לפניכם כלי המורכב מארבעה רכיבים משמעותיים באוריינות המוקדמת ומהווים תשתית לתוכנית הלימודים לקראת כיתה א':
1. ידע אלפביתי וראשית כתיבה וקריאה – רכיב זה מתייחס למודעות הפונולוגית של הילד, לידע שלו על אותיות, לניצני הכתיבה ולניצני הקריאה שלו.
2. כשירות תקשורתית-לשונית בשיח הדבור – רכיב זה מתייחס לרמת השיח הדבור של הילד, לאוצר המילים של הילד, ליכולת המורפולוגית שלו וליכולת התחבירית וכן ליכולת השימוש בשפה למטרות תקשורתיות ומגוונות (היכולת הפרגמטית).
3. התנהגויות אורייניות במפגש עם ספר – רכיב זה מתייחס להנעה לקריאה ולהנאה ממנה, להבנת הטקסט המושמע ולשון הספר ולהתמצאות בספר ובמוסכמות הכתב.
4. סקרנות ועניין בנושאים שונים וחדוות הלמידה – רכיב זה מתייחס להנעה ללמידה בכלל, לסקרנות של הילד, לפתיחות שלו ללמוד דברים חדשים, לידע העולם שלו ולרצונו ולנכונותו ללמוד.
הערכת הפרופיל האורייני בכל אחד מהרכיבים תיעשה באמצעות איסוף מידע בשני ערוצים:
1. מפגש אישי עם הילד
2. התבוננות בילד במהלך פעילויות אורייניות שונות.
המבדק מחולק לעשר משימות, המועברות במהלך השנה בהתאם לתהליך הקניית הקריאה והכתיבה