דלג אל

עננים (חט"ב)

עננים

מהו ענן?

ענן הוא ריכוז טיפות מים או גבישי קרח זעירים שהתהוו כתוצאה מתהליך התעבותם של אדי מים שהגיעו לנקודת רוויה בנוכחות גרעיני התעבות. אדי המים נמצאים בכל מקום, אך איננו יכולים לראותם בעין – הם גז שקוף וחסר צבע.

מידת הלחות של האוויר תלויה בשלושה גורמים:
‏1. הקרבה למקורות מים
2. כמות הצמחייה המצויה באזור
‏3. טמפרטורת האוויר

היווצרות גרעיני התעבות

באוויר מרחפים כל העת חלקיקים מיקרוסקופיים רבים מאוד. חלקיקים אלו מקורם מפני הקרקע (אבק), מארובות המפעלים וממפלטי המכוניות (פיח), מצמחים, ועוד. חלקם מהווים גרעיני התעבות – אדי המים שבאוויר מתעבים סביבם והופכים לטיפות קטנות.

תהליך של התעבות והיווצרות עננים

העננים נוצרים כאשר גוש אוויר מתרומם, מתרחק מפני השטח של כדור הארץ ומתקרר. עם הירידה בטמפרטורות, הולכת ויורדת גם כמות אדי המים שהאוויר יכול להכיל, עד שבגובה מסוים מתקבל מצב של רוויה – שיעור הלחות מגיע ל-%‏100 ומתחיל תהליך ההתעבות. כמויות המים הנישאות באוויר בתוך העננים עצומות – אלו יגיעו אל הקרקע כמו גשם, שלג או ברד או ישובו ויתאדו מן הענן אל האטמוספרה. כשמתבוננים בעננים, אפשר לראות היטב שחלקם התחתון נראה כקו כמעט ישר, "בסיס הענן". זהו הגובה שבו אדי המים מתעבים והופכים לטיפות מים נוזליות, ושם מתחיל הענן. בתהליך ההתעבות משתחרר לאוויר חום המעודד את עליית האוויר כלפי מעלה. תהליך ההתעבות נמשך, והענן הולך ומתפתח כלפי מעלה. חלקו העליון של הענן נקרא "פסגת הענן". כאשר המרחק בין בסיס הענן לפסגתו הוא כמה מאות מטרים נוצרים עננים קטנים. וכאשר המרחק בין בסיס הענן לפסגתו מגיע ל-15 ק"מ נוצרים עננים גדולים.

תהליכים עיקריים הגורמים לאוויר להתרומם

1. התחממות פני השטח – כאשר השמש מחממת את פני השטח, האוויר שמעליו מתחמם אף הוא. האוויר החם מתפשט וצפיפותו פוחתת, ואז הוא קל יותר מסביבתו ומתרומם כלפי מעלה. האוויר העולה מתקרר בהדרגה, ואדי המים שבתוכו יכולים להתעבות. כך נוצר ענן.

2.התרוממות האוויר עקב פגיעה של רוח ברכס הר – כאשר רוח פוגעת ברכס הר היא מתרוממת במעלה ההר. התרוממות האוויר גורמת להתקררות ולהתעבות.

3. התכנסות של אוויר לתוך שקע – רוחות המצויות באזורים הסמוכים לשקע ברומטרי נעות לעבר מרכז השקע מכמה כיוונים בו-זמנית. השקע גורם לאוויר הנמצא באזור השקע לעלות כלפי מעלה ולהתקרר. התקררות האוויר מביאה להתעבות וליצירת עננים וגשם.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

אקלים ומזג אוויר
אקלים ומזג אוויר
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

תורת האקלים היא מדע העוסק במשתנים אטמוספריים כגון טמפרטורה, משקעים, לחות ורוחות לאורך תקופת זמן ממושכת (לפחות 30 שנים). במדע זה מחושבים ערכים סטטיסטים שונים (ממוצע, חציון, מינימום, מקסימום וכד') למרכיבי האקלים המאפשרים להבחין בין סוגי אקלים שונים בעולם ו/או לבחון אם חל בהם שינוי לאורך הזמן.
מזג אוויר לעומת זאת, מתאר את התנאים המטאורולוגיים והאטמוספריים במקום נתון ובזמן נתון (יום, חודש, שנה). מזג האוויר מתייחס לתנאים יומיומיים של טמפרטורה, משקעים, כיוון הרוח ועוצמתה וכדומה.
יחידה זו עוסקת בגורמי האקלים וסוגי האקלים, במזג האוויר וביחסי הגומלין של האדם עם האקלים ומזג האוויר.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

גבולות ישראל (חט"ב)
גבולות של מדינה מגדירים את השטח שעליו חל המשפט השיפוט והמִנהל של המדינה. לעתים קווי הגבול מסומנים על גבי מפות בלבד וקיומם אינם מופיעים בשטח, ולעתים הם מסומני...
מדדי פיתוח
קיימים פערים גדולים בין מדינות העולם ברמת הפיתוח. אפשר למיין את מדינות העולם למדינות בעלות רמת פיתוח גבוהה מאוד לצד מדינות בעלות רמת פיתוח נמוכה מאוד
אוכלוסייה ויישובים במזרח התיכון - מאפיינים ותמורות
המזרח התיכון עובר שינויים משמעותיים בתחומי האוכלוסייה וההתיישבות, הפרק עוסק בתהליכים אלו תוך ניתוח דמוגרפי, הגירה, המעבר מהכפר לעיר ותהליכי העיור. כמו כן, המ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.