דלג אל

תוכנית הלימודים

חזרה

תוכנית הלימודים 70-30 (החל מתשע"ה)

תוכנית הלימודים 70-30 (החל מתשע"ה)

התוכנית תקפה: לתלמידים המתמחים בכימיה ולומדים בכיתות י', י"א וי"ב.

תוכנית הלימודים בכימיה מיועדת לתלמידים הבוחרים ללמוד את המקצוע בהיקף של חמש יחידות לימוד, סך הכול 15 שעות שבועיות. תוכנית זו בנויה מודולרית בשני חלקים: ליבה והרחבה.
כימיה היא מדע בסיסי הבנוי היררכית ולכן מחייב למידה סדורה ורציפה כדי להבין לעומק את תחום הכימיה הן ברמה המקרוסקופית הן ברמה המיקרוסקופית. כימיה היא גם מדע ניסויי, כלומר מקצוע מדעי שלא רק אנשי מחקר נדרשים לעשות בו ניסויים בפועל (Hands-on) אלא גם תלמידי בית ספר. כימיה היא גם צומת מדעים הנשען מצד אחד על מדע הפיזיקה ומצד שני הוא אבן היסוד למדעים רבים אחרים כגון ביולוגיה מולקולרית, ביוכימיה, ביוטכנולוגיה, רפואה, תעשיית התרופות, הנדסת חומרים וכדומה.
מסיבות אלו החלטנו להתמקד, בעת ההכנה של התוכנית המותאמת, בבחירת תכנים בסיסיים ועקרונות יסוד. אלו יוצרים מחד גיסא בסיס מוצק להבנה מעמיקה הנחוצה להבנת העולם הסובב אותנו, ומאידך גיסא מאפשרים הבנה של תכנים חדשים בכימיה שיילמדו בעתיד. כל זאת בד בבד עם מעבדות חקר הדורשות היכרות עם חומרים, כלים ותהליכי עבודה, בשילוב עם יכולות חשיבה ברמה גבוהה ופיתוח אוריינות מדעית אצל הלומד.
שיקולים דומים הפעלנו בחלוקת התכנים במבחן בכימיה: 70% היבחנות חיצונית ו-30% היבחנות פנימית. הליבה ובסיס הידע של המקצוע – 70%; התכנים שבהם הכימיה משמשת צומת בין המדעים – 30% לשם הרחבה והעמקה.

הנושאים הנלמדים לצורך 70% היבחנות חיצונית הם:
קישור ומבנה, סטוכיומטריה, חמצון חיזור, חומצות ובסיסים, כימיה של מזון – ויטמינים ומינרלים וחומצות שומן וטריגליצרידים בלבד, אנרגטיקה ודינמיקה 1 – אנרגיה בתגובות כימיות וקצב תגובה כימית בלבד ומעבדת החקר - חלק שני בלבד.

במסגרת ההוראה לצורך 30% היבחנות פנימית עומדות לרשות המורים שתי אפשרויות לבחירה.
אפשרות אחת כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר, ואפשרות שנייה שאינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר.

אפשרות ראשונה:
כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר

  • כימיה של מזון – סוכרים בלבד
  • אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
  • מעבדת החקר – חלק ראשון בלבד
  • מבניות הבחירה – מבנית בחירה אחת בלבד.
    ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתכנית המותאמת.

אפשרות שנייה:
אינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר
כימיה של מזון – סוכרים בלבד

  • אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
  • מבניות הבחירה – שתי מבניות בחירה.
    ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתוכנית המותאמת.

להלן מצורפים נספחים לשימוש המורים בהוראה ובבחינה של הנושאים השונים בכימיה.

- תרגום הנספחים בוצע על ידי ניהאל נאסר

  • נספח 9 -
    מילון מונחים בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית PDF | Word

להערות, הארות ובקשות, ניתן לפנות למייל של הפיקוח על הוראת הכימיה: chemistry@education.gov.il

החל משנת הלימודים תשע"ז, ברוב בחינות הבגרות תהינה שאלות שהן שאלות חשיבה מסדר גבוה הנוגעות לחיי הלומדים או עוסקות בערכים מתוך תכנית הלימודים של תחום הדעת, בהיקף של עד 5 נקודות. בבחינות הבגרות בהן קיימות שאלות מסוג זה – יורחב היקפן באופן מדוד תוך דיאלוג עם המורים.

תוכנית הלימודים "מבוא לכימיה" נועדה להנחיל לתלמידים אוריינות כימית שמשמעה הבנת מקומה של הכימיה בהכרה, אפיון, יצירה ודרכי שימוש בחומרים והשפעתה המרכזית על איכות החיים של האנושות.
בתוכנית פירוט תכנים הנדרשים כלימודי חובה ופירוט אפשרויות בחירה בין נושאים שונים.

להלן מגוון הצעות לרצף הוראה לפי התוכנית המותאמת בכימיה תשע"ה בהיקף של 5 יחידות לימוד (70-30)
כל אחת מההצעות לרצף נתונה לשינויים על פי שיקול הדעת של המורה לכימיה.
ההצעות המפורטות במסמך:

  • הצעה אחת לרצף העשוי להיות מתאים לבתי ספר המעוניינים לגשת לבחינת הבגרות החיצונית בכתב (70%) בסוף כיתה יא ולסיים את החלק הבית ספרי (30%) בסוף כיתה יב.
  • שתי הצעות לרצף העשוי להיות מתאים לבתי ספר המעוניינים לגשת לבחינת הבגרות החיצונית בכתב (70%) בסוף כיתה יב ולסיים את החלק הבית ספרי (30%) בסוף כיתה יב.
  • הצעות לרצף
  • המלצה לרצף הוראה לשנת תשפ"ד – פורסם 17.12.23

החל ממועד קיץ תשע"ח הבחינה לתלמידים אקסטרנים ולנבחני משנה, כוללת שלושה שאלונים.
להלן תכנית הלימודים המותאמת החל ממועד קיץ תשע"ח לתלמידים אקסטרנים, ולנבחני משנה על פי מתכונת ההיבחנות החדשה:

נבחני משנה המעוניינים לגשת לבחינה בהיקף 1 יח"ל-מבוא לכימיה, ייגשו לשאלון 037182.
להלן תכנית הלימודים המותאמת החל ממועד קיץ תשע"ח לבחינה בהיקף 1 יח"ל- מבוא לכימיה, על פי מתכונת ההיבחנות החדשה:

אולי תתעניינו גם ב...

הנחיות בטיחות במעבדות בלימודי כימיה
הנחיות לבטיחות במעבדה ורשימות ציוד וחומרים לשימוש במעבדת החקר בכימיה
למידה בחירום – חרבות ברזל
למידה בחירום בכימיה – חרבות ברזל למורי החטיבה העליונה
מוסדות אקדמיים, ימים פתוחים ולימודים לתעודת הוראה בכימיה
מוסדות אקדמיים שבהם יש לימודי כימיה, הנדסה כימית ולימודים לתעודת הוראה בכימיה וימים פתוחים באוניברסיטאות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.