דלג אל

מעגל השנה

חזרה

שבוע העליות במערכת החינוך

חזרה לראש הדף
שבוע העליות במערכת החינוך

בשבוע זה נעסוק בסיפורן של כלל העליות לישראל, בעבר ובהווה, ממגוון ארצות מוצא ותרבויות ובכללן מארצות המזרח.

העיסוק בנושא ייעשה במסגרות מגוונות, כמו: בהוראת תחומי הדעת, בשעת חינוך – מפתח הל"ב ובפעילות הלא-פורמאלית בשיתוף ההורים והקהילה.

חברת הילדים בבית הספר הינה רב תרבותית המשקפת את התפוצות השונות בחברה על מנהגיהן, מסורותיהן, מורשתן ואורחות חייהן.
רב תרבותיות זו מזמנת שיח אודות המאחד והמייחד באמצעות העמקת הידע ביחס לתרבויות השונות ויצירת שפה משותפת ויחס מכבד כלפי המנהגים והמסורות השונים.
שיח יזום שיאפשר ללומדים לשתף בעולמם התרבותי ובסיפורם המשפחתי במסגרת מוגנת ומקבלת יסייע בטיפוח הזהות האישית והמשפחתית וההשתייכות התרבותית והלאומית.
כל זאת ייעשה בדגש על הבאת הסיפור השלם הנוצר מפסיפס של תרבויות וזהויות.

א. מיישמים ערכים בחברה רב תרבותית

ב. רואים ערכים

ג. להרחבה

חזרה לראש הדף

יום הזיכרון לרצח יצחק רבין, י"א חשוון

יום הזיכרון לרצח יצחק רבין, י"א חשוון

"אין לי נכסים, יש לי רק חלומות להוריש לדורות הבאים עולם טוב יותר, מפויס יותר – עולם שנעים לחיות בו. אין זה הרבה מדי."

על פי "חוק יום הזיכרון ליצחק רבין התשנ"ז, 1997", יום הזיכרון הממלכתי ליצחק רבין מצוין ביום י"ב בחשוון.
יום השנה לציון רצח יצחק רבין הוא הזדמנות לדיון על דמותה של החברה הישראלית, על חשיבותן של מעורבות אזרחית וסולידריות ועל הדרכים להתמודדות עם מחלוקות בחברה. יום זה מציף את השאלות: כיצד אנו מגיבים כלפי דעות, תפיסות עולם ואמונות שונות? האם ניתן מרחב לחיים משותפים בצל המחלוקות ומגוון הקולות?
מידי שנה מקדישה מערכת החינוך יום זה לשיח אודות פלורליזם וסובלנות, חופש הביטוי וגבולותיו, ערבות ומעורבות.

חומרי הוראה

  1. הצעות למערכי שיעור ולפעילויות, מרכז רבין
  2. ריכוז פעילויות במרחב הפדגוגי

חג הנביא שועייב


"יערב לך אם יכבדוך בעבור חכמה,
בעבור יראה או בעבור מוסר..."
(אמרה דרוזית)

תוכנית חברתית-ערכית המיועדת לתלמידים מהעדה הדרוזית ומשלבת את המורשת התרבותית, את הערכים המיוחדים ואת זכרו של הנביא שועייב עליו השלום הנחשב לאחד החגים החשובים והמרכזיים של הדרוזים בארץ ובעולם.
"התוכנית פותחה על ידי המחלקה לחינוך לחיים בחברה בשיתוף הממונה על החינוך הדרוזי והפיקוח על המורשת והיא מהווה מודל יישומי לטיפוח הסטנדרטים בתרבות ובאקלים הבית-ספרי, כשנקודת המוצא היא סטנדרט 4 - ""התפתחות ערכית תרבותית".
היחידות הנכללות בתוכנית מובנות באופן המאפשר ללומדים לעסוק בהיבטים חברתיים-ערכיים הקשורים למאפייני החג ולהתכונן לקראתו במעגל האישי, הקבוצתי והקהילתי."

