תכנון לימודים – הישגים מצופים

על מנת לסייע לכם לתכנן את ההוראה והלמידה בתחומי מורשת, חברה ורוח, מצורפים בכל תחום דעת ההישגים המצופים מן התלמידים.
בראש המסמך מופיעות המיומנויות הנדרשות לתרגול וקידום בקרב התלמידים (מיומנויות בתחום הדעת ומיומנויות גנרית)
ולאחריהן מופיע פירוט תכני הלמידה המביאים את הידע בחלוקה לתכני החובה ותכני הרשות. 
לצד כל נושא, מופיע הרעיון הגדול המלווה את הוראתו. 

מיומנויות יסוד בלימוד תנ״ך

  • התלמיד ידע להתמצא בכ"ד ספרי התנ"ך, בסדרם הכולל ובכל ספר בפני עצמו
  • התלמיד ידע לקרוא בקול יחידת פסוקים באופן מוטעם וראוי
  • התלמיד ידע לפענח מילים קשות מתוך ההקשר בפסוק ומתוך הקשרן בתנ"ך
  • התלמיד ידע לזהות קשיים בולטים: ברמת המילים (קושי לשוני או תחבירי), ברמת התוכן (כגון סתירה, פער בכתוב), ברמת הסגנון (ייתור, כפל) וברמת הרעיון והמשמעות.
  • התלמיד ידע לתחום יחידת תוכן, לתת לה כותרת, לאתר מילה מנחה
  • התלמיד יכיר מושגי סגנון בולטים כמו: משל, דימוי, הדרגה, ניגוד, תקבולת

מיומנויות יסוד בתחום הפרשנות

הבסיס הפרשני בכתוב

  • התלמיד ידע לזהות את השאלה המפורשת או הסמויה עמה מתמודד הפרשן בפירושו
  • התלמיד ידע לזהות את סוג הקושי בכתוב (ברמת הלשון והמילים, ברמת התוכן, ברמת רעיון) במקומות מובהקים
  • התלמיד ימצא את הבסיס לפירוש במילות הפסוקים ובהפניות המצויות בפירוש

מבנה הפירוש

  • התלמיד יעמוד על המבנה של הפירוש (כגון: קושיה, תירוץ, הוכחות)
  • התלמיד יבחין בין דברי הפרשן לציטטות המובאות בפירושו
  • התלמיד יכיר את סוגי הראיות שהפרשן מביא: מהמקרא, מהתרגום, מדרשות - חז"ל, מספרי דקדוק ומסברא

לשון הפירוש

  • התלמיד יכיר מונחים ומטבעות לשון המובאים בפרשנות הקלאסית ובמדרשים, כמו: יכול, תלמוד לומר, כמשמעו, פשוטו כמשמעו, מקרא קצר, מקרא מסורס סרסהו ופרשהו, דבק עם, מוסב על, שב אל. בפירוש ראב"ע: והעד, אין לו חבר, גזרת, טעם ברמב"ן – ר' אברהם (משה, שלמה), על דרך האמת
  • התלמיד יכיר ראשי תיבות, כמו: ד"א, ד"ה
  • התלמיד יכיר חלק מן המידות שהתורה נדרשת בהן בשימושן במפרשים (קל וחומר, כלל ופרט, גזירה שווה)

השימוש בפרשנות

  • התלמיד ידע לפרש את הפסוק בודד או יחידת פסוקים על פי הפירוש

השוואה פרשנית

  • התלמיד ידע להשוות בין פירושים שונים – נקודות דמיון ונקודות שוני בין פירושים בדוגמאות מובהקות