על-יסודי

למורה

ערבות הדדית ומעורבות אזרחית, על-יסודי

מצגת לשיעור בנושא ערבות הדדית ומעורבות אזרחית, על רקע אירועי ה-7.10 ומלחמת "חרבות ברזל"

ערבות הדדית והעולם היהודי, על-יסודי

מצגת לשיעור בנושא ערבות הדדית והקשר של מדינת ישראל עם יהדות התפוצות

"פייק ניוז" או ניוז? על-יסודי

מצגת למערך שיעור בנושא צריכת תקשורת והפצת מידע (קשור לעתיד בראשי התיבות של עמ"י)

שיעורים מצולמים בנושאים שונים, על-יסודי

שיעורים מצולמים בנושא מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

יחידות הוראה מתוקשבות באזרחות, חטיבת הביניים

יחידות הוראה מתוקשבות באזרחות לחטיבת הביניים (כולל על מגילת העצמאות, המדינה היהודית והדמוקרטית, החברה הישראלית ועוד)

David Ben Gurion, על יסודי

יחידת הוראה בנושא דויד בן גוריון ופועלו.

החקלאות בישובי הנגב המערבי - בין חקלאות לתקומה, על-יסודי

מערך שיעור זה, עוסק בחקלאות בנגב המערבי כסמל לתקומה, חוסן וגבורה של אנשי האדמה ביישובי העוטף. השיעור משלב ניתוח גאוגרפי של גידולי האזור עם סיפוריהם האישיים של חקלאים מבארי וניר עוז, ומתחבר לשיר "החיטה צומחת שוב" כדי להמחיש את הקשר בין חקלאות, זיכרון ותקומה

גדות - גדולים שבעתיים

איך מתוך השבר, מתוך כל הכאוס והחורבן אפשר לצמוח ולהתחיל מחדש? הסיפור על גדות, ערב מלחמת ששת הימים ולאחריה. היכרות עם השיר "בִּתי את בוכה או צוחקת" שכתב יובב כץ והלחין דוד קריבושי, המתאר את האירועים והתחושות בקיבוץ בזמן ההפגזות ואת השינוי בעקבות המלחמה, מעיניה של ילדה ושל אמה.

קרב סן סימון – מנצח מי שמחזיק מעמד

הקרב על סן סימון במלחמת העצמאות: איך למרות שהכל נראה אבוד, מחזיקים מעמד בקרב ומנצחים? סיפור על גבורה, על אומץ ועל רגע נוסף אחד שבו הכל נקבע.

מנהיגות מקומית ביישובי עוטף עזה לאורך הדורות

בשיעור זה נבחן מהי מנהיגות ונכיר את דמויותיהם של מנהיגים מקומיים בכמה מיישובי עוטף עזה.

שירי ציון והכמיהה לא"י בשירת ימי-הביניים: "הבא מבול", ר' יהודה הלוי, חטיבה עליונה, לב לדעת

בשיר זה מתמודד הדובר, שהוא גם המשורר, ריה"ל, עם מסעו באוניה בדרכו לארץ ישראל. תחושות של פחד מלוות אותו, לצד כמיהה חזקה להגיע לארץ. ולבסוף, בטחון בה'. בשיר זה ישנם נושאים רבים היכולים להפגיש את התלמיד עם מקומות דומים בתוכו פנימה

(גם) אני נולדתי כאן: החיבור לעם ולארץ בשיר "אני בסך הכל", אריה סיון, חטיבה עליונה, לב לדעת

נלמד את שירו של אריה סיוון 'אני בסך הכל', נשווה בין תרומת הדובר לאדמה ולארץ, לבין תרומת אבותיו, והתחושות שלו בעקבות כך, ונראה איך בסופו של דבר 'מנצחת' תחושת החיבור שלו לאדמה למרות הפער- 'גם לי חלק יש באדמה הזו'

שיעור מולדת מאת עלי מוהר, חטיבת ביניים, לב לדעת

בשיעור נעסוק בשירו של עלי מוהר, "שיעור מולדת". מתוך השיר נראה את הערגה של המשורר לארץ ישראל היפה של 'פעם', בדור בו הוגשם החלום הציוני. בשיעור נלמד באיזו מידה תמונת העולם של דור המייסדים שגויה, ומה בכל זאת ניתן להוסיף ולקבל ממנה

