הבעה בעל פה
לדבר לפני קהל
היכולת לדבר לפני קהל היא מיומנות חיונית לכל אדם, וחשיבותה הולכת וגדלה בעידן של תקשורת פתוחה, רשתות חברתיות ותהליכי גלובליזציה. כל תלמיד, מכיתה א' ועד כיתה י"ב יתנסה בכל שנה בעמידה מול קהל ובהעברת מסר מובנה בתכנים שהם בעלי משמעות עבורו ורלוונטיים לחייו ולנושאי הלימוד הוראת ההבעה בעל־פה תתמקד בשלוש סוגות מרכזיות: קריאה בקול של טקסטים מנוקדים ובלתי מנוקדים, קנוניים ושאינם קנוניים, הרצאת דברים (פרזנטציה) ודיון. סוגות אלה נלמדות כמטרה בשיעורי העברית כחלק מיחידות ההוראה הכוללות גם קריאה וכתיבה. כמו כן הן נלמדות כאמצעי בשיעורים השונים בתחומי הדעת האחרים במסגרת תכנית שלהב"ת. המעניינים אותו.
מדברים, מדברים
במסגרת החלופות בהערכה, המאפשרות לצוותי ההוראה גמישות פדגוגית ואוטונומיה בהערכת התלמיד ישלבו המורים לעברית התנסויות של דיבור בציבור (במסגרת קבוצת תלמידים, חבר דיון, כיתה, שכבה וכדומה) באירועי ההערכה השונים המרכיבים בין היתר את התלקיט.
מטרת התכנית לפתח בתלמידים מיומנויות בהצגה ובדיבור מול קהל ולהקנות להם כלים וניסיון בניהול ויכוחים פומביים. התכנית מורכבת מתהליך לימוד מובנה, המשלב ידע ברטוריקה לצד הקשבה ומתן משוב מכבד.
עידן התקשורת הפתוחה והרשתות החברתיות
מיומנות הדיבור בציבור היא כלי הכרחי בעידן התקשורת הפתוחה והרשתות החברתיות. היא משלבת את מיומנויות התקשורת לצד פיתוח החשיבה ונושאת תרומה כפולה ברכישת מטעני ידע, כלי חשיבה ויכולות רטוריות. עמידה ודיבור בפני קהל תלויים במידה רבה בממד אישיותי של ביטחון עצמי ובחוסן נפשי בהתמודדות עם ביקורת, עם זה אפשר לפתח ולשפר אותם.
בחטיבת הביניים ייבחרו שלושה תחומי דעת והתלמידים יוכלו לבחור באיזה תחום דעת מתוך השלושה ובאיזה פרק ברצונם להציג את הנושא. הוראת ההבעה בעל־פה תתמקד בשלוש סוגות מרכזיות: קריאה בקול של טקסטים מנוקדים ובלתי מנוקדים, קנוניים ושאינם קנוניים, הרצאת דברים (פרזנטציה) ודיון. סוגות אלה נלמדות כמטרה בשיעורי העברית כחלק מיחידות ההוראה הכוללות גם קריאה וכתיבה. כמו כן הן נלמדות כאמצעי בשיעורים השונים בתחומי הדעת האחרים במסגרת תכנית שלהב"ת.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}