המהפכה הצרפתית
הנושאים ביחידה זו:
1. המהפכה – הרס "המשטר הישן" ויצירת משטר חדש הבנוי על רעיונות הנאורות;
2. ממלוכה לרפובליקה ולטרור;
3. עליית נפוליאון בונפרטה;
4 .היהודים במהפכה הצרפתית ובמשטר הבונפרטיסטי.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
המהפכה הצרפתית
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתיבשנת 1789 התרחשה בצרפת מהפכה. מהפכה זאת שסיסמאותיה היו ""חירות, שוויון ואחווה" ינקה את רעיונותיה במידה רבה מהוגי הדעות של הנאורות. את המהפכה יזמו בני המעמד השלישי שהיו כ-%98 מאוכלוסיית צרפת. בני מעמד זה שנשאו בנטל המיסים אך לא נהנו מזכויות יתר שאפו להשיג ייצוג פוליטי. שיאם של אירועי שנת המהפכה הראשונה היה כיבוש מבצר הבסטיליה ב-14 ביולי 1789 בפריז.
14 ביולי נחשב עד היום ליום העצמאות של צרפת. גם סמלי המהפכה – דגל הטריקולור (שלושת הצבעים כחול אדום ולבן) והמנון המרסייז – משמשים עד היום סמליה הלאומיים של צרפת.
נפוליאון בונפרטה והיהודים תחת שלטונו
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתייחידה זו תעסוק בדמותו של נפוליאון בונפרטה ובאופן שבו עלה לשלטון וביסס את מעמדו כקיסר צרפת. נעקוב אחר מסע כיבושיו באירופה ובמזרח התיכון ובהתנגדויות לשלטונו ונבחן את מצב היהודים תחת שלטונו. לבסוף, נסכם את מורשתו ונבחן את האופן שבו השפעתו של נפוליאון על תרבותנו נמשכת עד היום.
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראליתביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.