דלג אל

חירות הדעת

חירות הדעת

החירות אינה מתמצה בשאיפה לשחרור משעבוד. האדם המשוחרר באמת הוא זה שהמהות שלו משוחררת; הוא זה שאמר "לא" למי או למה ששעבד אותו אבל גם אמר "כן" למשהו.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם, אמנון ריבק

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות וחובה

חזרה לראש הדף

אפקט פיגמליון (כיתה ט)

פיגמליון - ברנרד שו

פיגמליון - ברנרד שו

אפקט פיגמליון – על נבואה המגשימה את עצמה: במהלך קריאת המחזה פיגמליון מומלץ ללוות את הוראתו בצפייה בסרטונים המצורפים. הסרטונים מאירים קטעי מפתח בתהליך שעוברת אלייזה (הדמות הראשית) מנַערַת אשפתות לגבירה מכובדת.

פעילות לתלמידים בנושא שחרור מכבלי המעמד ומימוש מטרות


  • ​מה אפשר ללמוד מהתהליך שהגיבורה עוברת במחזה? היעזרו בסרטונים המצורפים.
  • במבט אישי: האם חוויתם את אפקט פיגמליון (נבואה המגשימה את עצמה, מחשבה יוצרת מציאות)? מי עמד לצידכם? מי השפיע עליכם? או האם הייתם רוצים שיקרה לכם תהליך דומה? האם יש מישהו שתוכלו לפנות אליו בדרך להגשמת השאיפה שלכם?
  • אילו כוכבי נוער, סלבס המוכרים לכם היום החלו דרכם מהשוליים ופרצו לקדמת הבמה? בחרו אחד או אחת והציגו את סיפור הצלחתם ביחס לאפקט פיגמליון.
  • כיצד לדעתך משתקף הביטוי "מעבדות לחירות" במחזה פיגמליון?
חזרה לראש הדף

תפוחים מן המדבר - סביון ליברכט (כיתה ט)

תפוחים מן המדבר

מסע אל חירות הדעת – הסיפור מציג שינוי פנימי של הדמות הראשית הקולטת במהלך ביקור בקיבוץ מהי אהבה אמיתית. שתי הדמויות המרכזיות בסיפור טועמות טעמה של חירות.

פעילות לתלמידים על חירות הדעת


  • מהי "חירות הדעת" לדעתכם וכיצד היא משתקפת בסיפור ("על רצונותיו של הלב, שאיש לא יכול לעמוד בדרכו")? התייחסו לשתי הדמויות בסיפור: האם ובִתה.
  • האם גם אתם חוויתם דחף להגשמה של חלום או רצון לשינוי שלא עלה בקנה אחד עם רצון הסביבה ועם הנורמות המקובלות בה? האם הצלחתם להגשים חלום? מהם השיקולים או הטיעונים של הסביבה החוסמת? ספרו על כך ב"בלוג" או ב"וולוג" אישי.
  • הביאו דוגמאות מן הספרות או מן הקולנוע לדחף לשינוי או להגשמה עצמית שנשא פרי
  • מערך שיעור העוסק בתהליך שעוברות האם ובִתה בסיפור
חזרה לראש הדף

סינדרלה במטבח - דליה רביקוביץ (כיתה ט)

חזרה לראש הדף

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם - אמנון ריבק (כיתות ז-ט)

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם

השיר נותן כוח לצאת למסע... לעמוד מול ... ולגלות את הכוח האישי. השיר עוסק ביציאת מצרים כמטפורה לתהליכים אישיים של התמודדות וצמיחה.

