כתיבת עבודת גמר מהווה את חוד החנית בלמידה המשמעותית. בכתיבת עבודת גמר הכותב מביא לידי ביטוי את יכולותיו הקוגניטיביות, מקבל מענה לסקרנותו האינטלקטואלית, נותן במה ליכולת לימוד עצמית, להרחבת תחום דעת, לשאילת שאלות ולמרחב ביטוי עצמי.
מערכת החינוך העל יסודית שואפת לבנות פלטפורמה מיטבית שבסיומה ישלוט התלמיד בכל מיומנויות הנדרשות מלומד במאה ה21, קרי: לומד עצמאי השולט במיומנויות שפה, כתיבה וחקר.
האפשרות לכתיבת עבודת גמר נפתחה החל משנת תשע"ז גם לתלמידי כיתה י': הם יוכלו לכתוב הצעת מחקר בכתה י' ולהגיש את עבודת הגמר בכתה י"א, זאת לצד האפשרות שהיתה קיימת תמיד - להתחיל בכתיבת עבודת גמר בכתה י"א ולסיימה בכתה י"ב.