דלג אל

הצהרת נגישות

ידיעות קודמות

מילת השנה – טִרְלוּל

מילת השנה – טִרְלוּל

לְרֶגֶל יום העברית, שֶׁחָל בשבוע שֶׁעָבַר, הזמינה הָאָקָדֶמְיָה ללשון העברית את הציבור לבחור את מילת השנה.

תשע מילים הועָמְדוּ להצבעה, והן: אַקְלִים, דחַף (בּוּסְטֶר) חִיסון, טִרְלוּל, מֶדַלְיַית זָהָב, פְּקָקִים, שִׁגְרָה, תַשְׁנִית (מוּטַצְיָה), וְשִׁינוי. לאורך כל ימי הַהַצְבָּעָה הוֹבִילָה המילה טִרְלוּל בהפרש נִיכָּר מן המילים האחרות, והיא המילה שנבחרה למילת השנה.

ומֵאֵיפֹה המילה טִרְלוּל? בלשון הֶעָגָה (הסְלֵנְג) של פעם מְשַׁמשת המילה טְרָלָלָה (וגם טְרָלָלָלָה) כינוי לַעַג לאדם מבולבל או לאדם שֶׁהִשְׁתגע. מן הכינוי הזה נוצרו המילים מְטוּּרְלָל ולְטַרְלֵל במובן לְשַׁגע, לְהַטְרִיד וּלְהָצִיק. ומכאן גם השם טִרְלוּל, שמקובל בלשון הדיבור.

אכן זו הייתה שנה מטורללת.

טֶלֶסְקוֹפּ משוּכלל שוּגַר בהצלחה לֶחָלָל

טֶלֶסְקוֹפּ משוּכלל שוּגַר בהצלחה לֶחָלָל

שוּגַר לחלל טלסקופ הֶחָלָל על שם ג'יימס וֶובּ, האיש שהוביל את סוֹכְנוּת החָלָל האמריקנית לירח. טֶלֶסְקוֹפּ זה הוא המכשיר הטֶכְנוֹלוֹגִי המוּרכב והמשוּכלל ביותר ששיגרה הָאֱנוֹשׁוּת אֵי פַּעַם לחלל. הֲלִיך פִּיתוּחוֹ נִמְשַך 25 שנים ועֲלוּתוֹ הִסְתַכְּמָה ב-11 מיליארד דולר.

החוֹקְרים מְקַוִוים כי באֶמְצָעוּתוֹ אפשר יִהיה ללמוד הרבה על כדור הארץ, על הכוכבים שמסביב, ואולי אפילו לענות על השאלה אם יש עוד חיים מסביבנו. בעוד כחמישה חודשים, יָחֵל המכשיר לְהָפִיק תמונות ראשונות. מדענים וחוקרים ברחבי העולם מחכים בקוצר רוח לקראת הַתַגְלִיוֹת וְהַתוֹצָאוֹת שיתקבלו.

בין אנשי הצוות שֶׁבָּנוּ את הטֶלֶסְקוֹפּ נמצא גם מהנדס ישראלי, אליעד פרץ.

 

שוּגַר – נשלח.

הָעוֹלָם הנוֹצְרִי חגג את חג המוֹלָד

הָעוֹלָם הנוֹצְרִי חגג את חג המוֹלָד

בְּרַחֲבֵי הָעוֹלָם הנוֹצְרִי חגגו את חג המולד, המציין את הוּלדת ישו. רוב הנוֹצְרִים חוגגים את החג ב- 25 בדצמבר. השנה, החגיגות מתקיימות ברחבי העולם בְּצֵל הַגְבָּלוֹת בעקבות הַהִתְפַּשטוּת המהירה של נגיף הקורונה מסוג אוֹמִיקְרוֹן.

גם אצלנו בישראל, שמשמשת מוֹקֵד עלייה לָרֶגֶל לְמַאֲמִינִים רבים בחג המולד, נערכו השנה החגיגות תחת הַגְבָּלוֹת ולא התאפשרה כניסה של תיירים מרַחֲבֵי העולם. בְּבֵית לֶחֶם, עיר מולדתו של ישו לפי הנוֹצְרִים, נערכו החגיגות בצורה מְצומְצֶמֶת מהרגיל. במקום אַלְפֵי עוֹלֵי רֶגֶל המגיעים למקום מִדי שנה, צעדו ברחובות מֵאוֹת אנשים בִּלְבַד.

 

מוֹלָד – לידה.

הַגְבָּלוֹת- צמצומים, קביעת גבולות.

מוֹקֵד – מרכז.

יום העברית תשפ"ב

יום העברית תשפ"ב

יום העברית יחול ביום חמישי. ביום זה נערכים בדרך כלל כְּנָסִים, פְּעִילויוֹת וְאֵירוּעִים  העוסקים כולם בשפה העברית. את יום העברית מציינים גם בְּמַעֲרֶכֶת החינוך, בצה"ל וּבתְפוּצוֹת.

ממשלת ישראל קבעה את כ"א בטבת, יום הולדתו של אליעזר בן יהודה מְחַיֶּה השפה העברית, ל"יום השפה העברית"; זאת במטרה לקדם ולחזק את המעֲמָד של השפה העברית בישראל וּבְרַחֲבֵי העולם.

לכבוד יום העברית השנה, הֵפִיקָה האקדמיה ללשון העברית שיר חדש "שיר בעברית" – שיר שכל כולו אהבה לשפה העברית.

 

תְפוּצוֹת - הקהילות היהודיות המפוזרות בגולה.

גל הַאוֹמִיקְרוֹן בישראל

גל הַאוֹמִיקְרוֹן בישראל

סוג חדש של נגיף קורונה, הַאוֹמִיקְרוֹן, מתפשט בישראל. סוג זה נקרא על שם האות הַיוָונִית – אומיקרון (Ο) שנהגת כחולם בעברית  (וֹ).

מה יודעים על סוג זה של נגיף קורונה? לפי מה שיודעים בשלב זה, מידת ההדבקה בו גבוהה מאוד. בנוסף על כך, אחד החֲשָׁשׁוֹת הגדולים הוא שהאומיקרון יצליח לפגוע במידת ההגנה שהחיסונים מַקְנִים נגד המחלה. אבל לפי ניסיון העבר, גם אם תִפְחַת יְעִילוּת הַהֲגָנָה של החיסון, נִרְאֶה שֶׁהַהֲגָנָה ממחלה קשה עדיין תישאר מַשְׁמָעוּתִית, כך שבהחלט יש טעם להתחסן.

נפתלי בנט, ראש הממשלה, התייחס להתפשטות הַאוֹמִיקְרוֹן ואמר: "אנחנו לא יכולים למנוע את הגל, אין אפשרות כזו. אבל אנחנו בהחלט נותנים את הכלים לאזרחי ישראל להגן על עצמם בעיקר מפני תחֲלוּאָה קשה". בַּאֲשֶׁר לחיסונים אמר בנט: "יש מיליון ילדים שלא קיבלו אפילו זריקה ראשונה. המטרה שלנו היא לְהָנִיעַ אותם לצאת ולהתחסן. אני גם ממתין שמשרד הבריאות יְאַשֵׁר לתת חיסון רביעי לזקנים כדי שנוכל להגן עליהם".

 

חֲשָׁשׁוֹת – פחדים.

יְעִילוּת – מה שמביא תועלת.

תחֲלוּאָה - מחלה.

החורף כבר כאן

החורף כבר כאן

אתמול, יום שלישי ה- 21 בדצמבר, היה היום הקצר בשנה: ביום זה שעות החשיכה רבות יותר משעות היום. ב-21 בדצמבר מתחילה עונת החורף בחצי הכדור הצפוני של כדור הארץ. הָחֵל מתאריך זה, הימים בחצי הכדור הצפוני מתחילים להתארך והלילות – להתקצר.

במשך שנים רבות הִשְׁתרְשׁוּ לא מעט הַנחוֹת יסוד וֶאֱמוּנוֹת על החורף. אבל האם הכול באמת נכון? האם הטענה כי "בחורף אנחנו יְשֵׁנִים יותר זמן" היא נכונה? התשובה היא - כן. "השינה וזמן הָעֵרָנוּת שלנו מושְׁפָּעִים במהלך השנה מֵאורֶךְ שעות האור ומֵאורֶךְ שעות החושך. בחורף יש יותר שעות חושך, ולכן אנחנו ישנים יותר", אמר פרופ' ירון דגן, מומחה ברפואת שינה.

האם הטענה כי "אסור בחורף ללכת יחפים או לצאת בשיער רטוב" היא נכונה? התשובה היא - לא. "כְּדֵי לחלות אנחנו צריכים להיחָשֵׂף לווירוס או לחיידק שיגרום למחלה", הסביר ד"ר עודד מזור, מומחה ברפואת משפחה, והוסיף: "מחלות החורף עלולות להגיע בעיקר מִמַגע עם אנשים שחלו בהן. כל שאר הגורמים, כמו ללכת יחפים או לצאת עם שיער רטוב מהבית, הם רק אמונות".

 

הִשְׁתרְשׁוּ – התחזקו.

מַגע – נגיעה.

עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת: יום צום ויום הַקַדיש הַכְּלָלִי

עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת: יום צום ויום הַקַדיש הַכְּלָלִי

עֲשָׂרָה בטבת, כלומר היום העשירי בחודש טבת, חל השבוע ביום שלישי. עֲשָׂרָה בטבת הוא יום צום ותפילה בַּמָסורֶת היהודית. זה הוא אחד מארבעת ימי הצום שנקבעו לְזֵכֶר חורבן בית המקדש.  כפי שֶׁמסופר בתנ"ך, עֲשָׂרָה בטבת הוא היום שבו התחיל המָצוֹר על ירושלים בזמן בית המקדש הראשון. המָצוֹר, שֶׁשָׂם צבא בָּבֶל על ירושלים, הביא בסופו של דבר לחורבן הבית וְלִיצִיאַת העם לגָלוּת.

בְּיָמֵינוּ נוֹסְפָה עוד מַשְׁמָעוּת ליום זה: הוא נקבע כ"יום הַקַדיש הכללי" לזכר שישה מיליוני היהודים שנִסְפּוּ בשוֹאָה, ובו מדליקים נֵר נְשָׁמָה ואומרים את תפילת קַדִישׁ בבתי הכנסת.

במסורת היהודית נהוג לומר קַדִישׁ לאחר פטירתו של אדם. התפילה שרובה בארמית מתחילה במילים" יִתְגַּדֵּל וְיִתְקַדֵּשׁ שָׁמֶיהָ רַבָּא". התפילה נֶאֱמֶרֶת עַל יְדֵי אחד מִקרובי הנפטר. מכיוון שרבים מֵהַנסְפִּים בשואה לא השאירו קרובים שֶׁיֹּאמְרוּ עליהם קַדִישׁ ומכיוון שגם לא תמיד יָדוּעַ מָתַי וְכֵיצַד נִסְפּוּ, נִקְבַּע יום הקדיש  הכללי כיום שבו כל אחד מאיתנו יכול לומר קַדִישׁ לְעִילוּי נִשְׁמַת הַנסְפִּים בשואה.

השנה, לרגל העשרה בטבת, פנתה משפחתו של הדר גולדין לציבור בִּקְרִיאָה לוֹמַר קדיש לזכרו של בְּנָם הדר, ולזכר אורון שאול, שנפלו במבצע צוק איתן וְגוּפוֹתֵיהֶם מוחזקות בעזה.  

נֵר נְשָׁמָה – נר לציון זיכרון של אדם שנפטר.

עִילוּי נִשְׁמַת הַנסְפִּים - האמונה שנשמות המתים יכולות לעלות ממקומם הנוכחי במרומים למקום גבוה ונשגב יותר.

ביקור רִאשׁוֹן וְהִיסְטוֹרִי של ראש ממשלת ישראל בְּאִיחוּד הָאֶמִירוּיוֹת

ביקור רִאשׁוֹן וְהִיסְטוֹרִי של ראש ממשלת ישראל בְּאִיחוּד הָאֶמִירוּיוֹת

ראש הממשלה נפתלי בנט הִמְרִיא השבוע לביקור בְּאִיחוּד הָאֶמִירוּיוֹת הערביות. מדובר בביקור הִיסְטוֹרִי. זוהי הפעם הראשונה שבה ראש ממשלה ישראלי מבקר בְּגָלוּי באיחוד האמירויות.

בנט הִתְקַבֵּל בְּאַרְמוֹנוֹ של יוֹרֵשׁ הָעֶצֶר של האמירויות, מוחמד בן זאיד, לשיחה ארוכה בת מספר שעות. חלקה נערכה בשיתוף יוֹעֲצִים, וחלקה בְּאַרְבַּע עֵינַיִים. עיקר הביקור עסק בבניית הקֶשֶׁר וְהַהֶיכֵּרוּת האישית בין המנהיגים, שהדגישו את רצונם בחיזוק השלום בין שתי המדינות.

ראש הממשלה הזמין את יורש העצר לבקר בישראל, ונמסר כי הוא נַעֲנָה לַהַזְמָנָה.

יוֹרֵשׁ הָעֶצֶר - בן משפחת המלוכה שעתיד למלוך אחרי מות המלך.

אַרְבַּע עֵינַיִים - במעמד שני אנשים בלבד.

אָסַף יַסְעוּר, לוֹחֵם הַטקְוַונְדו, זכה באליפות העולם

אָסַף יַסְעוּר, לוֹחֵם הַטקְוַונְדו, זכה באליפות העולם

אָסַף יַסְעוּר בן ה-19, לוחם הַטקְוַונְדו שאיבד את שתי ידיו כשהיה בן 13, זכה במדליית הזהב באליפות העולם לטקְוַונְדוֹ לְנָכִים. יסעור איבד את שתי יָדָיו לאחר שֶׁהִתְחַשְׁמֵל מִכֶּבֶל מֶתַח גבוה ליד ביתו ברמת הגולן. לאחר שֶׁהִשְׁתקם, הפך ללוחם טַקְוַונְדוֹ. אלוף העולם הטרי נושא עימו מֶסֶר מיוחד לכל הילדים שיש להם מוגְבָּלוּת: קומו וְתִהְיוּ כָּל מָה שֶׁבָּא לָכֶם. אתם יכולים לעשות הכול בחיים.

טַקְוַונְדו היא אמנות לחימה קוריאנית שבה נלחמים שני ספורטאים בבעיטות. הטאקוונדו מאופיין בבעיטות גבוהות ומהירות.

הִשְׁתקם - חוזר למצב תקין לאחר פגיעה.  

מֶסֶר – רעיון.

חֲזָרָה ללימודים אַחֲרֵי חופשת חנוכה

חֲזָרָה ללימודים אַחֲרֵי חופשת חנוכה

אתמול חזרו התלמידים לבית הספר בְּתוֹם חופשת החנוכה.

חג החנוכה חָל בכל שנה במשך שְׁמוֹנָה ימים, החל מכ"ה בְּכִסְלֵו. מה חוגגים? חוגגים את ניצחון הַחַשְׁמוֹנָאִים על הַיוָונִים, את חנוכת המִזְבֵּחַ, שנעשתה לאחר טיהור בית המקדש ואת נס פך השמן – פך שמן קטן, שכַּמוּתו הייתה אמורה להספיק להדלקת המנורה בבית המקדש ליום אחד בלבד, הספיק בסופו של דבר לִשְׁמוֹנָה ימים.

עם החֲזָרָה לבית הספר הצְטָרְכו ילדי הגנים וכיתות א עד ו לבצע בדיקת קורונה מְהִירָה בְּבֵיתָם על ידי הוֹרֵיהֶם ולהציג תוצָאָה שְלילית, וזאת כתְנַאי כניסה לגן או לבית הספר. הממשלה החליטה על כך כדי לשמור על בריאות התלמידים וְצִוְותֵי ההוראה.  

בְּתוֹם – בסוף.

יום הַמִחְזוּר של ישראל

יום הַמִחְזוּר של ישראל

יום הַמִחְזוּר של ישראל, הַמִתְקַיים כל שנה בחודש דצמבר,  מְצוּין השנה ביום רביעי, ה-8 בדצמבר. הַמַטָרָה של היום הזה היא לְעוֹדֵד את תושבי מדינת ישראל לקחת חלק פָּעִיל בְּהַפְרָדַת הַפְּסולת ולחזק את הביטחון של האנשים בתהליכי הַמִחְזוּר הקיימים בישראל. במהלך יום יִיחוּדִי זה מַעֲנִיקִים את אוֹת "הרָשׁוּת הַמְמַחְזֶרֶת" למקומות אשר התוֹשָׁבים שלהם מובילים במִחְזוּר האריזות בישראל.

הפסולת, שהיא חֵלֶק בִּלְתִּי נִפְרָד מחיי היום-יום, גורמת למִפְגְעֵי בריאות וסביבה. בכל יום מיוּצָרות בישראל מִילְיוֹנֵי אֲרִיזוֹת העשויות מחומרים שונים. לחומרים אלה ייקח זמן רב לְהִתְכַּלוֹת, אִם בִּכְלָל. משום כך הטיפול בפסולת הֶכְרֵחִי.

אֶפְשָׁרוּיוֹת הטיפול בפסולת כוללות בֵּין הַיתֶר מִחְזוּר. הַשִׁיטָה הַיעִילָה ביותר למִחְזוּר היא הַפְרָדַת פסולת מראש לפני שהיא מושְׁלֶכֶת לפח. לָכֵן חשוב לשים לב לְצֶבַע הפח הציבורי ולהשליך פסולת רק בְּהַתְאָמָה אליו, כי כל צבע מְיועָד לסוג מסוים של פסולת.

אוֹת – אות הצטיינות, עיטור, כגון מֵדַלְיָה.

מִפְגְעֵי בריאות וסביבה – הפרעות הקשורות לבריאות ולסביבה.

לְהִתְכַּלוֹת – להיגמר, להתפרק.

הָעֲגוּרִים בעֵמֶק הַחוּלָה

הָעֲגוּרִים בעֵמֶק הַחוּלָה

בשנים האחרונות הָפַךְ עֵמֶק הַחוּלָה עבור הָעֲגוּרִים לבית קבוע בחורף. מי שעובר בימים אלה באזור הזה יכול לשמוע את צְוָוחוֹת העגורים שֶׁנִשְׁמָעוֹת למרחקים. לְצַד הַמַרְאֶה הַמַרְהִיב של לַהֲקוֹת העגורים, הפכו  בעלי החיים היפים האלה לְמִטְרָד עֲבוּר הַחַקְלָאִים באזור.

לַהֲקוֹת עֲגוּרִים שנשארות בעונת הנדידה בגליל עושות נזק אדיר לחקלאים. "העגורים מוגְדרִים 'חזירי בר עם כנפיים' בגלל הנזק שהם גוֹרְמִים", אמר זמיר כרמי, מקיבוץ שמיר שבעֵמֶק הַחוּלָה. "כשלהקה של עגורים יורדת על השדה היא הורסת אותו. ואז אנחנו צריכים להתחיל לְעַבֵּד אותו מֵהַתְחָלָה. הנזק הוא לא רק ליְבוּל, אלא הרבה פעמים הם פוגעים בשדה עוד לפני שזרענו אותו", אמר כרמי.

העגורים אינם מסתפקים בְּנִיקוּר הזרעים שנמצאים על פני האדמה ובניקוי השטח מהזרעים. הם גם חופרים את השדה באמצעות רגליהם, מְרִימִים את האדמה וכך הם הורסים את השטחים שֶׁהַחַקְלָאִים הִכְשִׁירוּ לגידולים.   

כדי לפתור את הבעיה החקלאים מפעילים "מְגָרְשֵׁי עֲגוּרִים", שעוברים בשדות השונים וּמַבְרִיחִים את הציפורים. פתרון נוסף הוא הַאֲכָלַת העגורים באופן מאורגן ומסודר, במטרה לְרַכֵּז אותם באזור פארק הטבע אַגְמוֹן החולה, ולמנוע מהם לחפש מזון בשדות אחרים בעמק החולה.

מִטְרָד – דבר הגורם הפרעה.

לְעַבֵּד – לעשות שינויים בחומר כדי לקבל את המוצר המבוקש (לעבד אדמה, לעבד ספר).

הִכְשִׁירוּ – הכינו.

פְּתִיחַת מִבְצַע חיסוני ילדים נגד נגיף קורונה

פְּתִיחַת מִבְצַע חיסוני ילדים נגד נגיף קורונה

הֵחֵל מִבְצַע חיסוני הילדים בני 5 עד 11. שַׂר הַבְּרִיאוּת ניצן הורוביץ פתח את מבצע החיסונים ואמר: "החיסון הזה מֵגֵן על הילדים ואין שום סיבה לַחֲשוף את הילדים למחלה. החיסון הזה בָּטוּחַ. אנו מַמְלִיצִים לכולם להתחסן כְּדֵי לְהָגֵן על עצמם וגם כְּדֵי לִמְנוע הדבקה".

גיא ליכטר בן ה־11 הגיע עם אימא שלו לְמִתְחַם החיסונים ואמר לאחר שהתחסן: "צִיפִּיתִי שזה יִדְקור יותר ושזה ישפיע עלי... תִתְחַסנוּ, אם אתם לא רוצים להגיע לגל חמישי".

גם גאולה קונסטנטה בת ה־11 הִתְחַסנה. לדבריה, "כל מִשְׁפַּחְתִי הִתְחַסְנָה וְחִיכִּיתִי שיגיע תוֹרִי. אני חושבת שזה חשוב, כדי לשמור על המשפחה, על החברים ולסיים עם הַבִּידוּדִים".  

מֵגֵן – שומר מפני סכנה.

מַטְבֵּעַ כֶּסֶף בן 2,000 שנה הִתְגלָה בירושלים

מַטְבֵּעַ כֶּסֶף בן 2,000 שנה הִתְגלָה בירושלים

מַטְבֵּעַ מִכֶּסֶף טָהוֹר, שֶׁשִימֵשׁ לְמִסְחָר בירושלים לפני כ-2000 שנה, הִתְגלָה בירושלים על ידי הילדה ליאל קרוטוקופ, בת 11 מפתח תקווה. ליאל מצאה את המטבע כשהגיעה עם משפחתה לַ"חֲוָויָה הָאַרְכֵאוֹלוֹגִית" בְּעֵמֶק צוּרִים בירושלים. המטבע התגלה בֶּעָפָר שהגיע מֵחֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיות שמנַהֶלֶת רָשׁוּת הָעַתִיקוֹת בגן הלְאומי עיר דוד.

ליאל תֵיאֲרָה את הרגעים הַמְרַגְשִׁים של חֲשִׂיפַת המטבע: "שפכנו את הדלי עם העפר על המסננת, ותוך כדי שסיננו את האבנים שהיו בתוכו, ראיתי משהו עגול. בהתחלה לא ידעתי מה זה, אבל זה נראה שׁוֹנֶה מכל שְׁאר הָאֲבָנִים. אבא שלי הביא את זה לאחת העובדות, והיא הראתה את זה לאַרְכֵאוֹלוֹג".

המשקל של המטבע כ-14 גרם. בצידו האחד מופיע תיאור של גביע עם הַכִּיתוב: " שֶׁקֶל יִשְׂרָאֵל", וּבְסָמוּךְ לגביע מופיעות האותיות: ש"ב – הַמְבַטְאוֹת את המילים "שנה ב'", כלומר השנה השנייה לַמֶרֶד של היהודים ברוֹמָאִים. בצידו השני של המטבע מופיע תיאור המַטֶה  של הכוהן הגדול, ולידו מופיעות בכתב עברי קדום המילים: "ירושלים הקדושה".

ד"ר רוברט קול, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, אמר כי זה הוא מִמְצָא נָדִיר, והוסיף: "מדובר בכסף בְּאֵיכוּת גבוהה מאד. אֵיפֹה עוד אפשר היה למצוא כסף בכמות כזו וּבְאֵיכוּת גבוהה כזו באותם ימים? רק בבית המקדש". אִם כֵּן, אפשר לוֹמַר בִּזְהִירוּת כי המטבע הזה הוא, כְּכָל הַנִרְאֶה, אֶחָד הַפְּרִיטִים היחידים שיש לנו שֶׁהַמָקוֹר שלהם בבית המקדש עצמו.

המטבע הנדיר יוצג לקהל הרחב בְּמַהֲלַךְ ימי החנוכה בגן לאומי עמק צורים בירושלים.

חֲשִׂיפַת המטבע – גילוי המטבע.

מִמְצָא - דבר הנמצא ויכול לשמש עדות למצב או להסקת מסקנות.

אֵיכוּת - מצבו של דבר מבחינת טיבו ורמתו.

מָקוֹר - מקום בו הדברים מתחילים.

סופרת הילדים חנה הורן הֲלָכָה לְעוֹלָמָה בגיל 99

סופרת הילדים חנה הורן הֲלָכָה לְעוֹלָמָה בגיל 99

סופרת הילדים חנה הורן הלכה לעולמה בגיל 99. הורן נולדה בארצות הברית ועלתה לארץ ישראל כשהייתה בת עשר. היא הִשְׁתַקְעָה בתל אביב ועסקה בחינוך לגיל הרך, ובייחוד בחינוך ילדים חירשים.

לציבור הרחב היא הייתה מוכֶּרֶת כסופרת שכתבה 15 ספרי ילדים. הספר הראשון שלה היה "זֶרַע שֶׁל צְנוֹנִית". המוכָּר שבספריה הוא " הָלוֹ הָלוֹ אַבָּא", לבני שלוש-ארבע. הספר, שמתאר שיחת טלפון בין ילד ואביו, הפך לִיצִירַת יַלְדוּת יִשְׂרְאֵלִית מפורסמת מאוד. עִם הַשָנִים כתבה הורן ספרים נוספים בְּהַשְׁרָאָתוֹ, כמו "הלו הלו אמא" ו"הלו הלו סבתא".

חנה הורן האמינה שילד מתחיל לקרוא ברגע שהוא מתחיל לראות.

בְּהַשְׁרָאָתוֹ – בהשפעתו.  

אחרי ימים ארוכים של יובש וחום: הגשם מגיע בסוף השבוע

אחרי ימים ארוכים של יובש וחום: הגשם מגיע בסוף השבוע

אַחֲרֵי ימים ארוכים של יובש, חום ומזג אוויר לֹא רָגִיל לעונה,  הגשם מגיע. מַעֲרֶכֶת גשם ראשונה וּמַשְׁמָעוּתִית, שתביא איתה גשמים חזקים, צְפוּיָה להגיע לאזור בסוף השבוע.

ביום חמישי יֵירֵד גשם מְקוֹמִי קל בצפון הארץ וּבְמֶרְכָּזָה. ביום שישי בלילה יתחזקו הגשמים ויהיו גם סוּפוֹת רְעָמִים. ביום שבת נרגיש התקררות. "סוף סוף מזג האוויר יהיה סַגְרִירִי וְגָשׁוּם לִפְרָקִים", אמר החזאי, צחי וקסמן.

צְפוּיָה – משוֹערת.
מְקוֹמִי – לא ארצי או עולמי; ששייך ליישוב, לשכונה.
סַגְרִירִי – גשום וקר.
לִפְרָקִים – לפעמים.

הַכְּנֶסֶת אישרה את תַקְצִיב הַמְדִינָה לשנת 2022

הַכְּנֶסֶת אישרה את תַקְצִיב הַמְדִינָה לשנת 2022

לפני כִּשְׁבוּעַיִים אישרה הַכְּנֶסֶת את תקציב המדינה עד סוף שנת 2022, וזאת אחרי שלוש שנים שלמדינה לא היה תקציב. בעקבות האישור כתב ראש הממשלה נפתלי בנט: "החזרנו את ישראל לַמַסְלוּל".

תקציב המדינה קובע כיצד לְחַלק את הכסף העומד לִרְשׁוּת המדינה, שמגיע מִמִסִים שהאזרחים מְשַׁלְמִים. הסכום שיש למדינה כל שנה הוא סכום גדול מאוד, אך הוא מוגְבָּל. בתחילת כל שנה או שנתיים הממשלה אמורה להחליט מה לעשות בכסף בשנה הבאה: האם לבנות בתי ספר חדשים? האם לשלם משכורת גדולה יותר למורים? האם לסלול כבישים חדשים? האם לקנות מטוסים לצבא, ואם כן, כמה?

אפשר לְדַמות את תקציב המדינה לתקציב של משפחה שצריכה לחלק את משכורות ההורים בין חינוך, הוצאות דיור, רכב, מזון ועוד.

מוגְבָּל – מושם לו גבול.
לְדַמות – למצוא דמיון.

הדג המוזר, שֶׁמְאַבֵּד 20 שיניים ביום וּמְגַדל אותן בחזרה

 הדג המוזר, שֶׁמְאַבֵּד 20 שיניים ביום וּמְגַדל אותן בחזרה

הדג לִינְקוד, שנקרא גם "פייַת השיניים של הטבע" הוא דג בעל 555 השיניים. הדג  מְאַבֵּד שיניים בקצב של 20 שיניים ביום, אבל הוא גם מְגַדֵּל שיניים חדשות בקצב מְסַחְרֵר. חלק מהשיניים הן קטנות ורואים אותן רק במיקרוסקופ.

מדובר בדג טורף שחי בצפון האוקיינוס השקט ומגיע לאורך של עד חצי מטר. מאות השיניים שלו מסייעות לו לִטְחון כל דבר.

החוקרים, שערכו מחקר על 20 דגים כאלה, סיפרו שהיו צריכים "לטאטא" את האַקְוַורְיוּם מכמות השיניים שנשרו, אך כשבדקו שוב את הדגים, גילו שהם מלאים בשיניים.

מְסַחְרֵר – שגורם לסחרחורת, מהיר ביותר.

איפה הגשם?

איפה הגשם?

כְּבָר זְמַן מָה שצירוף המילים "חם מֵהָרָגִיל" פותח את תַחֲזִית מזג האוויר היומית בישראל. עשרה ימים רצופים של חום באמצע חודש נוֹבֶמְבֶּר הם כבר לא אירוע חָרִיג.

לפי פרופסור יואב יאיר, מאוניברסיטת רַיְיכְמָן, המצב שָׁכִיחַ יותר מִשֶאָנוּ זוכרים. "שני החורפים האחרונים פשוט היו גשומים וְהִשְׁכִּיחו מאיתנו את חמש שנות הַבַּצורת שקדמו להן. עכשיו, הַמְגַמָה הזו חוזרת ופוקדת אותנו", אמר פרופסור יאיר.

"בשלושת העשורים האחרונים הַטֶמְפֵּרָטוּרָה הממוצעת עלתה בשתי מעלות, וזה הרבה. בגלל מגמת ההתחממות של כדור הארץ יש ריבוי של גלי חום", הסביר ד"ר עמוס פורת, מהשירות הַמֵטֵאוֹרוֹלוֹגִי.

נִרְאֶה שבעתיד, רֶצֶף הימים החמים הללו בסתיו ואפילו בחורף, יהיה נָפוֹץ הרבה יותר.

תַחֲזִית - קביעה משוֹעֶרת של העתיד להתרחש.

שָׁכִיחַ – נפוץ, שקורה לעיתים קרובות.

המלחמה בְּאֶתְיוֹפְּיָה ואנחנו

המלחמה בְּאֶתְיוֹפְּיָה ואנחנו

כבר שנה מתקיימת מִלְחֶמֶת אֶזְרָחִים בְּחֶבֶל תִגְרַאי בצפון אתיופיה. הָעֵדוּיוֹת על מה שקורה שם מוּעָטוֹת.

השבוע קיבלה המלחמה תַפְנִית קִיצוֹנִית כְּשֶׁכּוֹחוֹת הַמוֹרְדִים לשחרור תִגְרַאי הצליחו להתקדם לְעֵבֶר לְאָדִיס אַבֶּבָּה, הַבִּירָה, בזמן שכוחות הצבא הלאומי האתיופי נִכְנָעִים אוֹ נְסוֹגִים. לפי מה שידוע, אזרחים רבים נהרגו וְנֶעֶקְרוּ מבתיהם.

ממשלת אתיופיה הכריזה על מצב חֵרוּם וקראה לתושבי אדיס אבבה לְהֵיעָרֵךְ למלחמה.

בעקבות הַסְלָמַת הלחימה באתיופיה והתגברות המתיחות במדינה, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לְהִימָנַע מנסיעה לאתיופיה בעת הזו, ולאזרחים ישראלים הַשׁוֹהִים באתיופיה לסיים את שְׁהוּתָם במדינה.

בְּתוֹךְ כָּךְ, גוברות הקריאות להַעֲלוֹת לארץ את יהודי אתיופיה, וזאת מתוך חֲשָׁשׁ לביטחונם. המזכיר הכללי של מפלגת העבודה, ערן חרמוני, התייחס למצב באתיופיה ואמר: "יהודי אתיופיה נמצאים בסכנה. על הממשלה ליזום מבצע הצלה בָּהוּל לְהַעֲלָאָתָם עֵקֶב הידרדרות המצב הביטחוני במדינה".

חֶבֶלאזור.

תַפְנִית - שינוי כיוון.

הַסְלָמַת הלחימה - החמרה במצב הלחימה.

ילדים "יוצרים שינוי" ומתקנים את העולם

ילדים "יוצרים שינוי" ומתקנים את העולם

תלמידים רבים מכל הארץ הגישו השנה  מֵיזָמִים חֶבְרָתִיים וּסְבִיבָתִיים במסגרת "יוצרים שינוי" - תוכנית חינוכית בין-לאומית, הפועלת ב-75 מדינות.

מטרת התוכנית היא לְאַפְשֵׁר לכל ילד וילדה בישראל להאמין ביכולת שלהם ולהוביל שינוי חיובי, בתחומים שמפריעים להם. התלמידים עוברים תהליך בן ארבעה שלבים: מרגישים מה רוצים לשנות, מדמיינים את הפתרון, מבצעים פעולות שיוצרות את השינוי, ומשתפים אחרים בתהליך.

בשבוע החולף הכריזו על הזוכים:

  • תלמידות כיתה ז' מחטיבת הביניים "קופטאן", ביישוב דלית אל כרמל. הן יזמו יִישוּם (אַפְּלִיקַצְיָה) בשם "כדי שגם לְקוּיֵי רְאִייה יצאו לבדם לקנות". היִישוּם מַקְרִיא ללְקוּיֵי ראייה פרטים חִיוּניים הכתובים על המוצרים במַרְכּוֹלִים.
  • תלמידי כיתה ג' בבית הספר היסודי "מעוז המכבים", שבמודיעין-מכבים-רעות. הם יזמו עֲלִילוֹן (קוֹמִיקְס) שמעודד אכילה בריאה בשם "עלילון לאכול נכון".

לְקוּיֵי ראייה – אלה שסובלים מפגם בכושר הראייה שלהם. 

לְהַצִיל את כדור הארץ: וְעִידַת האקלים בגְלַזְגוֹ

לְהַצִיל את כדור הארץ: וְעִידַת האקלים בגְלַזְגוֹ

וְעִידַת האקלים לְהַצָלַת כדור הארץ נפתחה השבוע בגְלַזְגוֹ בירת סְקוֹטְלַנְד. בוועידה זו התְכַּנְסִו  רָאשֵׁי ממשלה וּנְשִׂיאִים מכל רַחֲבֵי העולם למפגש  בין-לאומי שֶׁיַכְרִיעַ כיצד יֵירָאֶה העתיד שלנו על פני כדור הארץ.

שְׂרֵפוֹת הענק שהשתוללו ברַחֲבֵי העולם לאחרונה, השיטפונות שֶׁהֵצִיפוּ אֲזוֹרֵי מְגוּרִים והחום האדיר שֶׁהִכָּה במקומות שונים בכדור הארץ – אלו חלק מֵהַתוֹפָעוֹת שהביאו לכינוס המנהיגים במטרה לְמַתֵן את הַהַחְרָפָה של משבר האקלים. לדעת מומְחִים, מדובר בַּהִזְדַמְנוּת האחרונה לשנות את  הַכִּוּוּן שאליו העולם צועד: עתיד חם יותר ומסוכן יותר.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שנאם בוועידת האקלים, הִתְחַיֵיב שישראל תְצַמְצֵם את פְּלִיטַת גָזֵי החֲמָמָה ותפסיק בְּהַדְרָגָה את השימוּש בפֶחָם. "ישראל נִמְצֵאת בתְחילָתָה של מַהְפֵּכָה בנושא שִינוּיֵי אקלים", אמר בנט, והִזְהִיר: "אנחנו חַיָיבִים לפעול עַכְשָיו. אם לא נפעל עכשיו, זה יהיה מאוחר מִדַי לילדים שלנו".

וְעִידָה - התכנסות נציגים לדיון בנושאים משותפים.

יַכְרִיעַיקבע.

לְמַתֵן – להקטין.

הַחְרָפָה – הרָעה חריפה.

ישראל עברה לִשְׁעוֹן חורף

ישראל עברה לִשְׁעוֹן חורף

ישראל עברה לשְׁעוֹן חורף ביום ראשון שעבר. בשעה 2:00 לפנות בוקר הזזנו את מְחוֹגֵי השעון שעה אחת אחורה לשעה 1:00. קמנו שעה אחת מאוחר יותר והרווחנו שעת שינה נוספת. בכך הגיעו לסיומם 219 ימים שבהם היה בישראל שעון קיץ. שעון החורף יסתיים כשבוע אחרי חג הפורים, אז נחזור לשעון הקיץ.

הֲזָזַת השעון מְסַמֶנֶת גם את חילופי העונות ומזג האוויר שֶׁמִתְקָרֵר.

שינוי השעות בין הקיץ לחורף מְאַפְשֵׁר להתאים את פְּעִילוּת בני האדם לשעות האור והחושך. בקיץ למשל, אנו מַרְוִויחִים שעת אור מאוחרת, ובחורף אנו מתעוררים בדרך כלל בשעות שבָּהֶן השמש מתחילה לזרוח.

יום ההליכה הָעוֹלָמִי

יום ההליכה הָעוֹלָמִי

יום ההליכה העולמי התקיים ביום שישי שעבר. יום ההליכה העולמי נקבע כדי לְעוֹדֵד פעילות גופנית באמצעות הליכה, שהיא ספורט נפוץ ואֶפְשָׁרִי לכולם.

יוֹזְמֵי היום מזכירים את יִתְרוֹנוֹת ההליכה: ההליכה שומרת על הכושֶׁר שלנו ומשפרת אותו. להליכה יש יתרונות בְּרִיאוּתִיים ואף חֶבְרָתִיים: ההליכה עוזרת למצב רוח מְרוֹמָם. היא תורמת לְתִפְקוּד טוב של מַעַרְכוֹת הלב הדם והריאות, משפרת את מחזור הדם ומחזקת שרירים. ההליכה אפילו משפרת את יכולת הריכוז ומעניקה ביטחון עצמי.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לילדים לבצע פעילות גופנית במשך שעה כל יום. לא רק הליכה מוגדרת בהמלצה, אלא גם ניצול הִזְדַמְנוּיוֹת לפעילות גופנית ללא הֲכָנָה וללא ציוד מיוחד. כל מה שצריך הוא לְאַתֵר וּלְנַצֵל הזדמנויות לפעילות גופנית שיש לנו – כְּחֵלֶק מִשִׁגְרַת היום-יום.