פעילות לתלמידים בנושא: חירות ושעבוד


שאלות למחשבה:

  • מהי החירות הזאת שאנחנו מדברים עליה?
  • האם היא קיימת אצלנו? האם אני חופשי, חופשיה?
  • האם אני יודע, יודעת מה משעבד אותי?
  • האם אני יודע, יודעת איך אני משעבד, משעבדת אחרים?"
  • ספרו איך השיר נגע בכם. מתוך עולמכם הפנימי, לאילו מילים בשירים התחברתם? אילו חוויות חיים השיר מעלה בכם? התייחסו להיבט אישי, תרבותי, חברתי והיסטורי.
  • השיר מזכיר את סיפורי הברון מינכהאוזן. הברון משה עצמו מביצה, ובציור הוא נראה אוחז בשערותיו ומושך עצמו ממנה.
    בספר ובסרט ''הסיפור שאינו נגמר'' נתקעים נער וסוסו בתוך ביצת הצער. הסוס טובע, ואולם הנער מצליח לבסוף בכוחות על אנושיים לחלץ את עצמו. המטפורה ''ביצת הצער'' היא מטפורה עוצמתית. קל מאוד להישאב וקשה להיחלץ. ההיחלצות המשמעותית ביותר היא ככל הנראה כאשר האדם מוצא בעצמו את הכוחות להיחלץ.

    חשבו:
  • מהי 'מִצְרַיִם' בשבילי? מצוקה או אולי דווקא אזור הנוחות שבו אני לא מתפתח, מתפתחת?
  • מהי חירות בשבילי ומהי החירות שלי? איך אוכל לשנות מהרגליי ולהתייחס בפועל לחירות שלי?
  • כיצד מחליטים לצאת אל מדבר הפחדים? מה זה אומץ בשבילי?"

המלצה על ספרים בנושא חירות ומאבק לצדק ולשוויון (למיטיבי קרוא)

  • אל תיגע בזמיר, הרפר לי
  • ואני אומרת לא – סיפורה של רות ביידר-גינסבורג השופטת האגדתית, דבי לוי
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

אדם וחיה
אדם וחיה
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

יחידה זו תציע מפגש ספרותי עם כמה מבעלי החיים שהספרות משופעת בהם: בשירים, בסיפורים, במשלים, במעשיות עם ועוד. בכל יצירה ממלאת החיה תפקיד אחר - יש שנוכחותה ממשית, ויש שלהופעתה משמעות סמלית או אלגורית. בכל מופעיה הספרותיים החיה מגלה לעיתים על דרך הניגוד ולעיתים על דרך הדמיון את טיבו של בן האנוש ואת תכונותיו.

האחר הוא אני?
האחר הוא אני?
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

יחידת לימוד זו תעמיד במרכזה את נושא "האחרות" על ייצוגיו השונים הבאים לידי ביטוי במבחר יצירות מהספרות העברית ומספרות העולם. נדון במגוון יצירות העוסקות באחרות אתנית, פיזיולוגית, פסיכולוגית ומגדרית וננסה להציע נקודת מבט כנה וביקורתית שתקדם השקפת עולם הומניסטית וסובלנית.

אחים מעבר לים
אחים מעבר לים
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי

בעוד ביחידה הקודמת עסקנו בתולדותיה של יהדות ארצות הברית במחצית הראשונה של המאה העשרים, הרי יחידה זו עוסקת בקשר המיוחד בין הקהילה היהודית בארצות הברית לבין היישוב היהודי בארץ ישראל ולאחר מכן למדינת ישראל - מימי ראשית הציונות ועד ימינו אלה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פרנק פבלוף – "בוקר חוּם"
הספרון האלגורי "בוקר חוּם" מאת פרנק פבלוף מתאר תהליך הדרגתי של השתלטות משטר אימים על היחיד ועל המדינה. הספרון מומלץ להוראה לקראת יום השואה.
קלקידן
"קלקידן" הוא סיפורו של נער ממוצא אתיופי המצטיין בלימודים ומצליח חברתית אף שהוא מתמודד עם קשיים
או הנרי – אחרי עשרים שנה
הסיפור "אחרי עשרים שנה" מתאר דילמה המתעוררת במפגש מתוכנן בין שני חברים מִקֵּץ עשרים שנה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.