דלג אל

מבוא למדעים | חטיבה עליונה

פתיח

כלל תלמידי החטיבה העליונה מחויבים בלימוד מקצוע מדעי בהיקף 3 ש"ש (90 שעות סה"כ שווה ערך ל-1 יח"ל), לצורך זכאות לתעודת בגרות.

תחום דעת זה נקרא "מבוא למדעים" ובו מושם דגש על פיתוח מיומנויות מדעיות בשילוב ידע מדעי - אוריינות מדעית.

חובת הוראת "מבוא למדעים" חלה באחד מהמקצועות הבאים: כימיה, ביולוגיה, פיזיקה, מדעי הסביבה, מדעי כדור הארץ ומדע וטכנולוגיה לכל.

על-פי חוזר המנכ"ל התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית - החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום - עדכון.

החל משנה"ל תשפ"ג נושא שינוי האקלים נלמד כנושא חובה בכל אחד מהמבואות למדעים בהיקף של 20 שעות.

המקצוע מבוא למדעים מאפשר שילוב של ידע מדעי, מיומנויות וערכים לפי תפיסת הלמידה המתחדשת ובמיוחד אוריינות מדעית.

 

יחידות ההוראה הן הצעות להוראת מבוא למדעים ואינן מקיפות את כל תוכנית הלימודים במקצוע זה בתחומי הדעת השונים.

יחידות הוראה מתוקשבות

מבוא לשינוי אקלים
מבוא לשינוי אקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו נועדה לתת לתלמידים רקע מקיף על שינוי אקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בתופעות הממחישות את שינוי אקלים ונכיר את תוצא (אפקט) החממה ואת השפעתו על ההתחממות הגלובלית. נלמד על הגורמים להתחממות הגלובלית ונכיר את התחזיות הצפויות על פי מודלים לחיזוי אקלים, את המחלוקת סביב פרשנות הנתונים המדעיים והקשר בין פעילות האדם לשינוי אקלים. נעסוק בהיבטים מוסריים הקשורים לאחריות לפליטות גזי החממה ולסוגיות של צדק סביבתי בנושא, בפתרונות לשינוי אקלים ובקידום פעילויות לצמצום שינוי אקלים שבתחום השפעתם האישית של התלמידים. יש להביא בחשבון שנושא שינוי אקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי רגשות וחששות. בשיעורים לא נדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית: יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.

השפעות שינוי אקלים על הטבע ועל החברה
השפעות שינוי אקלים על הטבע ועל החברה
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינוי אקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בחשיבות המערכות הטבעיות והמגוון הביולוגי לאדם ונחשף להשפעות של שינוי אקלים ‎(כגון שינויים בתפוצת בעלי חיים ובנדידה, השפעה על החמצת האוקיינוסים, הלבנת שוניות אלמוגים) ולהשפעות אחרות של האדם על המערכות הטבעיות (אובדן בתי גידול, זיהום, ציד וכו'). נעסוק בהשפעות שינוי אקלים על בריאות האדם, על הביטחון התזונתי ועל המחסור במים ונבין איך כלל הגורמים - שינוי אקלים, המגוון הביולוגי, הבריאות, המזון והמים קשורים זה בזה. יש להביא בחשבון שנושא שינוי אקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי של רגשות וחששות. בשיעורים השתדלנו לא להדגיש את התרחיש הגרוע ביותר, אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית - יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות. בהמשך ליחידה זו, יחידה העוסקת בפתרונות לשינוי אקלים.

פתרונות לשינוי אקלים
פתרונות לשינוי אקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינוי אקלים העולמי ועוסקת בפתרונות לבעיית שינוי אקלים. לשם כך יוסבר על התלות של האנושות באנרגיה ומה הם האתגרים באספקה של אנרגיה הזאת. לאחר מכן היחידה תעסוק בפתרונות שונים לשינוי אקלים, כאשר הפתרונות מתמקדים בשני היבטים עיקריים: הפחתת התלות שלנו בדלקים פוסילים וצמצום פליטות מצד אחד ומהצד שני פתרונות טכנולוגיים ומדעיים להורדת הריכוז העודף של פד"ח שקיים באטמוספירה. הלימוד ביחידה יתייחס לקבלת החלטות לצמצום גזי החממה ברמה גלובלית- עולמית, רמה מקומית-מדינת ישראל וברמה האישית - מקומו של האדם הפרטי. תודגש המציאות המורכבת שאין פתרונות קסם ושלכל טכנולוגיה יש השפעות כאלו או אחרות על הסביבה אולם יחד עם זאת אחריותנו המוסרית-ערכית לצמצם את ממדי שינוי אקלים העולמי.

חיסון
חיסון
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

חיסון ניתן כאמצעי למניעת מחלות הנגרמות מגורמים המזיקים לבריאות כמו חיידקים ונגיפים. למתן חיסונים השפעה גדולה מאוד על בריאות הציבור, והפיתוח שלהם הביא לירידה בתחלואה ממחלות רבות שקצתן יכולות לגרום לנכות או למוות.
ביחידה זו ילמדו התלמידים על סוגי החיסון השונים ועל חשיבות החיסון.

הובלת חמצן בגוף האדם
הובלת חמצן בגוף האדם
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

ביחידת הוראה זו נלמד על חשיבות של הובלת חמצן בדם ועל הגורמים המשפיעים עליה. היחידה מתחילה בהצגת התופעה של מחלה מסוימת הקשורה לתאי הדם. בהמשך התלמידים נחשפים למבנה תאי הדם האדומים ולחשיבות הקשר בין מבנה תאי הדם האדומים ותפקודם ובין תפקוד מערכת ההובלה כולה. כמו כן יקשרו התלמידים בין כמות תאי הדם האדומים לבין יכולת ההובלה של החמצן בדם.

אלכוהול ובריאות
אלכוהול ובריאות
תחומי דעת: מבוא למדעים

אלכוהול הוא הסם הנפוץ ביותר בעולם ואנשים רבים צורכים אותו. עם שתייתו עובר האלכוהול תהליך פירוק במערכת העיכול, ובאמצעות הדם עובר למערכות גוף נוספות ומשפיע עליהן.
צריכה מתונה של אלכוהול עשוייה לתרום למערכת הלב וכלי הדם אך הוא משקה ממכר וצריכה ממושכת ומופרזת שלו היא בעלת השפעות שליליות על הבריאות.
ביחידה נלמד על מסלול האלכוהול בגוף, נכיר את מערכת העצבים והמוח ונסביר את השפעת אלכוהול עליה.

אינטראקציה וכוח
אינטראקציה וכוח
תחומי דעת: מבוא למדעים

יחידה זו עוסקת בנושא אינטראקציה וכוח, ומתמקדת באינטראקציות המתרחשות במרחב התעבורתי.
בתהליך הלמידה נבנה בהדרגה את הידע והמושגים הבסיסיים ונתמקד בהבנה של הרעיונות המדעיים, בחשיפת התלמידים למגוון תופעות ודוגמאות מחיי היום־יום, ומתן ייצוגים שונים לרעיונות מדעיים אלה במציאות.
תהליך הלמידה, בהתאם לגישה הקונסטרוקטיביסטית,מבוסס על למידה פעילה, המשלבת התנסות של הלומדים במגוון דרכים ובשילוב כלי למידה שונים, כמו סרטונים, ניתוח תמונות, חקר אירועים והדמיות, להמחשת המושגים והבניית הרעיונות המדעיים המרכזיים.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.