לְאַתֵר – לגלות, למצוא.

שִׁגְרָההרגל, נוהג קבוע.

המלצה לחסן ילדים נגד קורונה

המלצה לחסן ילדים נגד קורונה

מומחים בְּמִנְהַל המזון והתרופות האמריקני המליצו  לחסן נגד קורונה ילדים בְּגִילֵי 11-5. המחקר הראה שהחיסון יעיל מאוד ובטוח לילדים.

משרד הבריאות נוהג לקבל את המלצות מִנְהַל המזון והתרופות האמריקני, לכן סביר להניח שמבצע החיסונים לילדים בני 11-5 בישראל יתחיל בחודש הבא.  מַנְכַּ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר כי "ההחלטה תתקבל בצורה שְׁקוּלָה ואחראית" והוסיף כי "החיסון הוא הדרך לִמְנוֹעַ מחלה מילדים".

 

מַנְכַּ"ל – מנהל כללי (ראשי תיבות).

בצורה שְׁקוּלָה – בשיקול דעת.

הַרְעָלַת נְשָׁרִים גדולה וחמורה בדרום הארץ

הַרְעָלַת נְשָׁרִים גדולה וחמורה בדרום הארץ

תשעה נְשָׁרִים נמצאו לְלֹא רוּחַ חיים בדרום הארץ, ליד עֲרָד.

פַּקחֵי רשות הטבע והגנים יצאו לשטח ומצאו את הנשרים מתים וְסָמוּךְ אליהם עֵז מתה. מַעֲרִיכִים כי העֵז אכלה מזון מורעל ומתה, וכי הנשרים אכלו מהבשר שלה. כתוצאה מכך הורעלו גם הם. מְדובר בְּאֵירוּעַ חמור וקשה מאוד אשר פוגע מַשְׁמָעוּתִית באוכְלוּסִיית הנשרים בארץ.

מצבו של הנשר עָגוּם ביותר והוא מוכְרָז כְּמִין בסכנת הַכְחָדָה. מאז הקמתה של מדינת ישראל, אוכלוסיית הנשרים הַמְקַננֶת בישראל הִצְטַמְצְמָה באופן מדאיג. כיום יש בישראל כ-200 נשרים בלבד. בגלל  המצב  הזה נעשות פעולות לצמצם את הפגיעה באוכלוסיית הנשרים. כך למשל מפזרים לנשרים מזון בתחנות הַהַאֲכָלָה כדי למנוע מהם לאכול בשר מורעל.  לַמְרוֹת זֹאת מִסְפָּרָם אינו עולה וההצלחה בַּקִינוּן נמוכה.

לנשרים תפקיד חשוב בטבע כאוכלי נְבֵלות. הנשרים הם "צוות הניקוי של הטבע" אשר מנקה במהירות וביעילות פְּגָרִים וּמוֹנֵעַ בכך הֲפָצַת מחלות וְהִתְרַבּוּת של מינים לא רצויים.

 

עָגוּם –עצוב.

הַמְקַננֶת – ששוכנת בקן שלה ומגדלת בו את צאצאיה.

נְבֵלות – פְּגָרִים, גוויות.

האם ישראל מוּכָנָה לְמַשְׁבֵּר האקלים?

האם ישראל מוּכָנָה לְמַשְׁבֵּר האקלים?

מַשְׁבֵּר האקלים הוא אירוע מתמשך שהולך ומחמיר בעולם.  כיצד נערכת מדינת ישראל לשינויי האקלים ולפגעי מזג האוויר?

מְבַקֵר המדינה, מַתנְיָהוּ אֶנְגלמן, קבע  בְּדוּ"חַ שֶׁפִּרְסֵם כי ישראל היא  אחת המדינות שאין לה תוכנית להתמודדות עם מַשְׁבֵּר האקלים. פְּלִיטוֹת גַזי הַחֲמָמָה בישראל גבוהות בְּהַשְׁוָואָה למדינות אחרות. בנוסף לכך ישראל לא עמדה בַּיַעַד שקבעה לעצמה בְּכָל הַקָשׁוּר לְיִיצוּר חשמל מאנרגיות מתחדשות. "הנתונים מהווים נוּרַת אַזְהָרָה", מַתְרִיעַ מְבַקֵר המדינה.

חשוב שמדינת ישראל תֵיעָרֵךְ למשבר האקלים  מִבְּעוֹד מועד.

 

מְבַקֵר המדינה - מי שבודק את הפעולות של משרדי הממשלה  וגופים ציבוריים שונים בכל הקשור לכספי ציבור ולאחריות.

יַעַד – מטרה.

מַתְרִיעַ – מודיע על סכנה.

26 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין

26 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין

ביום שני ציינה מדינת ישראל 26 שנה לרצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין. רבין נרצח בידי יגאל עמיר בעֲצֶרֶת תמיכה בְּהֶסְכֵּמֵי השלום, שהתקיימה תחת הסיסמה "כן לשלום, לא לאלימות". בתוֹם העֲצֶרֶת, כשהיה רבין בדרך אל מכוניתו, ירה יגאל עמיר שלושה כדורים בגב שלו. בעקבות הרצח, שגרם לזַעֲזוּעַ בישראל, נקבע יום זיכרון ליצחק רבין, והוא חָל מִדי שָׁנָה בתאריך י"ב בחשוון.

בטקס האזכרה "נר יצחק" שנערך בבית הנשיא אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג: "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדִירְאוֹן עולם, את מַשמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל. הוא נועד לְהַזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנורָָאה שאליה אפשר להגיע כשמַחלוקות עוברות צד והופכות לשִׂנְאָה, שמְלוּוָה בהֲסָתָה בלתי פוסקת".

 

עֲצֶרֶת - אסֵפה של קהל רב לשֵם הַבָּעת תמיכה או התנגדות.

חָל – מתרחש, מתקיים.

מִדי שָׁנָה – כל שנה.

דִירָאוֹן – חרפה וקללה.

רעידת אדמה הורגשה ברחבי הארץ

רעידת אדמה הורגשה ברחבי הארץ

רעידת אדמה הורְגְשָׁה  ביום שלישי בבוקר באזורים רבים ברחבי ישראל.

ד"ר רן נוף מֵהַמָכוֹן הַגֵיאוֹלוֹגִי אמר כי הרְעִידָה התרחשה בסביבות 08:30. מוֹקֵד הרעידה היה בין כְּרֵתִים לְקַפְרִיסִין. "בישראל אנחנו מרגישים את הגלים שמתפזרים מהמוקד שהיה בים התיכון, וככל שמתרחקים מהמוקד, העוֹצְמָה של הרְעִידָה שאותה מרגישים יורדת", הוא הוסיף.

לדבריו, "חשוב להבין שֶׁרְעִידוֹת אדמה מִתְרַחֲשׁוֹת כל הזמן. אנחנו יודעים שבממוצע כל 100 שנה מתרחשות רעידות אדמה חזקות באזור שלנו. מתי בדיוק תתרחש הרעידה אנחנו לא יודעים, ולכן חשוב להכין את עצמנו למצבים כאלה".

רעידות אדמה מתרחשות בגלל תְזוּזוֹת של לוחות טֶקְטוֹנִיים הַמִשְׂתָרְעִים בכדור הארץ מתחת ליבשות ולאוקיינוסים. 

 

גֵיאוֹלוֹגִישעוסק בחקר הסלעים שבקרום כדור הארץ.

עוֹצְמָה - כוח, חוזֶק.

נְדִידַת הציפורים

נְדִידַת הציפורים

נדידת הציפורים בסתיו מתחילה כבר בקיץ ומסתיימת בתחילת החורף.  למעלה מחצי מִילְיַארְד בעלי כנף חולפים בִּשְׁמִי ישראל בארבעה חודשים של נדידה. מדובר ב-280 מִינֵי עופות, ביניהם חֲסִידוֹת, שַׂקְנָאִים, עֲגוּרִים וסוגים רבים של ציפורי שיר.

"אנחנו מַעֲצֶמֶת צַפָּרוּת וגן עדן לציפורים", אומר רן אלון, מנהל מֶרְכַּז הַצַפָּרוּת הַיִשְׂרְאֵלִי בחברה להגנת הטבע, "תְשׂוּמת הַלֵב ניתֶנֶת בעיקר לעופות הגדולים, אבל רוב הציפורים הנודדות הן דווקא הציפורים הקטנות, בעיקר ציפורי שיר, כמו עַלְוִוית אפורה ונַחֲלִיאֵלִי צָהוֹב".

כשיורד החושך השמים מתמלאים במיליוני ציפורי שיר קטנות. רובן נודדות לבד או בקבוצות קטנות, וחלקן גם בלהקות.

 

מַעֲצֶמֶת צַפָּרוּת- מדינה בעלת עוצמה והשפעה בתחום חקר הציפורים.

תְשׂוּמת הַלֵב – ההקשבה, ריכוז המחשבה.

יום העֲלִיָיה תשפ"ב

יום העֲלִיָיה תשפ"ב

יום העֲלִיָיה מְצויָן מִדֵי שנה בז' בחשוון והוא מַעֲלֶה עַל נֵס את העלייה לארץ ישראל.  

העלייה לא פסקה אף פעם. יהודים עולים לארץ מִימֵי טְרוֹם המדינה ועד היום.  אפילו בימי הַשִׂיא של משבר הקורונה, יהודים המשיכו לעלות לארץ. הם באים מכל קַצְוֵוי עולם, מְעַצְבִים את דְמוּתָה של מדינת ישראל וּמִשְׁתַלבִים בכל תחומי החיים. אך עדיין, גם היום, יש קְשָׁיֵי קליטה .

טקס הַעֲנָקַת פרס שָׂרַת העלייה והקליטה לעולים עבור הישגים וּתְרוּמָה יוצאת דופן לחברה ולמדינה מתקיים השבוע בבית הנשיא. זוֹכֵי הפרס השנה הם:

  • יוסף ישראל אברמוביץ שעלה מארצות הברית ונחשב לְפוֹרֵץ דֶרֶךְ בעולם הָאֵנֶרְגִיָה הַסוֹלָארִית.
  • פרופסור מאלנה כהן סימברקנו ילידת ארגנטינה. מנהלת יחידת רֵיאוֹת ילדים בבית החולים של הדסה ובולטת מאוד בִּתְחוּמה.
  • דגר פדר, שעלתה מאתיופיה והפכה לרקדנית מחול וּמוּזִיקָאִית פורצת דרך. דרך אומנות המחול היא מְסַיַיעַת לילדים וּמְחַזקֶת אותם.
  • דוקטור נטלי אקון, ילידת צרפת שהפכה להיות דוקטור לְבַלְשָׁנוּת עִבְרִית. נטלי היא מְיַיסֶדֶת ויושבת ראש הַמֶרְכָּז העולמי לקידום העברית.
  • סרגיי וייסבורג, מְאַמֵן התעמלות אולימפי והאיש שהביא כבוד רב למדינת ישראל.  החניך הבולט שלו הוא ארטיום דולגופיאט שזכה בְּמֵדַלְיַית זהב באולימפיאדת טוקיו.

כל אחד מחמשת הזוכים תרם תרומה יִיחוּדית לחברה בתחומו.

 

מַעֲלֶה עַל נֵס –מציין לשבח.

טְרוֹם – קְדַם־ (טרום חובה).

פוֹרֵץ דֶרֶךְחלוץ, ראשון לעשייה.

רונן בר הוא ראש הַשַׁבַּ"כּ החדש

רונן בר הוא ראש הַשַׁבַּ"כּ החדש

הממשלה אישרה פֶּה אֶחָד את המִינוּי של רונן בר לְרָאשׁוּת השב"כ. בר, שהחל את דרכו בצה"ל בסיירת מטכ"ל, עשה מסלול ארוך בְּשׁוּרוֹת השב"כ עד שֶׁהִתְמַנָה לסגן ראש הארגון. כעת הוא מגיע אל הַצַמֶרֶת.

הַשַׁבַּ"כּ, ראשי התיבות של  שֵׁירוּת הביטחון הכללי,  הוא אִרְגוּן בִּקְהִילת הַמוֹדִיעִין הישראלית. התפקיד שלו הוא להגן על המדינה מפני רִיגוּל, טֵרוֹר וכל פעולה אחרת הַמְסַכֶּנֶת את הביטחון של מנהיגי המדינה או מְסַכֶּנֶת את הַנְכָסִים של המדינה, כמו מטוסים, נְצִיגוּיוֹת ישראל בעולם, סַיְבֶּר ועוד.  

 

פֶּה אֶחָד – בהסכמת הכול.

צַמֶרֶת – מעמד עליון.

נְכָסִים – דברים יקרים.

נְצִיגוּיוֹת ישראל – מקומות שקיבלו הרשאה לייצג את ישראל.

סַיְבֶּר – מערכות תקשורת (בעברית סֶבֶ"ר: סביבת רשת).

בַּדֶרֶךְ למַאדִים עוצרים בְּמַכְתֵשׁ רָמוֹן

בַּדֶרֶךְ למַאדִים עוצרים בְּמַכְתֵשׁ רָמוֹן

שישה אַסְטְרוֹנָאוּטִים ממקומות שונים בעולם שׁוֹהִים בימים אלה בְּמַכְתֵשׁ רָמוֹן, במבנה יִיחודי הַמְדַמֶה תחנת חלל.  הם יבלו בְּבִידוּד מוחלט במשך שלושה שבועות, יְדַמוּ משימות מחקר על המאדים ויאספו מידע שֶׁיְּשַׁמֵשׁ  מומחי חלל. 

היציאה  של האַסְטְרוֹנָאוּטִים למשימות המחקר היא בחליפת חלל בלבד. הם גם מְנותקים מהעולם, והקשר היחיד שלהם הוא עם מֶרְכַּז הַבַּקָרָה באוסטריה.

מִכֵּיוָון שהיכולת לחקור את מאדים מוגְבֶּלֶת כיום, צריך למצוא דרכים אחרות לבחון נושאים הקשורים בפעילות של בני אדם על מאדים. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הַדְמָיוֹת כאלה. למה נִבְחַר מכתש רמון? כי הוא מכתש הדומה בִּתְנָאֵי השטח שלו למאדים.  

"משמח מאוד שהמשימה הזו סוף סוף יוצאת לדרך", מסכם איתי לוי מסוכנות החלל הישראלית. "אנו מניחים כאן יסודות למשהו גדול שֶׁיְלַוֶוה את הדור של הילדים שלנו, ויש בזה משהו מאוד מְרַגֵשׁ".

 

אַסְטְרוֹנָאוּטִים – טייס חלל (בעברית).

מְדַמֶה- שדומה ל-

הַדְמָיוֹת- חיקוי של מצבים או של תהליכים במציאות. 

חיסוּן נֶגֶד נְגִיף הקורונה לילדים בני 5 עד 11

חוזרים ללימודים בְּצֵל קוֹרוֹנָה

חֶבְרַת הַתְרוּפוֹת פַיְיזֶר הִגישה בַּקשָׁה רִאשׁוֹנִית לְמִנְהַל הַמָזוֹן והתרופות הָאָמֵרִיקָאִי להתחיל לְחַסן ילדים בני 5 עד 11 בחיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה. יִיתָכֵן שֶׁיְאשרוּ את החיסון לשימוש כבר בסוף החודש.

החיסוּן של פַיְיזֶר, שֶׁכְּבָר אוּשר לשימוש בְּקֶרֶב מבוגרים ובְּקֶרֶב ילדים בני 15-12, נמצא יָעִיל גם בקרב ילדים קטנים יותר:  פַיְיזֶר הודיעה על " תוֹצָאוֹת חִיובִיוֹת" בְּנִיסוּי שֶׁכלל 2,268 ילדים בני 5 עד 11.

 

יָעִיל – מועיל, שמביא את מרב התועלת.

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ - מֶדַלְיָה הִיסְטוֹרִית בהתעמלות: ארטיום דולגופיאט זכה במדליית זהב בתרגיל הקַרְקַע

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ - מֶדַלְיָה הִיסְטוֹרִית בהתעמלות: ארטיום דולגופיאט זכה במדליית זהב בתרגיל הקַרְקַע

מִתְעַמל הַמכְשִׁירִים הישראלי, ארטיום דולגופיאט הוא  אַלוּף אוֹלִימְפִּי. הוא זָכָה במדליית זהב בִּגְמַר תרגיל הקַרְקַע. זו היא המדליה הראשונה של ישראל בהתעמלות והמדליה השלישית של ישראל באוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ. כשקיבל ארטיום את המדליה, השמיעו את "התקווה" באולם ההתעמלות בטוקיו.

"אין לי מילים, אני בשמיים" אמר דולגופיאט בהִתְרַגְשות במסיבת עיתונאים אחרי הזְכִייָה. אני לא מְעַכֵּל, יִיקַח לי עוד הרבה זמן לעכל. חִיכִּיתִי לרגע הזה 18 שנה". הוא הוסיף ואמר: "אני מאוד מרוצה מִזֶה שֶׁהִגְשַׁמְתי את החלום שלי וְיִיצגתי את מדינת ישראל בְּכָבוֹד. אני רוצה להודות לכולם שהיו איתי באותו רגע. זה מְחַמם את הלב".

ארטיום, בן 24 מראשון לציון, נולד באוקראינה ועלה עם משפחתו לישראל בגיל 12. הוא שֵירתַ בצה"ל כספורטאי מצטיין. את דרכו בספורט הֵחֵל בגיל 6. 

 

מְעַכֵּל – מצליח להבין.

העלייה בתַחֲלואה בקורונה נִמְשֶכֶת

העלייה בתַחֲלואה בקורונה נִמְשֶכֶת

מִסְפַּר החולים בקורונה עולה. ראש הממשלה, נפתלי בנט, כבר הכין את הקרקע לְמִגְבָּלוֹת חדשות. בנט שוחח עם השרים ואמר להם ש"ייתכן שנידרש לצעדים קשים יותר".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, התייחס לנתוני התחלואה, ואמר כי בכוונת הממשלה להגביר את הָאֲכִיפָה על עטיית מסכות, ולהוביל לְהַגְבָּרַת הַהִתְחַסנוּת.

הממשלה כבר קיבלה את הַמְלָצות משרד הבריאות, וקופות החולים התחילו לְחסן בני 60 וָמַעְלָה בְּמָנָה שלישית של החיסון לקורונה. רִאשוֹנֵי המִתחסנים במָנָה השלישית היו נְשִׂיא המדינה יצחק הרצוג ורַעיָיתו מיכל.

 

תחְלוּאָה – מספר האנשים החולים.

מִגְבָּלוֹת – דברים שמצמצמים את היכולת לפעול.

מַשְׁבֵּר הָאַקְלִים

מַשְׁבֵּר הָאַקְלִים

שיטפונות עֲצוּמִים בְּגֶרְמַנְיָה, בֶּלְגיה ועוד מדינות בְּאֵירוֹפָּה. שיטפונות גם בסין ובהודו. בקליפורניה שבארצות הברית גל שָׁרָב. בעוד שבצפון איטליה  ירד בָּרָד בְּגודֶל עָצוּם, האי סַרְדינְיָה, שהוא מחוז באיטליה, חָוָה שְׂרֵפַת עֲנָק חַסְרַת תַקְדים.

גם בָּאָרֶץ שׂוֹרֵר גל חום קִיצוֹנִי. ביום שלישי פרצה שְׂרֵפה גדולה באזור הכניסה לירושלים. עֶשְׂרוֹת בתים ביישובים שורֶשׁ ושואבה פוּנוּ מֵחֲשָׁשׁ להתפשטות האש.

בתחילת השבוע הזהירו במשרד הבריאות מִגל חום קיצוני שיִימָשך כעשרה ימים. לפי הַשֵרוּת הַמטֶאוֹרוֹלוֹגִי, גל החום יַחְמִיר בְּהַדְרָגָה. הֲקָלָה צְפוּיָה רק לקראת סוף השבוע הבא.

מזג האוויר הַהֲפַכְפַּךְ והקיצוֹנִי, כמעט בכל מקום על הגלובוס, הוא אחד מהסימנים הבולטים של משבר האקלים והתחממות כדור הארץ.

המומְחִים מודאגים ואומרים כי זאת רק ההתחלה. לפי מחקר שנערך על התחממות כדור הארץ מתברר כי חמש השנים האחרונות היו החמות ביותר בהיסטוריה. "יש סימנים ברורים שאנחנו מגיעים לנקודת הָאַל-חָזוֹר", אמר אחד מכותבי המחקר, וויליאם ריפל מאוניברסיטת אורגון סטייט בארצות הברית.

המומחים מציעים שהפעולות לשמירה על איכות הסביבה, על הסכנות הטמונות בהתחממות כדור הארץ והדרכים להפחתת ההתחממות  יִיכנסו לתוך מסגרת הלימודים כבר מגיל צעיר.

 

חַסְרַת תַקְדים -  שאין מקרה דומה לה שהיה בעבר.

הֲפַכְפַּךְ – לא יציב, משתנה בקיצוניות ולעיתים קרובות.

נקודת הָאַל-חָזוֹר - שלב מסוים שממנו כבר אי אפשר לשוב לאחור.

חוזרים ללימודים בְּצֵל קוֹרוֹנָה

חוזרים ללימודים בְּצֵל קוֹרוֹנָה

משרד החינוך פִּרְסֵם את הַתוכְנִית הלאומית לִפְתִיחַת שְׁנַת הלימודים בְּצֵל קורונה. לפי התוכנית, הלימודים יתקיימו באופן פִיזִי, רָצִיף וּמָלֵא בכל שִׁכְבוֹת הגיל  מהגן ועד כיתה י"ב, וזאת כדי להעניק לתלמידי ישראל יַציבוּת וְשִׁגְרַת חיים. הלימודים בתוך בתי הספר וגני הילדים יְאַפְשְׁרוּ לתלמידים לְצַמְצֵם את הַקשָׁיִים שהם חָווּ לאורך משבר הקורונה.

הלימודים יתקיימו תוֹךְ שְׁמִירָה על בריאות התלמידים וְצִוְותֵי החינוך וְהַקְפָּדָה על כְּלָלֵי הבריאות. כל הַבָּאִים לגני הילדים ולבתי הספר, ובכלל זה גם עוֹבְדֵי הוֹרָאָה, יצטרכו להציג תעודה שהם מְחוסנִים או מַחְלִימִים או אישור על כך שנִבְדקוּ ואינם חולים. 

לקראת פתיחת שנת הלימודים אמרה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון :  "לא נהסס לשנות את התוכנית ולהתאים אותה  למציאות המתפתחת כי אנחנו רוצים לשמור על שגרת לימודים עד כמה שאפשר". עוד אמרה שאשא ביטון: "נחזק את לימודי קרוא וכתוב בכיתות א'-ב' ואת לימודי הלִיבָּה.

 

שִׁגְרָה - הרגל

חָוו – התנסו

לימודי לִיבָּה – לימודים במקצועות שהם הבסיס המשותף לכל מוסדות החינוך

רֹאשׁ הַממְשָׁלָה נפגש עם נְשִׂיא אַרְצוֹת הַבְּרִית בַּבַּיִת הַלבן

רֹאשׁ הַממְשָׁלָה נפגש עם נְשִׂיא אַרְצוֹת הַבְּרִית בַּבַּיִת הַלבן

ראש הממשלה, נפתלי בנט,  נפגש לָרִאשׁוֹנָה עם נשיא ארצות הברית,  ג'ו ביידן, בבית הלבן. הפגישה הִתְמַקדָה בעיקר בְּנוֹשֵׂא אִירָאן.  "איראן היא מְיַיצֵאת הטֶרוֹר מִסְפָּר אחת בעולם", אמר בנט.  "ארצות הברית לא תַתיר לעולם לאיראן להגיע לִפְצָצָה גרְעִינִית",  אמר ביידן.

שני הצדדים דִיוְוחו על אֲוִוירָה חמה וִידִידוּתִית. הנשיא האמריקאי הוֹדָה לבנט על ההַגעָה שלו ואמר כי ארצות הברית תמיד תִתְיַיצב לְצִידה של ישראל.  "זה תענוג לקבל את פניו של ראש הממשלה כאן, הפכנו לחברים קרובים", הוסיף.

בנט הודה לביידן על המילים החמות ואמר כי ישראל תמיד תעמוד לצד ארצות הברית. בנט פנה לביידן ואמר: "אנחנו סוֹמְכִים על תְמִיכָתֵךְ וישראל יודעת שאין לה בַּת בְּרִית טובה יותר בעולם מֵאֲשֶׁר ארצות הברית".

 

לָרִאשׁוֹנָה – בפעם הראשונה.

מְיַיצֵאת – שולחת לחוץ לארץ, מפיצה

תַתיר – תרשה.

בַּת בְּרִית – שותפה.

סין תֶאֱסור על בני נוער לשחק במשחקי מחשב בימי לימודים

סין תֶאֱסור על בני נוער לשחק במשחקי מחשב בימי לימודים

סין הודיעה כי תֶאֱסור על בני נוער לשחק במשחקי מחשב במהלך יְמֵי לימודים וְתַתיר להם לשחק שעה בלבד בימי שישי, בסוֹפֵי שבוע ובחגים לְאומיים. השעות יוגְבְּלוּ ל-8 עד 9 בערב.

הַהַחְלָטָה הזו התקבלה בגלל דְאָגָה מפני הִתְמַכְּרוּת מִתְמַשכֶת של צעירים למשחקי מחשב.  המטרה היא למנוע בִּזְבּוּז זְמַן וּלְהָגֵן על הבריאות הנפשית והגופנית של בני הנוער.

 

תֶאֱסור – לא תתיר לעשות

הִתְמַכְּרוּתהשתעבדות להרגל.

חוֹזְרִים ללימודים

חוֹזְרִים ללימודים

השרים בממשלה הֶחליטו כי שנת הלימודים תיפָּתַח כְּסִדְרָה ביום רביעי בשבוע הַבָּא, ה-1 בספטמבר. מְמוּנה הקורונה, סלמאן זַרְקָא, התייחס לַהַחְלָטָה ואמר: "לְהִיסגר בבית ולסגור את מערכת החינוך זה לא בְּדִיּוּק הפתרון".

השרים הֶחְלִיטוּ כי תלמידים מגיל 12 יִתְחַסנו בְּשֶׁטַח בית הספר בשְעות הלימודים, בכָפוּף לאישור ההורים. הורים לילדים עד גיל 12 יצטרכו לְבַצע לְיַלְדֵיהֶם בדיקת קורונה ולהציג אישור שילדיהם אינם חולים. גם צִוְותֵי ההוראה יצטרכו להתחסן או להציג אישור שמראה שאינם חולים בקורונה.

נִרְאֶה שגם שנת הלימודים תשפ"ב תתקיים בְּצֵל משבר קורונה.

יונתן קפיטולניק הוא אַלוף העולם בִּקְפִיצָה לַגובַה לנוער

יונתן קפיטולניק הוא אַלוף העולם בִּקְפִיצָה לַגובַה לנוער

יונתן קפיטולניק, הַקוֹפֵץ לַגובַה היִשְׂרְאֵלִי בן ה-18, זָכָה במדליית הזהב באליפות העולם לנוער באַתְלֶטִיקָה. הוא עבר גובה של 2.26 מטרים ושבר שיא אישי. כך הוא הוא הפך לישראלי הראשון אֵי פַּעַם שזוכה במדליה היוקְרָתִית הזו.

קפיטולניק, התחיל להתחרות בגיל 15. לפני שנתיים הוא  זכה באליפות ישראל עם תוצאה של 2.15 מטרים.

קפיצה לגובה היא תחרות אַתְלֶטִיקָה ומקצוע אוֹלִימְפִּי, ובה המִתְחָרִים נדרשים לקפוץ מֵעַל רַף מִבְּלִי להפיל אותו.  

 

אַתְלֶטִיקָה – ענף ספורט הכולל תחרויות ריצה, הליכה, קפיצה וזריקה.

רַף – מוט, מַקֵל.

מֵאָה שנים למושב נַהֲלָל

מֵאָה שנים למושב נַהֲלָל

נַהֲלָל, מושב העובדים הראשון בישראל, חוגג מֵאָה שנים לְהִיוָוסְדוֹ. מושב נהלל נמצא בצפון הארץ, בעמק יזרעאל, והוא נקרא על שם עיר בנחלת שבט זבולון.

הַמתְיַישבִים הראשונים שבאו לנהלל לפני מאה שנים היו עולים חדשים חֲדוּרֵי צִיוֹנוּת, שהחליטו לִיצוֹר משהו חדש ולהקים יִישוב עובדים עברי שיתופי ראשון מִסוּגוֹ. הם דָגְלו בצורת חיים שֶׁממַזגת בתוכה עֶקְרוֹנוֹת של צדק וחיים מֵעֲמַל כַּפַּיִם כמו בקיבוץ - מצד אחד, וְתָא משפחתי וּמֶשֶׁק עַצְמָאִי כמו במושבה - מצד שני.

נהלל מְפורְסֶמֶת בצורת העיגול שלה. בהֶיקף הַחִיצוֹנִי של העיגול צְמוּדִים זה לזה המְשָׁקִים הַחַקְלָאִיים, כמו "קרני שמש". העיגול שיקף את הרצון להקים מושב שיתבסס על השִׁוְויוֹן. בצורה זו של עיגול מרחק כל משק מן המֶרְכָּז שווה וניתן לחלק את השטחים כך שהגודל שלהם יהיה שווה גם כן.

במהלך השנים חלו שינויים רבים והמושב נעשה פחות שיתופי.

כמה מתושבי נהלל היו לאורך השנים דמויות מוכָּרוֹת ובולטות.

 

 

לְהִיוָוסְדו – להקמתו.

חֲדוּרֵי צִיוֹנוּת – מלאים בציונות, ספוגים בציונות.  

דָגְלוּ- האמינו.   

ממַזגת – משלבת, מאחדת.

עֲמַל כַּפַּיִם – עבודה פיזית קשה.

מדליית זהב הִיסְטוֹרִית ללינוי אשרם בטוקיו

מדליית זהב הִיסְטוֹרִית  ללינוי אשרם בטוקיו

לינוי אשרם זכתה במדליית זהב הִיסְטוֹרִית בְּתַחֲרוּת הַקְרַב רַב באולימפיאדת טוקיו בהתעמלות אומנוּתִית. תחרות הַקְרַב רַב בהתעמלות אומנותית היא בארבעה מכשירים: חישוק, כדור, אַלוֹת וסרט.

לאחר הַזכִייה אמרה לינוי: "זו חֲוָויה בלתי נִתְפֶּסֶת. קשה לי להבין שבכלל הייתי באולימפיאדה כי זה היה חלום שלי בכלל להגיע לכאן. לא חשבתי בחיים שלי שאחזור עם מדליה, ועוד מזהב. תמיד רציתי לסיים במקום הכי גבוה שאפשר, אבל לא חלמתי שאחזור מכאן כאלופה אוֹלִימְפִּית. זה לא נתפס"

אשרם, בת 22, נולדה ראשון לציון והחלה להתאמן בגיל. היא הפכה להיות המתעמלת האומנותית המצליחה ביותר בְּתוֹלְדוֹת יִשְׂרָאֵל.

 

קְרַב רַב – שם כולל לתחרויות ספורט המורכבות מכמה תחרויות נפרדות

אַלוֹתמקלות

התחממות כדור הארץ

התחממות כדור הארץ

מאות מַדענים מֶרְחֲבֵי הָעוֹלָם מזהירים משינויים חַסְרֵי תַקְדים באקלים של כדור הארץ, זאת בגלל פְּלִיטַת מְזַהֲמִים שגורמת להתחממות של הכדור.

לפי דו"ח מקיף שהם פרסמו, גלי חום וגשמים עזים רק ילכו ויעשו תְכוּפִים וקיצוניים יותר, כְּכָל שכדור הארץ ימשיך להתחמם. לדברי המדענים, אירועים של גשם חזק מצד אחד וּבַצורֶת מהצד השני יהפכו לִשְׁכִיחִים הרבה יותר. לדוגמה, אזור שסבל מִבַּצורֶת פעם ב-100 שנים, יכול עתה לסבול מִבַּצורֶת כל חמש או שש שנים.

ומי הָאַחְרַאי לכך? אנחנו, בני האדם. כל אחת ואחד מאיתנו יכול וצריך לעשות שינויים בחיי היום-יום כדי להפחית את פְּלִיטַת מְזַהֲמִים: לִצְרוך פחות חשמל ודלק, לעבור לִתְזוּנָה המבוססת על מזון מהצומח ולקנות פחות דברים.

המדענים אומרים כי חלק מהשינויים באקלים כדור הארץ הם בִּלְתי הֲפִיכִים, אבל לגבי דברים אחרים יש מה לעשות ולכן צריך לפעול וכמה שיותר מהר.

 

דו"ח - (ראשי תיבות) דִּין וְחֶשְׁבּוֹן

חַסְרֵי תַקְדים - שאין מקרה דומה לה שהיה בעבר.

תְכוּפִים - שקורים לעיתים קרובות, שבאים ברצף.

שְׁכִיחִים – נפוצים, שקורים לעיתים קרובות.

יוֹם הֶחָתוּל הַבֵּין-לְאומי

יוֹם הֶחָתוּל הַבֵּין-לְאומי

השבוע צוּיַן יום הֶחָתוּל הַבֵּין-לְאומי, שמתרחש בכל שנה  ב-8 באוגוסט.  ביום זה קוראים לציבּוּר לעזור לחתולי הבית בִּפְרָט ולחיות המַחְמָד חסרי הבית בכלל.

אורלי זכאי, מומחית להתנהגות חתולים, מסבירה לנו איך חתולים מַרְאִים אהבה.   

  1. אם החתול שלך רץ לדלת כשהוא שומע שנכנסת הביתה? סימן שהוא שמח ומביע את הַחִיבָּה שלו אלייך.
  2. כשהחתול מְמַצְמֵץ בעיניים מולנו, סימן שהוא אוהב וסומך עלינו.
  3. אחת הדרכים שהחתול אומר שלום למי שהוא אוהב, היא כשהוא מצמיד את הלחיים שלו לפנים שלך.
  4. אם נראה את הזנב של החתול מוּרָם למעלה לגמרי, נדע שהוא אוהב אותנו.

 

ציבּוּר – קהל.

חיות המַחְמָד – חיות בית לחֶברה ולשַעשוּע.

הָאוֹלִימְפְּיָאדָה למדעים: גַאֲוָוה לאומית

הָאוֹלִימְפְּיָאדָה למדעים: גַאֲוָוה לאומית

תלמידי תיכון מכיתות י'-י"ב משתתפים בימים אלה באולימפיאדה הַבֵּין- לְאוּמית למדעים והם מביאים לנו כבוד. התלמידים הגיעו להישגים מַרְשִׁימִים  במתמטיקה, בפיזיקה וּבְמַדעי המַחְשֵׁב. 

נבחרת המתמטיקה זכתה במקום השביעי מתוך 107 המדינות המשתתפות במקצוע זה. חַבְרֵי הנבחרת זכו ב- 3 מדליות זהב, 2 מדליות כסף ואחת אָרָד. זהו הֶישג חֲסַר תַקְדים. לָרִאשׁוֹנָה ב-40 השנים האחרונות ישראל דורְגָה בעשירייה הראשונה במתמטיקה.

גם נבחרת הפיזיקה עָשְׂתָה חַיִל והגיעה למקום ה-15 מתוך 77 מדינות שהשתתפו במקצוע זה. כל חברי הנבחרת זכו בפרסים: 4 מדליות כסף ואחת ארד.

הישגים מַרְשִׁימִים גם במדעי המחשב. נבחרת מדעי המחשב זכתה ב-2 מדליות כסף ו2 מדליות ארד.

ישראל משתתפת זה 20 שנה בארבע אולימפיאדות בין-לאומיות במדעים: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומדעי המחשב. השנה, בגלל הקורונה האירועים מתקיימים באופן מקוון.

הַבֵּין-לְאוּמית -  של עמים רבים.

חֲסַר תַקְדים – שלא היה בעבר.

עָשְׂתָה חַיִל – הצליחה.

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ: מֵדַלְיַת אָרָד לישְׂרְאלית

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ:  מֵדַלְיַת אָרָד לישְׂרְאלית

אבישג סמברג, חַיילת בת 19, זָכְתָה במֵדַלְיַת אָרָד בְּטַקְְוַונְדוֹ. טַקְוַונְדוֹ היא אומנות לְחִימָה קוֹרֵיאָנִית; טַקְוַונְדוֹ בתרגום חופשי פירושו: "דרך החיים של הבעיטה והאגרוף".

כשחזרה אבישג מיפן לארץ היא סיפרה כי התְחוּשָׁה נִפְלָאָה, " אֵין כֵּיף כָּזֶה". על התוכניות לעתיד היא אמרה: "אני רוצה להיות אלופה אוֹלִימְפִּית. אז עכשיו זה קצת זמן מנוחה אחרי חלום שהִתְגשם, אבל הראש כבר בַּמשִׂימָה הבאה".

לכל אורך הדרך נחשבה אבישג סמברג לספורטאית חֲדוּרַת מַטרָה שיודעת לעמוד על שֶׁלָה. בגיל 15 כבר זָכְתָה במֵדַלְיָה באליפות העולם ורק לפני חודְשַׁיִים הִבְטִיחָה את המקום שלה באולימפיאדה.

זו המדליה הרִאשונה של ישראל באולימפיאדת טוקיו, והמדליה הישראלית העשירית בהיסטוריה של האולימפיאדות. זו הפעם הראשונה שֶׁבָּה ישראל זוֹכָה במדליה בְּטַקְְוַונְדוֹ, ענף ספורט שבו עד כה לא עבר אף סְפּוֹרְטַאי ישראלי שָׁלָב באולימפיאדה.

 

תְחוּשָׁההרגשה.

חֲדוּרַת מַטרָה – ההרגשה להגיע למטרה ספוגה בה. 

חֲשָׁד להַרְעָלָה: עשרות פְּגָרִים של חיות בר נמצאו בגליל העליון

חֲשָׁד להַרְעָלָה: עשרות פְּגָרִים של חיות בר נמצאו בגליל העליון

כ-20 פְּגָרִים של חיות בר, ביניהם תַנים, שועל ועוף דורס נדיר מסוג עֵיטָם לְבֶן זָנָב הנמצא בְּסַכָּנַת הַכְחָדָה, נמצאו בגליל העליון על ידי פקחי רשות הטבע והגנים. הפקחים חושדים כי מְדובָּר בְּהַרְעָלָה מְכווֶּנת .

בְּרָשׁוּת הטבע והגנים מדגישים כי הַרְעָלַת  חיות בר הַרְסָנִית לחיות הבר ולטבע בכלל. הָרָשׁוּת פועלת בכל האמצעים כדי לְמַגֵר תוֹפָעוֹת אֲסוּרוֹת אלו. הַרְעָלוֹת אלה עֲלוּלוֹת גם לפגוע בעופות דורסים, הניזוֹנִים מֵהַפְּגָרִים.

פְּגָרִים – נבלות, גוויות של בעלי חיים.

לְמַגֵר – לחסל, להשמיד.

ניזוֹנִים – מקבלים את מזונם.