"לירושלים עירי"- ירושלים בשירים, חטיבת ביניים

ביחידה זו נעמיק את היכרותנו עם העיר ירושלים באמצעות שירים שנכתבו על העיר. נתבונן בכיסופי הדורות לירושלים מר' יהודה הלוי ועד למשוררי ימינו. נבחן את מהותה של העיר שחוברה לה יחדיו אך מקיימת בתוכה ניגודים רבים

רק בגלל הרוח - על ארץ ישראל ויישובה, חטיבת ביניים

רק בגלל הרוח" - רוחו של אדם היא יכולתו להתעלות מעל שגרת היום־יום, מעל תכתיבים ומוסכמות ולהתגבר על מכשולים חיצוניים ופנימיים. יחידה זו תעסוק בתנועה זו מן הפנים אל החוץ ומן החוץ אל הפנים בקריאה ועיון בסיפור הקצר "מאויב לאוהב" מאת ש"י עגנון. סיפור זה מתאר אדם הנאבק בכוחה של הרוח ומתמודד איתה כדי להשיג את מטרותיו. זהו גם סיפור המאבק של עם ישראל לבניית ארץ ישראל ויישובה

את אחיי אנוכי מבקש - המסע של יהודי אתיופיה לארץ ישראל, חטיבת ביניים

יחידה כפולה זאת מקדישה מבט של עומק אל קהילת "ביתא ישראל", יהודי אתיופיה. ביחידה נכיר את התרבות העשירה של הקהילה מתוך טקסטים מגוונים שנפגוש. נתחיל את המסע בשירים, ומשם נעבור לקריאת הספר "מבצע אחים" של רונית לוינשטיין מלץ ז"ל. נתמקד בכמיהה הגדולה לארץ ישראל ובסיפור המסע המפעים מאתיופיה לארץ. נתבונן במבט רב־תחומי גם על ערכי המשפחה, מסירות הנפש, ההתמודדות עם הקשיים והערבות ההדדית

ונזכור את כולם - "מגש הכסף" ו"הרעות", חטיבת ביניים

ביחידה נלמד שני שירי זיכרון של משוררי תש"ח: "מגש הכסף" של נתן אלתרמן ושיר "הרעות" של חיים גורי. בקריאה ובלימוד השירים נכיר את הסיפור ההיסטורי שבבסיס השירים, נדון בערכים של הקרבה ורעות המתוארים בהם ונשוחח על משמעות הזיכרון

שירי רחל והקשר לארץ ישראל, חטיבת ביניים

רחל בלובשטיין, המוכרת יותר בכינויה "רחל המשוררת", או פשוט "רחל", הייתה אחת מגדולות המשוררות העבריות של ראשית המאה העשרים. בחרנו להתמקד ברחל במסגרת - ייחודו של יוצר, יוצר שמכירים לעומק. ביחידה זו נכיר את דמותה של רחל, נלמד לעומק שני שירים שלה: "אל ארצי" ו"עץ אגס" ונתבונן בשירים נוספים שכתבה

"שיר בבוקר בבוקר", אמיר גלבוע, חטיבה עליונה

נכיר את השיר, שכולו התחדשות העם במולדתו, באמצעות מטאפורות של צמיחה ופריחה

מולדת - בית - מדינה, כיתות ט-י

יחידת הוראה בהבנת הנקרא ובכתיבה. היחידה נכתבה לרגל שנת ה־70 למדינה.

יחידת הוראה בנושא "יום ירושלים", חטיבת ביניים

יום ירושלים הוא חג לאומי ישראלי הנחגג לציון איחוד העיר ירושלים. יחידה זו מסייעת לחזק את הקשר בין התלמידים למדינת ישראל ולבירה ירושלים, תוך שהם מתוודעים לסיפור איחוד העיר המעיד על חשיבותה של ירושלים לעם ישראל מבחינה היסטורית, דתית ותרבותית

יחידת הוראה בנושא "ירושלים", חטיבה עליונה

יחידה זו עוסקת בנושא העיר ירושלים ומשלבת תרגול של כל מיומנויות השפה (קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור)

יחידת הוראה בנושא "יהודי סוריה", חטיבה עליונה

יחידה זו עוסקת ביהודי סוריה וכוללת תרגול של כל מיומנויות השפה (קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור)

