דלג אל

אקלים ישראל

אקלים ישראל

מיקומה של ארץ ישראל במרחב - ייחוד נופי ואקלימי והשפעתו על האדם

הגורמים המשפיעים על האקלים באזור מסוים הם בין השאר קרבה או ריחוק מגופי מים גדולים, הגובה מעל פני הים וקו הרוחב. האקלים מורכב משני גורמים: עולמי ומקומי.

הגורם העולמי

מערכות רוּם - חלוקת כדור הארץ לרצועות אקלים שונות. כבר בעת העתיקה הבחינו היוונים שזווית פגיעת קרני השמש בקרקע משפיעה על האקלים באזור מסוים. אחד הגורמים העיקריים הקובעים את מזג הרוח ואת הטמפרטורה הוא התחממות פני הקרקע כתוצאה מפגיעת קרני שמש.
צפיפות האנרגייה הטמונה בקרני השמש בעת פגיעתן בקרקע תלויה בזווית פגיעתן. זווית זו משתנה על פי קו הרוחב ועונות השנה. ככל שזווית הפגיעה חדה יותר, כך עוצמת הקרינה מתפזרת על שטח גדול יותר. אלומת קרינת שמש שתכסה קילומטר אחד במקום שבו השמש בזֵנִיט (זווית של 90°) – תתפזר על 2 קילומטרים כאשר השמש בזווית של 30° והשפעתה תהייה קטנה יותר. לזווית הפגיעה יש השפעה על התחממות פני הקרקע. ככל שקו הרוחב רחוק מקו המשווה, כן קטנה יותר כמות אנרגיית החום הנוצרת מפגיעת קרני השמש. זווית הפגיעה גם מגדירה את ההבדל בין חורף לקיץ. החורף הוא העונה שבה זוויות הפגיעה של קרני השמש חדות יותר ולכן מחממות פחות.
הזווית הגדולה ביותר שקרני השמש יוצרות עם מישור פני כדור הארץ היא זווית ישרה. באזור קו המשווה (בחוג הגדי ובחוג הסרטן) קרני השמש פוגעות בזווית ישרה בימי השוויון וההיפוך. בשאר ימות השנה הן פוגעות במישור פני האזור בזווית הקרובה ביותר לזווית ישרה. באזור הקטבים קרני השמש פוגעות בזווית החדה ביותר.

הגורם המקומי

טופוגרפיה - המבנה הפיזי של המקום בהתייחס בעיקר לגובהו. ככל שהמקום גבוה יותר, כך הטמפרטורה יורדת וכמות המשקעים עולה, ולהפך. קרני השמש מחממות את הקרקע (גוף אטום), מגיעות לפני הקרקע ועולות חזרה. השמש אינה מחממת ישירות את האוויר אלא מגיעה קודם כול אל פני הקרקע ורק אז עולה חזרה מעלה. זוהי קרינה חוזרת. לדוגמה, פני השטח בהרים מצומצמים יותר, לכן הם נוטים להתקרר מהר וקר בהם יותר.
קרבה לים - הקרבה לים מתייחסת למרחק המקום מן הים. ככל שהמקום קרוב יותר לים, כן יש בו יותר לחות ומשקעים והטמפרטורה יציבה יותר. לכך אחראי קצב השינוי הנמוך יחסית של טמפרטורת המים. הים הוא מקור הלחות העיקרי. ככל שמתקרבים יותר לים, כמות המשקעים גבוהה יותר, יש יותר לחות ולכן מזיעים יותר.
ככל שקרובים לים משרע הטמפרטורה קטן יותר, והים ממתן את הטמפרטורה. (משרע הוא ההפרש בין הטמפרטורה הגבוהה ביותר לטמפרטורה הנמוכה ביותר במקום מסוים במהלך יממה, חודש או שנה וכדומה. לדוגמה, משרע הטמפרטורה בין היום ללילה ובין קיץ לחורף). קצב התחממות הים והיבשה שונה. היבשה מתחממת מהר יותר ומתקררת מהר יותר. לעומת זאת הים מתחמם לאט ומתקרר לאט.
זרמי ים - זרמי ים מתייחסים להשפעת זרמי ים חמים או קרים על המקום. זרמי ים חמים מחממים את האוויר שמעל הים וזרמי ים קרים מקררים את האוויר שמעל הים. האקלים משנה את טמפרטורת המים.
גורם ההצבה - גורם ההצבה מתייחס למיקום האזור ביחס לים. אם בין האזור לים מפרידים הרים אז ההשפעה של הים נחסמת על ידי ההרים. בגלל גורם ההצבה נוצר "מדבר בצל גשם". לדוגמה: הגורמים למדבר יהודה הם הרי יהודה.