תשעה באב תשפ"א

תשעה באב תשפ"א

בתחילת השבוע צִיַינו את תשעה באב, שהוא אחד מִימֵי הצום בלוח השנה היהודי. החל מִצֵאת השבת (עם כניסת הצום) ובמשך יום ראשון הגיעו לרחבת הכותל המערבי רִבְבוֹת מתפללים. הם ישבו על הארץ יחפים לאות אבל, קראו את מגילת אֵיכָה, ואמרו קִינוֹת על חורבן בית המקדש.

תשעה באב הוא יום אֵבֶל לציון חורבן שְׁנֵי בָּתי המקדש שהיו בירושלים. בֵּית המקדש הראשון נֶחְרַב על ידי הצבא של מלך בבל, נבוכדנאצר השני, בשנת 586 לפני ספירת הנוצרים; ובית המקדש השני נֶחְרַב על ידי צְבָא הָאִימְפֶּרְיָה הרומית, שבראשו עמד המצביא טיטוּס, בשנת 70 לספירה.

על פי המסורת, חורבן מַמְלְכוֹת ישראל התרחש בגלל "שנאת חינם", שהיא שנאה מיותרת. החורבן התרחש בגלל אנשים ששנאו זה את זה רק בגלל העובדה שהיו בעלי דעות שונות.

 

רִבְבוֹת מתפללים – עשרות אלפי מתפללים.

קִינוֹת – שירי אֵבֶל.

המוסְלְמִים חוגגים את חג הקורְבָּן

המוסְלְמִים חוגגים את חג הקורְבָּן

כְּמִילְיַארְד מוסְלְמִים ברחבי העולם הֵחֵלו בחגיגות חג הקורבן. חג הקורבן או בערבית "עִיד אֶל-אַדְחָא", קשור למה שביהדות אנחנו מכירים כסיפור עֲקֵדַת יצחק, אבל באִסְלָאם זה הוא סיפור עֲקֵדַת ישמעאל. 

בחג הקורבן נהוג לקיים מִצְוָוה חשובה למוסלמים, והיא עֲלִייה לרגל לעיר מֶכָּה שבעֲרָב הַסעוּדִית. במֶכָּה, על פי הָאִסְלָאם, התרחש סיפור הָעֲקֵדָה.  החג, שמכונה גם "החג הגדול" נמשך ארבעה ימים. 

את חג הקורבן חוגגים גם בני הָעֵדָה הדרוזית, והוא נחשב לחג החשוב ביותר בָּעֵדָה, אך המנהגים הנהוגים בו שונים.

לרגל החג התקשרו הנשיא, יצחק הרצוג, ושר הביטחון, בני גנץ, לראש הָרָשׁוּת הַפָלַסְטִינִית בשטחי יהודה ושומרון, מחמוד עבאס, וּבֵרְכוּ אותו.   

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ

אוֹלִימְפְּיָאדַת טוֹקְיוֹ

בְּאִיחוּר של שנה, בגלל מגפת קורונה, אֵירוּעַ הספורט הגדול בעולם מגיע סוף סוף לטוקיו שביפן.  עם זאת ראש הממשלה היפני החליט לֶאֱסור כניסת צוֹפִים לָאִצְטַדְיוֹנִים.

במהלך שלושת השבועות של המשחקים הָאוֹלִימְפִּיים, יתמודדו כ-11 אֶלֶף סְפּוֹרְטָאִים מ-207 מדינות בענפי ספורט רבים: החל מִבְּרֵיכַת השחייה, דרך אִצְטַדְיוֹן הָאַתְלֶטִיקָה וְעַד מִתְחֲמֵי הגַלְגֶשֶׁת (סקייטבורד). 

המשלחת של ישראל, המוֹנָה 89 ספורטאים, תנסה להגשים את החלום ולזכות בשלל מדליות:  החל מִקשָׁתוֹת, דרך התעמלות אומנותית, ג'וּדוֹ ואפילו כַּדּוּר בָּסִיס (בֵּייסבּוֹל).

אירוע הספורט הגדול בעולם צפוי לְרַתֵק אנשים רבים מאוד למַסְכִּים.

 

לֶאֱסורלא להרשות.

כַּדּוּר בָּסִיס (בֵּייסבּוֹל)  - משחק של שתי קבוצות שבמהלכו חובטים בכדור ולאחר החבטה על השחקן החובט לעבור בארבעה בסיסים מסביב למגרש.

יצחק הרצוג הוּשבע לנשיא ה-11

יצחק הרצוג הוּשבע לנשיא ה-11

יצחק הרצוג הוּשְבַּע לנשיא מדינת ישראל, והוא החליף את ראובן (רובי) ריבלין, שסיים 7 שְנות כְּהוּנה כנָשִׂיא העשירי של מדינת ישראל.

בטקס הַהַשְׁבָּעָה, שנערך במִשְׁכַּן הכנסת, הצהיר הרצוג אֱמוּנִים למדינת ישראל ואמר כי הוא מתחייב לשמור אֱמוּנִים למדינת ישראל ולחוקיה וּלְמַלא בֶּאֱמוּנָה את תפקידו כנשיא המדינה. בתום ההצהרה תקעו שני רבנים בשופרות, יושב ראש הכנסת קרא: "יְחִי נשיא מדינת ישראל", וחברי הכנסת השיבו בִּתְשׂוּאוֹת: "יְחִי, יְחִי, יְחִי".  במהלך הטקס נשא הרצוג את הנאום הראשון שלו כנשיא, ובו הוא קרא לְאִחוּי  הקרעים בעם.

עם סיום אירועי ההשבעה בכנסת יצאו הנשיא וְרַעְיָיתוֹ ממשכן הכנסת לְעֵבֶר  משכן הנשיא, כשהם צועדים על שטיח אדום. בְּמִשְׁכַּן הנשיא קיבל את פניהם הנשיא היוצא ריבלין. ריבלין בירך את הרצוג ואמר: ""אתה אדוני הנשיא האיש הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון". בסיום הטקס במשכן הנשיא עזב ריבלין את בית הנשיא בפעם האחרונה.

 

מִשְׁכָּן - בניין למוסד מכובד.

אֱמוּנִים – נאמנות.

תְשׂוּאוֹת -מחיאות כפיים להבעת שביעות רצון.

איחוי – חיבור.

תיירוּת חלל

תיירוּת חלל

שישה נוסעים, בהם המילְיַארְדר ריצ'ארד ברנסון, המריאו לחלל החיצון ועשו הִיסְטוֹרְיָה. זאת הייתה הטיסה הפרטית הראשונה לחלל כשהמטרה של הנוסעים היא סיפוק ותענוג.

ברנסון וחמישה בני אדם נוספים שהו במשך 4-3 דקות בחלל החיצון במצב של חוסר כְּבִידָה – ושָבוּ לכדור הארץ. "זו חֲוָויָה של פַּעַם בחיים" אמר ברנסון בן ה-71 בהִתְרַגְשוּת.

אם יש לכם רבע מיליון דולר, אתם יכולים להזמין כרטיס לֶחלל ולהִיכָּנס לרְשִימת ההַמְתָנָה.

 

עשו הִיסְטוֹרְיָה – עשו מהלך חשוב ומשפיע.

כְּבִידָה – כוח משיכה.

100 שנה להולדת חנה סנש

100 שנה להולדת חנה סנש

חנה סנש נולדה בבודפשט שבהונגריה  לפני 100 שנה. כשמלאו לה 18 שנים, היא עלתה לארץ ישראל. חודשים מעטים לאחר מכן פרצה מלחמת העולם השנייה שבְּמַהֲלָכָהּ כבשו הנאצים עוד ועוד מדינות באירופה והשמידו יהודים שחיו בהן.

כשנודע לחנה סנש שהוקמה יחידה של צנחנים יהודים כדי להילחם בנאצים היא התנדבה לצאת להונגריה, לארץ שבה נולדה, כדי לסייע ליהודים לברוח משם. אבל בסופו של דבר, בהיותה בת 23, היא נתפסה, הואָשְׁמָה בבגידה וְהוּצְאָה  להורג. שש שנים מאוחר יותר עצמותיה הובאו לארץ וְנִטְמְנוּ בהר הרצל.

לרגל יום הולדתה ה-100 של חנה סנש, מְפַרְסֶמֶת הספרייה הלאומית עֶשְׂרוֹת מסמכים של הצנחנית. בין המסמכים ניתן למצוא תעודות, יומנים, כתבי היד של שיריה, חפצים שונים שהיו שייכים לה ופרוֹטוֹקוֹל  המשפט שֶׁהִכְרִיעַ את גזר דינה. שני פריטים מרגשים במיוחד הם שני פתקים שנמצאו בכיס השמלה שלה לאחר שהוצאה להורג. האחד הוא שיר שכתבה סנש בהונגרית, והשני הוא פתק שכתבה לאימא שלה.

לזכרה של חנה סנש, צה"ל יבצע צניחה מיוחדת מעל אדמת אירופה במסגרת המבצע "ברק מהשמיים".

 

פרוֹטוֹקוֹל – זיכרון דברים.

הִכְרִיעַ – קבע.

הֵחֵלה חופשת הקיץ

הֵחֵלה חופשת הקיץ

ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר הַיסוֹדִיים יצאו לחופשת הקיץ אחרי שנת לימודים מְשונה בִּמְיוחד שֶׁכָּלְלָה סְגָרִים, ריחוק חברתי ולמידה מֵרָחוֹק. 

עִם היציאה לחופשת הקיץ נִפְתְּחוּ ברחבי הארץ "בתי הספר והגנים של הקיץ". מִסיכּוּם נתוני הָרִישום לְמִסְגרוֹת הקיץ עוֹלֶה כִּי כ-60% מִכְּלל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר נרשמו למסגרות.

שָׂרַת החינוך, יִפְעַת שַׁאשַׁא בִּיטוֹן, אִיחלה לתלמידים חופשה מְהַנה וּבְטוּחָה. "מְרַגש לראות את הֵיעָנוּתְכֶם לִפְעִילוּת הקיץ, מה שמוֹכִיחַ כמה חשובה וּמַשְׁמָעוּתִית לכם הַמסגרת החינוכית וכמה היו חסרים לכם מִפְגשים מסוג פנים אל פנים", היא צִיינה.

שנת הלימודים תשפ"ב תִיפָּתַח ביום רביעי 1 בספטמבר.

הֵיעָנוּתְכֶם – הסכמתכם לשתף פעולה.
מה שמוֹכִיחַ – מה שמראה.  

גל חום קיצוני בְּקָנָדָה וּבְאַרְצוֹת הַבְּרִית

גל חום קיצוני בְּקָנָדָה וּבְאַרְצוֹת הַבְּרִית

גל חום חֲסַר תַקְדים פקד בשבוע האחרון את קנדה וּצְפוֹן מַעֲרַב ארצות הברית. גל החום הכבד היכה באֲזוֹרִים שבהם התושבים לא רגילים למזג אוויר קיצוני כל כך ושבבתים רבים אין מזגנים.  

בכמה יִישובים הגיעו הטמפרטורות ליותר מ-46 מעלות. שִׂיא החום נמדד בכפר ליטון בקנדה,  שם טיפסו הטמפרטורות ל-49.6 מעלות. תושבי הכפר נֶאֶלְצוּ להתפנות מִבָּתיהם בעקבות שְׂרֵפַת יער גדולה שפרצה בסמוך ליישוב.

מַשְׁבֵּר הָאַקְלִים הָעוֹלָמִי מְסַמן כִּיווּן ברור ומדאיג. אנחנו עומדים לפני שינויים קיצוניים אף יותר. גלי החום יהיו שְׁכִיחִים וארוכים, והטמפרטורות יִשְׁבְּרוּ שוב שִׂיאִים.

חֲסַר תַקְדים -  שאין מקרה דומה לו שהיה בעבר.
שְׁכִיחִים – מצויים, נפוצים.

45 שנה למבצע יונתן (מבצע אֶנְטֶבֶּה)

45 שנה למבצע יונתן (מבצע אֶנְטֶבֶּה)

"מבצע יונתן" או "מבצע אֶנְטֶבֶּה" הם שמות שניתנו לפעולה צבאית שביצע צה"ל לפני 45 שנה בְּאוּגַנְדָּה שֶׁבְּאַפְרִיקָה, וזאת כדי להציל  נוסעים יהודים וישראלים שנחטפו בִּידֵי מְחַבְּלִים במהלך טיסה מישראל לְצָרְפַת.

ביום ראשון 27 ביוני, לפני 45 שנים, עשה את דרכו מִנְמַל התעופה בן גוריון לפריז מטוס של חברת תעופה צרפתית. כאשר חנה המטוס בַּחֲנָיַית בֵּינַיִם בְּאָתוּנָה שֶׁבְּיָוָון, עלו עליו ארבעה מחבלים.  הם השתלטו על המטוס ונתנו הוראה לְקַבַּרְנִיט לשנות את נְתִיב הטיסה. בבוקר יום שלישי באותו השבוע נחת המטוס,  על כל נוסעיו, בשדה התעופה באֶנְטֶבֶּה, שהיא עיר בְּאוּגַנְדָּה.  

החוטפים דרשו מִממְשֶׁלֶת ישראל לשחרר מחבלים שיושבים בכלא, אבל ראש הממשלה באותם ימים, יצחק רבין, סֵירֵב לשתף פעולה עם דרישות החוטפים. לאחר שהניסיונות לנהל משא ומתן עם שלטונות אוגנדה ולקבל את עזרתם בשחרור החטופים לֹא עָלוּ יָפֶה, התקבלה החלטה לצאת  למבצע צבאי לשחרור החטופים, בני הָעֲרובָּה. מטוסים של חיל האוויר הישראלי שנשְׂאוּ איתם כוחות של צה"ל המריאו לכיווּן שדה התעופה של אֶנְטֶבֶּה.

 המבצע לשחרור החטופים הוּכְתר בהצלחה. תוך  24 שעות הוחזרו לארץ לְלֹא פֶּגַע למעלה מ-100 חטופים. אבל במהלך הפעולה נהרגו שלושה חֲטוּפִים ומפקד הצוות שנועד לחסל את המחבלים -  יונתן (יוני) נתניהו,  אחיו הגדול של בנימין נתניהו. לאחר מותו הוחלט לקרוא למבצע "מבצע יונתן".

מבצע יונתן זָכוּר עד היום כאחד המבצעים המרשימים והנועָזִים ביותר שבוצעו מֵעוֹלָם.

קַבַּרְנִיט – מפקד המטוס.
בני עֲרובָּה – בני אדם המוּחזקים כעירבון בידי חוטפים עד שיקוּים תנאי מסוּים.

צוֹם י"ז בְּתַמוז

צוֹם י"ז בְּתַמוז

השבוע, ביום ראשון, צוּיַן צוֹם י"ז בתמוז. על פי היהֲדוּת נִמְנָעִים ביום זה מאכילה ומשתייה מֵעֲלוֹת הַשַׁחַר ועד צֵאת הַכּוֹכָבִים.

התאריך מְצַיין את ההתחלה של שלושה שבועות חשובים בַּהִיסְטוֹרְיָה היהודית. בי"ז בתמוז הִבְקִיעוּ הָרוֹמָאִים את חומות ירושלים. הקרבות בתוך העיר נמשכו שְׁלוֹשָׁה שבועות עד תִשְׁעָה בְּאָב. אז הוּחְרַב בית המקדש. מִסיבָּה זאת קוראים לימים בין י"ז בתמוז לתשעה באב "שלושת השבועות" או " יְמֵי בֵּין הַמְצָרִים".

במהלך שלושת השבועות האלה רבים נוהגים  מִנְהֲגֵי אֲבֵלוּת, למשל יש הנִמְנָעִים משמיעת מוזיקה או מתִסְפוֹרת חדשה. בחלק מהקהילות נוהגים לא להתחתן באותם ימים.  

נִמְנָעִים – מעכבים את עצמם מלעשות.

הִבְקִיעוּ – פרצו אל, כבשו. 

נְשִׂיא המדינה ראובן ריבלין נִפגש בבית הלבן עם נְשִׂיא ארצות הברית

נְשִׂיא המדינה ראובן ריבלין נִפגש בבית הלבן עם נְשִׂיא ארצות הברית

נְשִׂיא המדינה ראובן ריבלין נפגש ביום שני עם נְשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הפגישה הִתְקַיְימה בַּבַּיִת הַלבָן והיא אָרְכָה שעה וארבעים דקות, זמן רב מֵעֵבֶר לַמתוּכְנָן.

בְּפֶתַח הפְּגישָה אמר נְשיא ארה"ב כי ארצות הברית מְחוּיֶבֶת לישראל וכי לאיראן לא יהיה נֶשֶׁק גַרְעִינִי בתקופת נְשִׂיאוּתוֹ.  ריבלין הֵשיב לג'ו ביידן: "ההַצְהָרָה שלך מַַבְהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן".

נשיא ארה"ב המשיך ואמר: "הצֶוֶות שלי עומד בְּקֶשֶׁר רָצִיף עם הממשלה החדשה בישראל. אני מְצַפֶּה לְאָרֵח את ראש הממשלה בנט בבית הלבן בקרוב מאוד. ישראל וארצות הברית יַמשיכו לעבוד יחד כדי לְקַדֵם שלום ויַצִיבות באֵזור".

 

הבַּיִת הַלבָן - המעון הרשמי ומקום העבודה העיקרי של נשיא ארצות הברית.

נֶשֶׁק גַרְעִינִי – נשק שהכוח שלו הרסני.

רָצִיף - שבא בזה אחר זה בלי הפסקה.

האדם הקדמון שלא הִכַּרְנוּ

האדם הקדמון שלא הִכַּרְנוּ

תגלית הִיסְטוֹרִית: סוג חדש של אדם, שלא היה מוכָּר למדע הִתְגלה בַּאֲתַר החפירות " נֶשֶׁר רַמְלָה", בְּאֵזוֹר מִפְעַל הַמלֶט בעיר רַמְלָה. חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומהאוניברסיטה העברית, שעסקו בחפירות באזור, הִתְקַשוּ להאמין לְמַרְאֵה עֵינֵיהֶם: בעומק של כשמונה מטרים נֶחְשְׂפוּ עצמות של אדם קדמון חדש.

לפי החוקרים מְדובָּר באדם שחי בארץ עד לפני 130 אלף שנה. הוא שׁוֹנֶה מאוד מהאדם המודרני: מבנה הגולגולת אחר לַחֲלוּטִין, אין לו סַנְטֵר והשיניים שלו גדולות מאוד.

החוקרים סבורים שקבוצת האדם הקדמון " נֶשֶׁר רַמְלָה " היא הקבוצה שממנה התפתחו רוב התושבים בעולם. סוג האדם הזה הוא הגֶשֶׁר שבין תושבי אסיה ואירופה.

נֶחְשְׂפוּ- התגלו.

לַחֲלוּטִין – לגמרי.

הקורונה עֲדַיִין כאן: עֲלִייה בְּמִסְפַּר הנדבקים

הקורונה עֲדַיִין כאן: עֲלִייה בְּמִסְפַּר הנדבקים

את המסֵכות אמנם הֵסַרְנוּ, אך אסור לנו לִשכוח שהקורונה עֲדַיִין קַיֶימֶת בעולם וגם בישראל. בימים האחרונים אוּבְחֲנוּ בישראל 322 אנשים שנדבקו בנְגִיף, רובם ילדים ונוער שלא התחסנו. בגלל החֲשָש מהִתְפָּרְצוּת מְחוּדֶשֶת של הקורונה, משרד הבריאות מַמְלִיץ לְחַסֵן בני 15-12.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי בממשלה מתייחסים לעלייה בַּתחְלוּאָה בקורונה כְּהִתְפָּרְצוּת חדשה של הנגיף. "המטרה שלנו היא לקטוע אותה, לקחת דלי מים ולשפוך על הָאֵשׁ כשהיא עוד קטנה", הוסיף.

בנט קרא לָאֶזְרָחִים לְהִימנע מנסיעות לא חִיוּניוֹת לחו"ל: "אני מבקש מִמי שלא צריך לצאת לחו"ל - שלא יֵיצֵא", והוסיף: "אנחנו קוראים לכל הילדים ובני הנוער מגיל 12  וָמַעְלָה להתחסן בהקדם האפשרי". עוד אמר בנט כי הוא "ממליץ לָשׁוּב ולעטות מסכות במקומות סגורים".

 

תחְלוּאָה – מספר האנשים החולים.

חִיוּניוֹת – הכרחיות, שאי אפשר בלעדיהן.

הקיץ מתחיל רִשְׁמִית

הקיץ מתחיל רִשְׁמִית

ה-21 ביוני – יום שני שחל לפני יומיים – הוא היום הארוך ביותר בשנה. יום זה  מְסַמֵל גם את ההתחלה הָרִשְׁמִית של הקיץ בחצי כדור הארץ הצפוני. ביום זה  השמש מְאִירָה את השמים למשך הזמן הארוך ביותר. אם יש לכם תוכניות שמצריכות אור יום – זה היום המתאים יותר.

ומה לגבי חצי הכדור הדרומי? תושבי החצי הדרומי יֵיאלצו להמתין בסבלנות לעוד חצי שנה בדיוק, ל- 21 בדצמבר, שהוא היום הארוך ביותר בשנה בחצי הכדור הדרומי.

 

רִשְׁמִית – מטעם השלטונות המוסמכים.

קוֹלוֹרָבִּי במשקל כָּבֵד

קוֹלוֹרָבִּי במשקל כָּבֵד

אבי אלמוגי מזיכרון יעקב הוא חַקְלַאי בעל ניסיון. אלמוגי נדהם לגלות כי הקולורבי שאותו שתל עם נְכָדָיו גדל לִמְמַדים עֲצוּמִים והגיע למשקל של 7 ק"ג. כְּשֶׁהִתְגלה הַגודֶל העצום של הקולורבי, התאספו כל הנכדים בגינת הַירק כשהם נרגשים ומתפעלים.

סיפר אלמוגי: "טִיפַּחְתי בחצר הבית שלי בּוּסְתן פירות ולצידו גינת ירק, ובהם אני ונכדיי מגדלים פירות וירקות. אני מלמד אותם את שְׁלַבֵּי הגידול והם שותפים בכל התהליך. חשוב ללמד את הדור הצעיר שפירות וירקות לא גדלים על המדפים בַּסוּפֶּר".

למעוניינים לנסות ולגדל קולורבי כזה או אפילו קטן יותר, מסביר אלמוגי: "התנאים לגידול הם אדמה עשירה בְּזֶבֶל אורגני, הַשְׁקָיָה סְדִירָה ודִישון נוזלי. חשוב ששטח הגידול יהיה באוויר פתוח וּבְשמש גלויה".

קולורבי מכיל כמות גבוהה של אַשְׁלְגָן, סִידָן וְגַם וִיטָמִין סִי.

הממשלה ה-36 יוצאת לדרך

הממשלה ה-36 יוצאת לדרך

ביום ראשון השבוע הוּשְׁבְּעָה ממשלה חדשה, ממשלת ישראל ה-36, שמכונה גם ממשלת בנט-לפיד. בממשלה מכהנים 27 שרים.  בזה אחר זה עלו שרי הממשלה החדשה לדוכן הנואמים בכנסת, נִשְׁבְּעוּ אֱמוּנִים למדינת ישראל ואמרו: "אני מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא את תפקידי כחבר ממשלה ולקיים את החלטות הכנסת".

אחרי יותר מ-12 שנים רְצוּפוֹת של שִלְטון הליכוד בראשות בנימין נתניהו וארבע מַעַרְכוֹת בחירות בשנתיים – הממשלה החדשה יוצאת לדרך. בממשלה החדשה 8 מִפלגות: יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, תִקווה חדשה, מרצ ורע"מ. ראש הממשלה בשנתיים הראשונות יהיה נפתלי בנט. ראש הממשלה החֲלִיפִי יהיה יאיר לפיד, שיְכַהֵן תחילה כשר החוץ. הממשלה החדשה היא הממשלה הראשונה בתולְדות מדינת ישראל שבה מִפלגה ערבית.

ראש הממשלה החדש נפתלי בנט אמר כי זאת תהיה ממשלה שתעבוד לְמַעַן כל הציבור הישְׂרְאלי – דָתיים, חילונים, חרֵדים, ערבים – ללא יוצא מן הכלל, והוסיף "כאיש אחד נפעל יחד, מתוך שוּתָפות ואַחְרָיות לְְאומית, ואני מַאֲמין שנעשה ונצליח".

 

נשבעו אֱמוּנִים – נשבעו שיהיו נאמנים ומסורים (למדינת ישראל).

לְמַעַן – לטובת.

מוֹרידים את המסֵכות

מוֹרידים את המסֵכות

אומרים שלום למסכות קצת יותר משנה אחרי שהן נכנסו לחיינו. מַנְכַּ"ל משרד הבריאות חתם על צַו המבטל את חובת עָטִית המסכות ברוב הַחֲלָלִים הסגורים - ובכך הוּסְרָה הגבלת הקורונה האחרונה שעוד הייתה בתוקף. עם זאת במקרים בודדים כן יש להמשיך לעטות מסכה, למשל בטיסות.

מַנְכַּ"ל – מנהל כללי.

צַו – הוראה.

שבוע הספר העברי תשפ"א

שבוע הספר העברי תשפ"א

שבוע הספר יצא לדרך. השנה הָאֵרוּעַ מְרַגּש במיוחד, לאחר שהוא בוּטל בשנה שעברה בגלל מגפת קורונה. בֶּעָרִים בְּרַחֲבֵי הארץ נֶעֶרְכוּ לחודש הקריאה עם שְׁלַל פְּעִילוּיוֹת לילדים, להורים ולכל המשפחה.

שבוע הספר העברי הוא אירוע המתקיים בישראל מדי שנה במהלך חודש יוני, במסגרתו מוכרים ספרים במחירים מוּזָלִים.

האירוע הראשון של פתיחת דוכנים למכירת ספרים מוּזָלִים ברחוב נערך לפני 95 שנים ושמו היה אז "יום הספר העברי".

 

שְׁלַל פְּעִילוּיוֹת – פעילויות רבות.

יצחק הרצוג הוא הנשיא ה-11 של מדינת ישראל

יצחק הרצוג הוא הנשיא ה-11 של מדינת ישראל

הכנסת בָּחֲרה ביצחק הרצוג לתַפְקִיד הנָשׂיא ה-11 של מדינת ישראל. 87 מחברי הכנסת בחרו בהרצוג. 26 חברי כנסת בחרו במרים פרץ. 6 חברי כנסת נִמְנְעוּ. ההַצְבָּעָה הייתה חֲשָאִית.

הרצוג נולד בתל אביב, שם גדל והתחנך. הוא הבן של חיים הרצוג – הנשִׂיא השישי של ישראל. סבו, הרב יצחק הלוי הרצוג, היה הרב הרָאשי האשכנזי הראשון של מדינת ישראל.

בִנְאוּמוֹ לאחר הנִיצָחוֹן אמר הרצוג, בין השאר: "בחֶֶרְדַת קוֹדֶש ובהִתְרַגְשוּת גדולה, הנני מְקבל עליי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד. אני מבקש לְהוֹדוֹת לכל אחת ואחד מחברות וחברי הכנסת על הָאמון שנְתַתֶם בי. אני מקבל עליי את האַחְרָיוּת הכְּבֵדָה שהִטַלְתֶם על כְּתֵפָיי, מקבל את הזְכוּת לְשָרֵת את הציבור הישְׂרְאלי כולו, בתפקיד רָם ונִישָׂא זה".

 

נִמְנְעוּ – לא הביעו דעה בעד או נגד בהצבעה.

חֲשָאִית – שאינה גלויה, שנעשתה בסתר.

בני נוער מבלים כ-12 שעות מול מַסְכִּים, ופחות משעה בַּשמש

בני נוער מבלים כ-12 שעות מול מַסְכִּים, ופחות משעה בַּשמש

קְלָס, מַחֲנַיים, חיי שרה וְגוּמִי – אלה הם רק חלק ממשחקי הילדות שכמעט נֶעֶלְמוּ. מאז פָּרְצוּ לחיים שלנו הטלפונים הסלולריים והמחשבים, משחקי החצר עברו לבתים, והילדים – כמעט לא יוצאים החוצה.

נועם לוי, תלמיד כיתה ז' מבית שאן מסביר מדוע הוא מַעֲדִיף משחקי מחשב: "כשאתה מְשַׂחֵק בחדר אתה יכול לְשַׂחֵק עם חברים בכל מקום בארץ. יש לי חבר שלמד איתי בכיתה עד השנה שעברה ובתחילת השנה עבר לטבריה ואנחנו עדיין בְּקֶשֶׁר כי אנחנו משחקים יחד במחשב".

עַל רֶקַע הדברים הללו, אין זה מַפְתיע שחוקרים מצאו כי בני נוער בגיל 13־18 משתמשים במחשב ובטלפון כ־12 שעות ביום. כְּמַחֲצִית מהילדים מְבַלים בַּחוּץ פחות משעה ביום.

הַשימוּשׁ הַממושך בְּמַסְכִּים עשוי לפגוע בבריאות העיניים, ולתופעות כמו טִשְׁטוּשׁ ראייה, ואף להאיץ הִתְפַּתחוּת של קוצֶר רְאִייה בקרב ילדים ונוער.

 

מַפְתיע- בא פתאום אל מי שלא היה מוכן לו.

מַחֲצִית – חצי.

סִין תאפשר לבני זוג להביא לעולם עד שלושה ילדים

סִין תאפשר לבני זוג להביא לעולם עד שלושה ילדים

בסין חיים 1.411 מִילְיַארְד איש והיא המדינה הַמְאוכְלֶסֶת ביותר בעולם.

לפני כ- 40 שנה החליטו בסין לֶאֱסור על בני זוג לְהָבִיא לָעוֹלָם יותר מילד אחד. זאת הייתה החלטה שנחשבה בעיני רבים לא אֱנוֹשִׁית. ההחלטה נוֹעֲדָה לעצור את החשש להתפוצצות אוכלוסייה, שהיה קיים אז בסין.  

לפני כ-5 שנים חלה הֲקָלָה מסוימת, והוחלט לְאַפְשֵׁר לזוגות נְשׂוּאִים להביא לעולם שני ילדים במקום אחד בלבד. אבל למרות הַצִּפִּיוֹת לזינוק בַּילודה, הַשינוי בהחלטת המדינה לא הביא לתוצאות הָרְצוּיוֹת.

השבוע חל שינוי נוסף: סין הודיעה כי היא עוברת ל"מדיניות שלושת הילדים", כל זוג נשוי יוכל מעכשיו להביא לעולם שלושה ילדים. השינוי מגיע בעקבות נְתוּנִים שמראים על המשך הצְנִיחָה בכמות הלידות. סין עלולה לעמוד מול צְנִיחָה בלתי ניתנת לעצירה באוכְלוּסִייה ויש חשש שהצעירים לא יהיו מסוגלים לתמוך באוכלוסייה המזדקנת ולספק את צורכי המִחְיָה של המדינה כולה. 

בעקבות הודעת הממשלה אנשים רבים בסין אמרו שהם לא יכולים להרשות לעצמם להביא אפילו ילד אחד או שניים. הסיבה לכך היא שגידול ילדים בסין - יקר.

 

אֱנוֹשִׁית – שקשורה לתכונת האדם.

נוֹעֲדָה – יוחדה למטרה מסוימת.

התפוצצות אוכלוסייה – מצב שבו המספר של כלל התושבים גדל בקצב מהיר יותר מתפוקת המזון.

הֲקָלָה – הפחתת הכובד.

הַבְּחִירוֹת לִנְשִׂיאוּת

הַבְּחִירוֹת לִנְשִׂיאוּת

הבחירות ה-17 לנשיאות ישראל נערכות היום, יום רביעי.  בבחירות אלו יִבְחֲרוּ 120 חברי הכנסת את הנשיא ה-11 של מדינת ישראל. הנשיא נבחר בבחירות חֲשָׁאִיוֹת לתקופת כְּהונה אחת בת שבע שנים. כדי לְהִיבָּחֵר לנשיאות צריך לקבל 61 קולות, ואם אף מועמד לא מגיע ל-61 הקולות,  נערך סיבוב נוסף. תפקידו של הנשיא הוא  יִיצוגִי וְסִמְלִי בעיקרו.  הנשיא נותן ביטוי לאחדות העם.

יש שני מועמדים לנשיאות:  מרים פרץ, כלת פרס ישראל ואשת חינוך שֶׁשָׁכְלָה  שניים מבניה, ויצחק הרצוג, יושב ראש הסוכנות היהודית והשר וחבר הכנסת לשעבר. הרצוג הוא הבן של חיים הרצוג, נשיא מדינת ישראל השישי.

 

בחירות חֲשָׁאִיוֹת – בחירות שבהן לא ידוע מה בחר כל אחד מהמצביעים והן באות להבטיח כי המצביע בוחר בדעתו האמיתית. 

יִיצוגִי – שעיקרו לייצג את המדינה.

רוב מִגְבְּלוֹת הקורונה הוּסְרוּ

רוב מִגְבְּלוֹת הקורונה הוּסְרוּ

בגלל הַירידה בְּהֶיקף הַתַחְלוּאָה בנגיף קורונה החליטו במשרד הבריאות להסיר את רוב מגבלות הקורונה. המשמעות היא שֶׁניתן לְהִתְכַּנֵס בכל מקום, כולל ילדים ולא מְחוּסנִים, ובלי כל מִגְבָּלוֹת מיוחדות של ריחוק חברתי, חוץ מִמסכות.  חובת עֲטִית מסכות במקומות סגורים נמשכת עד לדיון בנושא בשבועיים הקרובים. במשרד הבריאות מַעֲדִיפִים לחכות מעט כדי לראות שאין התפרצות חדשה של נגיף קורונה

במשרד הבריאות עִדְכְּנוּ כי בישראל נותרו רק 352 חולים פעילים והתחלואה הַיומִית נמוכה מאוד.

תַחְלוּאָה – כמות החולים בקרב התושבים.

לְהִתְכַּנֵסלהיאסף, להתקבץ.

מכבי חיפה זכתה באליפות המדינה בכדורגל

מכבי חיפה זכתה באליפות המדינה בכדורגל

מכבי חיפה היא אלופת המדינה בכדורגל. אחרי עשר שנים ארוכות של צִפִּיוֹת וְאַכְזָבוֹת זכתה מכבי חיפה שוב באליפות המדינה, בזכות הניצחון 2:3 על הפועל באר שבע בְּמַחְזוֹר הסִיום של העונה.

תמונה אחת שהתרחשה במגרש לא תִימָחק עוד הרבה שנים. מְדובָּר ברגע שבו  עופרי ארד, בלם מכבי חיפה, לקח את אביו החולה על כיסא גלגלים והוביל אותו לעבר מֶרְכַּז המגרש. "לפני שיצאתי מהבית הבטחתי לו שאנחנו לוקחים אליפות. והתכוונתי לעמוד בזה", אמר עופרי ארד. אביו של עופרי נלחם במחלה הקשה כבר כמה שנים.

חוזרים לשִׁגְרָה: הפסקת אש בין ישראל לחמאס

חוזרים לשִׁגְרָה: הפסקת אש בין ישראל לחמאס

הַפְסָקַת האש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקֶף  בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר, ובאופן מהיר היא החזירה לשִׁגְרָה את תושבי ישראל שֶׁרָצוּ לְהֵירגע  אחרי 11 ימי לחימה במבצע "שומר החומות".   

בסוף השבוע הַשִמְשִׁי יצאו תושבים רבים לחופי הים, לשמורות הטבע ולגנים הלאומיים. אחרים חזרו למרכזי הקניות, והיו אף כאלה שביקרו באזור עוטף עזה.    

גם במערכת החינוך חזרו לשגרת לימודים, וזאת לאחר ימים ארוכים בממ"דים ובמקלטים.    

המורה, יהיה שלום עם עזה? מה לא יהיו טילים היום? שאלו תלמידי בית הספר "מעגלים" בשדות נגב שבעוטף עזה את המורות והמורים כשחזרו לבית הספר.  

 

שִׁגְרָה – הרגל.

נכנסה לתוקֶף -  חל עליה מעמד מחייב.

30 שנה לְמִבְצַע שְׁלֹמֹה

30 שנה לְמִבְצַע שְׁלֹמֹה

במלאת 30 שנה למבצע שלמה, פרסם אַרְכִיוֹן צה"ל תמונות וּמִסְמָכִים על המבצע הזה  לְהַעֲלָאַת יהודי אתיופיה לישראל. המבצע נָחַל הצלחה: בתוך 36 שעות הועֳלוּ לישראל כמעט 15 אלף יהודים באמצעות כ-30 מטוסים.

מה הייתה הסיבה למבצע שלמה? אפשר ללמוד על כך מֵעִיוּן במסמכים שמתפרסמים עכשיו. בפקוּדַת  המבצע נכתב אז: "המצב הפנימי באתיופיה מְרַמז על קֵץ שלטונו של השליט הנוכחי, וּמֵטִיל צל כבד על עתיד האוכלוסייה היהודית שם".

מי שֶׁפִּיקד אז על המבצע בשטח היה בֶּנִי גַנְץ, המכַהֵן כיום כשר הביטחון. החיילים בפיקודו של גַנְץ אִבְטְחוּ את המטוסים הישראליים באתיופיה והם גם תִיעֲדוּ את רִגְעֵי הַשִׂיא של המבצע: הַהֲכָנוֹת לַהַמְרָאָה, הִנְחִיתָה בְּאֶתְיוֹפְּיָה והרגע שבו העולים הראשונים הגיעו לשדה התעופה והתחילו לעלות על המטוסים.

בַּהַקְלָטוֹת על המבצע נשמע קולו של בֶּנִי גַנְץ כשהוא מספר בהתרגשות: " אִמי ניצולת השואה אמרה לי: 'אתה יודע איזה כבוד יש לך?' הבנתי שעשיתי משהו הִיסְטוֹרִי".

 

אַרְכִיוֹן - מָקום שבו שומרים תעודות ומִסמכים חשובים.

נָחַל הצלחה – הצליח.

עִיוּן - קריאה בתשומֶת לב.

מֵטִיל צל – מחשיך.

תִיעֲדוּ – אספו חומרים על המעשה שהיה.

מֶדַלְיַת זהב הִיסְטוֹרִית לשחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו

מֶדַלְיַת זהב הִיסְטוֹרִית לשחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו

אנסטסיה גורבנקו, השחיינית הישראלית בת ה-17 ממכבי קרית ביאליק, זכתה בתואר אלופת אירופה. היא קבעה שִׂיא ישראלי של 2:09.99 בְּמִשְׂחֶה ל-200 מְעורָב אישי.

"ממש קשה לי לְעַכֵּל, אני עדיין נורא מופתעת ומעכלת לאט לאט", אמרה גורבנקו לאחר שקיבלה את המדליה. "זה היה חשוב לי נורא, לא בשביל עצמי אלא בשביל המדינה. להיות אלופת אירופה עם דגל ישראל זאת גאֲוָוה גדולה. היה חשוב לי נורא לְהוֹכִיחַ לכולם פה שאנחנו מדינה חזקה", הוסיפה השחיינית.

