
הערכה המשולבת בהוראה מספקת למורה מידע מתמשך על הישגי התלמידים ומסייעת לשיפור הלמידה. חשוב לעשות זאת בכלים מגוונים, לאו דווקא באמצעות מבחן, תוך הקפדה על אקלים תומך ובשיתוף התלמידים.
הערכה המשולבת בהוראה מספקת למורה מידע מתמשך על הישגי התלמידים ומסייעת לשיפור הלמידה. חשוב לעשות זאת בכלים מגוונים, לאו דווקא באמצעות מבחן, תוך הקפדה על אקלים תומך ובשיתוף התלמידים.
הערכה פנימית משמשת חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה השוטף והיום-יומי המתרחש בכיתות. הערכה פנימית במיטבה משולבת בהוראה ובלמידה ומעצבת אותן. היא מאפשרת לקדם אסטרטגיות של הכוונה עצמית בלמידה, כישורי חשיבה, שיקול דעת ופתרון בעיות ולתרום להעלאת ההנעה הפנימית בלמידה. תפקיד ההערכה הפנימית לספק למורים ולגננות מידע לצורך משוב ותכנון התהליכים המתרחשים בכיתה ובגן ולשם קידום הישגי הלומדים וניטורם. עובדי ההוראה זקוקים לכלים מגוונים שיאפשרו להעריך מטרות הוראה שונות, תהליכים ותוצרים תוך התייחסות להקשר שהלמידה מתרחשת בו, על פי חוזר מנכ"ל: מבחנים פנימיים כחלק מההערכה על פני הרצף החינוכי.
שיעורי העברית מזמנים מרחב גדול של בחירה בתכנים ובתהליכי למידה ומאפשרים התפתחות אישית. כל תלמיד בדרכו ובקצב שלו צריך למצוא בשיעורי העברית הזדמנות לחוות הצלחה ולחוש בהתקדמות. תפקידנו כמורים לסייע לו לעצב בדרך של הנאה ועניין את הכישורים האורייניים שישמשו אותו ללמידה. זהו אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפנינו, במיוחד לנוכח המורכבות וההטרוגניות הרבה שמאפיינת את כיתות הלימוד בארץ. בין התלמידים נמצא מי שמתקשה בקריאה או בכתיבה, מי שעברית אינה שפת אמו, מי שזה עתה הגיע ארצה, ועוד אחרים. כדי לא להשאיר אף ילד מאחור, לקדם הישגים ולהיענות לצרכים המגוונים של התלמידים בכיתה, חשוב שנבסס תהליכים של הוראה מבוססת הערכה, תכנון ומעקב.
ההנחה היא שהערכת הלמידה משלימה את תהליכי ההוראה והלמידה. לפיכך חשוב שההערכה הפנימית, בשונה מההערכה החיצונית, תהיה משולבת בתהליך ההוראה ותאופיין בקשר גומלין מתמשך ורצוף בין המורה לתלמיד. הערכה בתחום החינוך הלשוני צריכה להתייחס למכלול ההיבטים הקשורים להתפתחות הידע והמיומנויות של הלומדים בשפה הדבורה והכתובה: להתפתחות השיח הדבור, להתפתחות מיומנויות הקריאה הקולית (דיוק וקצב הקריאה), להתפתחות כישורי הבנת הנקרא ולהתפתחות כישורי ההבעה בכתב.
לפניכם מרוכזים כלים להערכה פנימית בחינוך הלשוני:
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.