חזרה לראש הדף

ט"ו בשבט

ט"ו בשבט

מעמיקים שורשים וצומחים לצמרת

חודש שבט, המזוהה עם הטבע ואיכות הסביבה, מהווה הזדמנות ללמידה חברתית-ערכית בהיבטים של צמיחה אישית וכיתתית.
השיח החברתי-ערכי בהיבטים אלה יתמקד בהעמקת ההיכרות, בהתבוננות מחודשת בכוחות של היחיד והקבוצה, בחיזוק תחושת השייכות ובקביעת יעדים לתקופה הקרובה.

ערכת "מעמיקים שורשים וצומחים לצמרת" כוללת הצעות לשיח, ללמידה, לפעילות ולמשחק בהיבטים אלה בחיבור לנושאים הקשורים לחודש שבט ולחג האילנות.

הערכה כוללת שלושה חלקים:
  • חלק ראשון  - הצעות ללמידה חברתית-ערכית בשיעורי חינוך בדגש על חיזוק מיומנויות SEL (מודעות עצמית, מודעות חברתית, הכוונה עצמית והתנהלות חברתית).
  • חלק שני  - הצעות לשיח באמצעות קלפים בהיבטים של צמיחה, התפתחות אישית והעמקת ההיכרות (מיועד לשיח פרטני וקבוצתי בכיתה ובחדרי המורים).
  • חלק שלישי  - פעילויות הפגתיות לפתיחת יום ולסגירתו (משחקים ו"קצרצרים").
- חשוב להתאים את ההצעות לגיל הלומדים ולנושאים המעסיקים את חברת הילדים.
פורים

בחיי היהודים בימי מרדכי ואסתר נגלים ההצלה, האחדות והנתינה.
חג הפורים שנקבע לזכר הימים ההם, מתאפיין בערכי הנתינה, החסד והאחדות, המהווים תשתית ללכידות חברתית, ערבות הדדית וסולידריות.
בחודש אדר נתמקד בסיפורי נתינה אישיים וקהילתיים, נבחן הזדמנויות שונות לנתינה ואת השפעותיה על מערכות היחסים והקהילה. זאת לצד עיסוק בהיבטים הנקשרים לפורים, כמו שמחה ותחפושות.
הערכה "איש לרעהו" כוללת מגוון הצעות ללמידה ולהתנסות חברתית ערכית בחיבור לערך הנתינה ולחג הפורים בשלושה במעגלים הולכים ומתפתחים: המעגל הכיתתי, הבית ספרי והקהילתי.
העיסוק בתכנים אלה בכיתה ובבית הספר, תוך אימון במיומנויות חברתיות, מחזק את תחושת השייכות והלכידות החברתית ותורם לפיתוח הזהות האישית והקבוצתית.
חשוב לתרגם את הלמידה למהלכי נתינה יישומיים בבית הספר ועבור הקהילה והחברה תוך ביצוע מהלכי משוב ורפלקציה.

למאגר הפעילויות | למאגר הנגיש

חזרה לראש הדף

מחצית השנה

מחצית השנה

צומחים ביחד

ערכת "צומחים יחד" כוללת הצעות לקידום שיח מחנכת - תלמיד, תלמידה - הורה לקראת סיכום מחצית שנה והיערכות לקראת המחצית הבאה.
סיכום תקופה מזמן עצירה ובדיקה של התקדמות הלומדים במחצית הראשונה בהיבטים לימודיים, רגשיים וחברתיים-ערכיים.

השיח מאפשר לכל שותף:

  • לתאר את נקודת מבטו ביחס להתקדמות הלומד ולאתגרים
  • לקחת אחריות לגבי הצעדים שיוחלטו במשותף
  • לשתף בציפיות שלו להמשך.

- הכלים המוצעים בערכה מדגימים דרכים שונות להתבוננות ולביצוע רפלקציה בדגש על נקודות החוזק והנקודות לחיזוק וקביעת יעדים למחצית הבאה.

חזרה לראש הדף

סיום ופרידה

סיום ופרידה
חזרה לראש הדף

בית הספר של החופש הגדול

בית הספר של החופש הגדול
חזרה לראש הדף

ציון מאבקם של יהודי בריה"מ למען החופש

ציון מאבקם של יהודי בריה"מ למען החופש

הזכות לחירות ולעלייה
לרגל מלאות 40 שנה לתחילת מאבקם הגלוי של יהודי ברית המועצות למען החופש

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.