דלג אל

הצהרת נגישות

שוק מושגים – הצעה לפתיחת נושא לימוד

שוק מושגים – הצעה לפתיחת נושא לימוד

הרעיון שלי

כיצד אפשר לפתוח נושא לימוד חדש בכיתה בדרך חווייתית ותוך חיבור התלמידים לידע הקיים אצלם כבר באותו נושא?

יעל פלג, מחנכת כיתה ד' ומורה למדעים בבית ספר 'שדות' ביישוב בת חפר, חשבה ומצאה: עורכים בכיתה "שוק מושגים", או אם תרצו: סחר חליפין של מושגים! .

עושים עסקים! 

בשלב הראשון - מציגים את נושא הלימוד החדש בפני הכיתה – למשל, היום נלמד על חלל.

בשלב השני - כל תלמיד מתבקש לכתוב לבד לכל אחת מ-22 מאותיות האלפבית, מושג אחד שהוא מכיר בתחום החלל המתחיל באותה אות. לדוגמה, לצד האות אל"ף אפשר לכתוב אטמוספֵרה, אוראנוס, אסטרונאוט וכדומה. תלמיד שלא הצליח למצוא מושגים לכל האותיות – זה לא נורא, שכן הוא יוכל  בהמשך לשפר את רשימת המושגים שלו בעזרת חושיו העסקיים. שלב זה מבוסס רק על ידע קודם של התלמידים, המורה אינו מציע רעיונות לא מוכרים. 

בשלב השלישי – נערך בין התלמידים סחר חליפין של מושגים: כל תלמיד יכול למכור לחבריו מושג שחסר להם בתמורה למושג שחסר לו. בשלב זה הכיתה לובשת צורה של שוק ובחלל האוויר נשמעים קריאות ה'סוחרים': מושג בדל"ת? למי יש מושג בשי"ן? והחלפת המושגים נעשית במהירות וביעילות.

בשלב הרביעי – המורה כותבת על הלוח את כל המושגים שהצליחו התלמידים למצוא בנושא הלימוד ומשבחת אותם על הידע הרב שהפגינו בנושא עוד בטרם התחילה אפילו ללמדו J.

בשיעורים הבאים יילמדו אט אט המושגים העיקריים (לאו דווקא לפי סדר האלפבית).   

מה הרווח?

בראש ובראשונה מדובר בפעילות שמעצימה את התלמידים וגורמת להם להבין כמה הם יודעים. כשתלמיד מרגיש יודע, אומרת יעל, הוא פתוח רגשית ללמידה, והתלמידים ממש מופתעים לגלות כמה ידע קודם יש להם על נושא חדש שמעולם לא למדו.

נוסף על כך מדובר בפעילות שממחישה לתלמידים חשיבותם של שיתוף ידע ושל למידת עמיתים: התלמידים מבינים שהם יכולים ללמד חבר וגם ללמוד ממנו באותה עת, וכך כולם יוצאים נשכרים. גם תלמיד שהצליח למצוא לבד 3 מושגים בלבד מתוך 22 אותיות האלפבית, יכול לשפר את מאגר הידע שלו בעזרת סחר המושגים.

כל התלמידים משתתפים, מדגישה יעל, וכולם מרגישים נבונים.  הפעילות מחברת אותם לידע הקודם שלהם ומשלבת חוויה ותנועתיות. 

אז שיהיה לכולנו יום לימודים ... סליחה, יום עסקים מוצלח! 

אולי תתעניינו גם ב...

משרד הנסיעות
ליאור ישראלי, מחנך כיתות ה'-ו' יזם פעילות כייפית ללמידה על מדינות בגלובוס בהשראת משרד-נסיעות. כל תלמיד בחר יעד גאוגרפי מסוים, ערך עליו מחקר, כתב עליו הצעת שי...
מדוע מזיזים את השעון?
מתי מעבירים את השעון קדימה ומתי אחורה? מה ההיגיון העומד מאחורי הזזת השעון? מי או מה עומד מאחורי שינוי זה, והאם הוא מחויב המציאות? ענבל טל,  מחנכת כיתה ג׳ בבי...
יוון - חקר בעזרת בולים
שירי כרמון, מחנכת כיתה ה', חינוך מיוחד, בבית הספר "נעורים" בקריית ביאליק, הכינה פעילות חקר על יוון בעזרת בולים, כאשר כל בול מייצג נושא: חקלאות, מוזיקה, מיתול...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.