חפש ב:

הקומיקס ככלי ליצירת תקשורת בין תרבותית

הקומיקס ככלי ליצירת תקשורת בין תרבותית

הרעיון שלי

כידוע, מידת החשיפה לשפה הנלמדת היא שמבדילה בין היותה שפה שנייה לבין הגדרתה שפה זרה. ככל שהחשיפה של התלמיד הדרוזי לעברית גדולה יותר ומתבטאת בתקשורת משמעותית עם אנשים רבים יותר (לא רק עם המורה לעברית) ובזירות שונות – כך למידתה יעילה יותר וכך גדלים הסיכויים של התלמידים להשתלב בעתיד בשוק העבודה ובמעגלים אחרים.   

אחת הדרכים לייצר לתלמידים הדרוזים תקשורת דבורה משמעותית בעברית היא קיום מפגש עם תלמידים דוברי עברית בני גילם.

בבית הספר היסודי אלמנאהל במג'דל שמס מתקיימים בכל שנה מפגשים בין תלמידי בית הספר לתלמידים יהודים מבתי ספר בסביבה (בארגון מורות העברית ומורות הערבית).

 

על המפגש

בדצמבר 2017 התארחה קבוצת תלמידי כיתה ו' מבית הספר "הגומא" מקיבוץ כפר בלום בבית הספר אלמנאהל במג'דל שמס. המפגש נועד לאפשר לתלמידים להתנסות דרך פעילות חווייתית בדיבור בשפה העברית ולשמוע את השפה העברית מבני גילם. המפגשים שימשו גם מפגשים חברתיים ובין תרבותיים והביאו להיכרות עם תרבויות אחרות, להכרה בשונות ולקבלתה.

התלמידים התחלקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת הלכה לחדר המחשבים, והתלמידים יצרו בזוגות מעורבים קומיקס של שיחת היכרות. באותה עת נהנתה הקבוצה השנייה מפעילות אירובית במכון כושר סמוך לבית הספר, פעילות שנועדה לשבור את הקרח ולגבש את הקבוצה. לאחר מכן התחלפו הקבוצות. החלוקה לקבוצות אפשרה לתלמידים לקבל יחס אישי יותר בקבוצה קטנה וזמן ומרחב ליהנות מהפעילויות.

פעילות הסיכום הייתה הכנת פנקייק של שתי הקבוצות יחד בסיוע המדריכה לחוג הבישול בבית הספר. התלמידים הסבירו את פעולות ההכנה בעברית ובערבית.

 

היכרות ושבירת קרח באמצעות כתיבת סיפור קומיקס

רכזת העברית בבית הספר נולין ספאדי מספרת: "כשתכננו את המפגש, חשבנו איך לעזור לתלמידים להתחיל את ההיכרות ואת השיחות ביניהם. לימדנו אותם איך לעבוד בכלי הקומיקס המתוקשב 'מדברים קומיקס'.

 

"התלמידים התיישבו בחדר המחשבים בזוגות מעורבים, וקיבלו הנחיה לשאול זה את זה שאלות בנושא משפחה, תחביבים ועיסוקים. במהלך השיחה עבד כל זוג על יצירת קומיקס המתייחס למפגש ולהיכרות".

התלמידים משני בתי הספר גילו עניין, הנאה ושביעות רצון מהפעילות. התלמידים התחברו זה לזה, שיתפו פעולה והצליחו למצוא מכנה משותף (כגון תחביבים, הרכב המשפחה, בעלי חיים אהובים, מקצועות לימוד מועדפים וכד'). יחד בחרו את הרקעים, הדמויות, החפצים ובועות הטקסט ויצרו את הסביבה ואת נסיבות השיח כרצונם. התלמידים התבקשו לדבר וגם לכתוב כדי לתרגל איות של המילים שהופקו בשיחה. נוסף על כך, התלמידים של יסודי אלמנאהל נחשפו לשפת היום-יום בעברית, והבחינו בשגיאות כתיב שמקורן בשימוש לא תקין בשפה הדבורה. למשל, כשתלמידי ה"גומא" השתמשו בפעלים בזמן עתיד בגוף שלישי במקום בגוף ראשון כדי לתאר פעולות שיעשו בעצמם בעתיד (כגון 'אני ילך') או עשו שימוש לא תקין בשם המספר – אז תלמידי אלמנאהל למדו להבחין בהבדלים במשלבים השונים.

 

הילדים שוקדים על הכנת הקומיקס:                                                                                                                

                              

 

הקומיקס שיצרו התלמידים:

                                 

 

לסיכום


בכל פעם מתרגשים מחדש במפגשים כגון אלו. לפני המפגשים תמיד עולים חששות שהתלמידים לא יתחברו, שלא נצליח לשבור את הקרח וכד'. אבל עד כה תמיד הופתענו לטובה, בין התלמידים נוצר בקלות חיבור מדהים, ובמיוחד במפגש הזה שהשתעשעו בו ברעיון של יצירת קומיקס.

 

                                                            

 

 

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.