אנסטסיה גורבנקו, זכתה בעבר במֶדַלְיַת זהב במשחקים האולימפיים לנוער בְּמִשְׂחֶה זה, וכן בשתי מדליות כסף באליפות אירופה לנוער. כעת, זו מֵדַלְיָה ראשונה שלה בתחרות בוגרים גדולה.

 

מִשְׂחֶה מְעורָב אישי– תחרות שחיה המשלבת את כל הסגנונות: פרפר, גב, חזה וחופשי. על השחיין לבצע מרחק שווה בכל סגנון.

מבצע " שׁוֹמֵר החומות"

מבצע " שׁוֹמֵר החומות"

המבצע הצבאי של צה"ל ברצועת עזה, המכונה בשם " שׁוֹמֵר החומות", הֵחֵל לפני כעשרה ימים.  המבצע הֵחֵל לאחר שארגוני הטרור הַפָלַסְטִינִים בהובלת חַמַאס פתחו בִּירִי רקטות לעבר אזור ירושלים ועוטף עזה, ובהמשך גם למרכז הארץ.

המטרה של צה"ל במבצע היא לפגוע בחַמַאס וּלְשַׁקם את הַהַרְתָעָה של ישראל מול אִרְגוני הטרור ברצועת עזה.

בעקבות צְלִילֵי הָאַזְעָקוֹת, המַטחִים והיֵירוּטִים שנשמעים במהלך המבצע שָׁבוּ מאות אלפים תלמידים בְּעַל כורְחָם ללמוד מרחוק בזום.

"הלמידה בימים האלו מורכבות הרבה יותר מהלמידה בתקופת הקורונה. קשה להתרכז וללמוד כשיש פיצוצים ואזעקות", אמרה פרטוש שלומדת בכיתה י"א בתיכון אמי"ת בשדרות.

גל ירמוס, תלמיד י"ב מנס ציונה, מבקש שמשרד החינוך יבוא לקראת התלמידים. "עברנו שנה קשה וארוכה שבה נאלצנו להתמודד עם אֵין-סְפור קשיים", הסביר.

 

לְשַׁקם- להחזיר למצב הקודם.

הַרְתָעָה- איום שמטרתו למנוע לעשות מעשה לא רצוי.

בְּעַל כורְחָם – שלא מרצונם.

אֵירוֹוִיזְיוֹן 2021: ישראל עלתה לַגמר

אֵירוֹוִיזְיוֹן 2021: ישראל עלתה לַגמר

עֵדֶן אלנה, הנציגה הישראלית לאירוויזיון, העפילה לַגְמָר בתחרות הזמר של האירוויזיון עם השיר Set Me Free.  "אני מאוד שמחה ומתרגשת", מסרה אלנה. "תודה לכולם על התמיכה בתקופה כל כך רגישה ומורכבת למדינה. אני מאושרת להביא גאווה לישראל ולעמוד על הבמה הגדולה בעולם עם דגל ישראל. זה ההישג האמיתי בשבילי".

התחרות תתקיים בעיר רוֹטֶרְדם בהולנד. הולנד הייתה אמורה לארח את התחרות לפני שנה, אך זו בוטלה בְּשֶׁל מגפת הקורונה.

 

גְמָר – סוף, סיום.

מחפשים מים במדבר? עדיף שיהיה חמור בסביבה

מחפשים מים במדבר? עדיף שיהיה חמור בסביבה

מחקר שהתפרסם לאחרונה מלמד על תפקיד לא מוכָּר של בעלי חיים גדולים במדבר. המחקר מַצְבִּיעַ עַל הַחֲשִׁיבוּת של בעלי חיים גדולים בשמירה על מִינִים של בעלי חיים אחרים.

החוקרים עקבו אחר המתרחש במדבריות בצפון אמריקה  ותיעֲדוּ את המתְרַחֵשׁ סְבִיב בארות שחפרו בעלי חיים גדולים. התברר להם כי חמורים, סוסים, פילים ואוכלי עשב גדולים אחרים חופרים בארות שיכולות להגיע לעומק של עד שני מטרים. בארות אלה מהוות מוֹקֵד מְשִׁיכָה לְמִגְוָון בעלי חיים אחרים. החוקרים תיעדו קרוב ל-60 מינים אחרים של בעלי חיים ששותים מהבארות שחפרו בעלי החיים הגדולים.

גילויים אלה מצביעים על התפקיד החשוב שיש לבעלי החיים הגדולים בְּעִיצוּב הנוף המדברי.

 

מוֹקֵד – מרכז.

עִיצוּב – מתן צורה

הַסְלָמָה במצב הביטחוני

הַסְלָמָה במצב הביטחוני

אחרי ימים מְתוּחִים פָּרַץ ביום שני, יום ירושלים, סֶבֶב אלים נוסף בין ישראל לארגון הטרור חַמַאס. מתחילת הסבב שוגרו משטח רצועת עזה לישראל כ-1000 טילים. אזרחים נפגעו והובְהֲלוּ לבתי החולים.

מאז יום שני צה"ל מֵגִיב בְּסִדְרַת תקִיפוֹת במסגרת מבצע "שומר החומות".  היְעָדִים המרכזיים הם סִיכּוּל בְּכִירִים בארגוני הטרור, תקיפת יעדים תַּת-קַרְקָעִיים והתמקדות בבניינים רַבֵּי קומות.

מַטחי הטילים קטעו את הַחֲזָרָה לשגרה של תלמידי ישראל. הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים מבוטלים ביישובים רבים.

 

הַסְלָמָה – החמרה במצב.

יְעָדִים - הישגים מוגדרים הנדרשים לצורך התקדמות להשגת מטרה כללית

סִיכּוּל – פעולה צבאית המכוונת להתנקשות בפעילי טרור.

תַּת-קַרְקָעִיים - שנמצאים מתחת לפני הקרקע.

משרד הבריאות נערך לְמַתן חיסון נגד קורונה לבני 16-12

משרד הבריאות נערך לְמַתן חיסון נגד קורונה לבני 16-12

רשות התרופות והמזון של ארצות הברית אישרה את השימוש בחיסון של חברת פייזר נגד נגיף קורונה בקרב בני 12 עד 16. עד היום אישרה רשות התרופות את השימוש בחיסון לבוגרים בני 16 ומעלה. את החיסון יתנו לבני נוער בשתי מנות, בְּהֶפְרֵשׁ של שלושה שבועות.

ב-12 החודשים האחרונים אובְחֲנוּ בעולם כמיליון וחצי ילדים ונערים בגילי 17-11 שנדבקו בנגיף. רובם ככולם לא חָווּ תסְמִינִים קשים.

משרד הבריאות בירך על האישור, וכעת הוא נערך להרחבת מבצע החיסונים הישראלי לְגִילָאֵי 16-12.

 

מַתןנתינה.

תסְמִינִים – תופעות שמסמנות מחלה.

ראובן ריבלין מְגַלֵם את נשיא המדינה הראשון בסדרה "פלמ"ח"

ראובן ריבלין מְגַלֵם את נשיא המדינה הראשון בסדרה "פלמ"ח"

הבית הרשמי של נשיא המדינה ראובן ריבלין הפך בימים האחרונים לאתר צילומים של סדרת הטלוויזיה "פלמ"ח". הסדרה מספקת הֲצָצָה לעולם של הצעירים בשנים שלפני הקמת המדינה. הכוכב המפתיע במהלך הצילומים היה הנשיא עצמו שמְגַלֵם בסדרה את הדמות של הנשיא הראשון, חיים ויצמן.  

"הנשיא ריבלין מְיַיצג את החיבור בין העבר להווה", אמרה מנכ"לית ההפקה אורלי אטלס כץ והוסיפה: "הסדרה פלמ"ח מחברת בין הנוער היום לדור תש"ח, הדור שהקים את המדינה. אנחנו נרגשים בהשתתפותו של כְּבוֹד הנשיא בסדרה".

 

מְגַלֵם – מציג דמות בסרט או במחזה.

אסון הר מירון

אסון הר מירון

ביום חמישי בלילה, ליל ל"ג בעומר, התרחש אסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. גברים וילדים נפגעו בְּשֶל הצְפִיפוּת והדוֹחַק.

הממשלה הֶחְליטה לקיים ביום ראשון שלאחר האסון יום אֵבֶל לאומי. דִגְלֵי המדינה הוּרְדוּ לחֲצי התוֹרֶן במבני ציבור, בבְסִיסֵי צה״ל ובנציגויות ישראל בחו״ל.

רָאשֵי מדינות מהעולם שלחו הודעות תַנְחוּמִים למשפְּחות הנִפְגָעִים ולעם בישראל ואִיחֲלו הַחְלָמָה לפְּצועים. יש הקוראים למינוי ועדת חקירה ממלכתית, כדי לחקור את האירוע.

 

תוֹרֶןמוט גבוה שקושרים אליו דגל או מפרש.

תַנְחוּמִים – דברי נחמה.

יום ירושלים בסימן 54 שנים לאיחוד העיר

יום ירושלים בסימן 54 שנים לאיחוד העיר

יום ירושלים הוא יום חג לאומי לציון איחוד העיר ירושלים תחת רִיבּוֹנוּת ישראלית לאחר מלחמת ששת הימים. יום ירושלים יְצוין  השנה ביום שני, כ"ח באייר ,והוא יהיה בסימן 54 שנים לאיחוד העיר.

הָאֵירוּעַ המרכזי של היום הוא ריקוד דגלים, שמתקיים בשעות אחר הצהרים. במהלך אירוע זה, מגיעים לירושלים עשרות אלפי אנשים. החוגגים מקיימים תהלוכה גדולה מְלוּוָה בשירים, ריקודים ודגלים. אירועי היום כוללים גם טקס בגבעת הַתחמושת, שהייתה מאתרי הלחימה הקשים בקרבות בירושלים במלחמת ששת הימים.

ירושלים היא העיר הגדולה ביותר במדינת ישראל. חיים בה כמיליון תושבים.

 

רִיבּוֹנוּתשליטה, סמכות בלעדית.

הקיץ מַגיע ואיתו הנְחָשִׁים

הקיץ מַגיע ואיתו הנְחָשִׁים

הקיץ מֵבִיא איתו גם את עונת הַכָּשׁוֹת הנחשים. ד"ר יוסף נבי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת, אמר כי מִדי שנה מטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו כ- 30 מקרים של הַכָּשׁוֹת נחש.  ד"ר נבי ממליץ לנעול נעליים סגורות ולא להרים סלעים או חפצים כאשר מסתובבים בשטחים פתוחים, מכיוון שמִתחְתם עלולים להסתתר נחשים. הוא גם ממליץ לבעלי חיות מחמד שמאכילים את החיות בחצר לאסוף את כלי האוכל אחרי שהחיות שלהם מסיימות לאכול. " שְׁיָירֵי האוכל מושכים מכרסמים שמושכים נחשים" – הסביר.

 

הַכָּשׁוֹת הנחשיםנשיכות של נחש.

הַדְלָקַת מְדוּרוֹת לכבוד ל"ג בעומר: מה אסור ומה מותר

הַדְלָקַת מְדוּרוֹת לכבוד ל"ג בעומר: מה אסור ומה מותר

בל"ג בעומר צְפוּיִים תנַאי מזג אוויר קִיצוֹניים המַעֲלִים חֲשָׁשׁ לְהִתְלַקחוּת של שרפות. לכן הוציא נְציב הכַּבַּאות צַו האוסֵר על הדלקת מְדוּרוֹת.  הצַו נכנס לְתוקֶף ביום שלישי וְיָפוּג ביום ראשון לאחר מכן.

הצו יָחוּל על כל אֲזוֹרֵי הארץ לְמַעֵט מקומות שקיבלו מֵהָרָשׁוּת לְכַבָּאוּת והצלה אישור להדליק מדורות בשֶטח פתוח. בשטחים שבהם מוּתָר להדליק אש, על המדורה להיות בתוך גוּמָה. המרחק בין מדורה למדורה צריך להיות 300 מטרים לְפחות. אסור להדליק מדורות בקרבת מִבְנה מְגוּרים או בלון גז. כמו כן אסור להדליק מדורות בשטחֵי יַעַר או קוצִים.

ביישובים רבים הִצִיעו לציבור לקיים פעילויות חֶבְרָתִיוֹת קְהילתיות כְּתַחְלִיף למדורות ל"ג בעומר.

 

צַו – פקודה.

לְתוקֶף – לקיום.

יָפוּג – יתבטל.

לְמַעֵט – חוץ מ-

חֲתַלְתוּל חָמוּד או חתול בִּיצוֹת

חֲתַלְתוּל חָמוּד או חתול בִּיצוֹת

זה התחיל כמו טיול משפחתי רגיל של זוג הורים וּבְנָם בן השבע שרצו לטייל באזור עמק חפר. במהלך הטיול הבחינה לפתע הָאֵם בְּגוּר חתולים קטן שנראה חלש וַחֲסַר כוח לזוז.  הילד הִפְצִיר בה לקחת אותו אליהם הביתה ולטפל בו. האם שנִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ על הגור  האומלל הסכימה לבסוף.

בבית נִרְתמָה כל המשפחה  לטיפול בחתלתול החמוד. אך הקטנטן סֵירֵב לאכול את מזון החתולים שקיבל. אחרי שלושה ימים הגיעה לביקור חברה של הבת הבכורה, שהיא גם חובבת חתולים. היא הבחינה מיד שאין מדובר בחתול. "יש לו מֵעֵין ציציות שיער על האוזניים ופרווה שונה לגמרי", הסבירה.

מיד התברר כי מדובר בַּחֲתוּל הביצות, שהיא חיית טֶרֶף שעלולה להיות מסוכנת לבני אדם ואסור לגדל אותה בבית. זאת הייתה הסיבה שה"חתלתול" סירב לאכול, שֶׁכֵּן הוא זקוק לבשר ולא למזון חתולים.

הָאֵם מיהרה להתקשר לרשות הטבע והגנים, והפקח אופיר הגיע לבית המשפחה והעביר את חתול הביצות לטיפול בבית החולים לחיות בר של הספארי. באותו זמן גילו פקחי אזור עמק חפר חתולת ביצות בוגרת, כְּכָל הנרְאֶה אימו של הגור הקטן.

איך הסתיים הסיפור? לאחר שהגור התחזק ואכל בשר, החליטו בבית החולים להשיב אותו אל הטבע, לְאֵזוֹר המִחְיָה שלו. למרבה השמחה החתול ואימו כבר נִצְפּוּ יחדיו.   

 

הִפְצִיר -  ביקש בקשה חוזרת ונשנית.

נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ – ריחמה.

חָזְרָה ללימודים - "מָלֵא מָלֵא"

חָזְרָה ללימודים - "מָלֵא מָלֵא"

בתחילת השבוע נפרדה מַעֲרֶכֶת החינוך מֵהַזוּם וחזרה ללימודים בכיתות בְּמַתְכונֶת מלאה, ללא קַפְּסוּלוֹת.

במסגרת תוכנית החזרה ללימודים מלאים, מִתְבַּטלוֹת הַמִגְבָּלוֹת על מַעֲבַר אנשי צֶוֶות בין הכיתות והקבוצות, וגם מתבטלות הַמִגְבָּלוֹת על מַעֲבַר תלמידים בין כיתות וקבוצות. הַפְּטוֹר מֵעֲטִיָית מַסכָה בשטח פתוח חָל גם במסגרות החינוך. עִם זֹאת, התלמידים עדיין מתבקשים לשמור על כל הַנְחָיוֹת משרד הבריאות: הקפדה על היגיינה, שמירת מרחק ככל האפשר, ועֲטִיָית מסכות במקומות סגורים.

"אני יודעת שהחזרה תהיה קצת שונה ואולי מְאַתְגֶרֶת. למרות החששות אני יודעת שאני וחבריי הולכים לְמַצוֹת את הזמן שנותר לנו על ספסל הלימודים ובהפסקות כדי להשלים חומר לימודי וליהנות מכל רגע בין כותלי בית הספר", אמרה עדי קהתי, תלמידת כיתה ז' בחטיבת הביניים דרכא בניצן.

גם רוי פרץ, תלמיד כיתה ח' באותה חטיבה, סיפר על הַציפִּיות לחזור. "גילינו דרכים חדשות להתמודד עם הלימודים ועם חיי החברה, וכעת אנחנו נמצאים על סף חזרה לְשִׁגְרָה. הַחֲזָרָה מְבורכת, אבל היא מגיעה עם קְשָׁיים, כמו עמידה בזמנים, שיעורים וימים ארוכים יותר".

 

קַפְּסוּלוֹת- כְּמוּסוֹת (בעברית).

מִגְבָּלוֹת – מה שמקשה על היכולת לפעול.

מְאַתְגֶרֶת – מציבה קושי.

לְמַצוֹת – להפיק כל מה שאפשר, לנצל עד תום.

שׂוֹחִים עִם כְּרִישִׁים: הֶפְקֵרוּת שעלולה להיגמר באסון

שׂוֹחִים עִם כְּרִישִׁים: הֶפְקֵרוּת שעלולה להיגמר באסון

כמידי שנה בעונה זו מגיעים כרישים רבים לבקר בְּחוֹפֵי חדרה. הם מגיעים לאזור תחנות הכוח המזרימות מים חמים לים. הכרישים מופיעים בקבוצות ושוהים במים רְדוּדִים. כך, הפכה חדרה למקום עֲלִייה לָרֶגֶל עבור צוללנים, מטיילים וסקרנים, שבאים לַחֲזוֹת בטבע בְּמֵיטָבוֹ. מדובר בתופעת טבע יִיחוּדִית וּמִסְתורית.

למרות הסקרנות והרצון הטוב להכיר את הכרישים מקרוב, רוב המבקרים אינם מודעים לכללי הזהירות הנדרשים. המפגש עם הכרישים אינו צָפוּי או נִשְׁלַט, ועלול לְסַכֵּן את המבקרים. "זה עלול להיגמר באסון", הזהיר אילן בן ארי, מרשות הטבע והגנים, את המתרחצים שהגיעו השבוע לאזור והמשיכו להתקרב לכרישים ללא כָּל פַּחַד.

חשוב לציין שהמפגש עם הכרישים מְסַכֵּן גם את הכרישים, הנמצאים בסכנת הכחדה. לכן אסור לפגוע בהם, להטריד אותם או להאכיל אותם.

 

רְדוּדִים – לא עמוקים.

לַחֲזוֹת – לראות.

נֶזֶק סביבתי: יִישובים מְבַטלים או מְצַמְצְמִים את מדורות ל"ג בעומר

נֶזֶק סביבתי: יִישובים מְבַטלים או מְצַמְצְמִים את מדורות ל"ג בעומר

אחרי שנה תחת מַגפת הקורונה, בְּיִישוּבִים רבים מִתְלַבְּטִים אם לְקַיים את מִנְהַג הַדְלָקַת המדורות כדי לשמר את הַהֲוַוי והגיבוש החברתי של הילדים והנוער או לבטל אותו בגלל זיהום הסביבה.

רֹאשׁ מוֹעֶצֶת גני תקווה, ליזי דלריצ׳ה, הייתה הראשונה שהודיעה לְתוֹשָׁבֶיהָ כי בעיר לא יהיו מדורות. "אנחנו לא מבטלים את חג ל"ג בעומר, אנחנו קוראים לתושבים שלנו לחגוג אותו אחרת", היא אמרה. "אנחנו רוצים לשמור על הָאִיזוּנִים שהטבע דורש, וזאת על רקע צִמְצוּם השטחים הפתוחים והתחממות כדור הארץ".

בזמן שבגני תקווה אסרו לחלוטין את קיום המדורות, בְּעִירִיית ראשון לציון הציעו להחליף את המדורה בפיקניק בטבע. ראש העיר, רז קינסטליך, אמר: "המדורות הן מִפְגע סביבתי. הן תורמות לזיהום אוויר הפוגע בסביבה ובבריאות של כולנו. עִם זֹאת נרצה לְשַׁמֵר את הַחֲוָויָה עם החברים והמשפחה".

בעיריית אריאל הודיעו כי יהיו ארבע נקודות למדורות ל"ג בעומר מחוץ לעיר. "המטרה היא למנוע זיהום אוויר ועשן בתוך שטח העיר", מסרו בעירייה.

 

הֲוַוי – דרך חיים.

אִיזוּנים – מצבים של שיווי משקל.

יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל

יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל

היום (יום רביעי) הוא יום הזיכרון לחַלְלֵי מַעַרְכוֹת ישראל ונִפְגְעֵי פעולות האֵיבָה. בשעה 11:00 תִישָמַע צְפירת זיכָּרון בת שתי דקות. לאחר הצפירה יָחֵלו טִקסי הזיכרון בבתי העָלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאֲתָרֵי ההַנְצָחָה. מיד לאחר הצפירה יחלוף מעל הֵיכַל הזיכרון בהר הרצל בירושלים מַטַס מיוחד של מטוסֵי קְרָב במִבְנֶה חָסֵר.

בערב, בְּצֵאת יום הזיכרון, נעבור מֵאֲוִוירָה של עֶצֶב לְשמחה. יום העצמאות הוא חגיגה ענקית לאוהבי ההופעות, הַהַרְקָדוֹת והשירה בציבור. עם זאת בגלל מגבלות קורונה, בערים רבות בחרו לציין השנה את יום העצמאות באירועים מצומצמים ולא בַּבָּמוֹת הגדולות כמקובל.
כשהכריז דוד בן-גוריון על הֲקָמַת מדינת ישראל, ביום שישי, ה' באייר תש"ח (14 במאי 1948), מָנְתָה אוכְלוּסִיית ישראל 806 אלף נְפָשׁוֹת. השנה, ערב יום העצמאות ה-73, מוערֶכֶת אוכלוסיית ישראל ב- 9 מיליון איש.

 

בתי עָלמין – בתי קברות.

אֲתָרֵי הַנְצָחָה – מקומות לשימור הזיכרון

מַטַס – מפגן מטוסים.

60 שנה לְמִשְׁפַּט אייכמן

60 שנה לְמִשְׁפַּט אייכמן

משפט אייכמן הוא משפט שֶׁהִתְנַהֵל בישראל, ובו הועֳמַד לדין הַפּוֹשֵׁעַ הנָאצִי אדולף אייכמן בגלל מעשיו בשוֹאָה. בסיומו של המשפט נידוֹן אייכמן למוות וְהוּצָא לְהוֹרֵג  בִּתְלִִייה.

אדולף אייכמן היה מִבְּכִירֵי המפקדים הנאצים בגרמניה, ומהאחראים הראשיים לביצוּעַ התוכנית להשמדת יהודים במהלך השואה. הוא ברח לארגנטינה, שם חי עד שנלכד על ידי מַעֲרֶכֶת הביטחון הישראלית והובא לישראל.

המשפט, שנערך לפני 60 שנה, היה נקודת זמן חשובה בְּתוֹלְדוֹת ישראל. עד אז ניצולי שואה הִתְבַּיישו לדבר על השואה, והציבור שחי בארץ לא הבין מה אֵירַע בשואה. בעקבות הָעֲדוּיוֹת של רבים מניצולי השואה, שנשמעו במהלך המשפט, גברה בציבור הישראלי ובעולם בכלל הַהֲבָנָה לְמָה שאירע בשואה, וגם גברה הָרְגִישׁוּת וְהָאִכְפַּתיות כְּלַפֵּי הניצולים.

זיקוקים זה מפחיד: כך תָכִינוּ את כַּלְבְּכֶם ליום העצמאות

זיקוקים זה מפחיד: כך תָכִינוּ את כַּלְבְּכֶם ליום העצמאות

חַיות מַחְמָד מפחדות מרעשי הזיקוקים. ד"ר פול סלון מציע כיצד להרגיע אותן ולעבור את יום העצמאות בשלום.

לפי ד"ר סלון, רעשים חזקים, רְעָמִים, זיקוקי די-נור ואפילו מַטס שעובר מעל שְׁמֵי הארץ, יכולים לגרום לתגובה קיצונית אצל כלבים רבים. התגובה יכולה להיות חוסֶר מנוחה, קפיצה מִגובַה, ריצה פראית ועוד. התְגוּבָה נובעת מכך שחוש השמיעה המפותח של הכלב  מְאפשר לו לִקְלוט קולות שאוזן אֱנוֹשִׁית אינה יכולה לשמוע.

ד"ר סלון מציע לְהַקְדים רפואה למכה. לדבריו, טיול ארוך וּמִשְׂחַק ממושך לפני תחילת הזיקוקים, יעזרו לכלב לִפְרוק מֶתַח מִבְּעוֹד מוֹעֵד.

 

חַיות מַחְמָד – חיות שעשועים.

לְהַקְדים רפואה למכה – להכין פתרון לבעיה צפויה לפני שהתממשה.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אירועי הזיכרון ייפתחו הערב (יום רביעי). בשעה 20:00 תתקיים עצרת הפתיחה במוזיאון יד ושם. מחר (יום חמישי) תישמע צפירה בשעה 10:00. השנה יעמוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן "עד היהודי האחרון - 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית", וזאת על רקע המצוקה הנמשכת של ניצולי השואה שעדיין חיים בקרבנו. רבים מהם סובלים מבעיות של עוני ובדידות, שחלקן רק החריפו בשנה הזאת של מגפת קורונה. הגיל הממוצע של ניצולי השואה החיים בישראל כיום הוא 85 שנים.

החריפו – החמירו.

הכנסת ה-24: חברי הכנסת נשבעו אֱמוּנִים

הכנסת ה-24: חברי הכנסת נשבעו אֱמוּנִים

ביום שלישי, בְּתום שְׁבוּעַיִים מיום הבחירות, הוּשבעה הכנסת ה-24. זאת הפעם הרביעית במהלך השנה האחרונה שבה נערך טקס השבעה של חברי כנסת. לראשונה מאז פְּרוץ הקורונה ההשבעה הייתה בְּנוֹכְחוּת קהל.

בטקס הַהַשְׁבָּעָה מזמין נשיא המדינה את יו"ר כנסת לְהַצְהִיר אֱמוּנִים ולוֹמַר "אני מתחייב לשמור אֱמוּנִים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שְׁלִיחוּתִי בכנסת". יושב ראש הכנסת קורא בפני 120 חברי הכנסת את נוּסח הצהרת האמונים, ואלה קמים בזה אחר זה ואומרים: "מתחייב/ת אני".

בכנסת ה-24 יְכַהֲנוּ 17 חברי כנסת חדשים. גם הם מקווים שֶׁכְּהונתם תַאֲרִיךְ ימים, בניגוד לכנסות האחרונות שבהן חברי הכנסת החדשים כמעט לא הספיקו לטעום דבר מֵהָעֲשִׂיָה בְּמִשְׁכַּן הכנסת.

שעות לפני הַשְׁבָּעַת הכנסת הטיל נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלו היו מספר המַמְלִיצִים הגדול ביותר, את המַנְדָט להרכיב את הממשלה הבאה. "אני מוּדָע היטב לְעֶמְדת רבים בציבור לְפִיהָ על הנשיא לְהִימנַע מֵהֲטָלַת תפקיד על מועמד שיש נגדו כְּתַב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט העליון, ראש הממשלה יכול להמשיך לְשַׁמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום", אמר הנשיא.

 

יו"ר -  יושב ראש (ראשי תיבות).

יְכַהֲנוּ- ישמשו בעבודה חשובה.

מַנְדָט – סַמְכוּת, כוח שנמסר לאדם לבצע פעולות ולהחליט החלטות.

חיסון נגד קורונה בקרב בני 15-12

חיסון נגד קורונה בקרב בני 15-12

חברת התרופות פייזר הודיעה כי החיסון שלה נגד קורונה נמצא בָּטוּחַ וְיָעִיל בְּשִׁיעוּר של 100%, בניסוי שנערך בילדים בגילים 15-12. אף אחד מהנערים שקיבלו את החיסון מִקֶרֶב 2,260 בני הנוער שהשתתפו בניסוי לא נדבק בקורונה. עוד נִמְסַר כי לא דוּוַח על תוֹפְעוֹת לְוַואי מַשְׁמָעוּתִיוֹת. משמעות התוצאות היא שככל הנראה החיסון מתנהג באותה הצורה אצל בני נוער כמו אצל מבוגרים.

אם הכול יתקדם כמתוכנן, בתוך חודשים סְפוּרִים צְפוּיָה מערכת הבריאות להתמודד עם אֶתְגר נוסף בתהליך הַהִתְחַסנוּת מפני נגיף קורונה: חיסון כ-600 אלף ילדים בני 12 עד 15.

 

תוֹפְעוֹת לְוַואי – תופעות שהן בבחינת תוספות שנגררו.

אֶתְגר- קושי, מאמץ.

שבוע לבחירות

שבוע לבחירות

ביום שלישי בשבוע הבא צפויים אזרחי ישראל להגיע למקומות ההצבעה ולבחור את הנציגים שלהם לכנסת. הבוחרים יַעַמְדוּ מאחורי פַּרְגוֹד, יכניסו למעטפה פתק הַצְבָּעָה עם שֵׁם המפלגה שֶׁבה בחרו וישלשלו את המעטפה לקַלְפִּי.

כדי לשמור על בריאות הציבור בתקופת קורונה הגדילו את מספר הקַלְפִּיוֹת ברחבי הארץ, וזאת כדי להפחית את העומֶס. הֲלִיךְ ההצבעה יהיה מהיר יותר וְיִתְקַצרו זמני הַהַמְתנָה. הבוחרים יתבקשו לְחַטֵא את הידיים בכניסה למקום הקלפי.

 

פַּרְגוֹד - מחיצה ניידת.

קַלְפִּי - קופסה להטלת כרטיסי הַצבָּעה לבחירות.

לְחַטֵא – לנקות כדי להשמיד גורמי זיהום.

תַגְלִית מַסְעִירָה במדבר יהודה

תַגְלִית מַסְעִירָה במדבר יהודה

במבצע של רָשׁוּת העתיקות בִּמְעָרוֹת מִדְבַּר יהודה נִמְצְאוּ מִמְצָאִים אַרְכֵיאוֹלוֹגִיים מְרַגְשִׁים: פִּיסות של מגילת קְלָף מתקופת בר כוכבא הכוללים קטעים מהתנ"ך, שֶׁלֶד של ילדה בן 6,000 שנה וגם סל שָׁלֵם – הקדום ביותר בעולם. בנוסף לכך נמצאו גם מַטְמוֹן מַטְבְּעוֹת נדיר עם סְמָלִים יהודיים מִיְמֵי בר-כוכבא – כמו נֵבֶל וְעֵץ תמר, וגם ראשי חיצים וחניתות, אריגים, סנדלים ואפילו מסרקי כינים.

פיסות מגילת הקלף בנות 2000 שנה שנמצאו כתובות ביוונית, והן נחשפו בִּמְעָרַת הָאֵימָה  בנחל חֶבֶר. המערה, התלויה בין שמים וארץ, שׁוֹכֶנֶת בין תהוֹמוֹת, והדרך אליה כְּרוּכָה בִּגְלִישָׁה אֶתְגָרִית. הכניסה למערה אסורה.  

 

תהוֹמוֹת – מקומות עמוקים ביותר, מעמקים.

אֶתְגָרִית – שדורשת יכולת גבוהה ומאמץ.

לְמַעְלָה ממיליון ישראלים השתתפו ביום מעשים טובים

לְמַעְלָה ממיליון ישראלים השתתפו ביום מעשים טובים

יום המעשים הטובים, שהוא יום התנדבות במטרה לעשות מעשים טובים לקהילה ולסביבה, יצא לדרך ביום שלישי. למעלה ממיליון ישראלים השתתפו באלפי פְּעולות התנדבות ברחבי הארץ .

בצֵל משבר קורונה, אנשים ממשיכים בִּמְלוֹא המרץ בעשיית מעשים טובים. יש כאלה שדואגים לקשישים בִּרְכִישַׁת מזון, אחרים דואגים לבעלי החיים הָעֲזוּבִים ברחובות, ויש כאלה שמעבירים שיעורי ספורט ופעילויות בעזרת יִישוּמוֹנִים כדי לְהַנְעִים את הזמן של האנשים שנמצאים בבידוד.

יום המעשים הטובים, שאותו יָזְמָה לפני 15 שנים אֵשֶׁת הָעֲסָקִים הישראלית-אמריקאית שרי אריסון, הפך ליום עולמי. מיליוני איש ממדינות שונות ברחבי העולם משתתפים בו,  דוגמת בְּרָזִיל, טאיוואן, אִיטַלְיָה, ארצות הברית, גרמניה, אַרְגנְטִינָה, רוסיה, פָּנָמָה ועוד.

 

יִישוּמוֹנִים – אַפְּלִיקַצְיות (בלועזית).

קורונה: שִׁגְרָה חדשה

קורונה: שִׁגְרָה חדשה

ישראל יצאה בתחילת השבוע לְשִׁגְרַת קוֹרוֹנָה חדשה. במסגרת הַגְבָּלוֹת שֶׁפִּרְסֵם משרד הבריאות נפתחו מִסעדות, בתֵי הקפה, אוּלמוֹת אירועים, אִצטדיונים ובתי מלון. אִֶזְרְחֵי ישראל יכולים לחזור מחו"ל לארץ בתנאי שיבצעו בדיקת קורונה. אפשר גם לָצאת לחו"ל. ברוב היישובים חזרו תלמידי כיתות ז-י"ב לבתי הספר לפחות יוֹמַיִים בשבוע.  

גל הַהֲקָלוֹת מִתְאַפְשֵׁר בְּשֶׁל השיפור במצב החולים הקשים ובשל מִסְפַּר המתחסנים:  מחצית האוכְלוּסייה בישראל כבר הִתְחַסנה, לפחות בְּמָנָה אַחַת.

"מצב התחְלוּאָה יַחֲסִית יציב. אם זה ימשיך כך - אין סיבה שתהְיֶינָה הַגְבָּלוֹת בפסח", אמרה רֹאשַׁת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שָׁרוֹן אלרעי פרייס; אבל היא גם הוסיפה ש"אם לא נמשיך לשמור על הַהַנְחָיוֹת, אנחנו עלולים לחזור אחורה". פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הדגיש שבכל מה שקשור לקורונה, עדיין רַב הנסתר על הגלוּי. "אנחנו עדיין לא יודעים הרבה דברים", אמר.

 

חו"ל - חוץ לארץ (ראשי תיבות).

ד"ר – דוקטור (בקיצור).

פרופ' – פרופסור (בקיצור).

הבְּחִירוֹת לכנסת ה-24 מתקרבות

הבְּחִירוֹת לכנסת ה-24 מתקרבות

הבחירות לכנסת ה-24 יֵיערכו ביום שלישי ה־23 במרץ 2021, י' בניסן תשפ"א, יָמִים סְפוּרִים לפני ליל הסדר. אלו הן הבחירות הרביעיות בפרק זמן של שנתיים. ה"מְעַרְבּוֹלֶת" הזאת, שאליה נִסְחֲפָה המדינה, מְשַׁקפֶת מצב מדאיג שבו עִנְיְנֵי המדינה מנוהלים בצורה לֹא יְצִיבָה.   

39 רְשִׁימוֹת מועֳמָדִים נרשמו לְהִתְמוֹדֵד בבחירות. בַּעֲרוּצֵי הטלוויזיה והרדיו כבר הֵחֵלו התשדירים של הָרְשִׁימוֹת, ובהם הרשימות מְפִיצוֹת רַעְיוֹנוֹת במטרה לְהַשְׁפִּיעַ על הבחירה של הציבור ב-23 במרץ.

בערוצי הטלוויזיה והרדיו משודרים בימים אלה גם הסברים על סִדְרֵי הַהַצְבָּעָה ביום הבחירות, וניתנות הוראות מיוחדות לבוחרים השוהים בבידוד בשל נגיף קורונה.   

 

יָמִים סְפוּרִים – ימים מעטים.

מְפִיצוֹת – מעבירות לרבים.

באיים הקנריים עדיין משתמשים בשפת שריקות עתיקה

באיים הקנריים עדיין משתמשים בשפת שריקות עתיקה

ב"לה גומרה", אחד הָאִיים הקנָרִיים בָּאוֹקְינוֹס הָאַטְלַנְטִי, ששייכים לספרד  קיימת שפה ייחודית שמתְבַּססת על שְׁרִיקוֹת בִּמְקוֹם דיבורים. השם הָרִשְׁמִי של השפה הוא  "סילבו גומרו".

אַף עַל פִּי שֶׁהשפה מופיעה בתיאורים של מְגַלי ארצות שביקרו בָּאִי לפני כ-500 שנה, הַחוֹקְרִים לא יודעים מה המָקוֹר שלה. הם משערים שהתושבים הקדומים של צפון אפריקה שהגיעו לאזור נהגו לְתַקְשֵׁר בשריקות או בצעקות.

קל להבין מדוע החלו להשתמש בָּאִי בשריקות כדי לתקשר. באי ישנם עֲרוּצִים עמוקים הַחוֹרְצִים את השטח מֵהַפְּסָגוֹת הגבוהות ועד לאוקיינוס, וכל תנועה ביבשה גּוֹזֶלֶת הַרְבֵּה זְמַן וּמַאֲמָץ. שפת השריקה התפתחה כַּחֲלוּפָה טוֹבָה לְהַעֲבָרַת מְסָרִים, שֶׁכֵּן שריקות נשמעות למרחק גדול. 

גם כיום שפת השריקות נמצאת בשימוש. חוק שקיים באי מחייב לכלול את השפה בתוכנית הלימודים של בתי הספר. זוהי שפת השריקות היחידה בעולם שנמצאת בשימוש על ידי קהילה גדולה. באי חיים 22 אלף תושבים.

מָקוֹר – מוצא, המקום שממנו היא הגיעה

חֲלוּפָה - שיכולה לבוא במקום דבר.

מְסָרִים – רעיונות.

שֶׁכֵּן – שהרֵי.

המֶמשלה הֶחליטה: מיום ראשון – לימודים גם בכיתות ז-י

המֶמשלה הֶחליטה: מיום ראשון – לימודים גם בכיתות ז-י

הממשלה הֶחליטה על שוּרה של הֲקָלוֹת נוסָפות במגְִבְּלות הקורונה. הן יִיכָּנסו לתוֹקֶף ביום ראשון. במסגרת ההחלטה הזאת תלמידי כיתות ז-י, יישובים שבהם הַתחְלוּאָה בקורונה נמוכה, חזרו ללמוד בכיתות אחרי חודשים רבים בבית.

שר החינוך יואב גלנט הודיע על רְצוֹנוֹ להחזיר את תלמידי חטיבות הביניים ללימודים עוד השבוע, אולם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיכם עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין, כי תלמידים אלה יָשׁוּבוּ  לבתי הספר רק ביום ראשון הקרוב בְּהֶתְאֵם לְהַמְלָצַת משרד הבריאות.

 

יִיכָּנסו לתוֹקֶף – יתחילו להתקיים.

תחְלוּאָה - המידה של המחלה באוכלוסייה.

צַב השעה: בית החולים לְצַבִּים שבו מנסים להציל את בעלי החיים שנפגעו מהזפת

צַב השעה: בית החולים לְצַבִּים שבו מנסים להציל את בעלי החיים שנפגעו מהזפת

אֵירוּעַ הזיהום החמור, שבו טוֹנוֹת של נפט כִּיסוּ את חופי הים בזפת, לא רק פָּגַע בחופים, אֶלא גם בבעלי החיים. עשרות צבי ים נמצאו בתוך גושֵׁי זפת.

במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים התקבלו עֶשְׂרוֹת צַבִּים לטיפול רפואי דחוף. "כל כמה שעות הגיע צב. 11 צבים ביום אחד – זו כמות מטורפת. הצבים בקושי נָשְׁמוּ, הֵבַנו שאנחנו נכנסים לאירוע מאוד גדול", סיפר ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז, והוסיף: " הַצַּבִּים יכולים לחיות 100-70שנה, אולי אפילו יותר. לְצַעֲרֵנוּ, החיים שלהם מתקצרים בגלל מִפְגעי הָאָדָם לְמִינֵיהֶם". ד"ר לוי מעריך שתוך חודש הם יבריאו ויחזרו לים.

נורית זרחי היא כַּלת פְּרַס ישראל לְסִפְרוּת וְשִׁירָה תשפ"א

נורית זרחי היא כַּלת פְּרַס ישראל לְסִפְרוּת וְשִׁירָה תשפ"א

פְּרַס ישראל הוא פרס שמעניקה מדינת ישראל על הצטיינות בתחום מסוים. את הפרס מעניקים לזוכים ביום העצמאות בטקס מַמְלַכְתי בהשתתפות רָאשֵׁי המדינה.  

כַּלת פרס ישראל לספרות לשנת תשפ"א היא המשוררת והסופרת נורית זרחי. זרחי מְפַרְסֶמֶת ספרים במשך לְמַעְלָה מחמישים שנה. בְּמַהֲלַךְ השנים רָאוּ אוֹר יותר מ-120 ספרים שלה: ספרי שירה, סיפורים, ובעיקר ספרי ילדים. הכתיבה שלה מִתְאַפְיֶינֶת בשפה יִיחוּדִית ובחירה מְקוֹרִית של נושאים. ספריה של זרחי תורגמו לשפות רבות וחלק משירֶיהָ הולְחֲנוּ. היא גם זכתה בפרסים סִפְרוּתִיים רבים.

זרחי, בת ה-79 מִתְגוררת כיום בגבעתיים והיא בִּיתו של הסופר ישראל זרחי. היא נולדה בירושלים ובגיל שש הִתְייתמָה מֵאָבִיהָ. לאחר מותו עברה זרחי לקיבוץ גבַע יחד עם אִימא שלה שהייתה מורה. מאוחר יותר עברה לקיבוץ עין חרוד. לאחר שירותה הצבאי היא למדה באוניברסיטה העברית ועבדה כעיתונאית וּכְמַרְצֶה לְסִפְרוּת באוניברסיטת בן גוריון.

"אני מופתעת ומאוד מאוד מתרגשת", אמרה זרחי כששמעה על זְכִייתה. "מעולם לא חשבתי שאזכה. אבל ההפתעה נעימה וזה מאוד מְרַגש אותי", הוסיפה.  

 

יִיחוּדִית – שאופיינית רק לה.

מְקוֹרִית - שאינה מושפעת מאחרים.

הולְחֲנוּ – חוברה להם מנגינה.

פורים תשפ"א

פורים תשפ"א

חג פורים חל ב-14 באדר לזֵכר הַצָלתם של היהודים מהָמָן הרָשע. חוגגים אותו בשמחה רבה, בתחפּושות ובמסיבות. בירושלים ובערים אחרות מוקפוֹת חוֹמָה חוגגים אותו ב-15 באדר והוא נקרא שוּשַן פורים.

השנה, בגלל מגפת קורונה, החליטו בממשלה להטיל  מִגְבָּלוֹת במהלך החג. לפי דרישת משרד הבריאות תיאָסֵר היציאה מהבית, מֵעֵבֶר לִטְוָוח של קילומטר, בימים חמישי עד ראשון מהשעה 8:30 בערב עד 5:00 בבוקר למוחֳרָת. "הדבר הזה נועד להקטין את הסיכוי למסיבות וְהִתְקַהֲלוּיוֹת בערב ובלילה", אמר ד"ר חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות.

בירושלים החליטו לְהַגְבִּיר את שמחת החג ברחובות. בניינים בעיר הולבשו בתחפושות של מִפְלָצוֹת, וזאת כמֶחְוָוה לְפֶסֶל המפלצת, שהפך לאחד מִסִמְלֵי הַבִּירָה.  ליוֹזְמָה הצטרף גם הבית של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

ומה עוד? לכבוד חג פורים קיבלה הספרייה הלאומית תרומה חשובה: מגילת אסתר נדירה בת יותר מ-500 שנה. היא נחשבת לאחת העתיקות בהיסטוריה ומיוחסת לקהילת יהדות ספרד.

 

מִגְבָּלוֹת – מה שמצמצם את כושר הפעולה.

מנכ"ל – מנהל כללי (ראשי תיבות).

מֶחְוָוה - ביטוי של רצון טוב.

אסון סְבִיבָתִי: זיהום חוֹפֵי ישראל

אסון סְבִיבָתִי: זיהום חוֹפֵי ישראל

מאות טונות של נפט, שנִשְפְּכו כְּכֹל הנִרְאֶה מאונִייה ששָטָה קרוב לחופֵי ישראל, כִּיסוּ את החוֹפִים בזֶפֶת שחורה חצי מוּצָקָה או מוּצָקָה לְגַמְרֵי. הנפט,  זִיהֵם כ-170 ק"מ של חוף מֵראש הנִקְְרָה בצפון ועד אשקלון בדרום.

נועה, בת 20 מהרצליה סיפרה: "אתמול רַצְתִי בחוף והכול נראה נורא. הרגליים שלי היו שחורות לגמרי. אנשים נאספו בצד, שאלתי אותם מה קורה והם סיפרו לי שמלא זפת נאספה כאן ושאם לא נאסוף אותה עכשיו היא תִשְׁקַע ותהרוס את החוף".

זֶהוּ הזיהום הַיַמִי החמור בישראל בעשורים האחרונים. עדיין אין אפשרות לְהַעֲרִיךְ את גודֶל האסון, אך הַשְׁפָּעָתוֹ על בעלי חיים רבים ובתי גידול בטבע צְפוּיָה להיות הַרְסָנִית.

אלפֵי מִתְנַדְבִים יצאו לְנַקוֹת את החוֹפִים שזוֹהֲמוּ בזֶפֶת. במהלך השבוע הצטרפו  למבצע הניקיון גם חיילי צה"ל. פעולות הניקיון יַעַרְכוּ, כנראה, עוד זמן רב. משרד הבריאות קורא לציבור לא להגיע לחופים.

 

מוּצָקָה - בצורה קבועה.

הַרְסָנִית – מזיקה.

 

רֶכֶב חָלָל נַחַת במַאדים

רֶכֶב חָלָל נַחַת במַאדים

סוכנות החלל האמריקאית הִנְחִיתָה במאדים את הרֶכֶב הרובוטי המשוכְלָל "התמדה".

לרכב רובוטי זה יש ארבע מטרות: 1. לזהות סימנים לקיום חיים בכוכב, היום או בעבר; 2. לחקור את האקלים וההיסטוריה של מאדים בכלים מַדָעִיִים; 3. לבחון אפשרות של נְחִיתַת בני אדם על הכוכב; 4. לאסוף דְגִימוֹת כדי להביא אותן לראשונה לכדור הארץ.

ד"ר הלל רובינשטיין מהמרכז לחלל בישראל אמר כי זהו רכב החלל הַמִתְקַדֵם ביותר שנשלח למאדים עד כה.

 

דְגִימוֹת – מבחר מקרי של פריטים לבדיקה, בדרך כלל כדי להסיק מסקנות.

הסערה כאן

הסערה כאן

נֶהֱנִיתֶם מִמזג אוויר אֲבִיבִי בימים האחרונים? מהיום, יום רביעי, גשום, סוער וקר מאוד. במהלך הלילה חָדַר לארץ אוויר קר במיוחד שֶׁהמקוֹר שלו הוא ברוסיה.

לקראת חֲצוֹת (בין שלישי לרביעי) החל לרדת שלג ברמת הגולן ובהרי הגליל, והוא נמשך לאורך כל הלילה. השלג צפוי להתפשט בשעות הקרובות גם להרי המרכז. אחרי שנים ארוכות ללא שלג בַּבִּירָה, גם ירושלים מִתְכּוֹנֶנֶת ללבוש לבן.

ביום חמישי בבוקר עדיין יהיה גשום, קר ומושלָג בהרי הצפון והמרכז. אבל מִשעות הצוהריים הסערה תֵיחָלש והגשמים ילכו וְיִתְמַעֲטוּ.

 

מקוֹרהגורם לתופעה.

חיסון נגד קורונה: הניסוי בְּקֶרֶב ילדים יוצא לדרך

חיסון נגד קורונה: הניסוי בְּקֶרֶב ילדים יוצא לדרך

האם בקרוב יתאפשר גם לילדים לקבל חיסון נגד קרונה? המְמונֶה על המאבק בקורונה, פרופסור נחמן אש, אמר כי "חיסון ילדים מגיל 6 קרוב מֶרְחָק של חודָשִׁים", והוסיף שחשוב שיהיה חיסון ילדים.

בחברת "פַיְיזֶר", שמפתחת חיסונים, הודיעו שניסוי בילדים יָחֵל בקרוב. החברה הודיעה כי סִייְמה לְגַייס 2,259 ילדים לניסוי. גם הם, כמו המבוגרים,  יקבלו שתי זריקות בְּהֶפְרֵשׁ של שלושה שבועות זו מזו. חיסון הילדים יאפשר לפתוח את מַעַרְכוֹת החינוך ברחבי העולם.

 

חיסון – יצירת הגנה בגוף מפני מחלות.

75 שנה למחשב הראשון

75 שנה למחשב הראשון

מַחְשְׁבִים הם חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלנו והשימוש בהם נַעֲשֶׂה כמעט בכל תְחוּם ובכל מִקְצוֹעַ. בָּתֵי עֵסֶק, משרדים ממשלתיים, בנקים, וְתַעֲשׂיות שונות מִסְתַמְכִים במידה רבה על מחשבים למטרות שונות.  גם עבור האדם הפרטי הפך השימוש במחשב לחלק בלתי נפרד מִשִׁגְרַת החיים.

מתי הֵחֵל השימוש במחשב המודרני? את המחשב המודרני הראשון פיתחו לפני 75 שנה עבור צְבָא ארצות הברית.  המחשב הראשון כוּנה "המוח הענקי". המשקל שלו היה מֵעַל 27 טונות והוא הִשְׂתָּרֵעַ על פני אוּלַמות שלמים. עד לפני 40 שנה, המחשבים עלו מִילְיוֹנֵי דולרים והשתמשו בהם רק בָּאוּנִיבֶרְסִיטָאוֹת, בצבא ובבנקים.

 

שִׁגְרָה הרגל.

המֵרוֹץ לְמִיגוּר הקורונה

המֵרוֹץ לְמִיגוּר הקורונה

הָעוֹלָם נֶעֱרַךְ למִבצע חיסונים נרחב לְמִיגוּר הקרונה.  בבריטניה כבר התחילו לְחַסן השבוע. במסגרת מִבְצַע החיסונים הזה, הייתה זו מרגרט קינן, סבתא בת 90, הראשונה בעולם לקבל את חיסון הקורונה. "אני מרגישה זְכוּת גדולה להיות האדם הראשון שמתְחַסן נגד קורונה", תיארה קינן. "זאת מתנת יום ההולדת הטובה ביותר שהייתי יכולה לְאַחֵל עצמי, כי המשמעות שלה היא שאוכל סוף סוף לבלות זמן עם המשפחה והחברים אחרי שנה שלמה שֶׁאֶת מַרְבִּיתָה העברתי לבדי".

מְנוֹת חיסון לקורונה אמורות לִנְחות גם בישראל. עד סוף השבוע אמורים לנחות כ-110 אלף חיסונים. במשרד הבריאות מְקַווים כי עד סוף החודש יגיעו לישראל ארבעה מיליוני חיסונים. משֵׁרוּתֵי בְּרִיאוּת כְּלָלִית נמסר: "אנחנו מוכנים למבצע חיסוני הקורונה. מֵרֶגַע שנקבל אור ירוק נוכל להתחיל לחסן בפרק זמן קצר". 

 

מִיגוּרהשמדה.

רעידת אדמה הוּרגשה בישראל

רעידת אדמה הוּרגשה בישראל

רעידת אדמה בְּעוצְמָה של 5.3 דרגות, שֶׁהִתְרַחֲשָׁה ביום שבת בין טורקיה לקפריסין, הוּרגשה גם על ידי רַבִּים בישראל.

רבים דיווחוּ כי חָשׁוּ את רעידת האדמה. "שכבתי במיטה והרגשתי שהיא זזה מצד לצד", סיפר שלומי מטירת הכרמל. "הרגשתי את כל הדברים זזים", סיפר נתנאל ממזכרת בתיה. אלון מכפר ורדים סיפר: "היו רעידות קלות בכל הבית". חיים פוקס מקריית ים סיפר שחשש: "ישבתי בסלון מול המחשב וממש הרגשתי שהכיסא זז מתחתיי, הלכתי לאשתי והיא אמרה שגם היא הרגישה אבל חשבה שהיא דמְיְינָה את זה. יצאנו החוצה לראות אם יש צונאמי כי אנחנו גרים ליד הים וזה היה הַפַּחַד הראשון שלנו אבל אחרי כמה שניות זה נגמר".

בפיקוד העורף רִעְנְנוּ את הַהַנְחָיוֹת והסבירו כיצד יש לנהוג בזמן רעידת אדמה.

  •  מי שנמצא בְּמִבְנֶה - יש לצאת לשטח פתוח. אם לא ניתן לצאת מהמִבְנֶה, יש להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת והחלונות פתוחים או לצאת לחדר המדרגות ולהמשיך לרדת אל היציאה מהמִבְנֶה.
  • מי שנמצא בחוץ - יש לְהִישאר בחוץ ולהתרחק מִמבנים, גשרים ועמודי חשמל.
  • מי שנמצא בחוף הים - יש לעזוב את החוף מחשש לצונאמי.
  • מי שנוסע ברֶכֶב - יש לעצור את הרכב, לְדוֹמֵם מנוע ולהישאר ברכב.

 

בעוצְמָה – בחוזק.

פיקוד העורף – יחידה בצה"ל שעוסקת בהגנה על האזרח.

ממ"דמרחב מוגן (ראשי תיבות).

יום המִחְזוּר של ישראל

יום המִחְזוּר של ישראל

 מִחְזוּר הוא דרך שבה משתמשים בחומרי פְּסולת כדי ליצור מוּצָר חדש. כשאנו לוקחים חפץ או חומר שאין בו צורך יותר ובמקום לְהַשְׁלִיכוֹ לאשפה אנו משתמשים בו שוב, אנו מְמַחְזְרִים. בישראל כיום, רק כ-15% מהפסולת מְמוחְזָרִים.

ביום שלישי צוּיַּן "יום המחזור של ישראל". לרגל יום זה פורְסְמָה רשימת הערים והמועצות המצטיינות במִחְזוּר. במקום הראשון: גבעתיים, אֲרִיאֵל, עֵמֶק חֵפֶר וִיסוּד המעֲלָה. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אירח את ראשי הרשויות והמועצות הזוכות והם קיבלו את אותות המצטיינים במִחְזוּר.

מערכת החינוך תִיפָּתַח באופן הַדְרָגָתִי הָחֵל מיום חמישי

מערכת החינוך תִיפָּתַח באופן הַדְרָגָתִי הָחֵל מיום חמישי

לפי ההחלטה החדשה שגובְּשָׁה בממשלה, ילדי הַגַנִים ותלמידי הכיתות הנמוכות יחזרו ללמוד ביום חמישי, וזאת רק ביישובים שבהם הַתַחֲלוּאָה נמוכה. ביישובים שבהם הַתַחֲלוּאָה גבוהה יהיה אפשר לקיים לימודים רק בקבוצות של עד 10 ילדים, כולל המורה, וזאת בָּאֲוִויר הפתוח. שר החינוך יואב גלנט הִסְבִּיר: "אנחנו צריכים להיות מאוד מאוד זְהִירִים בְּכָל מה שאנחנו עושים, ולהפעיל את המערכת לפי מה שקבע משרד הבריאות, שֶׁאַחְרַאי על המלחמה בנגיף".

עשרות הורים וילדים מֵרַחֲבֵי הארץ, ובהם גם ילדי כיתות ה' עד י', שנשארו בבית כמעט שנה, הגיעו ביום רביעי בבוקר לְמִשְׁכַּן הכנסת. הם מָחוּ על המצב ודרשו לְאַפְשֵׁר חֲזָרָה מלאה למוסדות החינוך בערים שבהן התחלואה נמוכה, וגם לאפשר לְרָאשֵׁי הערים להחליט האם ואיך לפתוח את מוסדות החינוך בעיר שלהם.

 

תַחֲלוּאָה – המידה של המחלה באוכלוסייה.

מָחוּ – הביעו התנגדות

הוֹדוּ: קַרְחוֹן שֶׁקרס גָרַם לשיטפונות קשים

הוֹדוּ: קַרְחוֹן שֶׁקרס גָרַם לשיטפונות קשים

אסון טבע הִיכָּה בצפון הודו. שיטפונות עזים התרחשו בעקבות קְרִיסָה של קרחון עצום בגודלו בְּהָרֵי הַהִימָלָאיָה. הקרחון, שהוא גוש ענק של קרח, התנתק מֵהֶהָרִים וכתוצאה מכך כמות עצומה של מים, שנכלאה מתחתיו, שוחְרְרָה וזרמה יחד עם סלעים ובוץ בְּמוֹרַד ההרים.  אלפי אנשים פונוּ מבתיהם, ויש חֲשָׁשׁ שעשרות בני אדם נפגעו.

עֵד רְאִייה סיפר כי ראה "חומה" של אבק, סלעים ומים במהלך המפולֶת שֶׁהִתְרַחֲשָׁה עם קריסת הקרחון. "זה הגיע מהר מאוד, לאף אחד לא היה זמן להתכונן".

ראש ממשלת הודו, נַרְנְדְרָה מוֹדִי, אמר כי הוא עוֹקֵב מִקָרוֹב אחר פעולות החילוץ וכי הָרָשׁוּיוֹת פועלות לְסַפֵק את התמיכה לאלו שנפגעו". הוא הוסיף ואמר: "הודו מתפללת לשלום כולם שם".

 

קְרִיסָה – התמוטטות.

חֲשָׁשׁ – דאגה, פחד.

מֵיזָם אִינְטֶרְנֵטִי ברוח המחַנֵךְ הדגול יאנוש קורצ'אק עלה לאוויר

מֵיזָם אִינְטֶרְנֵטִי ברוח המחַנֵךְ הדגול יאנוש קורצ'אק עלה לאוויר

הַמְחַנֵךְ היהודי יאנוש קורצ'אק, שנפטר לפני 79 שנים, הקדיש את חייו לחינוך ילדים. קורצ'אק אהב ילדים ופעל למען זְכוּיוֹת הילד. הוא האמין שיש לחנך את הילדים לְעַצְמָאוּת וְלָאַחְרָיוּת, וזאת מתוך יחס של כבוד לילדים ולא מתוך יחס של פחד. בית היתומים שהקים לפני כמאה שנה התנהל על פי אֱמוּנָתוֹ זו.

בספריו "המלך מתיא הראשון" ו"המלך מתיא באי השומם" קורצ'אק מספר על הילד מתיא, נסיך קטן שהוכְתַר למלך לאחר שהתייתם מאביו, ועל שְׁאִיפָתוֹ להקים ממלכת ילדים.

עכשיו, 79 שנים לאחר שנרצח על ידי הנאצים, עָלָה לָאֲוִויר מֵיזָם אינטרנטי חדש "ישראל קוראת קורצ'אק".  במסגרת המיזם מקריאים אנשים המוכָּרִים לציבור, כמו הנשיא ריבלין, הספורטאית יעל ארד, השחקנית ליא קניג ואחרים, סיפורים של קורצ'אק.

שְׁאִיפָתוֹ – רצונו החזק.

הבחירות לכנסת ה-24 וההצעה של הילד אדם לנשיא

הבחירות לכנסת ה-24 וההצעה של הילד אדם לנשיא

הַבְּחִירוֹת לַכְּנֶסֶת ה-24 יהיו ביום שלישי ה- 23 במרץ. ביום זה יבחרו אֶזְרְחֵי ישראל את הנציגים שלהם לכנסת. אלו הן הבחירות הָרְבִיעִיוֹת בְּפֶרֶק זְמַן של שְׁנָתַיים.

כמו אזרחים רבים, גם אדם לב, ילד בן 10, צוֹפֶה בִּדְאָגָה בַּהֲכָנוֹת לבחירות הרביעיות, שגם אַחֲרֵיהֶן לא מובְטַחַת הקמת ממשלה יציבה. הוא אמנם רק בן 10, אבל כבר גיבֵּשׁ תוכנית שֶׁעֲשׂוּיָה לדעתו לפתור את הבעיה וְשָׁלַח אותה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין.

לְפִי שִׁיטָתוֹ, כל המועמָדִים לְרָאשׁוּת הממשלה יציגו את הממשלה שלהם לציבור, עוד לפני הבחירות. וזאת מכיוון שבבחירות שהתקיימו במהלך השנתיים האחרונות, המועמָד לְרָאשׁוּת הממשלה הִתְקַשָׁה להרכיב ממשלה אחרי הבחירות. לדבריו של אדם, היתרון בשיטה זו היא  ש"העם יודע מה הוא בוחר".   וכך לדעתו סָבִיר יותר שתהיה הַכְרָעָה.

הנשיא ריבלין, שהתרשם מדברי אדם לב, מיהר לענות. "האמת היא שהעתיד של המדינה, ושל העולם, שייך לכם, הנערות והנערים שיגדלו להיות מי שיחליפו את המַנְהִיגִים של היום", כתב לו הנשיא בנייר רִשְׁמִי. "הרעיון המורְכָּב והמעניין שהצעת בְּהֶחְלֵט דורש עִיון וּבֵרוּר ואני מְקַוֶוה שנוכל לשבת ולשוחח עליו כשנוכל לצאת מהבתים שלנו בְּבִטְחָה".

 

צוֹפֶה – מסתכל (מרחוק).

סָבִירמתקבל על הדעת.

הַכְרָעָה – ניצחון.  

יום השואה הבין-לאומי 2021

יום השואה הבין-לאומי 2021

ביום רביעי שעבר חל יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, שאותו מציינים ב-27 בינואר, התאריך שבו שוחרר מחנה הַהַשְׁמָדָה אושוויץ מידי הנאצים לפני 76 שנים.

לרגל יום השואה הבינלאומי יזמה עֲמותת "לחיות בכבוד", הפועלת עבור ניצולי שואה קשישים, מֵיזָם מיוחד, שבמסגרתו הגיעו למטבח העמוּתָה בראשון לציון שֵׁפִים מוכרים כדי לבשל אוכל מְפַנק לניצולי השואה הקשישים. לאחר שבישלו והכינו את המנות המיוחדות, יצאו השֵׁפִים לְחַלק את המנות לניצולים. הַשֵּׁפִים שׂוֹחֲחוּ איתם על השנה האחרונה והקשה שהייתה ועל הַמְצִיאוּת של ניצולי השואה בימים אלו.

סֶקֶר שנערך לקראת יום השואה הבין-לאומי מְגַלֶה שרוב הנשאלים חושבים שזיכרון השואה דוֹעֵךְ. לדברי הנשאלים, זה קורה בגלל הזמן שחלף והעובדה שניצולי השואה הוֹלְכִים וּמִתְמַעֲטִים.

 

עמוּתָה – קבוצה של אנשים שהתחברו למטרה מסוימת.

סֶקֶר – בדיקה על ידי איסוף פרטים כדי להגיע למסקנה על מצב מסוים.

דוֹעֵךְ – נחלש.

תגלית אַרְכֵיאוֹלוֹגִית בתִמנע: חוקרים מצאו שְׂרִידֵי בגדים מִימֵי ממלכת ישראל

תגלית אַרְכֵיאוֹלוֹגִית בתִמנע: חוקרים מצאו שְׂרִידֵי בגדים מִימֵי ממלכת ישראל

עֵדוּת נְדִירָה לִירִיעַת בד הצבועה בצבע אַרְגָמָן מלכותי, מהתקופה של המלכים דוד ושלמה, נֶחְשְׂפָה באֲתָר תִמְנע, כ-25 ק"מ צפונית לאילת. זו הפעם הראשונה שֶׁבַּד בצבע אַרְגָמָן מהתקופה העתיקה נמצא בארץ ישראל.

בגד אַרְגָמָן יוחַס בעת העתיקה לִבְנֵי אֲצולה, לכוהנים וכמובן למלכים. צֶבַע הָאַרְגָמָן היה הצבע היקר ביותר שמחירו היה לעיתים גבוה מִזֶה של זהב. מה הפך אותו לצבע יָקָר? היופי שבצבע אדום כֵּהֶה; העובדה שהוא אינו דוֹהֶה והקושי להפיק אותו מכיוון שהוא נמצא בגוף החילזון בכמות זעירה.  צבע הארגמן מוזכר פעמים רבות בתנ"ך ומופיע בְּהֶקְשֵׁרִים שונים במסורת היהודית.

"מדובר בְּתַגְלִית מְרַגֶשֶׁת וחשובה מאוד", מסבירה ד"ר נעמה סוקניק, מרשות העתיקות. "זו הפעם הראשונה שמתגלה פִּיסת אָרִיג מתקופת דוד ושלמה, הצבועה בארגמן היוקרתי".

 

אַרְגָמָן – אדום כהה.

דוֹהֶה – נחלש, מיטַשטֵש.

אָרִיג – בד.

ט"ו בשבט תשפ"א

ט"ו בשבט תשפ"א

לכבוד ט"ו בשבט תשפ"א יָזמה קרן קימת לישראל מבצע מְקֻוָון של נטיעת עצים בשיתוף הציבור. הציבור מוּזמן לִתְרוֹם סְכוּם סִמְלִי של 18 ש"ח עֲבוּר נטיעת עץ.

הנטיעות מוּקדשות השנה לשיקוּם היער "נוף הגליל", שנמצא בְּמוֹרְדוֹת העיר נצרת.  חֶלְקוֹ הגדול של יער זה עלה באש לפני כמה חודשים. התרומה של הציבור עֲשׂויָה לְסַייע לקרן קיימת לישראל בפעילות שלה למען הסביבה ושיפור אֵיכוּת החיים בישראל.

לעצים תרומה חשובה לאדם ולסביבה. הם מַפְחִיתִים את זיהום האוויר, מְצַמְצְמִים את התַחְלוּאָה ומקטינים את הסכנה לַהֲצָפוֹת. שתילת עצים וטיפוח יְעָרוֹת קיימים הם דרכים יעילות לְהִתְמוֹדְדוּת עם משבר האקלים.

 

שיקוּם – החְזרה למצב הקודם.

מוֹרְדוֹת העיר – מדרונות העיר, שיפועי העיר.

ג'ו ביידן הוא הנשיא ה-46 של ארצות הברית

ג'ו ביידן הוא הנשיא ה-46 של ארצות הברית

ביום רביעי שעבר היה יום הִיסְטוֹרִי בְּווֹשִׁינְגטוֹן, בירת ארצות הברית.  בשעה 19:00, לפי שעון ישראל, נערך טקס ההַשְבָּעָה של ג'ו ביידן לנשיא ה-46 של ארצות הברית ושל קְמֵלָה הָארִיס לסְגנית הנשיא.  

בְּמַהֲלַךְ נאום ההשבעה אמר ביידן ש"זהו יום של היסטוריה ושל תקווה", והוסיף שהוא יהיה הנשיא של כל אזרחי ארצות הברית, גם של אלו שלא הצביעו לו. "רק לפני כמה עשרות שנים ניסו למנוע מנשים אמיצות להצביע, והנה היום אנחנו עומדים ומשביעים את סגנית הנשיא הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית", אמר ביידן בִּקְרִיצָה  לקְמֵלָה הָארִיס.

דונלד טראמפ, הנשיא היוצא, לא הגיע לטקס. הוא קִיים טקס מִשֶלו בבָסיס של חֵיל האֲוִויר האמריקני וטס בפעם האחרונה בַּמָטוס הנְשִׂיאותי, לבֵיתו בפלורידה.

 

קְרִיצָה -  רמיזה בתנועת העין.

בדרך לָאֵירוֹוִיזְיוֹן 2021

בדרך לָאֵירוֹוִיזְיוֹן 2021

נִבחר השיר שיְיַצֵג השנה את ישראל בתחרות הזמֶר של הָאֵירוֹוִיזְיוֹן, שהיא  תחרות שירים שנתית של יַבֶּשֶׁת אֵירוֹפָּה. השיר הוא  Set Me Free ("חופשיה").

השיר הזוכֶה, שנכתב על ידי עמית מרדכי, נועם זלטין, עידו נצר ורון כרמי, יבוצע על ידי הזמרת עדן אלנה.

תחרות הזמר של האירוויזיון אמורה לְהֵיערך בְּרוֹטֶרְדם שבהולנד בחודש מאי, בְּכָפוּף  להגבלות הקורונה. בשנה שעברה התחרות בוטלה עקב ההִתְפַּשטוּת הַבִּלְתי צְפוּיָה של הקורונה.

הסֶגֶר השלישי הוארך: ילדים שואלים ומומְחִים מְשִׁיבִים

הסֶגֶר השלישי הוארך: ילדים שואלים ומומְחִים מְשִׁיבִים

הממשלה החליטה להאריך את הסֶגֶר השלישי בעוד עשרה ימים. לכולנו יש הרבה שאלות על הַהִתְמוֹדְדוּת עם מגפת קורונה.

כמה ילדים, שמשתתפים בְּסִדְרַת "צוות הצלה", הִפְנוּ שאלות שמַטְרִידוֹת אותם לפרופסור רוני גמזו ולפרופסור גליה רהב – רופאים מומחים שמלַווים אותנו תקופה ארוכה במאבק שלנו בקורונה.  

כמה מן השאלות והתשובות:

שאלה: האם הקורונה תיעָלֵם בסופו של דבר מו העולם?
תשובה: בעתיד הקורונה תהיה עוד וִירוּס מִינִי רבים, והיא לא תשבש לנו את החיים. אלו אינם החיים הרגילים של העולם. זה מצב זְמַני.

שאלה: האם גם אנחנו הילדים נִצְטָרֵךְ להתחסן לקורונה?
תשובה: ברור. בהמשך ילדים בהחלט יקבלו חיסון. זה רק עניין של זמן. כרגע החיסון מִתְמַקד באנשים יותר מבוגרים.

שאלה: שמעתי שגוֹרִילוֹת נדבקו מקורונה בגן החיות בסן דייגו. האם הכלב שלי   או החתול שלי יכול להידבק בקורונה וּלְהַדְבִּיק בני משפחה?
תשובה: עד היום לא מצאנו את הקורונה בחיות מַחְמָד.

שאלה: מה הֲכִי ריגש אותך בתקופה הקשה הזו?
פרופסור רהב: כל כך היה עצוב לפגוש מִקְרִים שבהם בני משפחה צעירים הדביקו את ההורים שלהם בלי שהייתה להם כוונה כזאת.
פרופסור גמזו: להיות בגן משחקים עם הילדה הקטנה שלי ולראות ילדים בני חמש עם מסכה מִתְנַדְנְדִים בנדנדות בַּהֲנָאָה רַבָּה וּמַמְשִׁיכִים אֶת החיים עם המסכה, ושום דבר אינו עוֹצֵר בַּעֲדָם להמשיך ליהנות. 

 

מַטְרִידוֹתמדאיגות.

כללי התנהגות בגנים הלְאומיים

כללי התנהגות בגנים הלְאומיים

הגנים הלאומיים בישראל הם שטחים המשמשים לצורכי נופֶשׁ לציבור בְּחֵיק  הטבע, והם כוללים אֲתָרֵי פִּיקְנִיק או אֲתָרֵי נופש פָּעִיל לילדים ומבוגרים. חלק מן הגנים הלאומיים הוקמו סביב אתרים שיש להם חֲשִׁיבוּת הִיסְטוֹרִית וְאַרְכֵאוֹלוֹגִית.  

במשרד לַהֲגָנַת הסביבה וּבְרָשׁוּת הטבע והגנים פועלים לְאַשר שׁוּרַת כְּלָלֵי הִתְנַהֲגוּת חדשים למבקרים בגנים הלאומיים בישראל.

אחת הַבְּשׂוֹרוֹת הגדולות ביותר היא לֶאֱסור להכניס  לגנים הלאומיים בישראל כֵּלִים חַד-פַּעֲמִיים. איסור זה נוֹעָד בָּרֹאשׁ וּבָרִאשׁוֹנָה לצמצם את הפגיעה בטבע.  הכלים החד-פעמיים מתפזרים, מִתְעוֹפְפִים ויוצרים לִכְלוּךְ בגן הלאומי. בנוסף לכך הם עֲלוּלִים לְסַכֵּן את בעלי החיים שבגנים הלאומיים וגם לְהַזיק לכדור הארץ.

בְּשׂוֹרָה נוספת נוגעת לייצור רעש באתרי הטבע, וזאת לאור המצב הקיים שבו הֲקָמַת רַעַשׁ שְׁכִיחָה יותר מאשר בֶּעָבָר. ההצעה היא לְהַסְדיר אזורים שקטים שֶׁבִּתְחוּמָם יהיה אסור להפעיל מכשירי קול שונים. 

 

בָּרֹאשׁ וּבָרִאשׁוֹנָה - לפני הכול.

שְׁכִיחָהמצויה, נפוצה.

לְהַסְדיר – לקבוע נוהג קבוע.

יוֹם הַפּוֹפְּקוֹרְן הבין-לאומי

יוֹם הַפּוֹפְּקוֹרְן הבין-לאומי

את יום הפופקורן הבין-לאומי מציינים ב- 19 בינואר, שֶׁחָל אֶתְמוֹל, יום שלישי.

פירוש המילה "פופקורן" הוא "תירס מְבוקָע". פּוֹפּקוֹרְן מיוצר מגרעיני תירס מְבוקָעים באש או בחום גבוה.

את הפּוֹפּקוֹרְן המציאו האינדיאנים. רבים מהחוקרים סבורים שבתחילה האינדיאנים לא אכלו את הפופקורן, אלא רק הִתְקַשטו בו. רק אחר כך הפך הפופקורן לחטיף אהוב והחלו למכור אותו ברחוב. עם השנים החלו גם למכור אותו באולמות הקולנוע והוא הפך כמעט לסמל של עולם הקולנוע.

 

מְבוקָע - סָדוק, שיש בו בֶקע.

ישראל נכנסה לסגֶר בַּפַּעַם השלישית

ישראל נכנסה לסגֶר בַּפַּעַם השלישית

ישראל נכנסה לסגר בפעם השלישית תוֹךְ פָּחוֹת מִשנה, וזאת  בְּמַטרָה להוריד את הַתחְלוּאָה בקורונה ששׁוּב מְזַנקת. תַקנוֹת הסגר כוללות מִגְוון הַגְבָּלוֹת, בהן גם סגירת מַעֲרֶכֶת החינוך.

הַסגר נִכְנַס לתוקֶף כְּשֶׁבָּרֶקַע נמשך מבצע החיסונים, והוא צָפוּי להתגבר בעקבות קבלת מִשְׁלוֹחֵי חיסונים נוספים. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "הניצחון על המגפה בְּמֶרְחַק נְגִיעָה. דרוש מאמץ אחרון של כולם".

 

הַתחְלוּאָה – כמות המחלות.  

תַקנוֹת – חוקים.

לתוקֶף – למצב מחייב.

יום הרופא הישראלי

יום הרופא הישראלי

יוֹם הַצְדעָה לְרוֹפְאוֹת ולרופאי ישראל נערך מִדי שנה ב- 11 בינואר, שֶׁחָל השנה ביום שני השבוע. יום הרופא מדגיש את התרומה של הרופאים לחיים של תושבי המדינה.

השנה יש לנו הִזְדמנוּת טובה לומר תודה גדולה לרופאים שניצבים בְּקַו הַחֲזִית ונלחמים בקורונה. אך, אסור לנו לשכוח גם את הרופאים שמטפלים בכל הצָרוֹת האחרות.

 הראשון שֶׁהֶעֱלָה סִרְטוֹן תודה לרופאים שלו, הוא נשיא המדינה ראובן ריבלין: "בעת הזאת יותר מתמיד אנו זקוקים לבעלי הידע המקצועי הרפואי שֶׁבִּיכולתם לסייע ולהושיט עזרה שהיא כל כך נדרשת לכל מי שזקוק לה",  אמר ריבלין.

 

בְּקַו הַחֲזִית –החלק הקדמי של הצבא במלחמה.

סְפִירַת ציפורים שְׁנָתִית

סְפִירַת ציפורים שְׁנָתִית

ספירת הציפורים היא מֵיזָם של החברה להגנת הטבע לְמַעַן שְׁמִירַת הציפורים והטבע. המֵיזָם מִתְבַּצע מִידי שנה בחודש ינואר. מטרתו היא לְתַעֵד את מצב ציפורי הַבַּר בישראל.

הנתוּנִים נֶאֱסָפִים לְמַאֲגָר אַרְצִי אֶחָד שמאפשר מִדי שנה לקבל תמונה על מצב על הציפורים בישראל וגם לַעֲקוב לאורך זמן אַחַר שינויים שֶׁחָלִים, בעיקר בְּקֶרֶב הציפורים העירוניות, כמו  העורבים, הדרורים, הבולבולים, הַחוֹחִיּוֹת  ועוד.

בנוסף מאפשרת הספירה לעקוב אחר כוונת ההתפשטות של מינים פּוֹלְשִׁים של ציפורים כמו מיינה ודררה.

 

לְתַעֵד- לאסוף חומר.

מַאֲגָר- מקום ריכוז, אגירה. 

פּוֹלְשִׁים - נכנסים בכוח לרשותם של אַחֵרים.

הָעוֹלָם נפרד מִשנַת 2020 ומְקַדֵם בִּבְרָכָה את 2021

הָעוֹלָם נפרד מִשנַת 2020 ומְקַדֵם בִּבְרָכָה את 2021

בַּלַּיְלָה שֶׁבֵּין יום חמישי שֶׁעָבַר, ה- 31 בדצמבר, ליום שישי, ה-1 בינואר, קיבלו בְּרַחֲבֵי העולם את שנת 2021 .

הָרִאשׁוֹנוֹת לקבל את השנה החדשה הן המדינות בחצי המזרחי של כדור הארץ, כדוגְמַת נְיוּ זִילַנְד וְאוֹסְטְרַלְיָה. אחר כך מציינים את השנה החדשה גם ברחבי אַסְיָה, אֵירוֹפָּה, אַפְרִיקָה, אַנְטְאַרְקְטִיקָה וְאָמֶרִיקָה. מִכֵּיוון שכדור הארץ מחולק לַאֲזוֹרֵי זְמַן ויש הבדלי שעות בין מדינה למדינה, מְצַיין העולם את השנה החדשה במשך 24 שעות – כל מדינה מציינת בתוֹר שלה.   

