דלג אל

הצהרת נגישות

יסודי | יחיד ומשפחה

קווים חינוכיים מנחים לעיסוק בנושא השואה בבית הספר היסודי

קווים חינוכיים מנחים לעיסוק בנושא השואה בבית הספר היסודי

רציונל

מערכת החינוך שוקדת לחנך ילדים החל מן הגיל הצעיר על מורשתו של העם, ההיסטוריה, התרבות ובתוכה החגים, המועדים וימי הזיכרון, חלק בלתי נפרד מההוויה החינוכית והערכית.

העיסוק החינוכי בנושא השואה הוא נדבך בתהליך זה. העובדה שרבים בתקופת השואה המשיכו לדבוק בערכים יהודיים ואוניברסליים תאפשר מפגש עם ערכים משמעותיים שהם מאבני היסוד של החברה.

בשל מורכבות הוראת השואה, אנשי חינוך מתחבטים בשאלה כיצד להתמודד עם הנושא בגילים השונים. המציאות הישראלית מפגישה את הילד כבר מגיל צעיר עם מידע חלקי, ולעיתים בלתי מבוקר, על השואה. סקרנותו של הילד מובילה אותו לעיתים למקורות מידע שעלולים להעצים את פחדיו, לפרוס בפניו תמונה קטסטרופלית של רוע מוחלט ולצקת בתודעתו עולם מושגים שגוי וסטראוטיפי מפחיד ומאיים אף יותר.

התוכנית שלהלן מאפשרת לימוד מבוקר של פרק השואה ומושגי היסוד המלווים אותו, בהנחה שחשיפה מותאמת על ידי דמות משמעותית בעלת קשר רציף עם התלמיד יכולה לסייע בהימנעות מטראומה ומהשלכה לא נכונה של המושגים המרכזיים בנושא בגיל הצעיר.

יש לתת לילדים לדעת אך לעשות זאת על פי דרכם.

חזרה לראש הדף

מטרות אופרטיביות

  • יצירת תחושת שייכות היסטורית, ערכית ותרבותית לעם, למדינה ולמורשת ההומניסטית של האדם
  • ביסוס זיקה לפרק משמעותי בעבר של עם ישראל באופן בונה, באמצעות התמקדות בתכנים קונקרטיים בהירים ומעובדים לפי גיל הילדים
  • הקניית כלים קוגניטיביים ורגשיים להתמודדות עם נושא השואה
  • בירור מושגי יסוד על אודות השואה לפי הגיל
  • הקניית ערכים יהודיים ואוניברסליים
חזרה לראש הדף

עקרונות פדגוגיים

  1. התמקדות בסיפורו של ניצול בדגש על "עוגנים נפשיים" שיקלו על ההתמודדות. בעזרת מפגש עם דמות מרכזית אחת תיווצר אמפתיה שתאפשר להכיל את הנושא ולהכיר מושגי יסוד ראשוניים. הידיעה שגיבור הסיפור ניצל מוסיפה לתחושת הביטחון.
  2. לימוד בעקבות המודל המתפתח המותאם לגיל התלמידים – היחיד, המשפחה, הקהילה – והדרגתיות בחשיפת סיפור השואה ומרכיביו הקשים לפי הגיל.
  3. העיסוק החינוכי ייעשה על ידי מורה שיש לו קשר טוב ורציף עם התלמיד לשם יצירת תחושה של הגנה.
  4. יצירת אמפתיה שתמנע שיפוטיות מחד גיסא וריחוק נפשי מאידך גיסא.
    הימנעות משימוש בסימולציות.
  5. עיבוד רגשי דרך מגוון פעילויות יצירתיות ואחרות. הקניית כלים לביטוי שאינם רק מילוליים, חלק מדרכי ההנגשה והתיווך של הסיפור האישי בחטיבה הצעירה.
  6. "אור בחושך" – התמקדות בנושאים המדגימים כוחות נפש והתמודדות ערכית כגון עזרה הדדית, יצירה, חסידי אומות העולם ועוד.
  7. בגיל זה התלמידים נמצאים בתהליך של עיצוב ובנייה של עולמם הערכי. חשוב על כן שסיפור השואה יילמד באופן שישתלב בתהליך זה.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.