיבה ולומדים נושא חדש דרך ספרים או מאמרים ובעזרת טכניקות של מיפוי כגון טבלאות, תרשימי זרימה ודיאגרמות.
  • "מחקר צורני": התלמידות על עקרונות לעיצוב חזותי בהיר וברור ועל הקשר שבין צורה לתוכן. הן העמיקו חקר בשיטת האינפוגרפיקה בהיותה כלי להצגה חזותית של מידע כמותי ואיכותני.                        

למידה בעין העדשה

 

לצד חוברות הלמידה בשיטה החזותית עיצבו התלמידות ויצרו גם אמצעי פרסום של החוברות.

 

הסַמְלִיל (הלוגו) שבחרו היה זכוכית מגדלת בעלת עדשה עם רמיזה לאישון העין, והוא נועד לבטא את שיטת הלמידה הוויזואלית ואת התפקיד המרכזי שניתן בה  לחוש הראיה. לרקע נבחר צבע אפור, ולעדשה טורקיז בולט הממקד את העין אליו בדומה לאמצעי הלמידה החזותיים שנועדו למקד ולרתק את העין.

למצגת הפרויקט המלאה 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משקפיים
התלמידה נעם בן שלום מבית ספר אופק עברון הרכיבה משקפיים שונים ובחנה את העולם מנקודות מבט שונות. סדרת משקפיים שעיצבה בהשראת בעלי חיים שונים בטבע מבטאת חיבור מו...
משחק המלכים בלבוש חדש בתלת ממד
בבית הספר אורט מוצקין עיצבו תלמידי כיתה י"א במגמת אמנויות העיצוב את כלי השחמט הישנים והמוכרים  (מלך, מלכה, רץ, פרש, צריח, חייל רגלי) בעיצוב חדש ומקורי בתלת ממד
50 שנה לאיחוד ירושלים במבט עיצובי חוקר - סאונד
פרויקט בעיצוב גרפי של התלמידות אחינועם יוחאי ולירון לוין, במסגרתו יזמו הקמת ארגון סאבלט שנועד לתווך בין בעלי דירות הרפאים בירושלים לבין דיירים פוטנציאלים ועי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.