ניו זילנד  חגגה כרגיל את הכניסה של השנה החדשה אַחֲרֵי שהצליחה להתגבר על נגיף קורונה בְּמַהֲלַךְ השנה. אבל ברוב המדינות ביטלו את מוֹפְעֵי הזיקוקים וְאת האֵירוּעִים הציבוריים האחרים בגלל הִתְפַּשטות הנגיף.

שנת 2020 שהסתיימה תִיזָכֵר בהיסטוריה כ"שנת הקורונה" – המגֵפה שפָּגְעָה בעולם כולו. אבל היא תִיזָכֵר גם בִּזְכוּת ההצלחה של עולם המַדָע לְפַתֵח בזְמן שִׂיא חיסון נגד הנגיף

הֱיִי שלום 2020! בְּרוּכָה הַבָּאָה 2021!

 

בִּזְכוּת - בגלל (דבר חיובי).

בזְמן שִׂיא – בזמן הקצר ביותר.

לִכְבוֹד יום העברית: המילון של ילדי הגן

לִכְבוֹד יום העברית: המילון של ילדי הגן

לכבוד יום העברית, שאותו ציינו אתמול, יום שלישי, יזם משרד החינוך את הפְּעִילוּת, "המילון העברי השלם – גרְסַת הגן". במסגרת הפְּעִילוּת המציאו ילדי גן מילים חדשות, המבוססות על החֲוָויות שלהם.

צוף, הלומד בגן דרור בקיבוץ טללים, המציא את המילה 'קציצוף'. "קציצות העוף של סבתא אליס הן הכי טעימות בעולם",  הוא אמר והוסיף " קְצִיצוֹת וְעוֹף וְיָצָא קציצוף".

גם ילדי גן שבתאי בקרית ים המציאו אוצר חדש של מילים. "קראנו סיפור על מכשפה, ואז בא לי רעיון למילה חדשה 'פכשפה'. זה קיצור של פַּחַד מִמכַשֵּׁפָה. נכון זו מילה יפה?" אמר אופיר אל ליאור. חברתם ליה ברזני יצרה גם היא מילה חדשה. "ניסיתי לנעול יום אחד מגפיים ולא הצלחתי כל כך. אז באתי לעדי הגננת שלנו ואמרתי לה 'תמגפי לי בבקשה את המגפיים'. נכון שזה המצחיק".

"הילדים המציאו מילים נפלאות המעִידוֹת על כך שהעברית נמצאת עמוק בתוך המוח שלהם", אמרה בהתלהבות המזכירה המדעית של האקדמיה ללשון העברית, רונית גדיש.

 

מעִידוֹת - משמשות עֵד, מַרְאוֹת.

חָמוֹס: חיית המַחְמָד שכובשת את העולם

חָמוֹס: חיית המַחְמָד שכובשת את העולם

לאחרונה הפך החָמוֹס לחיית מַחְמָד חביבה בכל העולם. חֲמוֹסִים הם יונקים ממשפחת הסמוּרִים. מבנה גוּפָם ארוך, רַגְלֵיהֶם קצרות ומשקל גופם נע בין חצי ק"ג לשלושה ק"ג.

בארצות הברית נמצאת חיית מַחְמָד זו במקום השלישי בִּשְׁכִיחוּתָה אחרי כלב וחתול. בישראל מספר החמוסים עומד על כמה אלפים בודדים בלבד, רובם במרכז הארץ.

"מבחינתי התמונה המושלמת זה כלב, חתול וחמוס בְּעֵת וּבְעוֹנָה אַחַת", מספרת איילת. "זו חיה שמוסיפה הרבה הוּמוֹר לבית. כלב נותן דברים מסוימים, וחתול דברים אחרים, וְחָמוֹס מכניס הרבה צחוק. זו חיה מְשַׁעֲשַׁעַת שיכולה לגרום לך לחייך. אבל גידול חמוס טוֹמֵן בְּחובּוֹ גם קשיים למגדל המתחיל", מוסיפה איילת. "חמוסים צריכים הרבה תשׂוּמַת לֵב. חשוב לתת להם לרוץ ולשחק".

 

בִּשְׁכִיחוּתָה - במידת התפוצה שלה.

בְּעֵת וּבְעוֹנָה אַחַת – באותו הזמן.

טוֹמֵן בְּחובּוֹיש בו – בדרך כלל בסתר- ועשוי להִתגלוֹת.

בפעם השלישית מִפְּרוץ הַמגפָה: ישראל נכנסה לְסֶגֶר

בפעם השלישית מִפְּרוץ הַמגפָה: ישראל נכנסה לְסֶגֶר

החיסונים כבר כָּאן, אבל נְתוּנֵי התחְלוּאָה לא מְאַפְשְׁרִים עדיין לחזור לשִׁגְרָה: קצת יותר מחודְשַׁיִים אחרי סִיום הסֶגֶר השני, נִכְנְסָה מדינת ישראל ביום ראשון לסגר שלישי. הסגר נועד לְהַפְחִית את הָעֲלִייה בְּכַמות הנדבקים בִּנְגִיף הקורונה.

בְּמִסְגרת הַגְבָּלוֹת הסגר, היצִיאָה מהבית מוגְבֶּלֶת לְקִילוֹמֶטֶר בלבד, וכן אסור לִשְׁהוֹת  בבית אחר. בנוסף על כך אסורה הִתְקַהֲלוּת של יותר מ-20 איש בשטח פָּתוּחַ, ובתוך מִבְנֶה  מוּתרֶת הִתְכַּנסוּת של עד עשרה אנשים.

לפי החלטה של וַעֲדַת  החינוך של הכנסת, הלימודים במערכת החינוך מתקיימים בתקופת הסגר במקומות שבהם התחְלוּאָה נמוכה.

 

תחְלוּאָה – כמות המחלות באוכלוסייה.

שִׁגְרָה – הֶרגֵל, נוהג קבוע.  

לִשְׁהוֹת – להימצא במקום אחד במשך זמן.

הלְבִיאָה גאיה בבית חולים לבני אדם

הלְבִיאָה גאיה בבית חולים לבני אדם

בבית חולים "בני ציון" בחיפה נראה ביום שני מַחֲזֶה לֹא שִׁגְרָתִי. בשעות הערב הוּבְאָה אל בית החולים גאיה -  לְבִיאָה מבוגרת בת 17. הביאו אותה מגן החיות הָעִירוֹנִי בעיר.

מִזה כחודֶשׁ סוֹבֶלֶת גאיה מִנפִיחוּת בצד שְׂמֹאל של הפנים. לאחר שֶׁצוֶות בית החולים עָרַךְ לה בדיקה בהַרְדמָה, הִתְבָּרֵר שהיא סובלת מִדלקת חֲנִיכַיִים חריפה בגלל ריקבון באחת מהשיניים הטוֹחֲנוֹת שלה. לאחר שכל הטיפולים התרוּפָתִיִּים שקיבלה לא עזרו, החליט הווטֶרִינָר של גן החיות להעביר אותה לבית חולים אֱנוֹשִׁי. "מדובר בְּמִבְצָע מורכב", סיפר הווטרינר והוסיף: "תוצאות הבדיקה ילמדו אותנו יותר על המצב הָרְפוּאִי של גאיה, ועל פִּיהֶן נוכל להחליט על המשך הטיפול הטוב ביותר עֲבוּרָה".

אֱנוֹשִׁי - בעל תכונות של אדם חי.

יום העברית תשפ"א

יום העברית תשפ"א

יום העברית יחול ביום שלישי הבא. ביום זה נערכים בדרך כלל כְּנָסִים, פְּעִילויוֹת וְאֵירוּעִים  העוסקים כולם בשפה העברית. את יום העברית מציינים גם בְּמַעֲרֶכֶת החינוך, בצה"ל וּבתְפוּצוֹת. מכיוון שהשנה הזאת אינה שנה רגילה, יום העברית יְצוין בעיקר בצורה מְקוונֶת.

ממשלת ישראל קבעה את כ"א בטבת, יום הולדתו של אליעזר בן יהודה מְחַיֶּה השפה העברית, ל"יום השפה העברית"; זאת במטרה לקדם ולחזק את המעֲמָד של השפה העברית בישראל וּבְרַחֲבֵי העולם.

תְפוּצוֹת - הקהילות היהודיות המפוזרות בגולה.

"לָתֵת כָּתֵף" - ישראל מתחסנת

"לָתֵת כָּתֵף" - ישראל מתחסנת

לאחר חודשים של חיים בְּצֵל המגיפה, מִבְצע "לָתֵת כָּתֵף" לחיסון האוּכְלוּסִייה נגד קורונה יצא לדרך. אנשי רְפואה ומַדָע קוראים לציבור להִתחסן: תְנוּ כָּתֵף!

מִבְצַע החיסונים נפתח באופן מְדורָג. בשלב הראשון התחסנו צְוָותִים רְפוּאִיים. בשלב השני מתחסנים קְשִׁישִׁים וקבוצות בסיכּוּן. בשלב השלישי האפשרות להתחסן תיפָּתח לִכְלל האוכלוסייה. לא יוכלו להתחסן, בין השאר, תינוקות, פָּעוֹטוֹת וילדים עד גיל 18, וזאת משום שקבוצות אלה לא נכללו עד כה בַּניסויים שהתבצעו עֲבוּר פיתוח החיסון.

במשרד הבריאות הודיעו כי בישראל יש מֵאוֹת אַלְפֵי חיסונים, ושמיליוני חיסונים נוספים עומדים להגיע בעת הקרובה.

ישראל בדרך לִבחירות

ישראל בדרך לִבחירות

הכנסת ה-23, שהיא הָרָשׁוּת המחוֹקֶקֶת ובית הנבְחָרִים של מדינת ישראל  בְּתִשְׁעַת החודשים האחרונים, הִתְפַּזרה ביום שלישי בַּחֲצוֹת, וזאת לַמְרוֹת שחברי הכנסת ה-23 היו אֲמוּרָים לְכַהֵן עוד שלוש שנים.  הבחירות לכנסת ה-24, כלומר הבחירות הבאות, שֶׁבָּהֶן בוחרים אזרחי ישראל את הנציגים שלהם בכנסת, יהיו כנראה ב-23 במרץ.

מדוע התפזרה הכנסת? הסיבה לכך היא שעדיין אין למדינת ישראל תקְצִיב מדינה שקובע את הסכומים שמוקְצָבִים למשרדי הממשלה לשנת 2020, שנה שמסתיימת בעוד ימים ספורים. הממשלה, שהיא הרשות המבצעת, לא הניחה עדיין על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב. אם לא מְאַשרים את תַקְצִיב המדינה בזמן, מתפזרת הכנסת לפני גמר תקופת כְּהונתָה וְנֶעֱרָכוֹת בחירות חדשות.

 

לְכַהֵן - למלא תפקיד ציבורי בכיר בתקופת זמן קצובה.

תופָעַת טבע נְדִירָה בשמיים

תופָעַת טבע נְדִירָה בשמיים

תופעה שְׁמֵימִית נדירה הִתְרַחֲשָׁה השבוע ביום שני. שני כוכבי הלכת הגדולים ביותר בְּמַעֲרֶכֶת השמש שלנו, צֶדֶק וְשַׁבְּתַאי, הִתְקַבְּצוּ והופיעו כמו כוכב לכת גדול וְזוֹהֵר. את הַהִתְקַבְּצוּת הנדירה ניתן היה לראות מכל מקום בארץ. אירוע כזה התרחש בפעם האחרונה לפני 800 שנה.  הפעם הבאה שניתן יהיה לראות כך את שני הכוכבים תהיה בעוד 60 שנה.

המסלולים של שבתאי וצדק מתקרבים זה לזה פעם אחת ב-20 שנה, אבל כשהאירוע מתרחש בשעות האור אי אפשר לצפות בו ללא מכשירים מיוחדים.

חג חנוכה תשפ"א

חג חנוכה תשפ"א

חג החנוכה חל בכל שנה במשך שמונה ימים, החל מכ"ה בכסלו. מה חוגגים? חוגגים את ניצחון החשמונאים על היוונים, את חנוכת המִזְבֵּחַ, שנעשתה לאחר טיהור בית המקדש ואת נס פך השמן – פך שמן קטן, שכַּמוּתו הייתה אמורה להספיק להדלקת המנורה בבית המקדש ליום אחד בלבד, הספיק בסופו של דבר לשמונה ימים.

הדלקת נרות חנוכה בכל לילה משמונת ימי חנוכה מייחדת את חג החנוכה ומאפיינת אותו במיוחד. חשוב להקפיד על הדלקת נרות בטוחה  –  להשתמש בחנוכייה יציבה שלא עשויה מחומרים דליקים ולהעמיד אותה על משטח יציב ובלתי דליק. אסור להשאיר נרות דולקים ללא השגחת מבוגר.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הדליק השנה נר רביעי של חנוכה יחד עם שכניו ברחוב שבו נמצא מְעוֹנוֹ בירושלים. זאת, בפעם האחרונה שבה יְצַיין ריבלין את החג בבית הנשיא. "אני יודע שאני לא תמיד שָׁכֵן קל, לפעמים עושה קצת רעש, לפעמים מפריע קצת לתנועה, אבל אתם שכנים נהדרים", אמר הנשיא. בימים האחרונים הזמין בית הנשיא את כל השכנים לצאת למרְפָּסוֹת ולרחוב ולהדליק נרות יחדיו.

מְעוֹנוֹ – ביתו

שלום עם מרוקו

שלום עם מרוקו

נְשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי ישראל ומרוקו הֶחליטו לְנַרְמֵל את היְחסים בין שתי המדינות. בכך הצטרפה מרוקו לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן וְכוֹנְנָה יְחָסִים מלאים עם ישראל.

מַמְלֶכֶת מרוקו אישרה את חידוש היְחסים עם ישראל, ובישראל, ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ בֵּירכו על ההֶסכם.

היְחסים בין מרוקו וישראל נוּתְקוּ לפני 20 שנה.  ואוּלם, לאורך כל השנים הִמשיכו להִתקיים קְשרים בין שתי המדינות וישְׂרְאלים רבים ביקרו במרוקו באוֹפֶן גָלוּי והִתְקַבלו בָּה בְּחום.

 

לְנַרְמֵל - לעשות שיהיה תַּקִּין וְרָגִיל

ישראל חוזרת לירח: פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך

ישראל חוזרת לירח: פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך

לְאַחַר הניסיון הראשון לְהַנְחִית חללית על אדמת הירח, יוצא לדרך המיזָם בראשית 2 - החללית הישראלית השנייה שתשוגר לירח. בראשית 2 צפויה להיות משוגרת לירח בעוד כשלוש שנים.

שר המדע והטכְנוֹלוֹגְיה, יזהר שי, אמר כי מִשְׂרָדוֹ וסוכנות החלל הישראלית גֵאִים להיות שותפים לפרק השני של משימת בראשית. מדובר במֵיזם פורץ גבולות ומעורר הַשְׁרָאָה. "אין לי ספק כי בראשית תצליח להצית שוב את הַדִּמְיוֹן של כולנו, לְהַגְדיר מחדש את גבולות הָאֶפְשָׁר ולבסס את מעמדה של ישראל כְּמַעֲצָמָה של חַדְשָׁנוּת", אמר שר המדע והטכנולוגיה.

מיזָם – פרויקט.

הַשְׁרָאָה – השפעה.

יום ההליכה הָעוֹלָמִי

יום ההליכה הָעוֹלָמִי

את יום ההליכה העולמי, שחל מדי שנה ב-30 באוקטובר, צִיינוּ השנה ביום שישי שעבר. יום ההליכה העולמי נקבע כדי לְעוֹדֵד פעילות גופנית באמצעות הליכה, שהיא ספורט נפוץ ואֶפְשָׁרִי לכולם.

יוֹזְמֵי היום מזכירים את יִתְרוֹנוֹת ההליכה: ההליכה שומרת על הכושֶׁר שלנו ומשפרת אותו. להליכה יש יתרונות בְּרִיאוּתִיים ואף חֶבְרָתִיים: ההליכה עוזרת למצב רוח מְרוֹמָם. היא תורמת לְתִפְקוּד טוב של מַעַרְכוֹת הלב הדם והריאות, משפרת את מחזור הדם ומחזקת שרירים. ההליכה אפילו משפרת את יכולת הריכוז ומעניקה ביטחון עצמי.

התיכוניסטים חזרו ללמוד

התיכוניסטים חזרו ללמוד

כ-400 אלף תלמידי כיתות י'-י"ב חזרו ביום ראשון לבתי הספר. הראל הרוש, תלמיד כיתה י"ב במקיף א' בבאר שבע, סיפר על התְחוּשׁוֹת שאחזו בו בימים האחרונים: "אני מאוד שמח לחזור לבית הספר. היינו המון זמן בבית. נמאס מהלימודים בזום, קשה ללמוד כך. ממש התגעגענו".
גם נאור אילוז, תלמיד כיתה י"ב בגימנסיה העברית ירושלים, בֵּירֵךְ על החזרה ללימודים: "הלמידה פָּנים אֶל פָּנים הרבה יותר קלה וטובה. אי אפשר להמשיך ללמוד מהבית".
שר החינוך, יואב גלנט, בירך את התלמידים ואת צִוְותֵי הַחִינוךְ: "זה יום חג עבור כל תלמידי י'-י"ב. אני מקווה שבשבוע הבא נחזיר באותו אופן גם את חטיבת הביניים ונגיע למצב שמערכת החינוך פועלת". עוד אמר השר כי חזרה זו תתאפשר רק בהתאם לנתוני התַחְלוּאָה. הכול תלוי בכך שהציבור יקפיד על ההנחיות.

תְחוּשׁוֹת – הרְגשות.
תַחְלוּאָה – המידה שבה קיימת מחלה בקרב הציבור.

אֱמוּנוֹת של חורף

אֱמוּנוֹת של חורף

במשך שנים רבות הִשְׁתרְשׁוּ לא מעט הַנחוֹת יסוד וֶאֱמוּנוֹת על החורף. אבל האם הכול באמת נכון?
האם הטענה כי "בחורף אנחנו יְשֵׁנִים יותר זמן" היא נכונה? התשובה היא - כן. "השינה וזמן הָעֵרָנוּת שלנו מושְׁפָּעִים במהלך השנה מֵאורֶךְ שעות האור ומֵאורֶךְ שעות החושך. בחורף יש יותר שעות חושך, ולכן אנחנו ישנים יותר", אמר פרופ' ירון דגן, מומחה ברפואת שינה.
האם הטענה כי "אסור בחורף ללכת יחפים או לצאת בשיער רטוב" היא נכונה? התשובה היא - לא. " כְּדֵי לחלות אנחנו צריכים להיחָשֵׂף לווירוס או לחיידק שיגרום למחלה", הסביר ד"ר עודד מזור, מומחה ברפואת משפחה, והוסיף: "מחלות החורף עלולות להגיע בעיקר מִמַגע עם אנשים שחלו בהן. כל שאר הגורמים, כמו ללכת יחפים או לצאת עם שיער רטוב מהבית, הם רק אמונות".

הִשְׁתרְשׁוּ – התחזקו.
מַגע – נגיעה.

לינוי אשרם אלופת אירופה

לינוי אשרם אלופת אירופה

לינוי אשרם זכתה השבוע במדליית זהב באליפות אירופה בהתעמלות אומנותית בְּקָטֵגוֹרְיַת הקְרַב רַב. זה אחד ההישגים היפים של אשרם. היא כבר זכתה במדליות זהב באליפות אירופה בשנה שעברה במקצועות פַּרְטָנִיים – כדור וְאַלות, אבל מעולם לא בקְרַב רַב, שהיא התחרות החשובה ביותר בהתעמלות האומנותית.
לאחר התחרות אמרה אשרם: "חיכיתי לתחרות הזו הרבה זמן כי מה זה ספורטאי בלי תחרות. הייתה רמה מאוד גבוהה באליפות הזו". לינוי בת ה-21 נחשבת לאחת התקְווֹת הגדולות של ישראל לזכִייה במדליה באולימפיאדת טוקיו ב-2021.
אשרם נולדה וגדלה בראשון לציון. היא החלה להתאמן בהתעמלות אומנותית בגיל 7, והשתתפה בתחרויות בין-לאומיות מאז שהייתה בת 12.

קְרַב רַב - שם כולל לתחרויות ספורט המורכבות ממספר תחרויות נפרדות.
אַלות – מקלות.

תקווה עולמית: חיסון לקורונה

תקווה עולמית: חיסון לקורונה

השבוע זכינו לבְשׂוֹרָה טובה בכל הקשור למרוֹץ נגד נגיף הקורונה. חברת התרופות האמריקנית "פייזר" הכריזה כי החיסון שהיא מייצרת למְנִיעַת הַדְבָּקָה במחלה נמצא יָעִיל ב-90%. בָּכִיר בארגון הבריאות העולמי הֶעֱרִיךְ כי הֲפָצַת החיסון  של החֶבְרה  תשנה באופן מַשְׁמָעוּתִי את מהלך המגפה.

החיסון כולל שתי זריקות במִרוָוח של 28 ימים זו מִזו. את החיסון של חברת "פייזר" יש לשמור בהַקְפָּאָה של 70 מעלות מתחת לאפס.

למרות שלישראל אין הסכם עם "פייזר", מתקיים מַשא וּמַתן מתקדם עם החברה לְהַשגַת מְנוֹת חיסון לקורונה.

 

מַשא וּמַתן - הִידָברוּת כדי להגיע להֶסדֵר; חילופי דברים בין אנשים כדי לשכנע או להשפיע (בראשי תיבות: מו"מ).

הבחירות לנְשִׂיאוּת בארצות הברית

הבחירות לנְשִׂיאוּת בארצות הברית

ביום שלישי בשבוע שעבר, בְּצִילה של מגפת הקורונה, בחרו אזרחי ארצות הברית את הנשיא שלהם לארבע השנים הבאות. הבחירות התקיימו  232 שנים אחרי הפעם הראשונה שֶׁבה נבחר הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון.  

בסוף השבוע הודיעו רִשְׁתוֹת הטלוויזיה בארצות הברית כי  ג'ו ביידן הוא הנשיא ה-46 של ארצות הברית לאחר שגָבַר על יְרִיבוֹ דונלד טראמפ, הנשיא המכהן.   בנאום הניצחון שלו אמר ג'ו ביידן, הנשיא הבא של ארצות הברית: "העם אמר את דְבָרוֹ. הוא נתן לנו נִיצָחון ברור, נִיצָחוֹן מְשַכְנֵעַ. אֶעֱבוֹד קשה עבור אלה שלא הִצְבִּיעו לי בדיוק כמו עבור אלה שכן הִצְבִּיעוּ לי. זה הזמן לְרַפֵּא את אמריקה".

 

יְרִיבוֹהמתחרה שלו.

אוֹבְדַן המָזוֹן בישראל

אוֹבְדַן המָזוֹן בישראל

אוֹבְדַן מָזוֹן מתייחס אל מזון אשר היה מְיועָד למאכל אדם וּמִסִיבּוֹת שונות התקלקל או בוּזבז ולא נֶאֱכַל על ידי האדם. אוֹבְדַן מזון מתרחש בכל שְׁלַבֵּי אַסְפָּקַת המזון, הָחֵל משלבי היִיצור, האחסון, האריזה והעיבוד, ועד לשלבי המכירה והצרִיכָה. אוֹבְדַן מזון והצלת מזון נמצאים בְּמוֹקֵד הדיון הציבורי העולמי. קיימת כיום הַסְכָּמָה רחבה של מומחים כי אוֹבְדַן מזון גורם לנזקים רבים, וכי יש חשיבות רבה להצלת מזון.  

מֵהַדו"ח הלאומי לאוֹבְדַן מזון והצלת מזון בישראל לשנת 2019 עולה כי 2.5 מִילְיוֹנֵי טוֹן  של מזון נזרקו ברחבי המדינה במהלך שנה זו. הָעֵרֶךְ של המזון האבוד רב מאוד. משפחה ממוצעת בישראל זרקה לפח מזון בְּשוֹוִי של 3,300 שקלים בשנה. בצד אובדן המזון יָרְדוּ לְטִמְיוֹן גם מַשְׁאַבִּים נוספים. כך אבדו משאבי קרקע ומים רבים:  דונָמִים רבים של  קרקע חקלאית וכן כמויות גדולות של מים.  גם חשמל רב בוזבז; עֵרֶךְ בִּזְבּוּז החשמל שווה לכמות החשמל הנדרשת ליִיצוּר כל המחשבים והמכשירים האלקטרוניים בשנה. אַלְפֵי טוֹן דלק, שיכולים לְתַדְלֵק כ- 160 אלף מכוניות במשך שנה, הוּצְאוּ אף הם לְבַטלָה.

כל זה משפיע על הסביבה ותורם לפליטה של  מיליון טון גזי חֲמָמָה וגם מחייב טיפול יקר במזון כפְסולֶת. "בהפסדים הכספיים מאובדן מזון בישראל ניתן היה לְמַמֵן חמישית מתקציב סיוע הקורונה של המדינה", אמר הַכַּלְכְּלָן חן הרצוג.

 

יָרְדוּ לְטִמְיוֹןהלכו לאיבוד.

הוּצְאוּ לְבַטלָה – הלכו לאיבוד.

לְמַמֵןלספק את הכסף הדרוש.

כַּלְכְּלָן – מומחה בתחום הפרנסה וצורכי המִחיָה.

ישראל מְצַיינֶת 25 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין

ישראל מְצַיינֶת 25 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין

ביום חמישי ציינה מדינת ישראל 25 שנה לרצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין. בבית הנשיא נערך טקס אזכרה ממלכתי, "נר יצחק", בְּמַעֲמַד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ובני משפחת רבין.

בטקס הזהיר ריבלין מפני האלימות בחברה הישראלית, ובהמשך דבריו הוא אמר: "יש לנו אַחְרָיוּת כלפי דור הצעירים הזה שלא ידע את יצחק וכלפי דורות הילדים והנכדים שלנו למצוא את הדרך לתקן את הפגיעה שאֵירְעָה כאן לפני רֶבַע מאה".

לפני 25 שנה נרצח יצחק רבין בידי יגאל עמיר בעֲצֶרֶת תמיכה בְּהֶסְכֵּמֵי השלום, שהתקיימה תחת הסיסמה "כן לשלום, לא לאלימות". בתוֹם העֲצֶרֶת, כשהיה רבין בדרך אל מכוניתו, ירה יגאל עמיר שלושה כדורים בגב שלו. 

עֲצֶרֶת - אסֵפה של קהל רב לשֵם הַבָּעת תמיכה או התנגדות.

החיסון הישראלי לקורונה: הֵחֵל שלב הניסוי בבנֵי אדם

החיסון הישראלי לקורונה: הֵחֵל שלב הניסוי בבנֵי אדם

בעקבות ההתפרצות של מגפת הקורונה הִתְגייסוּ מַעְבְּדוֹת מֶחְקָר רבות לפַתח כלים לַמאבָק בנגיף. בְּמאות מעבדות בישראל יוזמים פִּיתוּחים בתחומים רבים: פיתוח תרופות, טיפולים חיסונים, וגם כלים לחִיזוּי הִתְפַּשטוּת המגפה. המרוֹץ המחקרי נגד המגפה הוא מאמץ כְּלַל עוֹלָמִי, וחוקרים מישראל ניצבים בקו הראשון שלו.

השבוע התחיל שלב הניסוי בבני אדם שֶׁמפַתח המכוֹן  הַבִּיוֹלוֹגִי בנס ציונה. במהלך הניסוי נותנים את החיסון לכמה עֶשְׂרוֹת מתנדבים בְּמַטרָה לבחון אם החיסון בטוּח לשימוש, ואם הוא אָכֵן גורם לנבדקים לְיַיצר נוֹגְדָנִים לְנִטְרוּל הנגיף.

שגב הראל וענר אוטולנגי הם שני המתנדבים הראשונים בישראל שקיבלו כבר את החיסון. שגב הראל הוא  סטודנט למִנהל עסקים, בן 26 מקיבוץ שדה נחמיה. ענר אוטולנגי, הוא תלמיד מֶחְקָר באוניברסיטת בן גוריון, בתחום מערכות חיסון, בן 34, מקיבוץ טללים. אם הכול יֵלֵךְ כַּשוּרָה, עשרות בני אדם נוספים צפויים להצטרף לניסוי בקרוב. בדרכו לקבל את החיסון, שיתף הראל סרטון על החיסון ובו אמר: "אני לא מפחד, סומך פה על כולם, ובעיקר מתרגש מֵהַמעמָד וּמֵהַזכות שנפלה בחלקי. זה כיף גדול".

מְנַהֵל המָכון הביולוגי אמר כי החיסון הישראלי עשוי להיות מוכן לשימוש בסוף הקיץ. אומנם החיסון נמצא בתחילת דרכו ובפיגור אחרי חברות תרופות בעולם, אבל  אם הוא יצליח, הוא יְצַמְצֵם את התלות של ישראל בחֲבֵרוֹת זרות. לכן אפשר להניח שבסופו של דבר ישתמשו בחיסון ישראלי, גם אם יגיע באיחור.

 

חִיזוּי – קביעה משוערת של מה שעתיד להתרחש.

נוֹגְדָנִים – חומר חלבוני שנוצר בגוף ופועל נגד גורם זר שחדר לגוף, כמו נגיף קורונה.

נִטְרוּל – ביטול ההשפעה.

לקראת הצלצול הראשון

לקראת הצלצול הראשון

תלמידֵי כיתות א'-ד' חוזרים לבתי הספר ביום ראשון. לפי תוכנית החזרה ללימודים, תלמידי כיתות א'-ב' יִלמדו לְסֵירוּגִין בְּמַתְכונֶת של חֲצָאֵי כיתות: שבוע בבית הספר – שבוע בבית או חצי שבוע בבית הספר -– חצי שבוע בבית. בכיתות ג'-ד' הלימודים יתקיימו בְּמַהֲלַךְ כל השבוע בקבוצות קטנות וקבועות. עשרות עִיריות ומועצות מקומיות ואזוריות הודיעו על הרחבת ימי הלימוד לתלמידי כיתות א'-ב'.

במשרד הבריאות ממליצים לכל צוותי ההוראה להיבדק לגילוי קורונה לפני תחילת הלימודים. מְמוּנה הקורונה, פרופסור רוני גמזו, אמר כי צריך יֶתֶר זהירות בפתיחת מַעֲרֶכֶת החינוך, והוסיף: "צריך מַסכות גם בכיתות א'-ב'".

 

לְסֵירוּגִין – בהפסקות.

הֶסְכֵּם בין ישראל וסודאן

הֶסְכֵּם בין ישראל וסודאן

במשך עֶשְׂרוֹת שנים לא התקיימו יְחָסִים רִשמִיים בין ישראל וסודאן. מערכת היחסים בין המדינות אַף הִתְאַפְיינָה בְּאֵיבָה  וּבְתַקְרִיות בִּיטחוניות.

אבל בשנה האחרונה החלו היחסים בין שתי המדינות "להתחמם". ביום שישי האחרון הִכְרִיזוּ ישראל וסודאן על סיום מצב הלוֹחְמָה ועל התחלת תהליך של שינוי, שֶׁבְּמַהֲלָכוֹ היחסים בין המדינות יהפכו ליותר נוֹרְמָלִיים ויותר יַציבים. בקרוב יִיפָּגשו המשלחות של סודאן וישראל לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, בהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים.

ההסכם הושג בְּתִיווּךְ של ארצות הברית, והוא מגיע שָׁבוּעות סְפורים לְאַחַר הֶסְכמים פּוֹרְצֵי דרֶךְ בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

סודאן היא המדינה השלישית בגוֹדְלָה באפריקה. הבירה שלה היא ח'רטום. כמעט כל תושבי סודאן הם מוסלמים. השפות הרשמיות הן ערבית ואנגלית.

 

אֵיבָה – שנאה.

תַקְרִיות – קטטות, התנגשויות.

פּוֹרְצֵי דרֶךְ – שלא היו קודם, לא מקובלים.

 

הציפורים בשמי ארצנו

הציפורים בשמי ארצנו

בשנים האחרונות חל שינוי בְּהֶרְכֵּב אוכְלוּסיית הציפורים בארץ. מצד אחד, מִינִים רבים של ציפורים הולכים ונעלמים. צַפָּרִים ותיקים מספרים בְּגַעְגוע ובעצב על ציפורים שנעלמות בזו אחר זו מהנוף, כמו הַפֶּרֶס, הָעוזְנִיָּה והנשרים. מצד שני ציפורים נדירות, שעד לא מזמן פגישה אִיתן בטבע הישראלי הייתה בְּגֶדֶר חלום, נראות בִּשְׁמֵי ארצנו יותר ויותר.

אז אֵילוּ ציפורים הופכות לִנְפוֹצוֹת יותר? התורית הזנבית והחמריה השחורה "היגרו" לישראל מאפריקה.  "הן מחפשות אזורים קרירים יותר", מסביר דן אלון מנהל מרכז הצפָּרוּת הישראלי. התורית הזנבית, שנפוצה באפריקה, אומנם נראתה באזור אילת כבר לפני 60 שנה. אבל בְּעֶשֶׂר השנים האחרונות  היא הִתְפַּשטה לאזורים רבים נוספים בארץ. גם החמריה השחורה הפכה לִמְצוּיָה הרבה יותר באזור הָעֲרָבָה בשנים האחרונות.

את הפורפיריה הכחולה, אחת הציפורים הצבעוניות והמיוחדות בישראל, כבר לא נָדִיר לפגוש. בעבר היא הופיעה בארץ אחת לכמה שנים. אבל בשנים האחרונות הפורפיריות הכחולות מופיעות יותר ויותר בעיקר באזור הַבְּשׂוֹר והנגב המערבי וכן גם בברכות דגים שונות.

 

צַפָּרִים – חוקרי ציפורים.

נְפוֹצוֹת – מצויות.

מתי חוזרים לבית הספר?

מתי חוזרים לבית הספר?

הַנְהָגַת ההורים הארצית מסרה כי היא דורשת שתלמידי כיתות א'-ו' יחזרו ללימודים כבר בשלב הבא של פתיחת הסגר.

בַּהוֹדָעָה של הנהגת ההורים נִמסר:  "הגיעה הָעֵת שחינוך ילדינו יהיה בראש סולם הָעֲדִיפויוֹת של הממשלה ולא בתחתית, לא נִיתן שחינוך יבוא אחרי פתיחת הקניונים ומכוני היופי.  איש לא יְשַׁכְנֵעַ אותנו שֶׁלמְקַבלי הַהַחְלָטוֹת לא היה מספיק זמן להֵיערך לַחֲזָרָה מהסגר.

במשרד הבריאות סְבוּרִים כי יש להחזיר את תלמידי כיתות א'-ב' ללמידה בקפסוּלוֹת, כלומר בקבוצות קטנות וקבועות.  באוצר טוענים כי מדובר בַּעֲלוּת גבוהה מדי.

 

עֲלוּתהוצאות כספיות.

מוֹשִׁיטִים יד לשלום

מוֹשִׁיטִים יד לשלום

צעד גדול לשלום עם מדינות ערב: ישראל וּבַּחְרֵיְן חתמו על הסכם משותף לְכִינוּן יחסי שלום וידידות בין שתי המדינות. ישראל וּבַּחְרֵיְן התחייבו לפתוח שַׁגְרִירויות ולשתף פעולה בתחומים רבים. טקס החתימה נערך בְּמנאמה, שהיא עיר הַבִּירה של בחריין .

ההסכם המשותף הזה נֶחְתם כחודש לאחר ששתי המדינות הצהירו – על מדשאות הבית הלבן,  מקום מושבו של נשיא ארצות הברית שהן מִתְכּוְונוֹת  לקיים יחסי שלום ולַחְתור למזרח תיכון יציב, בטוח וּמְשַׂגְשֵׂג  לטובת כל העמים באזור.

בחריין היא מדינת אי במזרח התיכון, שמְמוקמֶת  במפרץ הפרסי, בדרום-מערב אסיה. ברֹאשָׁה עומד מלך. השפה הרשמית שמדברים בה היא ערבית.

 

לְכִינוּן – ביסוס.

מְשַׂגְשֵׂג – מתפתח בהצלחה.

ישראל עוברת לִשְׁעוֹן חורף

ישראל עוברת לִשְׁעוֹן חורף

ישראל תעבור לשְׁעוֹן החורף ביום ראשון הקרוב. בשעה 2:00 לפנות בוקר נזיז את מְחוֹגֵי השעון שעה אחת אחורה לשעה 1:00. כך נקום שעה אחת מאוחר יותר ונַרְוִויח שעת שינה נוספת. בעקבות הֲזָזַת השעון יהיו פחות שעות אור ביממה. שעון החורף יסתיים בערב פסח, אז נחזור לשעון הקיץ.

כזכור, לפני מספר חודשים, מיד לאחר פרוץ משבר הקורונה בישראל, נעשה ניסיון לדחות את כניסת שעון הקיץ לתוקף. המטרה הייתה לצמצם את מספר שעות האור וכך לצמצם את הַשְׁהייה בַּמרְחָב הציבורי. בסופו של דבר, החליט שר הפנים, שהעלה את ההצעה, להשאיר את שעון הקיץ על כַּנוֹ.

 

על כַּנוֹ – ללא שינוי.

לומדים מֵרחוק

לומדים מֵרחוק

הלימודים במערכת החינוך מתקיימים בְּמַתְכונֶת של לימודים מרחוק, כולל בתי ספר, גני ילדים וּמְעוֹנוֹת יום. על כך החליטה הממשלה כבר כִּשְׁבוּעַיִים לאחר פתיחת השנה, וזאת בגלל העלייה בְּהֶיקף הַהַדְבָּקָה בנגיף הקורונה.
סגירת בתי הספר אכן תורמת לְהַפְחָתָה בהדבקה ולצמצום הַתַחְלוּאָה. עם זאת כְּכָל שֶׁהַסגֶר נמשך, מתברר שלא מדובר בפתרון אֲרוך טְוָוח. הַמעֲבָר ללמידה מרחוק אומנם מְסַפֵּק פתרון מסוים, אך לא מדובר בְּתַחְלִיף לשיעור מסוג פנים אל פנים. בנוסף, בתי הספר הם גם מקום למשחקים, פְּעִילויות ומפגשים חברתיים, ובכך גם חֲשִׁיבוּתָם בְּחַיי ילדים ובני נוער.
הַציפִּייה היא שרוב בתי הספר יוכלו להיפתח מחדש, עם הַגְבָּלוֹת למניעת הדבקה, כגון עֲטִיית מסכות, הקפדה על הִיגְיֶינָה ושמירה על ריחוק פיזי.

 

תַחְלוּאָה – מצב בו קיימת מחלה.

אֲרוך טְוָוח – שמתקיים לאורך תקופת זמן ארוכה.

הפסטיגל בימי קורונה

הפסטיגל בימי קורונה

הפסטיגל הוא אירוע אוֹמָנותי ישראלי לילדים המוצג בחג החנוכה, ומופיעים בו זמרים, שחקנים ובדרנים.