יחידת הוראה בנושא "יהודי עיראק", חטיבה עליונה

יחידה זו עוסקת ביהודי עיראק וכוללת תרגול של כל מיומנויות השפה (קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור)

דוד בן גוריון, חטיבה עליונה

יחידה זו עוסקת בדמותו של דוד בן גוריון וכוללת תירגול בכל מיומנויות השפה

יצחק רבין - תולדות חייו, חטיבה עליונה

יחידה זו עוסקת תולדות חייו של יצחק רבין וכוללת תירגול בכל מיומנויות השפה

מנחם בגין - תולדות חייו, חטיבה עליונה

מנחם בגין - תולדות חייו, חטיבה עליונה

מהרצל להרצליה, חטיבה עליונה

דפי עבודה ותירגול בנושא הכרת דמותו ופועלו של בנימין זאב הרצל

שורשי עמ"י: עבר, מורשת ויזמות, כיתות ט-י

היחידה מבוססת על ידע ומיומנויות שהתלמיד רכש בלמידת השפה הערבית ומהווה שלב נוסף בהתקדמותו בשפה בכתב ובעל פה תוך העמקת תחושת מסוגלותו להתמודד עם הטקסט ותכניו. למידת היחידה תעצים את יכולתו של התלמיד להיות סוכן שינוי בחברה, ליזום, ליצור תוך שמירה על המורשת .

שורשי עמ"י: עבר, מורשת ויזמות, כיתות יא-יב

היחידה מבוססת על ידע ומיומנויות שהתלמיד רכש בלמידת השפה הערבית ומהווה שלב נוסף בהתקדמותו בשפה בכתב ובעל פה תוך העמקת תחושת מסוגלותו להתמודד עם הטקסט ותכניו. למידת היחידה תעצים את יכולתו של התלמיד להיות סוכן שינוי בחברה, ליזום, ליצור תוך שמירה על המורשת .

הכל טמון בשורשים

גם העץ הכי גדול, רחב ויפה יכול להיתלש ברוח הקלה, אם שורשיו אינם מושרשים עמוק באדמה...בערכה תמצאו 3 מערכים בנושאים: עתיד | מורשת | יזמות

העתיד כבר כאן

בֵּינינוּ לבִּינה - יחסינו לאן - האם בקרוב נמצא את עצמנו סומכים על שיקול דעתה של הבינה המלאכותית יותר מעל זה של חברינו האנושיים?
עד כמה נצטרך בעתיד לשלב שיקולים חברתיים אתיים ומוסריים, בעת שימוש בבינה?

משורשים לכנפיים

מהו הקשר בין שורשים לבין כנפיים? מערך העוסק בהבנת המושג "מורשת" ומעודד חיבור אישי וקבוצתי בין המשתתפים לבין מורשתם האישית, המשפחתית או הלאומית.

חלימת הדרקון

האם דרקונים חולמים? המערך עוסק בסוגיות חברתיות ומתן כלי של יזמות שמלמד כיצד ניתן להגשים רעיונות לשיפור נושאים הדורשים מעורבות חברתית של הנוער

יחידת הוראה: "קום והתהלך" - בדרכי אבותינו

היחידה מתחקה אחר הדרכים בהם הלכו אבותינו בארץ ישראל

יחידת הוראה: "קום והתהלך" - ירושלים

ירושלים בתנ"ך מימי האבות ועד חזון הנביאים

ארץ ישראל במחשבת התנ"ך

העמקה בסוגיות הקשורות לארץ ישראל כארץ בחירה רוחנית וגשמית.
מדריך למורה | חוברת מקורות לתלמיד

היינו כחולמים, חטיבה עליונה

לימוד ברמת בקיאות של סיפור חיי עם ישראל על אדמתו

יחידת הפתיחה לספר דברים

אתגר הכניסה לארץ ישראל

בראשית פרק ט"ו

ברית בין הבתרים - ברית בין הקב"ה לאברהם - לעם ישראל לדורות

"לֶךְ לְךָ", על-יסודי, 929 ממלכתי

הציווי " לך לך.." וההבטחה לאבות על ארץ ישראל

בראשית ט"ו

ברית בין הבתרים - ההבטחה האלוהית לאבות