לתלמיד | מחוון | מדריך למורה
הבנה והבעה
הוראת עברית: הבנה, הבעה ולשון היא הוראה ספירלית; מדי שנה תהיה חזרה על נושאי הלימוד השונים (אשר בעיקרם הם מיומנויות אורייניות אך היקף הטקסטים ומורכבותם יגדלו בהדרגה). יש להקצות לפחות שעה או שעתיים שבועיות לקריאה ולכתיבה בעקבותיה.
סוגי הטקסטים:
- טקסט מידע
- טקסט טיעון ושכנוע
- טקסט שימושי (הנחיות והוראות, מדריך ומפעיל)
- טקסט היצגי
הטקסטים יילקחו מספרי לימוד, מספרי יען, מעיתונים, מכתבי ־ עת ומאתרי אינטרנט מהימנים בהקשרים אישיים, ציבוריים, תעסוקתיים ולימודיים, ממקורות מודפסים ומקוונים. נושאי הטקסטים יהיו מתחומי השפה, התרבות, החברה ומתחומי עניין אחרים הרלוונטיים לבני הנוער ולחייהם במציאות היומיומית. על הטקסטים לזמן דיונים ערכיים כתשתית להוראת הבנת הנקרא והכתיבה .
ניתוח הטקסטים יכלול את ממדי ההבנה האלה:
א. איתור מידע
- איתור פרטי מידע גלויים בטקסט המרכזי ובטקסטים הנלווים
- זיהוי קשרים לוגיים גלויים, כגון זמן, סיבה ותוצאה, הכללה ופירוט, הסתייגות, השוואה
- ארגון מחדש של פרטי המידע בטקסט, כגון סידור מידע ברצף, שיבוץ מידע בטבלה
ב. פרשנות והיסק
- הבנת מטרת הטקסט
- הבנת נושא הטקסט
- הבנת הרעיון המרכזי של הטקסט
- הבנת עמדות שונות המוצגות בטקסט
- הבנת קשרים לוגיים שאינם גלויים, כגון הכללה ופירוט, השתלשלות עניינים, השוואה
- הבנת משמעות של מילים ושל צירופים מתוך הֶקשר
- הבנת אִזכורים
- יצירת הכללות ופירוט
- השוואה
- מיזוג של פרטי מידע מן הטקסט/ים
- הסקת מסקנות מן הטקסט כולו ומ חלקים ממנו
ג. הערכה וביקורת
תוכן
- הערכת תוכן הטקסט (טענות, אמירות, עמדות) באמצעות ידע עולם של הקוראים
- השוואה או קישור בין המידע והרעיונות שבטקסט ובין ידע חיצוני, ניסיון אישי או עמדות
של הקוראים - שימוש בראיות תומכות מן הטקסט ועימותן עם מקורות מידע אחרים שמחוץ לטקסט/ים
- העלאת השערות בנוגע לטקסט
- הצגת טיעונים מחוץ לטקסט ו/או הצגת הוכחות שמחוץ לטקסט לשם ביסוס
- הערכת מידת הרלוונטיות של פיסת מידע
- עימות המידע שבטקסט עם קודים חברתיים, מוסריים
- שימוש במידע העולה מן הטקסט/ים להקשרים, למצבים אחרים
לשון ומבנה (הבנה מטה-טקסטואלית)
- בחינה אובייקטיבית של איכות הטקסט והתאמתו לנסיבות התקשורת
- בחינת מידת התאמתם של רכיבים, כגון סגנון, משלב, בחירות לשוניות למטרת הכתיבה
- בחינת מידת השפעתם של רכיבים, כגון סגנון, משלב, בחירות לשוניות על הקוראים
- הבנת תפקידם הרטורי של חלקים בטקסט
- הבנת תפקידם של סימנים גרפיים בטקסט, כגון כוכבית, הדגשות
- הבנת העיקרון המארגן של הטקסט (מבנה לוגי-רטורי)
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
משימות אורייניות מתוקשבות
בשנים האחרונות תלמידי ישראל משתתפים בתהליכי היבחנות מתוקשבת.
התנסות רבה ככל האפשר במגוון סביבות למידה ופעילויות תורמת לקידום הקניית המיומנויות הדרושות.
מאגר משימות אורייניות מתוקשבות משמש כסביבה להקניה ותרגול מיומנויות הדרושות בתהליכי היבחנות מתוקשבת
לרשותך שתי אפשרויות לביצוע משימות אורייניות מתוקשבות:
מרחב למידה למורה בכיתתו - כולל ניהול למידה (מרחב הלמידה מאפשר למורה לראות את תוצרי התלמידים, לתת משוב ולהעריך אותם - LMS. באפשרות זו על המורה לפתוח מרחב למידה לתלמידיו).
ללא מרחבי כיתה כיתתיים - ללא ניהול למידה (באפשרות זו התלמיד נכנס למרחב כללי, ללא יכולת המורה לראות את תוצרי התלמידים, לתת משוב ולהעריך אותם).
- כניסה למשימות אורייניות מתוקשבות (נדרשת הזדהות אישית של משרד החינוך)
- למידע נוסף
יחידות הערכה בעברית - הבעה בכתב
יחידות ההערכה להלן מונגשות כיחידות קטנות, המבוססות על מבחנים ארציים משנים קודמות. ניתן לשנות ולהתאים את השאלות ביחידות בהתאם למטרת ההערכה. מומלץ לשלב את העברת היחידות כחלק מהשיעורים, לצורך הערכה שוטפת של הלמידה.
- המורה יעריך את המשימה בהתבסס על המחוון המפורט המצורף, בהתייחס לרמת היכולת שהוא מצפה לה מתלמידיו ובהתאם להתקדמות הלמידה.
- היחידות פותחו עבור כיתה ח', והן עשויות להתאים גם לתלמידים בכיתה ז' או לתלמידים בכיתה ט'.
- שילוב הטכנולוגיה החכמה בשוק התעסוקה, תשע"ט
טקסט | מחוון - חשיפת ילדים למציאות מורכבת, תשע"ח
טקסט | מחוון - להכיר את הטבע, תשע"ז
טקסט | מחוון - תרומה לחברה, תשע"ו
טקסט | מחוון - הגעה לבית הספר באופניים או בתחבורה ציבורית, תשע"ה
טקסט | מחוון - מים מהברז לעומת מים מבקבוקים, תשע"ד
טקסט | מחוון - גני חיות, תשע"ג
טקסט | מחוון - מאפייני העיתון המקוון, תשע"ב
טקסט | מחוון - הארכת יום הלימודים, תשע"א
טקסט | מחוון - סיכום הטקסט: טלפון נייד – ברכה או קללה?, תש"ע
טקסט | מחוון