השנה, לרגל חגיגות ה-40 לפסטיגל, תכְנְנוּ מְפִיקֵי הפסטיגל חגיגה מוזיקלית גדולה לציון 40 שנים לְקיוּם המוֹפָע. אבל אז הִגיע נגיף הקורונה, והתברר שמופע עם קהל עָצוּם לא יוכל להתקיים. בגלל מִגְבְּלוֹת נגיף הקורונה החליטו לקיים את הפסטיגל בְּמַתְכונת מיוחדת. הפסטיגל יכלול פעילות מֵרָחוֹק שיתקיימו במשך 40 ימים.

 

מְפִיקֵי הפסטיגל – הממונים על ייצור הפסטיגל.

שִׂיא חדש במספר היעֵלִים באזור צפון מדבר יהודה

שִׂיא חדש במספר היעֵלִים באזור צפון מדבר יהודה

בעקבות סְפִירַת היְעֵלִים השנתית, שביצעה רשות הטבע והגנים באזור צפון מדבר יהודה, עוֹלֶה כי נרשם שִׂיא  במספר היעלים באזור, שעומד השנה על 400 פְּרָטִים. בשנה הקודמת נספרו 280 יעלים.

עמוס סבח, אֶקוֹלוֹג ברשות הטבע והגנים, אמר כי מֵידָע זה מַצְבִּיעַ כנראה בין היתר על שנה פּוֹרייה עם יְלוּדה גבוהה לעומת שנים קודמות. אבל גם יִיבוש מי הַבִּיוב באזור, שהיו מִפְגָע סביבתי קשה, תרם לכך. במשך שנים זרמו מי הַבִּיוב של ירושלים לנחל קדרון וגרמו לפגיעה קשה ביעלים במדבר יהודה. מֵי הביוב חלחלו לְמֵי התהום וּגְדוֹת הנחל התמלאו בפסולת שגרמה למקרי חנק וחסימת מעיים בקרב היעלים .

 

אֶקוֹלוֹג – מומחה ליחסים שבין היְצורים ובין סביבתם.

כיפור אחר

כיפור אחר

יום הכיפורים השנה היה שוֹנֶה ומְשוּנֶה. בפעם הראשונה צִיינה מדינת ישראל את יום הכיפורים תחת סֶגֶר מלא. בתי הכנסת פָּעֲלוּ בְּמַתְכונֶת מצומצמת והתפילות נערכו תחת כיפת השמים. בחיפה הסתובבו חזירי בר בחצרות הבתים בפארקים ובכבישים בְּאֵין מַפְרִיעַ.

אבל יש גם חדשות טובות. הסֶגֶר הוביל לירידה במספר נפגעי תאונות האופניים במהלך יום הכיפורים. 

 

סֶגֶר - איסור לצאת מחוץ לגבולות יישוב מסוים

טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים

טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים

ביום שלישי נערך טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים. הטקס נערך בְּהַר הרצל בירושלים. בגלל מַגפַת הקורונה התקיים האירוע ללא קהל.

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים  לפני 47 שנים, כשצבָאוֹת של מדינות ערביות התקיפו את ישראל, בהובלה של סוריה ומצרים.  המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה כחודש. צה"ל הופתע מפתיחת המלחמה על ידי מדינות ערב .

בטקס שנערך ביום שלישי אמר שר הביטחון בני גנץ בהתייחסותו למאבק בקורונה: "צריך לְהוֹדוֹת ביושר: גם הפעם, נתפסנו לא מוּכָנִים. לא הֵגַבְנוּ כראוי. גם הפעם המחיר שאנחנו משלמים ונשלם הוא כָּבֵד מאוד. אבל גם הפעם, כמו במלחמת יום הכיפורים,  אנחנו ננצח".

גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף בטקס האזכרה. הוא אמר כי הַהַפְתָּעָה שהייתה מְנַת חֶלְקֵנוּ במלחמת יום כיפור אסור לה שתחזור.

 

מְנַת חֶלְקֵנוּ – גורלנו

הסרט פינוקיו בפסטיבל הסרטים

הסרט פינוקיו בפסטיבל הסרטים

פסטיבל הסרטים החיפאי יתקיים כמידי שנה בסוכות, אלא שהשנה הפסטיבל יתקיים באמצעות רשת האינטרנט. בפסטיבל יקרינו את הסרט "פינוקיו", עִיבּוּד  לספר ילדים שמתאר את עלילותיה של בובת-עץ. הספר נכתב על ידי הסופר האיטלקי קרלו קולודי.

מאז פרסם קרלו קולודי את עלילותיו של פינוקיו בשלהי המאה ה-19, סיפורו של הילד מעץ זכה לעשרות עיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים. כעת, מגיע עיבוד נוסף. תהיה הזדמנות לראותו.

 

עִיבּוּדהתאמה על ידי שינויים מסוימים.

עוברים ללמוד מֵרחוֹק

עוברים ללמוד מֵרחוֹק

בתי ספר נסגרו בעקבות הִתְפשטוּת נְגִיף קורונה, ומשרד החינוך הוֹרָה על למידה מהבית באמצעות הָאִינְטֶרְנֶט.
הפסקת הלימודים הַסדִירִים לתקופה בלתי ברורה, בפעם השנייה בתוך חצי שנה, מדאיגה הורים רבים. הם חוששים שההפסקות הארוכות והלא- מְתוכננות יִפְגעו בחינוך הילדים.
פרופסור אינה בְּלָאו מהאוניברסיטה הפתוחה מצביעה דווקא על היתרונות שמציעה הטכְנוֹלוֹגְיָה לעומת השיעורים בכיתה. לדעתה, המצב הקשה שבו אנחנו נמצאים, הוא הזדמנות לְשַׁדְרֵג את הלמידה בישראל.
"הלמידה הופכת ליותר פעילה במתכונת הזו", מסבירה פרופסור אינה בלאו, ומוסיפה: "המורה מתחיל שיעור, מסביר משהו, נותן משימה, ואז התלמידים מתחלקים לכיתות קטנות בזום, והמורה 'מסתובב' ביניהם. התלמידים עובדים ביחד, מייצרים או פותרים משהו ואז מציגים את זה בכיתה".

 

הוֹרָה- נתן הנחייה.  

אִינְטֶרְנֶט – מרשתת (בעברית).

לְשַׁדְרֵג – לשפר, לשכלל.

סיפור הקורונה בשפת הסימנים

סיפור הקורונה בשפת הסימנים

בימים אלה מִתְפַּרְסֵם סרטון העוסק בְּמַגפַת הקורונה שהמטרה שלו היא לְהַנְגיש את המידע על המגפה לילדים שאינם שומעים. הסרטון, שיש בו קַרְיָינוּת, מְתורגם גם לשפת הסימנים עבור ילדים חירשים. לְפִיכָךְ גם חֵירשים וגם שומעים יכולים לצפות בו.  

"בישראל יש בעיה חמורה בתקשורת שבין מערכת הבריאות לבין החֵירשים בכלל, ובהעברת מידע בנוגע למגפת הקורונה בפרט", אמרה פרופ' וונדי סנדלר, חוקרת שפות סימנים.

 

לְהַנְגיש – להקל על הגישה.

קַרְיָינוּת – השמעה של טקסט.

תלמידים קראו לממשלה לפעול בנושא משבר האקלים

תלמידים קראו לממשלה לפעול בנושא משבר האקלים

כאלף בני נוער הפגינו ביום שלישי ברחבי הארץ וקראו לממשלה לפעול בנושא משבר האקלים. התלמידים הפסיקו את הלימודים שלהם בזוּם בשעה 10:30 והפגינו במקומות שונים ברחבי הארץ. התלמידים מבקשים מהממשלה לְיַישם תוכניות שיפחיתו את פליטת גזי חממה, שיש להם תפקיד חשוב בוִויסוּת האקלים. 
"אני מוֹחָה כי אכפת לי מהעתיד שלי ואני יודעת שאם לא עכשיו, יהיה מאוחר מִדי. כדור הארץ מתחמם וברגע זה מקבלי ההחלטות לא פועלים לטובת העתיד שלנו", אמרה יסמין שטרן מרזר בת 15, תושבת קריית טבעון. 

 

לְיַישם – לעשות שימוש מעשי.

וִויסוּת – שמירה על מצב שבו הדברים מתנהלים בסדר מסוים.

מוֹחָה – מביעה התנגדות. 

חגי תשרי בְּצֵל מגפת הקורונה

חגי תשרי בְּצֵל מגפת הקורונה

חגי תשרי הַממַשְׁמְשִׁים ובאים צפויים להיות שונים מכל מה שהיכרנו בעבר, בגלל מגפת הקורונה.

הממשלה הֶחליטה לְהָטִיל סֶגֶר כללי בחגי תשרי. הסֶגֶר יתחיל ביום שישי, ערב ראש השנה, ויִימשך שלושה שבועות לפחות, עד למוחֳרָת שמחת תורה. במהלך התקופה הזאת העבודה תהיה במתכונֶת מְצומצֶמֶת. יִיסָגרו החנויות, הקניונים, המסעדות, בתי המלון, הצימרים, המִספרות, חדרי הכושר ובריכות השְׂחִייָה, אבל הסופרמרקטים יהיו פתוחים. לא יהיו לימודים בבתי הספר ובגני הילדים, לְמַעֵט החינוך המיוחד וכפרי הנוער.

 

ממַשְׁמְשִׁים ובאים – מתקרבים.

לְמַעֵט -  חוץ מ-

נחתמו הֶסכמי שלום עם איחוד האמירויות ובחריין

נחתמו הֶסכמי שלום עם איחוד האמירויות ובחריין

ביום שלישי בערב נערך טקס חתימת הסכם שלום עם איחוד האמירויות והצהרת שלום עם בחריין. איחוד האמירויות ובחרין הן מדינות ערביות-מוסלמיות,  השוכנות באזור המפרץ הפרסי. הטקס נערך בבית הלבן, שהוא המעון הרשמי של נשיא  ארצות הברית.

במעמד החתימות השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, מהצד הישראלי, וכן שר החוץ של איחוד האמירויות ושר החוץ של בחריין – וזאת לצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהוביל להסכם זה. ההֶסכם קיבל את השם "הסכם אברהם" על שמו של אברהם אבינו, הדמות המקשרת בין הדתות.

במהלך הערב הודיע טראמפ כי מדינות מוסלמיות נוספות יְכוֹנְנוּ בעתיד הקרוב יחסים עם ישראל.

 

יְכוֹנְנו – יִיצרו, יְיַסדו.

חוקרים גילו עֵדוּת אֶפְשָׁרִית לחיים על כוכב הלכת נוגה

חוקרים גילו עֵדוּת אֶפְשָׁרִית לחיים על כוכב הלכת נוגה

מֵאָז יצא לראשונה האדם לחלל, החיפוש אחר חיים במֶרְחָבִים העצומים של מערכת השמש הפך לגוּלַת הַכּוֹתֶרֶת של חֵקֶר החלל. האפשרות למצוא סביבות חדשות ולפגוש ביצורים שטרם היכרנו עוררה התלהבות בקרב חובבי המדע. ואכן, בָּעֲשׂוֹרִים האחרונים השקיעו מאמץ גדול בניסיון לחפש עֵדוּיוֹת לחיים על פני כוכבי לכת כמו מאדים, צדק ושבתאי.

השבוע הודיעו חוֹקְרִים כי גילו עֵדות אפשרית לקיום של חיים על כוכב הלכת נוגה, שהוא כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו. לא מדובר על חיים על פני הקרקע כי שם אי אפשר לחיות. הטמפרטורות גבוהות עד כדי כך שאפילו עוֹפֶרֶת הופכת לנוזל. מדובר על חיים במַעֲטֶפֶת שמקיפה את כוכב הלכת נוגה. שם יש תנאי חום נוחים עבור התפתחות חיים. צוות המדענים הצליח לזהות במעטפת כוכב נוגה גז מסוג פוסְפִין, שנחשב כגז הקשור באופן כמעט ישיר להִימצאות חיים.

 

גוּלַת הַכּוֹתֶרֶתהדבר המרשים ביותר.

עֲשׂוֹרִיםיחידות של עשר שנים.

גל חום קִיצוֹנִי וְחָרִיג ברחבי הארץ

גל חום קִיצוֹנִי וְחָרִיג ברחבי הארץ

גל החום הקיצוני והחריג הפוקד את אֲזוֹרֵנוּ צפוי להִימשך עד סוף השבוע. ברחבי הארץ נשברו שִׂיאֵי טמפרטורות. בירושלים נשבר שִׂיא של 140 שנה: 42 מעלות נמדדו בצהרים; באילת נמדדו 49 מעלות לעומת 45 מעלות בשיא הקודם.  

בשירוּת המטֵאוֹרוֹלוֹגִי מסבירים כי בְּשֶׁל שִׁינוּיֵי אקלים בעולם גלי החום הופכים להיות ארוכים יותר וקיצוניים יותר. מְצופֶּה כי מִספר הימים שבהם הטמפרטורה בארץ תעלה על 30 מעלות תגדל בשנים הבאות ותגיע ל-40 ימים בשנה.

"כדאי להתרגל למזג האוויר הזה. ימים כמו שראינו בשבוע החולף, יהפכו להיות רגילים", אומר פרופ' קולי פרייס, מאוניברסיטת תל אביב.

 

שִׂיא – המידה הגדולה ביותר.

שירוּת המטֵאוֹרוֹלוֹגִי – מי שאחראי על חיזוי (ניבוי) מזג האוויר.  

טוּר דֶּה פְרַנס 2020

טוּר דֶּה פְרַנס 2020

הטוּר דֶּה פְרַנס הוא מֵרוֹץ אופני הכביש היוּקְרָתִי ביותר בעולם. הוא נערך פעם בשנה ברחבי צרפת במהלך הקיץ, כבר יותר ממאה שנים. ב"טוּר" משתתפים רוכבי האופניים הטובים ביותר מִכל רחבי העולם והוא נמשך כשלושה שבועות. כיום, אורכו של מסלול המרוץ הוא כ-3,400 קילומטרים.

לַמְרוֹת מַגפת הקורונה, גם השנה יצא המרוץ לדרך לאחר שהתאריך המקוֹרִי נדחה. המרוץ, שהחל כבר, יסתיים בעוד אחד עשר ימים.

בטוּר דֶּה פְרַנס 2020 משתתף לראשונה גם רוכב אוֹפַניים ישראלי, ושמו גיא ניב.  גיא סיפר על הַחֲוָויוֹת שֶׁלוֹ מהמרוץ ואמר: "אני רוצה להגיד שכל דגל ישראל שאני רואה בצידי הכביש הוא מאוד משמעותי וכיף עבורי. אני יודע שבמצב חיים נורמלי היו פה הרבה יותר ישראלים, אבל אני רואה בכל יום לפחות דגל ישראל אחד וזה עושה לי טוב על הלב. הקהל הישראלי אומנם רחוק אבל אני מרגיש אותו איתנו".

 

יוּקְרָתִי – שנחשב בעל ערך.

יום מְחַלקֵי העיתונים

יום מְחַלקֵי העיתונים

יום מְחַלקֵי העיתונים הוא ה- 4 בספטמבר, שֶׁחָל ביום שישי שעבר. התאריך הזה הוא היום שבו הֵחֵל בעבודתו מחלק העיתונים הראשון ברני פלהרטי לפני 187 שנים. ברני, ילד אמריקאי, שהיה  אז ילד בן 10,  יצא לחלק את העיתון "ניו יורק סאן".

כבר אז הייתה לעיתון חשיבות רבה. בעזרתו הִתְאַפְשֵׁר לציבור הרחב לִרכוש מידע מסוגים שונים; מידע חדשותי, תרבותי, חברתי ואחר. במהלך השנים הפך העיתון  לגורם משפיע בחברה ובתרבות. גם בימינו עיתונים הם כלי תקשורֶת חשובים, אבל הכוח שלהם ירד עם עֲלִייתָה של הטלוויזיה.

האנשים שעוסקים ביצירת התכנים של העיתון הם "מערכת העיתון". בראש המערכת  עומד "עורך העיתון".

 

הִתְאַפְשֵׁר – ניתנה לו היכולת

גל חום חָריג בְּסִיבִּיר

גל חום חָריג בְּסִיבִּיר

בחבל סִיבִּיר שברוסיה, הידוע בהפרשי טמפרטורות חדים בין קיץ לחורף, הגיעו  הטמפרטורות לשיא של כל הזמנים.  בחודש יוני היה בצפון סיביר חם יותר מאשר בתל אביב: הטמפרטורות הגיעו ל-38 מעלות. מזג האוויר הקיצוני גרם לשריפות יער נרחבות. מֶרְחָבִים עצומים, שגדולים יותר מהמזרח התיכון, נשרפו.

פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי הָאַטְמוֹסְפֶרָה, אמר כי שִׂיא החום הזה הוא באזור הקר ביותר בעולם, ובחודש ינואר, הטמפרטורה הממוצעת בו מגיעה ל-50 מעלות מתחת לאפס. הוא הוסיף  כי האזורים שנפגעים בצורה החמורה ביותר מהתחממות כדור הארץ הם האזורים הקרים יותר.

 

מדעי אַטְמוֹסְפֶרָה – מדע העוסק בהבנת תהליכים הקשורים למערכות מזג האוויר והאקלים. 

לימודים בצל קורונה

לימודים בצל קורונה

שר החינוך יואב גלנט הודיע כי שנת הלימודים תשפ"א תיפתח כְּסִדְרָה ב-1 בספטמבר.

לפי תוכנית החזרה ללימודים, גני הילדים וכיתות א'-ב' יִפְעֲלוּ כרגיל. בכיתות ג'-ד' יִלמדו עם חלוקה לקבוצות של עד 18 תלמידים בכל כיתה. בכיתות ה' ומעלה הלימודים יתקיימו במתכונת מְשולבת של למידה מֵרָחוק ולמידה של יומיים לפחות בבית הספר, בחלוקה של עד 18 תלמידים בכל כיתה.

 

כְּסִדְרָה – כרגיל.

חינוך גופני – נתונים מדאיגים

חינוך גופני – נתונים מדאיגים

חלק גדול מתלמידי ישראל אינם מקיימים פְּעִילוּת גופנית, אפילו לא 60 דקות בשבוע, כך עוֹלֶה ממחקר של ארגון הבריאות  הָעוֹלָמִי.

בַּהַשְׁוָואה לתלמידים ב-45 מדינות, תלמידי ישראל מְדוֹרָגִים אחרונים כְּמִי שלא עוסקים בפעילות גופנית, לפחות 60 דקות,  לאחר שְׁעוֹת הלימוד בבית הספר.  עוד נִמְצָא כי בנים מְבַצעים יותר פעילות גופנית מֵאֲשֶׁר בנות. כְּכָל שעולים בשכבת הגיל, כך עוֹלֶה מספר התלמידים שאינם פְּעִילִים מבחינה גופנית.

עורכי המחקר מְצַיינים כי לפעילות גופנית יִתְרוֹנוֹת רבים. יש קֶשֶׁר בין ביצוע פעילות גופנית בקרב ילדים ובני נוער לבין שיפור בריאות השלֶד, צמצום הַהַשְׁמָנָה וְהַעֲרָכָה עצמית.

 

מְדורָגִים – מסודרים.

ארצות הברית: מאות שריפות בקליפורניה

ארצות הברית: מאות שריפות בקליפורניה

מאות שרפות מִשְׁתולְלות בשבוע האחרון בקליפורניה. השרפות פרצו בְּעִקְבוֹת שילוב מסוכן של סופות בְּרָקִים ומעלות חום גבוהות מֵהָרָגִיל לעונה.

יש לציין ששריפות יער משתוללות בקליפורניה מדי קיץ, אך לפי דברי הַמושֵׁל של קליפורניה "לא ראו דבר כזה הרבה מאוד שנים". גל השריפות הנוכחי הוא מֵהַגדולים שידעה קליפורניה. השריפות התפשטו לשטח עָצוּם, והרסו יותר מ-500 בתים ומִבנים אחרים.

קליפורניה שוכנת בחוף המערבי של ארצות הברית, והיא המדינה המאוכְלֶסֶת ביותר בארצות הברית והשלישית בשטחה.

 

מושל- שולט.

מאוכְלֶסֶת – שיש בה אנשים.

ישראל ואִיחוד האֶמירוּיוֹת מְנַרְמְלוֹת את היְחסים בין שתי המדינות

ישראל ואִיחוד האֶמירוּיוֹת מְנַרְמְלוֹת את היְחסים בין שתי המדינות

הסכם הִיסְטוֹרִי: ישראל ואיחוד האֶמירוּּיוֹת הִכְריזו על נִרְמוּל היחסים בין שתי המדינות. ההֶסכם קיבל את השם "הסכם אברהם" על שמו של אברהם אבינו, הדמות המקשרת בין הדתות.

את ההסכם סיכמו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ושייח ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא איחוד האמירויות הערביות והאמיר של אבו דאבי.

איחוד האמירויות הערביות היא מדינת מִדְבָּר מוסלמית-ערבית עשירה בנפט, והיא נמצאת בצפון-מזרח חצי האי ערב שבמפרץ הפרסי.

 

מְנַרְמְלוֹת – מביאות למצב רגיל ותקין.

טֶרוֹר הַבָּלוֹנִים בדרום

טֶרוֹר הַבָּלוֹנִים בדרום

טרור הבלונים ממשיך לִפְקוֹד את אזור עוֹטֵף עזה כבר כעשרה ימים. בשבוע האחרון פרצו  שרפות רבות בכמה מוֹקְדִים בשטחים הקרובים ליישובי עוטף עזה, וזאת בעקבות הַפְרָחַת בלוני תַבְעֵרָה מרצועת עזה. מדובר בבלונים מנופחים בגז שנוֹשְׂאִים חומרים דליקים. רק ביום שלישי השבוע אירעו 40 מוקדי שרפה שהתפשטו באזור העוטף.

צה"ל מֵגיב למקרי  השריפות ותוקף בִּתְגוּבָה תשתיות טרור של  ארגון חַמַאס ברצועת עזה.

על רקע המְתִיחוּת, ביקר נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בעוטף עזה ביום שלישי. ריבלין אמר  בביקור:  "טרור העפיפונים ובלוני התבערה הוא טרור לכל דבָר ועִנְיָין. יידַע החמאס - זה לא משחק. יגיע רגע שבו הם יצטרכו להחליט. אם הם רוצים מלחמה הם יקבלו מלחמה".

 

תַבְעֵרָהשרפה.

נוֹשְׂאִים – מחזיקים.

הַפְרָחָהזריקה לאוויר.

לכל דבָר ועִנְיָין – מכל בחינה.

לְטָאָה מסוג "כּוֹחַ אֲפור"

לְטָאָה מסוג "כּוֹחַ אֲפור"

לטאה מסוג "כוח אפור", הגדולה והכבדה שבלטאות ישראל, הגיעה לאחרונה לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. זאת לאחר שבני נוער מצאו אותה באזור חֲצֵבָה שבערבה. מכיוון שהלטאה הגדולה הייתה חלשה מאוד ולא ברחה מפני בני הנוער, עלה הַחֲשָׁד כי היא הורְעֲלָה ברעל עכברים.  אחרי שהיא שקיבלה טיפול במשך כמה ימים בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים - היא חזרה לטבע.

"הכוח האפור" היא לטאה שאורכה יכול להגיע ל-  150 ס"מ, ולמשקל ל- 3 ק"ג. הצבי שלה - הצהבהב.  

תוכנית הַחֲזָרָה ללימודים בצל משבר הקורונה

תוכנית הַחֲזָרָה ללימודים בצל משבר הקורונה

ביום שני, שלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים, הציג שר החינוך יואב גלנט את תוכנית החזרה ללימודים בְּצֵל משבר הקורונה.

על פי התוכנית, הלימודים בכיתות א'-ב' יתקיימו כמעט כָּרָגִיל, חמישה ימים בשבוע ללא פִּיצולים. הילדים לא יִידָרשו לַעֲטוֹת מסכה. תלמידי כיתות ג'-ד' ילמדו גם כן חמישה ימים בשבוע, אך הלימודים יֵיעָרכו בקבוצות של עד 18 ילדים בכיתה. כל תלמיד יֵישב בשולחן נפרד. תלמידי כיתה ד' יצטרכו לַעֲטוֹת מסכה לאורֶךְ כל שעות היום ואילו תלמידי כיתה ג' -  רק בהפסקות.  בַּאֲשֶׁר לכיתות ה'-ו', הלמידה תתבצע בעיקר מֵרָחוֹק באמצעות המחשב. התלמידים יגיעו לבית הספר רק יוֹמַיִים בשבוע וילמדו בקבוצות של עד 18 ילדים בכיתה, כל אחד יישב בנפרד. תהיה חוֹבַת עֲטִיית מסכות לאורך כל שעות היום.  

 

לַעֲטוֹת – ללבוש

פִּיתוח שְׁוֵויצָרִי: מסכה שמשמידה את נְגִיף הקורונה

פִּיתוח שְׁוֵויצָרִי: מסכה שמשמידה את נְגִיף הקורונה

נמשך המֵרוֹץ לפיתוח מסכות חֲדִישׁוֹת שיסַפקו הגנה מפני נגיף הקורונה. עודד גזית, שמְשַׁוֵּוק מסכה שְׁוֵויצָרִית חדשה, סיפר על פיתוח המסכה. לדבריו, זוהי מסכה שלא רק מְגִינה מפני הנגיף אלא גם משמידה אותו. מְדוּבר במסכה מבַּד שעליה חומר משמיד קורונה. החומר נשאר פָּעִיל על המסכה במשך 30 שטיפות במים חמים או קרים, ללא סבון.

בִּתְגוּבָה לדברי עודד גזית אמר ד"ר אבי לוין מְנַהֵל המרכז הרפואי מאיר כי אחת הבעיות של מסכות, באופן כללי, היא שאנשים משתמשים בהן הרבה יותר זמן ממה שהם צריכים, ואז לא רק שהן לא מוֹעִילוֹת אלא יכולות לעשות נזק.  

 

פיתוח - תהליך שבו דבר מסוים מתקדם.

שְׁוֵויצָרִי – של  שוויץ (מדינה ביבשת אירופה).

מְשַׁוֵּוקמי שעוסק בהוצאת סחורות למכירה בחנויות.

יש נֶשֶׁר בשמיים

יש נֶשֶׁר בשמיים

השנה נִסְפְּרוּ בישראל 206 נשרים לְעומת 170 בשנה שעברה.  מְדוּבר בַּמספר הגדול ביותר של נשרים  ב-12 השנים האחרונות. הנשר הוא עוף דורס שנמצא עדיין בסכנת הַכְחָדָה. חובבי טבע מקווים שֶׁהַמגַמה החיובית הזאת תִּימשך בשנים הבאות.

אוהד הצופה, אֶקוֹלוֹג בְּרָשׁוּת הטבע והגנים, הסביר כי בשנים האחרונות הָרָשׁוּת משקיעה מאמצים רבים בשִׁיקוּם הנשרים. מבין 206 הנשרים שנִסְפְּרוּ השנה, עשרה הם נשרים משוקמים שהגיעו מספרד, 11 נוספים  הם נשרים שנפצעו ושוחררו לטבע אחרי טיפול רפואי ושיקום בבית חולים לחיות בר.

המוּמחים מעריכים כי הגִידול במספר הנשרים השנה הוא גם תוצאה של מגפת הקורונה. כמות המטיילים השנה, שהייתה קטנה יחסית בְּשֶׁל המגפה, אִפְשְׁרָה לנשרים להגביר את קצב הקינוּן ללא הפרעה.

 

הַכְחָדָההשמדה.

אֶקוֹלוֹגמי שעוסק ביחסים שבין היְצורים החיים ובין סביבתם.

שִׁיקוּם - החְזרה למצב הקודם לאחר פגיעה.

קינוּןהִתרבות.

צה"ל סִיכֵּל פִּיגוע בגבול הצפון

צה"ל סִיכֵּל פִּיגוע בגבול הצפון

ביום שני סִיכֵּל צה"ל פיגוע של חיזבאללה, שהוא ארגון טרור אסלאמי-שיעי, הפועל נגד ישראל. תַצְפִּיתנִיוֹת של צה"ל הִבחינו בחולְיָה של 5-3 מחבלים כשחצתה את הגבול מלבנון לשטח ישראל באזור הר דֹב. כוחות צה"ל פתחו באש לעבר המְחבלים והם נִמְלְטוּ ללבנון. בעֵת האֵירוּע צה"ל הוֹרָה לתושָבי האזור – מראש הנִקרה ועד החרמון – להישָאֵר בבתיהם. אין נִפגעים בצד הישראלי. צה"ל ממשיך להֵיערך בגבול הצפון בכוחות גדולים. 

 

סִיכֵּל – הפר, ביטל, מנע.

הוֹרָה – נתן פקודה.

מדינה בִּמְחָאָה

מדינה בִּמְחָאָה

אַלְפֵי אֶזרחים הִפְגִינוּ במוצאי השבת נגד הממשלה במקומות רבים ברחבי הארץ. המַפְגִינִים מוֹחִים על התִפְקוּד הלָקוּי של הממשלה במַשְבֵּר הקורונה ועל השְחִיתוּת השִלְטוֹנִית.

ההפגנות עברו בדרך כלל בשֶקֶט  ללא אירועים חריגים.  עם זאת  אחרי שהן הִסְתַיְימוּ פָּרְצוּ עִימוּתִים בין מַפְגִינִים למשטרה.

 

מְחָאָה- הבעה של התנגדות.

לָקוּי – פגום.

עִימוּתִים – סכסוכים.

מִסְדר הצְבָאִים

מִסְדר הצְבָאִים

עֵמֶק הצבאים הוא אֲתר טבע עִירוֹנִי המִשְׂתרֵעַ על שטח גדול בְּלֵב העיר ירושלים. הוא נמצא בין שכונות מְגורים וכבישים סוֹאֲנִים. בעמק חמש בְּרֵיכות טִבעיות וּמְלאכוּתִיות, שני נחלים זורמים, עֶמְדוֹת תצפית על ציפורים וּמְכַרְסְמִים, בתי גידול טבעיים לחיות בר, אי מלאכותי וגוּלַת הַכּוֹתֶרֶת – צבאים שמשוטטים באופן חופשי בטבע.

עמק הצבאים, שנפתח לקהל הרחב לפני כחמש שנים, הוקם במטרה לְשַׁמר את אוכְלוּסיית הצבי הָאָרֶץ יִשְׂרְאֵלִי שנמצאת בסכנת הכחדה. "כשפתחנו את הפארק היו לנו שלושה צבאים בלבד", סיפרה יעל המרמן-סולר מנהלת המקום.

ביום חמישי האחרון, בשש בבוקר, התייצבו  בעמק הצבאים כ- 50 חובבי טבע כדי לספור, אחרי חמש שנים, את הצבאים באתר. בתום הספירה נמצאו 42 צבאים. עם זאת מעריכים כי המספר האמיתי עומד על כ-60, וכי חלק מהצבאים הסתתרו בצמחייה הגבוהה.

 

מִשְׂתרֵעַ - מִתפרס על פני שטח.

סוֹאֲנִיםרועשים.

גוּלַת הַכּוֹתֶרֶת- ההישג החשוב ביותר, שיא ההצלחה.

חִיסון לקורונה – חדשות מְעוֹדְדוֹת

חִיסון לקורונה – חדשות מְעוֹדְדוֹת

מֵאוּנִיבֶרְסִיטַת אוֹקְסְפוֹרְד בבריטניה מסרו כי החיסון לקורונה שפוּתח יחד עם חברת התרופות אסטרה זניקה עורר תגוּבָה טובה בבני אדם בשלב הראשוני. האנשים שקיבלו את החיסון פיתְחו נוגְדָנִים לקורונה. בנוסף על כך החיסון חיזק תָאי גוף שמסוגלים לְהָגִיב לחיסון.  בשלב הבא החיסון יִינתן לקבוצה גדולה יותר של אנשים כדי לבדוק את היְעִילוּת שלו.

זהו החיסון שנמצא בשלב הפיתוח המתקדם ביותר בעולם. ישראל מנהלת משא ומתן  עם חברת אסטרה זניקה לרכישתו.

 

נוגְדָנִים - חלבונים הנוצרים בתאי הדם כתגובה לחדירה של חומר זר. הנוגדנים מגבירים את חסינות הגוף.

יְעִילוּת – תועלת, תוצאות טובות.

שנת הלימודים תיפָּתַח ב-1 בספטמבר

שנת הלימודים תיפָּתַח ב-1 בספטמבר

שר החינוך, יוֹאָב גלנט, הודיע כי שנת הלימודים תיפָּתַח באחד בספטמבר. השר  הִציג את התוכנית לפתיחת שנת הלימודים, שגובְּשָׁה בעקבות משבר קורונה.

"העִיקרון המוביל של צֶוֶות החשיבה", אמר השר גלנט, "הוא שהתלמידים ילמדו מֵרָחוֹק או בַּחֲצָאֵי כיתות". הוא הוסיף ואמר כי במשרד החינוך מעוּניינים שכל תלמיד יגיע לבית הספר לפחות פעם אחת בשבוע, ובמסגרת הבית-ספרית לא יִשְׁהוּ יותר מ-18 תלמידים בכל כיתה  באותו זמן.

 

גובְּשָׁה – הפכה למשהו מוגמר.

יִשְׁהוּ – יהיו במקום אחד לאורך זמן.

טובעים בזבל: אלפי מטיילים משאירים כמויות אדירות של אשפה

טובעים בזבל: אלפי מטיילים משאירים כמויות אדירות של אשפה

בתקופה זו של מַגפַת הקורונה, מקומות בִּילוּי בטבע כמו חוֹפֵי הים, שמוּרות הטבע, הכינרת והנחלים מלאים באנשים,  אבל הם מלאים גם בזֶּבל.

מִתחַת לכל עץ, בכל פינה נִסתרת או גלוּיָה, יש כמוּיוֹת אדירות של אשפה וציוד שאנשים משאירים אחריהם. אחרי כל יום בִּילוי מגיעים עובדי הניקיון שאוספים את הזבל, אבל המצב לא מִשְׁתפֵּר.

בכל הארץ פועלים מתנדבים שמנסים לשנות את התמונה הָעֲגוּמָה הזו. הם עוברים בַּאֲתָרֵי הטיולים ועורכים פעילויות הסברה וגם ניקיון בתקווה שיצליחו לשנות משהו.

הקיץ הארוך עוד לפנינו. צריך לזכור לאסוף את הפסולת ולזרוק לפח אחרי כל טיול.

 

עֲגוּמָה – עצובה

מכתב 200 האומָנים: "שַׁדרוּ יְצִירָה ישראלית"

מכתב 200 האומָנים: "שַׁדרוּ יְצִירָה ישראלית"

200 אומָנים מִתחוּמֵי המוזיקה והבמָה שלחו מכתב לשר התרבות חילִי טרופר ולשר התִקְשורת יועז הֶנְדֶל. במכתב הם מבקשים מהמדינה לפעול כדי לעודד שידורי יְצִירָה ישראלית בטלוויזיה וברדיו בתקופה זו של מַשְׁבֵּר הקורונה. בִּמְצִיאוּת שבה הקורונה שִׁיבשָׁה את כל התוכניות של האומנים, זאת הדרך להגדיל את סכומי הכסף שמַעֲבִירִים לאומנים עבור היצירה שלהם.

הזַמרת ירדנה ארזי, שכבר יָצְאה בקריאה לְשַׁדר מוזיקה ישראלית, אמרה: "היום יותר מתמיד חשוב לְחַזק את תוֹצֶרֶת הארץ. השנה איננה שנה רגילה. אנחנו מצפים מהָרַדְיוֹ והטלֶוִוייזיה לגלות תמיכה באומנים, ומצפים מהמדינה לגרום לזה לקרות".

 

שִׁיבשָׁה – קלקלה.

חֲנִיכֵי תנועות הנוער הִפְגינו ברחבי הארץ

חֲנִיכֵי תנועות הנוער הִפְגינו ברחבי הארץ

אלפי בני נוער הפגינו השבוע ברחבי הארץ. הם מָחוּ על המצב של תנועות הנוער, שמעמיד אוֹתָן בְּסַכָּנַת סְגִירָה.  בחודשים האחרונים חל קיצוץ בתַקְצִיב שלהן, והפעילות של התנועות הוּקפאָה בְּשֶׁל משבר הקורונה. בני הנוער  דורשים שייתנו להם תקציב ושיאפשרו להם לקיים פעילויות בקיץ. הם מבטיחים לעמוד בַּהַנְחָיוֹת של משרד הבריאות.

"בתחילת משבר הקורונה, היו תנועות הנוער הראשונות להתייצב  כדי לסייע לחקלאים,  כדי לְהָפִיג את בדידותם של הקשישים וגם כדי לחלק מזון למבודדים", אמר בן קפלן, רכז מחוז ירקון בנוער העובד והלומד, והוסיף:  "אני מקווה שנבְחֲרֵי הציבור שלנו יקבלו את ההחלטה הנכונה.  תנו לתנועות לפעול".

 

מָחוּ – הביעו התנגדות תקיפה.

הוּקפאָה – לא חודשה.

סתיו באמצע הקיץ? הֶחָצָב כבר פורח

סתיו באמצע הקיץ? הֶחָצָב כבר פורח

החצב, שהוא צמח בר מוגן, שָׁכִיחַ בנוף הישראלי. הבצל של החצב הוא הגדול בבצלים של צמחי הבר בישראל. הפרח שלו  פעיל בשעות ייחודיות וקבועות: הוא נפתח בשעה 1:00 בלילה, ונשאר פתוח עד שעה 19:00 בערב. החצב אומנם מוכר כִּמְבַשר הסתיו, אבל למעשה הוא מתחיל לפרוח כבר בקיץ.

שִׂיא הקיץ עוד לפנינו, אבל החצב כבר מופיע בִּמְלוֹא הֲדָרוֹ. רִאשׁוֹנֵי החצבים החלו כבר לפרוח בכמה מקומות בארץ, כמו  חוֹף הַבּוֹנִים, נַחַל חֲלִילִים בִּמְבַשרֶת ציון ושמורת הטבע חורְבת קַרְתא ליד עתלית.

אז למרות שהסתיו נראה רחוק, אפשר ליהָנוֹת כבר עכשיו מהפריחה הַלבָנָה והמרשימה של החצבים.

 

שָׁכִיחַ - נפוץ

ישראל שִיגרה לַוְויָין ריגול לחלל

ישראל שִיגרה לַוְויַין ריגול לחלל

משרד הביטָחון והתַעשִׂייה האֲווירית שִיגְרו לחָלָל את הלַוְויָין "אופק 16", שהוא לַוְויַין צילום שנוֹעד למשימות ריגול. הלוויין נכנס  למסלולו סביב כדור הארץ ועָשׂוּי לְשַדֵר תמונות ראשונות בתוך ימים אחדים.

"השיגור היה רָהוּט", אמר אמנון הררי, ראש מִנְהֶלֶת החלל במשרד הביטחון, והוסיף כי  הלוויינים הישראלים נותנים מַעֲנֶה לאִיומים על המדינה. שר הביטחון וראש הממשלה הַחֲלִיפִי בני גנץ התייחס לשיגור הלוויין ואמר: " הַצְלָחַת שיגור הלוויין "אופק 16" היא עוד הישג אדיר למערכת הביטחון. הָעֶלְיוֹנוּת הטכְנוֹלוֹגִית והמודִיעִינִית של מדינת ישראל היא אֶבֶן יְסוֹד בביטחונה".

