הערכה המשולבת בהוראה מספקת למורה מידע מתמשך על הישגי התלמידים ומסייעת לשיפור הלמידה. חשוב לעשות זאת בכלים מגוונים, לאו דווקא באמצעות מבחן, תוך הקפדה על אקלים תומך ובשיתוף התלמידים.
הערכה משולבת בלמידה
חזרההערכה פנימית מקדמת למידה
הערכה פנימית משמשת חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה השוטף והיום-יומי המתרחש בכיתות. הערכה פנימית במיטבה משולבת בהוראה ובלמידה ומעצבת אותן. היא מאפשרת לקדם אסטרטגיות של הכוונה עצמית בלמידה, כישורי חשיבה, שיקול דעת ופתרון בעיות ולתרום להעלאת ההנעה הפנימית בלמידה. תפקיד ההערכה הפנימית לספק למורים ולגננות מידע לצורך משוב ותכנון התהליכים המתרחשים בכיתה ובגן ולשם קידום הישגי הלומדים וניטורם. עובדי ההוראה זקוקים לכלים מגוונים שיאפשרו להעריך מטרות הוראה שונות, תהליכים ותוצרים תוך התייחסות להקשר שהלמידה מתרחשת בו, על פי חוזר מנכ"ל: מבחנים פנימיים כחלק מההערכה על פני הרצף החינוכי.
שיעורי העברית מזמנים מרחב גדול של בחירה בתכנים ובתהליכי למידה ומאפשרים התפתחות אישית. כל תלמיד בדרכו ובקצב שלו צריך למצוא בשיעורי העברית הזדמנות לחוות הצלחה ולחוש בהתקדמות. תפקידנו כמורים לסייע לו לעצב בדרך של הנאה ועניין את הכישורים האורייניים שישמשו אותו ללמידה. זהו אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפנינו, במיוחד לנוכח המורכבות וההטרוגניות הרבה שמאפיינת את כיתות הלימוד בארץ. בין התלמידים נמצא מי שמתקשה בקריאה או בכתיבה, מי שעברית אינה שפת אמו, מי שזה עתה הגיע ארצה, ועוד אחרים. כדי לא להשאיר אף ילד מאחור, לקדם הישגים ולהיענות לצרכים המגוונים של התלמידים בכיתה, חשוב שנבסס תהליכים של הוראה מבוססת הערכה, תכנון ומעקב.
ההנחה היא שהערכת הלמידה משלימה את תהליכי ההוראה והלמידה. לפיכך חשוב שההערכה הפנימית, בשונה מההערכה החיצונית, תהיה משולבת בתהליך ההוראה ותאופיין בקשר גומלין מתמשך ורצוף בין המורה לתלמיד. הערכה בתחום החינוך הלשוני צריכה להתייחס למכלול ההיבטים הקשורים להתפתחות הידע והמיומנויות של הלומדים בשפה הדבורה והכתובה: להתפתחות השיח הדבור, להתפתחות מיומנויות הקריאה הקולית (דיוק וקצב הקריאה), להתפתחות כישורי הבנת הנקרא ולהתפתחות כישורי ההבעה בכתב.
לפניכם מרוכזים כלים להערכה פנימית בחינוך הלשוני:
- מבחני מפמ"ר - משימות הערכה נשלחים אל בתי הספר, באמצעות המדריכות המחוזיות , פעמיים בשנה.
- מבחני מיצ"ב קודמים לשימוש כמבחני מדף נמצאים באתר ראמ"ה
- דוגמאות של מבחני פירלס נמצאים באתר ראמ"ה
- מבחני הערכה לתלמידים עולים נמצאים באתר ראמ"ה
- מצגת הערכה מעצבת בחינוך, בה מוצעים כלים וחומרי למידה היכולים לשמש את המורה להערכה פנימיית במסגרת העבודה בכיתה. בבחירת הכלי להערכה ואופן השימוש בו יש לוודא שהכלי יתאים למטרות ההערכה ולמטרות הלמידה וכן למאפייני התלמידים, לגילם ולצורכיהם. (מתוך חוזר מנכ"ל).
למצגת הערכה מעצבת בחינוך הלשוני - מודל תהליך הערכה בו הצעה לכלי להערכת הלומד ולבניית מהלכי הוראה לשימוש המורה בעבודת ההוראה היומיומית השוטפת. ניתן ליישמו עבור כל אחד מכלי ההערכה המוצעים באתר.
לטבלה מודל לתהליך הערכה
שאלות ותשובות בנושא הערכה
- שאלה: האם במקצוע העברית אפשר לתת התאמות בדרכי היבחנות כמו במקצועות רבי מלל אחרים? כוונתי להקראה, הכתבה, הפסקות לפרקי זמן קצובים ועוד.
תשובה: המפתח הוא שיקול דעת של המורה, רגישות כלפי הילד והתאמה למטרות ההערכה - מה חשוב לנו לדעת על הילד כדי לסייע לו להתקדם. היבחנות בתנאים שלא מאפשרים לילד לבטא את ידיעותיו גורמת לו צער ותסכול ואיננה מוסיפה למורה כל מידע מועיל לקידומו. אינני רואה סיבה להכביד על תלמידים שלא לצורך.
מורה צריכה להתאים את האופן ואת כלי ההערכה למטרות ההערכה שלה ולמה שהילד מסוגל לעשות. אני לא רואה איזה מידע אפשר להפיק ממתן בחינה הכוללת טקסט שילד אינו מסוגל לקרוא, או אם הוא נאלץ אותו לסיים את הכתיבה לפני שהצליח לבטא את ידיעותיו. מאידך, כמו בהוראה - חשוב לא להקל מדיי, ולאתגר את התלמיד במידה שתאפשר הצבת מטרות קדימה.
למורה יש תפקיד מרכזי בקבלת החלטה על דרך ההיבחנות של תלמידיה. הדבר נכון לגבי הערכה פנימית במהלך ההוראה, אבל גם בכלים מערכתיים המשמשים את המורה למיפוי הכיתה. אפשר לציין לצד שם התלמיד במיפוי את התנאים המיוחדים שבהם בוצע המבחן.
הלוואי שיכולנו לפעול כך גם במבחנים החיצוניים. אין סיבה להחיל את אילוצי ההערכה הארצית החיצונית על מה שקורה בכיתה ולאבד את הרגישות כלפי התלמידים שלנו.