דלג אל

הצהרת נגישות

מיגל דה סרוונטס – פרשת המלחמה הגדולה בטחנות הרוח

מיגל דה סרוונטס – פרשת המלחמה הגדולה בטחנות הרוח

"דון קישוט" (דון קיחוטה דה לה מאנצ'ה) מאת סרוונטס הוא יצירה אלמותית רחבת יריעה. מתוכה נעסוק בפרק הידוע והמפורסם ביותר: "פרשת המלחמה הגדולה בטחנות הרוח". מלימוד הפרק נכיר את מורכבות דמותו של דון קישוט ונבין מדוע הפך מאבקו בטחנות רוח לסמל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

פֶּרֶק תְּשִׁיעִי: פָּרָשַׁת הַמִּלְחָמָה הַגְּדוֹלָה בְּטַחֲנוֹת הָרוּחַ

פֶּרֶק תְּשִׁיעִי: פָּרָשַׁת הַמִּלְחָמָה הַגְּדוֹלָה בְּטַחֲנוֹת הָרוּחַ

קראו את הפרק התשיעי מתוך הספר ותארו בכתב את הרפתקת האבירות המתרחשת בו.

בעקבות ביצועים מוזיקליים ל "דון קישוט"

בעקבות ביצועים מוזיקליים ל "דון קישוט"
  1. האזינו לביצועים השונים, בחרו את זה שאהבתם ונמקו מדוע.
  2. קראו את מילות השיר "זה הכול בשבילך" והסבירו את הבית השלישי בשיר.
  3. קראו את מילות השיר "דון קישוט" מאת יהונתן גפן והסבירו מדוע מבקש הדובר מדון קישוט לנוח ולא להיות גיבור. התייחסו גם להלך הרוח העולה מתוך השיר ולנימוקיו של הדובר בשיר כולו.
בין חלום למציאות, בין אמת לבדיה
בין חלום למציאות, בין אמת לבדיה
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

ביחידה זו נעסוק ביצירות שבהן הקו המפריד בין האמת והבדיה (כמעט) מתמוסס ונעלם. נעיין בשיר "חטוף" מאת של סילברסטיין, מיתוס פיגמליון, הסיפור הקצרצר "האדריכל והקיסר" של ש"י עגנון, ונסכם עם השיר "בריאה" של מהא קסיס.

הצלחה וכישלון
הצלחה וכישלון
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

היחידה תבחן את נושא ההצלחה והכישלון דרך קטע מתוך "שירי סוף הדרך" ללאה גולדברג, הסיפורים "כוונות טובות" מאת אתגר קרת ו"היפה בימי ההולדת" מאת עלא חליחל, השירים "מאלף הפרעושים" ו"הפרעוש" שכתבה רחל חלפי ו"שנים רבות של ניסיון עם קשת וחיצים" מאת אולב האוגה. נעלה נקודות מבט שונות על הצלחה וכישלון ונהרהר בהשפעתם על חיינו.

הומור בספרות
הומור בספרות
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

בחיבורו "הצחוק" פיתח אנרי ברגסוןתאוריה להבנת המהות החברתית של הצחוק: כדי שמצב ייראה קומי חייבים להתקיים שני תנאים מקדימים: זיקה אל האנושי וניתוק הרגש מצידו של הצוחק. ביחידה זו ננסה להגדיר את מבעי ההומור בספרות, נסקור יצירות ספרותיות לאורך ההיסטוריה, נאיר את תפקידו של ההומור ככוח מרפא וככלי להתמודדות עם קשיים ומצוקות וניתן את הדעת למקום שלו בקבוצות שונות באוכלוסייה. כל אלה מדגישים את הזיקה לאנושי שדיבר עליה ברגסון. הבחירה ביצירות הספרות שביחידה נעשתה מתוך שיקולי העדפה של יצירות שההומור שבהן מובהק וגלוי.

- חשוב לציין כי מטרת היחידה איננה להצחיק את התלמידים אלא לחשוף אותם ליצירות ספרות שבהן משתקף ההומור.

האחר הוא אני?
האחר הוא אני?
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

יחידת לימוד זו תעמיד במרכזה את נושא "האחרות" על ייצוגיו השונים הבאים לידי ביטוי במבחר יצירות מהספרות העברית ומספרות העולם. נדון במגוון יצירות העוסקות באחרות אתנית, פיזיולוגית, פסיכולוגית ומגדרית וננסה להציע נקודת מבט כנה וביקורתית שתקדם השקפת עולם הומניסטית וסובלנית.

דרקונים, אוצרות והגיבור שבך
דרקונים, אוצרות והגיבור שבך
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

היחידה תעסוק בהתמודדות עם הפחד, הגבורה ועם ייצוגם המטפורי והספרותי של התופעות האלו. הספרות יכולה לעזור לקוראיה במסעם לעבר האוצר - הגמול. ביחידה זו ייחשפו התלמידים לחוויה תרבותית שתסייע לתלמידים לזהות את פחדיהם, להזדהות עם המתמודדים בטקסטים עם הפחדים. במהלך היחידה יוצעו שיטות להתמודדות עם פחד.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בעלת הארמון – לאה גולדברג
המחזה "בעלת הארמון" עוסק בהתמודדות עם טראומת השואה בשנים שלאחר המלחמה
או הנרי – אחרי עשרים שנה
הסיפור "אחרי עשרים שנה" מתאר דילמה המתעוררת במפגש מתוכנן בין שני חברים מִקֵּץ עשרים שנה.
פרץ יצחק לייבוש (י"ל פרץ) - אם לא למעלה מזה
הסיפור "אם לא למעלה מזה" המופיע בקובץ "חסידות" מדגיש את ערכם של מעשים טובים בין אדם לחברו
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.