הלַוְויָין "אופק 16" מִצְטָרֵף לקבוצת לוויינים ישראליים מִסדְרַת "אופק" שֶׁשִׁיגוּרָם לחלל החל לפני 32 שנים.

רָהוּט – ללא שגיאות.

מַעֲנֶה – תשובה.

אֶבֶן יְסוֹד – עיקרון בסיסי.

בֶּהָלָה בחוף אילת בגלל כריש

בֶּהָלָה בחוף אילת בגלל כריש

במהלך יום שבת נִצְפָּה בחוף הוויליג' באילת כריש לִוויָיתָנִי. זהו כריש גְדוֹל מְמַדים שנחשב לדג הגדול בעולם. אורכּוֹ יכול להגיע עד ל-12 מטרים ומשקלו עד ל-21 טונות. למרות גודלוֹ הוא אינו מסוכן לאדם. כרישים כאלו, הנמצאים בסכנת הַכְחָדָה, מופיעים מֵעֵת לְעֵת בחוף אילת.

המתרחצים בחוף לא היו מודעים לכך שהכריש הזה אינו מסוכן לאדם, והבֶּהָלָה הייתה רבה. "חשוב מאוד לא לחסום, לא לגעת ולא לרדוף אחרי הכריש. אפשר לצלם וליהָנוֹת", אמרה עדי ברש, יו"ר עֲמוּתת כרישים בישראל.

 

נִצְפָּהנראה.

מֵעֵת לְעֵתלפעמים, מדי פעם.

בְּצֵל מגפת קורונה מתחילה חופשת הקיץ

בְּצֵל מגפת קורונה מתחילה חופשת הקיץ

ילדי הגנים ובתי הספר היסודיים סיימו אתמול (יום שלישי) את שנת הלימודים ויצאו לחופש הגדול. הם הצטרפו לתלמידי חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים, שיצאו לחופשת הקיץ לפני עשרה ימים.

שנת הלימודים מסתיימת אחרי שנִקְטְעָה לתקופה ממושכת בגלל נְגִיף קורונה. מוסדות החינוך נסגרו אחרי פורים והלימודים בהם חוּדשו בהדרגה רק אחרי ל"ג בעומר. בתי ספר רבים נסגרו גם לאחר מכן, כאשר התגלה בהם חולה קורונה מְאוּמָת. בגלל המגפה בוטלו טיולים שְׁנָתִיים וּפְעִילויות תרבות והעשרה. טקסי הסיום נערכו ללא נוכחות הורים. למרות זאת התלמידים וצוותי ההוראה ברחבי הארץ היו נרגשים לקראת סיום השנה יוצאת הדופן הזאת.

היום (יום רביעי)  נפתח ברחבי הארץ "בית הספר של החופש הגדול", שמיועד לילדי הגנים וכיתות א-ד.

נִקְטְעָה הופסקה, נמנעה השלמתה.

חולה מְאוּמָת – חולה שמחלתו הוכחה ואושרה כאמיתית לאחר בדיקה.

מכבי תל אביב חוגגת אַליפוּת

מכבי תל אביב חוגגת אַליפוּת

מכבי תל אביב היא אלופת המדינה בכדורגל. היא גברה 0-3 על הפועל תל אביב וזכתה באליפות המדינה בפעם השנייה בִּרְצִיפוּת ובפעם ה- 24 בְּתוֹלְדוֹתֶיהָ. את השְׁערִים כָּבְשו ניק בלקמן, איתן טיבי ואיתי שכטר. 

בעקבות הזְכייה אמר שר התרבות והספורט חילי טרופר: "ברכות למכבי תל אביב על הזכייה בתואר אלופת המדינה בפעם השנייה ברציפות. טוב שהכדורגל חזר והאליפוּת הוכרְעָה במגרש. מזל טוב. אני קורא לאוהדים הרבים לחגוג את המְאורע על פי הנחיות משרד הבריאות".

מכבי תל אביב נמנית עם קבוצות הכדורגל הוותיקות והמובילות בישראל. אִצְטַדְיוֹן בלומפילד הוא האצטדיון הביתִי שלה. צבעי הקבוצה הם צהוב וכחול, וכִינוּיֶיהָ הבולטים הם "מכבי" ו"הצהובים". למכבי תל אביב  יְרִיבוּת עירונית ארוכַּת שנים עם הפועל תל אביב והמפגשים בין הקבוצות קיבלו את השם "הדֶרְבִּי של תל אביב".

תוֹלְדוֹתֶיהָ – ההיסטוריה שלה.

יְרִיבוּת – התחרות, התמודדות.

דֶרְבִּי - משחק ספורט בין שתי קבוצות מאותה עיר.

איך אומרים בעברית "אימוג'י"?

איך אומרים בעברית "אימוג'י"?

אימוג'י הוא תמונה קטנה או סֵמֶל שנועדו לְבַטא רעיון מסוים או רֶגֶשׁ. מְקור המילה "אֵמוֹגִ'י" הוא ביפנית:  אי - תמונה או ציור,  מוג'י- דמות.  

האקדמיה ללשון העברית, שאחת מִמשימוֹתֶיהָ היא לחדש מילים, דנה בחלופה עברית למילה אִימוג'י. הוחלט להציע לציבור מילה עברית פשוטה ושקופה: סִמְלוֹן. מילה זו מצטרפת למונח הוותיק יותר פַּרְצוּפוֹן, שֶׁמֵעַכשיו ישמש רק לסִמְלוֹנים שצורתם פרצוף.

סופרת הילדים תמר בורנשטיין לזר, מַחְבֶּרֶת "קופיקו" ו"צ'יפופו " – הָלְכָה לְעוֹלָמָה

סופרת הילדים תמר בורנשטיין לזר, מַחְבֶּרֶת "קופיקו" ו"צ'יפופו " – הָלְכָה לְעוֹלָמָה

סופרת הילדים תמר בורנשנטיין לזר הָלְכָה לְעוֹלָמָה בגיל 93.  תמר בורנשטיין לזר מוּכֶּרֶת בעיקר הודות לסִדְרות הספרים הידועות שלה על הרפתקאות הקופים צ'יפופו וקופיקו. שתי הסְדָרות האלה, שאותן החלה לפרסם לפני כ-60 שנה, זכו להצלחה גדולה בקרב קוראים ישראלים צעירים.

"היא לא הייתה סבתא רגילה", אומרת נכדתה עמית גביש. "היא תמיד עשתה שטויות. כל הסיפורים שמסופרים ב"קופיקו" קרו באמת. כמובן שהוסיפו קצת פלפל בשביל הַהוּמוֹר ובשביל העלילה, אבל הבסיס היה תמיד אמיתי".

 

הָלְכָה לְעוֹלָמָה – מתה, נפטרה.

לִיקוי חַמה חלקי נִצְפָּה בשמי ישראל

לִיקוי חַמה חלקי נִצְפָּה בשמי ישראל

ביום ראשון בבוקר בשעות הבוקר נִרְאָה בישראל לִיקוי חַמָה חֶלְקִי – הירח הסְתִיר חלק מהשמש. בשיא הליקוי הסתיר הירח בין כ-32% משֶטח השמש בצְפון הארץ ועד כ-40% באילת. ליקוי החמה הבא שיֵיראה בשמי ישראל יהיה בעוד שבע שנים.

ליקוי חמה נגרם כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש. בליקוי חמה מלא, הירח מְכסה את כל השמש, אך ליקוי החמה ביום ראשון היה חלקי – הירח כיסה רק חלק מהשמש.

אסור לִצְפּוֹת בליקוי ללא אֶמְצָעֵי עֵזֶר מַתאימים. צְפִייָה ללא אמצעי עזר מתאימים מְסוּכֶּנֶת לעֵיניים!

 

חַמה – שמש.

נִצְפָּה – נראה.

סיום שנת הלימודים

סיום שנת הלימודים

שר החינוך יואב גלנט הודיע כי הלימודים בגנים ובבתי הספר היסודיים יסתיימו השנה ב-13 ביולי, ואז יָחֵל "ביה"ס של החופש הגדול", מסגרת זו תסתיים ב-6 באוגוסט. בחטיבות ובתיכונים, לעומת זאת, יִלְמדו עד ה- 1 ביולי. בעִקְבוֹת הודעת השר הודיעו אִרגוני המורים כי הם מִתנגדים להַאֲרָכַת שנת הלימודים.

הנושא הועלָה לדיון בוועֲדַת החינוך של הכְּנֶסֶת ביום שני. הצדדים עדיין לא הגיעו להֲבָנוֹת.

הֲבָנוֹת – הסכמות.

שנת הלימודים לא תואֳרַךְ

שנת הלימודים לא תואֳרַךְ

בעקבות החלטת בין הדין לעבודה, שנת לימודים בחטיבות הביניים והתיכון הסתיימה ביום שישי האחרון. שנת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים תסתיים בתאריך המקורי שלה – 30 ביוני. מיד לאחר מכן, ב-1 ביולי, יָחֵל בית הספר של החופש הגדול לגני הילדים ולכיתות א-ד. תלמידי כיתות ה-ו יסיימו ללמוד ב-30 ביוני.

החופש הגדול, שהוא השם הישראלי לחופשת הקיץ, מתקיים במרבית מדינות העולם. אחת העֵדויות המוקדמות ביותר לחופשת קיץ קשורה להוֹרָאָתוֹ של האפיפיור גריגוריוס התשיעי, לפני כ- 800 שנה, להוציא את התלמידים לחופשה בחודשי הקיץ כדי לסייע בעבודות החקלאות, שדרשו ידיים עובדות רבות.

 

 הוֹרָאָתוֹ – הנחייתו המחייבת.

סֵמֶל בתי הזיקוק בחיפה קָרַס

סֵמֶל בתי הזיקוק בחיפה קָרַס

לפני כשמונים שנה הוקמו בחיפה בתי זיקוק שנועדו להפוך נפט גולְמִי למוצרי צריכה.  הסמל של בתי הזיקוק האלה הוא ה"לֶבֶּנִיוֹת" – צֶמֶד מגדלים ששימשו לקרר את המים החמים שהוזרמו אליהם ממתקני הזיקוק. המגדלים זָכו לכינוי הזה בגלל צורתם, שהזכירה את צִנְצְנוֹת הלֶבֶּנִיָה שנמכרו בארץ באותן שנים. בשנים האחרונות, כשבתי הזיקוק משתמשים בעזרים מודרניים יותר לקירור מים, הופסק השימוש ב"לֶבֶּנִיוֹת". אולם בכל זאת הוחלט להשאירָן כסמל של העיר חיפה.

ביום שישי האחרון קָרַס אחד משני מגדלי הקירור ההיסטוריים. אין נפגעים מהאירוע ואין חשָׁש לִדְלִיפַת חומרים מסוכנים. הקריסה התרחשה בתקופה שבה דָנִים בהַעֲבָרַת המפעלים מאזור חיפה. העברת המפעלים תביא, ללא ספק, תועלת סביבתית מרחיקת לכת לעיר חיפה ולסביבתה, ותפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר.  

גולְמִי – במצבו הטבעי.

קָרַס – התמוטט, צנח ארצה.

יום הַפָלָאפֶל הבין־לאומי

יום הַפָלָאפֶל הבין־לאומי

יום הפלאפל הבין־לאומי צוין ביום שישי ה-12 ביוני. ביום זה כולנו מְצוּוים לאכול מבוקר עד ערב את המאֲכָל הלאומי של ישראל. "אנחנו רוצים שהיום הזה יְקָרֵב מדינות מסביב לעולם, במיוחד את ישראל ושכנותיה", נכתב באתר האינטרנט של היוזְמָה.

הפלאפל הוא מאכל נָפוֹץ בכל רַחֲבֵי המזרח התיכון. המקור של הפלאפל הוא כנראה במצרים, שם הוכן מִפוּל מצרי כמנה חֲלוּפִית למנת בשר. מאוחר יותר התפשט המאכל לאזור סוריה ולבנון, שם הוא הוכן בעיקר מגרגירי חומוס. הישראלים אימצו את הגִרְסָה הלבנונית – פלאפל מגרגירי חומוס.

הפלאפל עשוי כולו מחומרים מן הצומח, אין בו בשר, חלב וביצים. לכן הוא מוגדר כאוכל טִבְעוֹנִי.

נָפוֹץ – שכיח, מצוי.

חֲלוּפִית – שמוצעת במקום דבר אחר.

הראשונה בעולם: ניו זילנד חוגגת את החֲזָרָה לשִׁגְרָה עם אֶפֶס נדבקים חדשים

הראשונה בעולם: ניו זילנד חוגגת את החֲזָרָה לשִׁגְרָה עם אֶפֶס נדבקים חדשים

בניו זילנד אין יותר חולים בקורונה. בעקבות זאת הודיעה רֹאשַׁת הממשלה ג'סינדה ארדרן כי היא מְסִירָה את הַגְבָּלוֹת הריחוק החברתי. מֵעַתה יתאפשר לקיים אירועים ציבוריים ופרטיים; גם פעילות בתי הָעֵסֶק תחזור לְסִדְרָה. עם זאת הביקורת המוגברת בגבולות תימשך, וכל אדם שייכנס לניו זילנד יידרש להיבדק כדי לוַודא שאינו מביא איתו את הנגיף. "העבודה לא הסתיימה, אבל אין סָפֵק שזה ציון דרך מַשְׁמָעוּתִי", אמרה ארדרן, "תודה לך, ניו זילנד".

ניו זילנד  היא מדינת איים באוקיינוס השקט, ובה חיים כחמישה מיליון תושבים.

חֲזָרָה לשִׁגְרָה – חזרה לסדר עניינים רגיל וקבוע.

לוַודא – לאמת, להיווכח.   

שלושה מִינים חדשים של צמחי בר התגלו לאחרונה בישראל

שלושה מִינים חדשים של צמחי בר התגלו לאחרונה בישראל

בחודשים האחרונים התגלו בישראל שלושה מינים של צמחי בר שלא היו מוכרים עד היום בארץ. האחרון שבהם, שזכה לשם הלא-רִשְׁמִי "סָמר ננסי", התגלה בשבוע שעבר במקוֵוה מים בחדרה, שמתמלא רק בחורף. "ייתכן שמדובר באוכלוסייה חדשה של צמחים, שהגיעה עם זרעים שֶׁנשְׂאָה ציפור", אומר ד"ר בן נתן שגילה את הסמר הננסי, "וייתכן שזו אוכלוסייה ותיקה, שלא שמנו לב אליה עד כה".

בחודש שעבר נמצא ביער אחיהוד בגליל המערבי מין חדש של צמח שנקרא "לימוסילת המים". זהו צמח שֶׁהַתפוּצָה העולמית שלו רחבה, אך עדיין לא ברור אם מדובר באוכלוסייה יציבה וקבועה של צמחים בארץ. בחודש שעבר אותר גם מין חדש של סחלב בצפון הגולן שנקרא "רצועית קומפר". זה צמח שנפוץ ברוסיה, טורקיה, לבנון, עיראק ואיראן. באמצעות הרוח הוא מפיץ למרחקים גדולים מיליוני זרעים זעירים שמסייעים לְהִתְרַבּוּת הצמח.

בשנים האחרונות מגלים הַבּוֹטָנאִים וחובבי הצמחים בישראל גם מינים חדשים של צמחים שמלהיבים אותם הרבה פחות. מדובר בצמחים פּוֹלְשִׁים שהובאו על ידי האדם, ועלולים להתפשט על חשבון מִינים מקומיים. כך למשל התגלה לאחרונה באזור בנימינה צמח פולש ממין "בן חילף עדין".  

תפוּצָה – מידת הפיזור וההתפשטות.

בּוֹטָנאִים – חוקרי צמחים, מומחים העוסקים בחקר הצמחים.

השועלים שמְבַייתִים את עצמם

השועלים שמְבַייתִים את עצמם

במחקר שהוביל הביולוג קֶווין פרסונס הוא מראה ששועלים עִירוֹנִיים בבריטניה, אלה שמחטטים בפחי אשפה וניזוֹנים משאריות מזון שהשאירו אחריהם בני האדם  - שׁוֹנִים מבחינה פִיזִית מאלו החיים באזורים כַּפְרִיים. ייתכן, אומרים החוקרים, שהשועלים עוברים תהליך של בִּיוּת עצמי, שהחל כאשר הם עברו לחיות בעיר.

כאשר מסתכלים על בעלי חיים מבוּיתים - מסוסים ועד לפרות, מכלבים ועד לכבשים -  וּמַשוִוים אותם למיני הבר מהם התפתחו, מגלים שיש תכונות מסוימות שחוזרות אצל רבים מהם: החיות המבוּיתות נוטות להיות ידידותיות יותר כלפי בני אדם, תוקפניות פחות וגם פחדניות פחות מחיות הבר. אך יש גם תכונות שקשה יותר להסביר: לחיות בית רבות יש פרווה עם כתמי צבע, בניגוד לפרווה האחידה של מיני הבר, וכן גם אוזניים שמוטות, זנב שמתעקל כלפי מעלה, שיניים קטנות יותר, חוטם קצר יותר וגולגולת קטנה יותר - הכול בהשוואה למין הבר שממנו בוּיתו.

מבחינה פִיזִית – בכל מה שקשור לגוף.

בִּיוּת - הפיכת חיית בר לחיית בית.

אם לא נִהיה בסֵדֶר – נהיה בסֶגֶר

אם לא נִהיה בסֵדֶר – נהיה בסֶגֶר

בשבוע האחרון חלה עלייה במספר הנדבקים בקורונה בישראל. ביום שלישי פרסם משרד החינוך נתונים על התפשטות המגפה במוסדות החינוך ברחבי הארץ, ולפיהם כ-10,000 תלמידים ועובדי הוראה שוהים בבידוד, 31 בתי ספר נסגרו.

משרד הבריאות חוזר וקורא לציבור לַעֲטוֹת מַסֵכוֹת ולְהַקְפִּיד על כלָלֵי הריחוק הפיזי וכן גם על ההִיגיינה. המשרד יצא בסִיסמה חדשה: אם לא נִהיה בסֵדֶר – נהיה בסֶגֶר.

 

לַעֲטוֹתעָטָה הוא פועל לבישה, ומשמעותו העיקרית היא עיטוף וכיסוי.

חברת SpaceX שיגרה לחלל חללית מְאוּישֶׁת

חברת SpaceX שיגרה לחלל חללית מְאוּישֶׁת

חברת SpaceX, שהיא חברה פרטית, שיגרה ביום שבת לחָלָל את החֲלָלִית "דרגון 2", ובה שני אַסְטְרוֹנָאוּטִים של סוכנות החלל האמריקנית: דאג הארלי ובוב באנקן. זהו השיגור הראשון של חללית מְאוּישֶׁת משטח ארצות הברית במהלך תשע השנים האחרונות, וזאת גם הפעם הראשונה שחברה פרטית ולא ממשלתית אחראית לְתִפְעוּל המשִׂימָה. החללית, ששוּגרה  ממרכז הֶחָלָל  קנדי בארצות הברית, עָגנה בהצלחה בתחנת החלל הבין-לאומית בתום 19 שעות טיסה.

המשימה מְצַיינֶת את תחילתו של עִידן חדש. יִיתכן שבעתיד החלליות ישמשו להטסת תַיָירי חלל, בדרכם לתחנות חלל סביב כדור הארץ. שתי חברות כבר הודיעו על התוכנית "לרכוש" שיגורים בחללית ולהטיס לחלל אנשים פרטיים. השחקן וּמֵפיק הקולנוע טום קרוז הביע עניין בשימוש בתחנת החלל לצילומי סרט.

 

חללית מְאוּישֶׁת – חללית שיש בה איש או אנשים הממלאים תפקיד כלשהו.

אַסְטְרוֹנָאוּטִים – טייסי חלל.

הקיץ מַגיע ואיתו הנְחָשִׁים

הקיץ מַגיע ואיתו הנְחָשִׁים

הקיץ מֵבִיא איתו גם את עונת הַכָּשׁוֹת הנחשים. בעקבות החורף הגשום שפקד אותנו מְצַפים בתחילת הקיץ הנוכחי ליותר נחשים מאשר בשנים האחרונות.

כאשר הנברנים, העכברים ושאר המכרסמים (שזוכים לכמויות מזון גדולות במיוחד לאחר חורף גשום) יוצאים לאכול, הם מושכים אחריהם את הנחשים, וזאת משום שהמכרסמים הם מזונם של הנחשים.

ד"ר יוסף נבי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו בצפת, אמר כי מִדי שנה מטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו כ- 30 מקרים של הַכָּשׁוֹת נחש.  ד"ר נבי ממליץ לנעול נעליים סגורות ולא להרים סלעים או חפצים כאשר מסתובבים בשטחים פתוחים, מכיוון שמִתחְתם עלולים להסתתר נחשים. הוא גם ממליץ לבעלי חיות מחמד שמאכילים את החיות בחצר לאסוף את כלי האוכל אחרי שהחיות שלהם מסיימות לאכול. " שְׁיָירֵי האוכל מושכים מכרסמים שמושכים נחשים" – הסביר.

 

הַכָּשׁוֹת הנחשים - נשיכות של נחש.

יום ירושלים בצל קורונה

יום ירושלים בצל קורונה

יום ירושלים הוא יום חג לאומי הנחגג בישראל בכ"ח באייר, וזאת לציון איחוד העיר לאחר מלחמת ששת הימים. השנה, בִּמְלֹאת 53 שנים לאיחוד, האירועים לציון החג התקיימו במתכונת מצומצמת בְּשֶׁל מגפת הקורונה. טִקסי יום הזיכרון המַמלכתיים לחללי מלחמת ששת הימים וליהודי אתיופיה שנִסְפּוּ בדרכם לישראל נערכו לְלא קָהָל.

כסמל לקֶשֶׁר המיוחד שבין יהודי אתיופיה לבירת ישראל הגיעו לארץ ביום ירושלים  119 עולים, בני קהילת הַפָלַשְׁמוּרָה, ששהו במחנות באתיופיה עד טִיסָתָם אַרְצָה. שָׂרַת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שקידמה את פני העולים, אמרה: "זו זכות גדולה להתחיל את תפקידי כשָׂרָה לעלייה וקליטה בקבלת פניהם של 119 עולים מאתיופיה, שמגיעים לארץ לאחר המתנה ארוכת שנים. עכשיו הם בבית וזה מאד מרגש אותי. ברוכים יהיו בדרכם לישראל וברוכים יהיו בחברה הישראלית".

נִסְפּוּ – מצאו את מותם באופן לא טבעי.

קידמה את פני העולים – קיבלה את פני העולים.

ילד בן 6 מצא בנגב לוּחִית חֶרֶס נדירה בת 3,500 שנה

ילד בן 6 מצא בנגב לוּחִית חֶרֶס נדירה בת 3,500 שנה

אימרי אליה בן ה-6 מקיבוץ נירים שבעוטף עזה טייל עם הוריו באתר האַרְכֵאוֹלוֹגִי תל ג'מה, סמוך לקיבוץ רֵעִים בנגב המערבי. במהלך הטיול הוא הבחין בחפץ מרובע קטן עשוי חרס. על לוחית החרס נראות שתי דמויות: הראשונה אדם לבוש חצאית האוֹחֵז חבל שבו קשורה הדמות השנייה - אדם רזה מאוד, עֵירום וידיו מקופלות וקשורות מאחורי גבו.

הוריו של אימרי יָצרו קשר עם רָשות העתיקות ומסרו את החפץ לאוֹצְרוֹת המדינה. חוקרי רשות העתיקות, שבדקו את הלוּחִית, גילו כי מדובר בחפץ נדיר ביותר בן 3500 שנה, המציג הובלת שָׁבוּי כנעני. דמות אחת היא דמות השוֹבה והשנייה דמות השָׁבוּי.

"יש באֲתָר הזה אלפי חרסים, זה מדהים שהוא הרים דווקא את החרס זה", אמר ארכיאולוג רשות העתיקות, סער גנור.

האוֹחֵז – שתופס, שמחזיק.

העטלפים נכנסים לבִידוּד

העטלפים נכנסים לבִידוּד

רשות הטבע והגנים סוגרת למטיילים את מערת התאוֹמִים בהרי ירושלים ואת מערות עַלְמָה וְשָׁרָךְ בגליל העליון. הסיבה לכך מפתיעה. במערות אלה חיים עטלפים רבים, שהם יונקים בסכנת הַכְחָדָה, ויש חשש שהעטלפים האלה יִידָבקו מבני אדם בנגיף הקורונה – הם מאיתנו ולא אנחנו מהם.

אומנם על פי הַעֲרָכוֹת, נגיף הקורונה הועבר ככל הנראה לאדם מבעלי חיים, אך בניגוד לדעה הָרוֹוַחַת, אין הוכחה שעטלפים היו מְעוֹרבים בְּהַעֲבָרַת הנגיף לבני אדם. עם זאת דווקא יש מֵידָע על מקרים שבהם הנגיף עבר מהאדם לחיות הבר, והסכנה כנראה גדולה יותר כשמדובר ביונקים. סיכויי ההדבקה עולים כְּכָל שהמרחק בין האדם לחיית הבר קטן יותר, וכְּכָל שחיות הבר נֶחְשָׂפוֹת לאנשים רבים יותר.

סגירת שְׁלוֹשׁ המערות אינה הצעד היחיד שיִנְקְטוּ בו כדי למנוע הדבקה של בעלי חיים. ברָשׁוּת הטבע והגנים יְוַודאוּ גם כי תהיה שמירת מרחק בין המבקרים לבין היחמוּרִים בשמורת חי־בר כרמל, ובין המבקרים לרְאֵמִים בשמורת חי־בר יוטְבְתָה - שתי אוכלוסיות נוספות של חיות בר שהן בסכנת הַכְחָדָה.

הדעה הָרוֹוַחַתהדעה המקובלת, הנפוצה.

יְוַודאוּיבדקו את מצב העניינים כדי לבדוק שאכן מתקיימת (שמירת מרחק).

ממשלת ישראל ה-35

ממשלת ישראל ה-35

יש לישראל ממשלה חדשה. לאחר יותר משנה ללא ממשלה נבחרת, הוּשְׁבְּעָה השבוע ממשלת ישראל ה-35, שמכונה גם ממשלת נתניהו-גנץ.  

בזה אחר זה עלו שרי הממשלה החדשה לדוכן הנואמים בכנסת, נִשְׁבְּעוּ אֱמוּנִים למדינת ישראל ואמרו: "אני מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא את תפקידי כחבר ממשלה ולקיים את החלטות הכנסת". 73 חברי כנסת תמכו בממשלה ו-46 התנגדו לה.

זוהי הממשלה הגדולה ביותר בתולדות ממשלות ישראל, והיא גם הראשונה שהוקמה כממשלת חִילוּפִים, שבה מכהנים לְסֵרוּגִין שני ראשי ממשלה, בנימין נתניהו ובני גנץ.   

 

נשבעו אֱמוּנִים  – נשבעו שיהיו נאמנים ומסורים (למדינת ישראל).

גל חום חריג וקיצוני

גל חום חריג וקיצוני

גל חום חֲסַר תַקְדים ויוצא דופן באורְכּוֹ  פוקד את ישראל מֵאז יום ראשון. ימי השרב בעונה זו הם בדרך כלל קצרים ונמשכים כִּימָמָה עד יממה וחצי. אבל האירוע הנוכחי, שמתאפיין ברצף של שישה ימי שרב כבד, אינו שָׁכִיחַ בחודשי האביב.  באזורים רבים בארץ נמדדות טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות. השרב הביא לגידול בצריכת המים והחשמל. החום צפוי להישבר בשבת וביום ראשון ייתכן גשם.

פרופ' עדי וולפסון מסביר כי אמנם חודש מאי הוא חודש שידוע בשינויי מזג אוויר תְכוּפִים וקיצוניים, עִם זֹאת משבר האקלים העולמי מסמן כיוון ברור ומדאיג. אנחנו עומדים לפני שינויים קיצוניים אף יותר. גלי החום יהיו שְׁכִיחִים וארוכים, והטמפרטורות ישברו שוב שִׂיאִים.

 

שָׁכִיחַ – נפוץ.

תְכוּפִים – שקורים לעיתים קרובות.

חיסון לקורונה – תוצאות מעודדות

חיסון לקורונה – תוצאות מעודדות

החברה האמריקאית "מודרנא" עָרְכָה ניסוי חדשני שמטרתו הייתה לבדוק אם החיסון שפיתחה נגד נגיף קורונה הוא יָעִיל ובטוח לשימוש. החברה הודיעה על תוצאות מְעוֹדְדוֹת.

הניסוי נערך על קבוצה קטנה של 45 מתנדבים בריאים. אצל מתנדבים אלו, שקיבלו את החיסון, הופיעו נוֹגְדָנִים בדם תוך 15 יום, ולא זוֹהוּ אצלם תופעות לְוַואי מיוחדות. 35 מהמשתתפים בניסוי כבר קיבלו שתי מְנוֹת חיסון, ונמצא כי רמות הנוֹגְדָנִים בדמם היו זהות לאלו של אנשים שהחלימו מהמחלה.

המִמְצָאִים האלה אכן מעודדים, אך חשוב לשים לב שמדובר בתוצאות בֵּינַיִים בלבד.  כדי לבדוק אם החיסון אכן יעיל בעולם הָאֲמִיתי, דרושים ניסויים נוספים על מספר גדול בהרבה של אנשים. 

בחברת "מודרנה", שהמנהל הרפואי שלה הוא הרופא הישראלי טל זקס, אמרו שהם ממשיכים לפתח את החיסון בלוח זמנים מזורז. כעת מְתַכְנֶנֶת החברה להיכנס לשלב השני של הניסוי שבו ישתתפו כ-600 בני אדם. השלב השלישי, שבו ישתתפו אלפי בני אדם, אָמוּר להתחיל בחודש יולי.

 

נוֹגְדָנִיםחלבונים הנוצרים בתאי הדם כתגובה לחדירה של חומר זר. הנוגדנים מגבירים את חסינות הגוף.

תופעות לְוַואי – השפעות מִשְׁניות (לא עיקריות) ולא רצויות.  

תלמידי ישראל חוזרים ללימודים

תלמידי ישראל חוזרים ללימודים

באופן חֶלקי וְהַדְרָגָתִי תלמידי ישראל חוזרים ללימודים. השבוע -  תלמידי כיתות א' עד ג' ותלמידי כיתות י"א-י"ב.  בשבוע הבא, בְּכָפוּף לְהַעֲרָכַת המצב, יחזרו לפעילות גם ילדי הגנים. תלמידי כיתות ד' עד י' ימשיכו בלימודים מֵרחוק עד לקבלת החלטה בעניינם.

כיצד נראית הלמידה בְּצֵל הקורונה? החזרה ללימודים מְלוּוָה בהוראות ובהַנְחָיוֹת רבות למורים, לתלמידים ולהורים. התלמידים נדרשים להגיע לבתי הספר עם מסיכות וְלַעֲטוֹת אותן בהפסקות. הפעילות הלימודית במהלך היום מתקיימת בקבוצות קבועות באופן שמקנֶה ריחוק פיזי בין התלמידים. כמו כן נדרשת הקפדה יְתֵרָה על הִיגְיֶינָה אישית לפני תחילת הפעילות, בְּמַהֲלָכָה ובסיומה. יש להימנַע מכיבוד משותף ולאכול על מפית נקייה.  

הַדְרָגָתִי – לא פתאומי וחד פעמי.

בְּכָפוּף לְ – על פי, בהתאם ל-

הישג בִּקְנֵה מידה עוֹלָמִי: המכון הַבִּיוֹלוֹגִי פיתח נוֹגְדָן ראשון מסוגו לקורונה

הישג בִּקְנֵה מידה עוֹלָמִי: המכון הַבִּיוֹלוֹגִי פיתח נוֹגְדָן ראשון מסוגו לקורונה

המָכון הביולוגי בְּנֵס צִיונה דִיוַוח על "פְּרִיצַת דרך מַשְמָעוּתִית" במציאת נוֹגְדָן לנְגיף הקורונה. מדובר בתרופה שגורמת לגוף לתקוף את הנגיף בִּיעִילוּת, וזאת בניסיון לחסל אותו.

על פי חוקרי המכון, שְלַב הפִּיתוּחַ לנוֹגְדָן הסתיים והמכון ימשיך בהֲלִיך רישוּם הנוגדן כְּפָּטֵנְט. בשלב הבא יִפְנוּ החוקרים לחֲבָרוֹת בין לאומיות כדי לְיַיצֵר את הנוגדן בכמויות גדולות.

בִּיעִילוּת – באופן שבו משיגים תוצאות טובות ביחס למאמץ ולזמן.

פָּטֵנְט - תעודה רשמית המַקנָה לְממציא זכות בעלות על המצאתו.

הופעה נדירה: "דְרָקוֹן המִדבָּר" יצא לשמש

הופעה נדירה: "דְרָקוֹן המִדבָּר" יצא לשמש

מזג האוויר השרָבִי, ששרר בימים האחרונים באזור הָעֲרָבָה בדרום, גרם ל "דרקון המדבר" לצאת מִמחִילָתוֹ . הוא נראה בִּשְׂדוֹת המושב חָצֵבָה, סמוך לנחל גדְרוֹן.

"דרקון המדבר" הוא הַכִּינוי שניתן לחרדון הצב המצוי שהוא החרדון הגדול ביותר בישראל: אורכו מגיע ל-80 ס"מ ומשקלו יכול להגיע ל-3 ק"ג.  למרות חָזוּתוֹ המְאַיימֶת הוא בכלל צמחוני. "דרקון המדבר", שנפוץ בעיקר באזור הערבה, יוצא ממחילתו רק במזג אוויר שרבי. החרדון נמצא כיום בסכנת הַכְחָדָה. אוֹיְבו העיקרי הוא האדם.

מחִילָתוֹ –החור שלו.

חָזוּתוֹ – המראה החיצוני שלו.

ל"ג בעומר בְּצַל הקורונה

ל"ג בעומר בְּצַל הקורונה

בגלל מגפת הקורונה התקיים השנה ל"ג בעומר בצורה קצת שונה. הממשלה הודיעה על הַגְבָּלוֹת שנוֹעֲדוּ למנוע הִתְקַהֲלויוֹת והדבקה. בכל רחבי הארץ חל איסור על הדלקת מדורות וּשְׁהִייה לְצִידן. ההגבלות חלו גם על ההשתתפות בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, אחד האירועים הגדולים ביותר הנערכים בישראל מדי שנה בהשתתפות כחצי מיליון בני אדם.

המשטרה קראה לציבור להישמע לְהַנְחָיוֹת. "נשמעים להנחיות – מצילים חיים!

הַגְבָּלוֹת – הוראות המציינות מה אסור לעשות.
הִתְקַהֲלויוֹת – התאספויות או התקבצויות של קהל למקום אחד.
שְׁהִייה - הימצאות במקום מסוים במשך זמן.

חזרה ללימודים: תלמידי כיתות ד-י יחזרו ללימודים ביום ראשון בְּמַתְכונֶת מְצומצֶמֶת

חזרה ללימודים: תלמידי כיתות ד-י יחזרו ללימודים ביום ראשון בְּמַתְכונֶת מְצומצֶמֶת

לאחר שתלמידי כיתות א-ג חזרו ללימודים בשבוע שעבר לחמישה ימים בשבוע, משרד החינוך ומשרד הבריאות סיכמו על מִתְוֶוה, שלפיו מיום ראשון הקרוב יגיעו תלמידי ד-י לבתי הספר.

לגבי כיתות ד-ו,  מוּצעות שתי אֶפְשָׁרויות: אפשרות אחת היא לחזור ללימודים בימי שישי, ואפשרות שנייה היא לְחַלק את  חמש עד שש שעות הלימוד השבועיות  בין הימים ראשון עד חמישי, וזאת רק אחרי שכיתות א-ג מסיימות ללמוד. תלמידי כיתות ז-י ילמדו בבית הספר יומיים עד שלושה ימים בשבוע ובשאר הימים תימשך הלמידה מהבית.

נכון לעכשיו מדובר על לימודים בקבוצות של עד 20 ילדים. אם לא תתאפשר שמירה על מרחק של שני מטרים זה מזה, יידרשו התלמידים לעטוֹת מסכות.

מִתְוֶוה - תוכנית המוצגת בקווים כללים בלבד.

12 במאי: יום האחיות והאחים הבין-לאומי

12 במאי: יום האחיות והאחים הבין-לאומי

ביום שלישי, כמידי שנה ב-12 באפריל, נֶחְגג יום האחיות והאחים הבין-לאומי. ביום זה מציינים ברחבי העולם את התרומה של עובדי הסִיעוּד לחֶבְרָה. מדוע דווקא בתאריך זה מציינים את יום האחיות והאחים הבין-לאומי? ה-12 במאי הוא יום הולדתה של פלורנס נייטינגייל, אחות במקצוע ומייסדת מקצוע הסיעוד.

פלורנס נייטינגייל, בריטית ממשפחה עשירה, נולדה באיטליה ב-1820.  כבר מגיל צעיר נמשכה אל מקצוע הסיעוד מתוך תְחוּשַׁת  שליחות. הבחירה שלה במקצוע זה, שנחשב באותה עת לנָחוּת ולא מתאים לאישה בְּמַעֲמָדָה, הייתה בניגוד לדעתן של אימה ואחותה. דמותה שימשה וּמְשַׁמשת דוגמה לחיקוי עבור אחיות ואחים ברחבי העולם – בַּחֶמְלָה שלה כלפי חולים, במְחויבוּת לטפל בהם  וגם בַּחֲתִירָה שלה לארגון יעיל יותר של בתי החולים.

יום הַהוֹקָרָה לאחיות ולאחים מקבל השנה משמעות מיוחדת. עם ישראל נֶחְשַׂף מקרוב לגבורת צִוותי הרפואה בטיפול שלהם במגפת הקורונה, הצוותים שהחזיקו את היד לחולים הכי מִידבקים, וגם ליוו את המִשְׁתקמִים.

מריאנה ברנובסקי, סגנית אחות אחראית במרכז הרפואי סורוקה, סיפרה: "חשבתי שחוויתי כבר הכול, אבל שום דבר לא הכין אותי לתקופה המורכבת הזאת". גם גלית דניאל, אחות אחראית במרכז הרפואי שבעפולה, סיפרה בגאווה:  "הרגשתי כמו לוחמת בסיירת מובחרת שנשלחה לשדה הקרב בלי הכנה מוקדמת, ובכוחות משותפים הצלחנו לנצח את הקורונה".  "הקורונה הכניסה אותי לאתגרים שלא הכרתי. למדנו הכול תוך כדי תנועה", דיווחה דניאל שעובדת בבית חולים כבר 15 שנים.

סִיעוּד – המקצוע של האחים והאחיות.

תחוּשָׁה – הרגשה.

חֶמְלָה – רחמים.

חֲתִירָה – מאמץ.

אולי תתעניינו גם ב...

הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.