חפש ב:

העשרה - פסח

העשרה- פסח

לקראת חג הפסח (והחגים בכלל) אפשר לקשר בין תוכנית הלימודים בספרות לתכנים העולים מהחג ולחבר את התלמידים ליצירות הרלוונטיות הנלמדות. החג מזמן עיסוק בשאלות ערכיות כגון מהי חירות אמיתית, "יציאת מצרים" המטפורית, חירות ועבדות בעולם המודרני וכדומה. הספרות מזמנת לנו מפגשים עם יצירות משירת ימי הביניים דרך שירת המאה ה-20 והרומן המתורגם הנלמד "אל תיגע בזמיר".

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

חובה או רשות:

רשות

זכר יציאת מצרים

זכר יציאת מצרים

מכונת החירות / דן פגיס

מה מסמלת מכונת החירות?
מה מרגיש השועל הרץ במכונה?
מה מבקש המשורר דן פגיס לומר לנו על החירות?

> לפעילות "מכונת החירות"

רש"י

"וזכרת כי עבד היית וגו', על מנת כן פָּדַאֲךָ שתהיה לו עבד ותשמור מצוותיו".
פירוש רש"י על דברים, פרק ה, פסוק טו.

האם המרת עבדות מצרים בעבדות לאלוהים היא יציאה מעבדות לחירות?
מה דעתכם על יציאה מעבדות פיזית לעבדות רוחנית?
האם משנה לאיזה סוג של עבדות האדם משועבד?

ר' יהודה הלוי / עבדי זמן (חלקי)

"עבדי זמן עבדי עבדים הם – עבד ה' הוא לבד חופשי!"
ר' יהודה הלוי, 'עבדי זמן', בתוך: שירת ימי הביניים וההשכלה, תל אביב 1970, עמ' 55

אילו עבדויות קיימות בחיינו?
איך אנחנו מתמודדים עימן?

> לפעילות "עבדי זמן"

עבדות וחירות

עבדות וחירות

שאלות לדיון

> "עבדי זמן עבדי עבדים הם
עבד ה' הוא לבד חופשי" 
ריה"ל (רבי יהודה הלוי), שירת ספרד

> "וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת" (שמות ל"ב)
אל תקרא חרות אלא חירות, שכל מי שעוסק בתורה – הריהו בן חורין לעצמו
אבות דרבי נתן, פרק שני, משנה ג'.

מי חופשי יותר לדעתכם – אנשים דתיים או חילוניים?
איך עדיף לקרוא ללא דתיים – חילוניים או חופשיים?

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים

פוסט של נילי דוידוביץ בעקבות השיר: כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם / אמנון ריבק

לכל אחד מאיתנו יש איזו מצרים. מצרים שאולי אנחנו מודעים לה ואולי לא, אבל היא שם.
ועל כל אחד מאיתנו לצאת ממצרים – מהמְצָרִים.
יציאת המצרים הפרטית אינה מעשה של רגע; היציאה היא מסע חיים.
משה רבנו הפרטי של כל אחד מאיתנו – הוא אנחנו.
מה אתם חושבים? מהי יציאת מצרים שלכם? מהו המסע שלכם?

> לקריאת הפוסט "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

פוסט אסרו חג הפסח בעקבות השיר מכונת החירות / דן פגיס

החירות אינה מתמצה בשאיפה לשחרור משעבוד. האדם המשוחרר באמת הוא זה שהמהות שלו משוחררת, הוא זה שאמר "לא" למי או למה ששעבד אותו, אבל גם אמר "כן" למשהו.
שאלות למחשבה:
מהי החירות הזאת שאנחנו מדברים עליה?
האם היא קיימת אצלנו? האם אני חופשי/יה?
האם אני יודע/ת מה משעבד אותי?
האם אני יודע/ת איך אני משעבד/ת אחרים?

> לקריאה: פרשת השבוע / אסרו חג הפסח

סינדרלה במטבח / דליה רביקוביץ

סינדרלה במטבח / דליה רביקוביץ

מומלץ ללמד את היצירה בקשר לחג החירות ולהתייחס להיבטים של חירות וחירות הדעת. (היצירה בתכ"ל של חט"ע מובאת כאן רק בהיבט של חירות)

> מילות השיר 'סינדרלה במטבח'

> פרשנות לשיר, כפר הנוער אלוני יצחק

> קליפ – סינדרלה, להקת סקסטה

> מילות השיר 'סינדרלה'

מהן הנימה והעמדה כלפי סינדרלה בכל אחד משני השירים? עשו השוואה בין נקודת המבט המוצגת בכל שיר.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.