דלג אל

כלכלת ישראל (חט"ב)

מטרופולינים בישראל

מגזרי התעסוקה בישראל

במהלך השנים חלו שינויים במגזרי התעסוקה: התחולל מעבר מהמגזר הראשוני – חקלאות, שהיה מגזר חשוב בשנות ה-50 למגזר השלישוני שירותים. התפתח המגזר הרבעוני הכולל פיננסים ושירותים יצרניים עסקיים, והמגזר החמישיוני הכולל בעיקר שירותים אישיים. המגזר השניוני–תעשייה, התפתח בשנות ה-50 וה-60 בתחומי תעשיית מזון, טקסטיל ועיבוד מחצבים. ומשנות ה-90 התפתח בכיוון תעשייה עתירת ידע. אחוז ההכנסה של המדינה בחקלאות ירד, ובמקביל אחוז ההכנסה (החלק בתל"ג) מהשירותים ומתעשייה עתירת ידע עלה. מבנה המשק הכלכלי בישראל הינו כמשק של מדינה מפותחת, אך כמעט ללא תעשייה כבדה.

חקלאות

החקלאות בישראל הינה ברמה גבוהה: מיכון, שימוש בחממות, מחשבים, השקיה בטפטפות, פיתוח זנים חדשים מותאמים לאקלים, לקרקע ולמים. כמו כן יש חקלאות אורגנית העונה על הדרישה לרמת חיים גבוהה של האוכלוסייה.

תעשייה

קיימת תעשייה של מזון באזור השוליים בישראל בגלל גורמי מיקום: כוח עבודה זול תעשיה עתירת ידיים, ומיסוי נמוך. תעשיית טקסטיל בירידה בגלל הגלובליזציה. תעשיית עיבוד מחצבים בנגב ובים המלח- גורמי מיקום: סמוך לחומר הגלם, תעשייה כימית במפרץ חיפה גורם מיקום היסטורי של צינור הנפט ובתי זיקוק. תעשייה עתירת ידע שמרוכזת בעיקר באזורי הגלעין. גורמי מיקום: כוח אדם משכיל, סמוך לאוניברסיטאות, סמוך לשירותים פיננסים. גורמים מעודדים פיתוח תעשייה: רמת השכלה גבוהה, השתלבות בגלובליזציה, עידוד ממשלתי. גורמים שמקשים על פיתוח תעשייה: שוק צרכנים קטן ותלות ביצוא למדינות מעבר לים, שכר מינימום והעדר כוח עבודה זול. התחרות העולמית, היינו הגלובליזציה, מעודדת הקמת חברות בת (אינטל) והשקעות מבחוץ המהווים יתרון. התחרות העולמית פוגעת בתוצרת המקומית שזהו חיסרון. לדוגמה תעשיית הטקסטיל עברה מישראל לחו"ל (חברת דלתא).

גלובליזציה

ישראל משתלבת בתהליכי גלובליזציה העולמיים: עלייה במסחר, יציאת מפעלים ישראליים מחוץ למדינה, כניסה של חברות רב לאומיות לישראל. הגורמים שתומכים בהשתלבות של ישראל בגלובליזציה: תקשורת אינטרנטית ברמה גבוהה, אמצעי תחבורה ברמה גבוהה ומדיניות ממשלתית כמו: ביטול מכסים, רפורמות כלכליות, הסכמי סחר, הצטרפות מדינת ישראל לארגון המדינות המפותחות OECD והסכמי שלום.

תעשייה ואיכות הסביבה

תעשיה מסורתית, עיבוד מחצבים, תחנות כוח לייצור חשמל ותעשיה כימית יוצרים מטרדים סביבתיים: זיהום אוויר, אשפה מוצקה, ביוב נוזלי, מטרדי רעש, פגיעה בנוף. אזורים הסובלים ממטרדים בישראל: מפרץ חיפה: זיהום אוויר וזיהום נחל קישון. ים המלח: ירידת מפלס האגן הצפוני של ים המלח והבולענים, בנגב: הזרמת ביוב נוזלי לנחל צין, פגיעה בנוף בעקבות מחצבות במכתשים.

 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

כלכלת ישראל
כלכלת ישראל
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

מאז קום המדינה כלכלת ישראל צומחת באופן מרשים ומעורר השראה.
ענפי הכלכלה השונים – חקלאות, תעשייה, מסחר ושירותים – משתנים מבחינת ההיקפים, המהות והחלק היחסי של כל אחד מהם בכלכלה.
ביחידה זו נבחן את ענפי הכלכלה השונים, את השינויים שחלו בהם ואת ההתפתחות שלהם, דרך התייחסות לקיימות ולגלובליזציה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מניעת אובדן מזון
אובדן מזון פירושו מזון שהיה מיועד למאכל אדם והתקלקל או הושחת ולבסוף לא נאכל על ידו. אובדן מזון ייתכן בכל שלבי אספקת המזון, החל משלבי הייצור, האחסון, האריזה ו...
ערים ועיור
עיר היא צורת התיישבות אנושית המאופיינת בצפיפות גבוהה ובריכוז גבוה של אוכלוסייה ביחידת שטח ביחס לצורות התיישבות אחרות. עיור הוא תהליך כלל עולמי המתאר מעבר אוכ...
אקלים כדור הארץ
אקלים הוא אוסף של מאפיינים מטאורולוגיים, ובעיקר טמפרטורות ומשקעים הקובעים את סיווגו של אזור גיאוגרפי מסוים מבחינת מזג האוויר השורר בו לאורך השנה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.