מיון אקלימי העולם

ישנן שיטות מספר למיון של אקלימים הקיימים על פני כדור הארץ. כל מיון של אקלימים מתבסס על גורם אחד או כמה גורמים משותפים שיש לאקלים באזור מסוים. שיטה מקובלת למיון האקלימים היא שיטת קֶפּן על שמו של ולדימיר קפן. שיטת קפן מתבססת על גורמים ממוצעים של כמות המשקעים יחסית לטמפרטורה. קפן מיין את האקלים לחמישה סוגי אקלים ולארבעה תת-אזורים מכל צד של קו המשווה. קפן התייחס גם לקשר בין הצמחייה הטבעית שבה מאופיין כל אזור לבין כמות המשקעים והטמפרטורה בו.
חלוקת אזורי האקלים לפי השיטה המקובלת השנייה:
אקלים קר מהקוטב הדרומי עד החוג האנטארקטי ומהקוטב הצפוני עד החוג הארקטי; אקלים ממוזג מהחוג האנטארקטי עד חוג הגדי ומהחוג הארקטי עד חוג הסרטן; אקלים חם מחוג הגדי ועד חוג הסרטן ובמרכזו קו המשווה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

אקלים ישראל
אקלים ישראל
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

האקלים בישראל הוא ייחודי מאחר שישראל ממוקמת באזור מעבר בין אזור האקלים הים תיכוני ואזור האקלים המדברי.
ביחידה זו נעסוק בתפרוסת אזורי האקלים בישראל ובמאפייניהם, בגורמים העולמיים והמקומיים ליצירת אזורי האקלים בישראל, באירועי אקלים ומזג אוויר קיצוניים ובאתגר החיים באזור האקלים המדברי.

مناخات اسرائيل (الصف التاسع)
مناخات اسرائيل (الصف التاسع)
مجالات المعرفة: جغرافيا الإنسان والبيئة

المناخ في إسرائيل فريد من نوعه لأن إسرائيل تقع في منطقة انتقالية بين منطقة مناخ البحر الأبيض المتوسط ​​ومنطقة المناخ الصحراوي.
في هذه الوحدة سوف نتعامل مع توزيع المناطق المناخية في إسرائيل ومميزاتها، والعوامل العالمية والمحلية التي شكلت المناطق المناخية في إسرائيل، والظواهر المناخية وحالات الطقس المتطرفة وتحديات الحياة في منطقة المناخ الصحراوي.

חזרה לראש הדף

תוכניות לימודים

תוכניות לימודים
  • ארץ ישראל (י'-י"ב)
    פרק 1: מיקומה של ארץ ישראל במרחב - ייחוד נופי ואקלימי והשפעתו על האדם | נושא ב' - מפגש בין אקלים ים תיכוני לאקלים מדברי
  • ארץ ישראל (ט')
    פרק 2. מערכות הנוף בישראל - הגיאוגרפיה הפיזית. נושא 3: אקלים ארץ ישראל - מפגש בין אקלים ים תיכוני לאקלים מדברי

הנושא "האקלים בישראל" מופיע ביחידות לימוד שונות ובהקשרים רבים. הצגת תוכנית הלימודים כאן מאפשרת לקשור בין תוכני העמוד בפורטל לבין דרישת תוכנית הלימודים בנושאים המרכזיים בלבד, אך לא מן הנמנע שיש צורך לקשור את הנושא "האקלים בישראל" לנושאים נוספים בתוכנית הלימודים.

חזרה לראש הדף

שיעורים מצולמים

חזרה לראש הדף

מושג במרחב

מושג במרחב
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

התחממות כדור הארץ
באוגוסט 2021 פרסם ארגון IPCC מטעם האו"ם דו"ח שנכתב על ידי 234 מדעני אקלים מיותר מ-60 מדינות. מהדו"ח עולה, כי ניכרת הסכמה מלאה לתרומתו הגדולה של האדם בהתגברות...
הכלכלה במזרח התיכון – בין עולם מתפתח לעולם מפותח
פרק כלכלת המזרח התיכון עוסק במגוון היבטים של המערכת הכלכלית באזור, תוך התמקדות בתמורות, אתגרים והזדמנויות
ימי השוויון
ימי השוויון - הימים שבהם שוררות 12 שעות אור ו-12 שעות חושך בכל רחבי כדור הארץ, על פי מהלך התנועה של כדור הארץ עם הקפתו את השמש.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.