הערכה בשירות הלמידה, כתכנון ההוראה לתלמיד

מוצע כאן כלי הערכה פנימי, שמטרתו לספק משוב מיידי. משוב זה נועד לסייע לקידום הלמידה של התלמידים, להתריע על תלמידים שאינם שולטים בתכנים ובמיומנויות הנדרשים, לזהות את הפער בין הביצועים המצופים לבין הביצועים בפועל, ולהעריך את האפקטיביות של הפעולות שנעשות לצמצום הפער.
אין להשתמש בכלי הזה כמבחן, אלא כחלק מתהליך ההוראה. אין צורך להשתמש בו לכיתה שלמה, אלא לתלמידים מסוימים שצריך לתכנן את ההוראה שלהם.
דגמי הוראה
דגמי ההוראה משמשים הערכה בשירות הלמידה , ככלי לתכנון הוראה לתלמיד על מנת לטפח כישורי שפה ולקדם אותם בבית הספר היסודי, מוצעים כאן דגמים אחדים לתכנון ההוראה. דגמים אלה מציעים למורים כלים לטיפוח קריאה מושכלת של טקסטים מידעיים בתחומי דעת שונים ושל טקסטים סיפוריים. מטרת הדגמים לתמוך בהוראה של אסטרטגיות קריאה שישמשו את התלמידים בעת קריאת טקסטים במקצועות הנלמדים בבית הספר וכן בהקשרים חברתיים שונים. דגמים אלה גם נועדו לקדם את הישגי התלמידים בחינוך לשוני בהתאם לנדרש בארץ ובעולם.
השאיפה היא שמורים בתחומי הדעת יישמו את המוצע בדגמים בעת המפגש של תלמידיהם עם הטקסטים הלימודיים הנלמדים בבית הספר.
חשוב לזכור שאין להשתמש בדגמים כמבחנים, וגם אין צורך להעביר אותם לכיתה שלמה, אלא בהתאם לצרכי התלמידים, כשהמטרה היא תכנון ההוראה לתלמיד.
כל דגם כולל:
- טקסט מידעי וטקסט סיפורי
- מאפייני הטקסט וקישור לתכנית הלימודים בחינוך הלשוני
- הקשרים לימודיים אפשריים לעיסוק בטקסט
- הדגשים דידקטיים
- פעילויות מוצעות
- שאלות לתלמידים ותשובון למורים
- אסטרטגיות נדרשות - המלצות להוראה
- ממדי הבנה, הישגים נדרשים וציוני דרך
- מיפוי השאלות על פי ממדי הבנה
דגמי הוראה
הפקת תועלת ממבחנים לכיתות ב', ה'
בארבעה מ"מבחני המדף" מופיע פרק "הפקת תועלת מהמבחן". פרק זה כולל ניתוח פעילויות הבנת הנקרא של המטלות הנלוות לטקסט . הניתוח כולל הבנת הקשיים, איתורם והמלצות לעבודה במסגרת ההוראה בכיתה.
הפרק בנוי לפי סדר השאלות במבחן , כאשר כל שאלה היא יחידה נפרדת. בכל יחידה פירוט על מימדי ההבנה, הסברים על הכישורים הנדרשים לכתיבת תשובה נכונה, על סוג הקשיים, על בניית ידע על תוכן הטקסט והמלצות להוראה המתאימות לקידום הכישורים שבאו לידי ביטוי בשאלה.
- השתמעויות להוראה ממבחן תשס"ח - הפרק "הפקת תועלת מהמבחן"
- השתמעויות להוראה ממבחן תשס"ט - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 51
- השתמעויות להוראה ממבחן תש"ע - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 65
- השתמעויות להוראה ממבחן תשע"א - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 61
- השתמעויות להוראה ממיצ"ב תשס"ח - הפרק "הפקת תועלת מהמבחן"
- השתמעוית להוראה ממיצ"ב תשס"ט - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 51
- השתמעויות להוראה ממיצ"ב תש"ע - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 55
- השתמעויות להוראה ממיצ"ב תשע"א - בתוך "ערכה למורה ולצוות הבית ספרי" - פרק ד', החל מעמוד 51
מהיבחנות ללמידה - כלי להפקת תועלת מן המיצ"ב, לאור המיצ"ב הפנימי תשע"ט